• Xephasis
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22-09 17:16
Mede-auteur:
  • Dramatic
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 15-09 18:57

Dramatic

Hoi,

Ik zit met een OC probleem.
Ongeveer een week geleden heb ik een ander 775 socket moederboard gekocht van een vriend (Dramatic op t-net). Hiervoor had ik een Asus P5B VM-SE. Overklokken lukte hier niet zo mee. Daarom, en ook vanwege SLI, heb ik dus een Abit IN9 overgenomen.

Helaas lukt het overklokken hiermee ook niet zo, de PWM temperaturen zijn veel te hoog.

http://img801.imageshack.us/img801/4797/idletemps.th.png

Ik denk dus dat de stroomfases kapot zijn. Anders kunnen deze temps toch niet zo hoog zijn?

Alle hardware zit verder in een Antec 300 met 4 tri-cool fans. De CPU wordt gekoeld door een Scyte Mugen 1 met een coolermaster fan. Verdere Specs.
De andere temps zijn erg laag.

Nu is 60 graden nog niet zo erg maar zodra ik ga overklokken en prime draaien moeten de stroomfases veel harder werken en worden ze dus ook veel warmer.

http://img405.imageshack.us/img405/1712/loadtempsoc28j.th.png

Dit is op 2,8 Ghz met prime, de temps gaan tot 100 graden. Verder durfde ik niet voor het plaatje. Als ik namelijk naar 2,95 ga en dan prime draai, lopen de temps op tot 125/135 graden en dan schakeld de pc zichzelf uit. Op 3Ghz wil hij niet eens meer booten.

Nu wil ik graag jullie mening, zijn de stroomfases inderdaad opgeblazen en kan ik mijn geld terugvragen of is er iets anders aan de hand. En als er iets anders aan de hand is zou ik graag advies willen hoe ik dan wel kan overklokken en wat ik fout doe!

• Shuriken
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 21:23

Shuriken

Life is all about priorities

Twee opmerkingen:

1. Ligt het probleem niet gewoon in geheugen/processor. Een ander moederbord hoeft niet te garanderen dat je beter kan overclocken. Zoals altijd met overclocken zijn er geen garanties, de ene processor clocked nu eenmaal beter over als de andere.

2. Ik neem aan dat je met Stroomfases bedoeld de Power Regulators op het moederbord. Als deze kapot zijn, lijkt me dat A. de boel niet zou werken en B. dan worden ze ook niet warm. Als je een beetje gegoogled had, had je kunnen zien dat er meer mensen zijn met dit moederbord en problemen met warmte. Kennelijk werkt de passieve cooling op het board niet goed en zijn additionele fans op NB en SB noodzakelijk.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Xephasis
Bedankt voor je antwoord, toch denk ik niet dat het antwoord hierin ligt.

1. Bij het andere moederboord had ik al problemen toen ik de FSB met 5mhz verhoogde, netwerk viel uit. Dat had niets met de proc of geheugen te maken. Het zo goed kunnen zijn dat deze processor niet zo goed overklokt maar dan moet ik toch fouten krijgen met prime. Nu worden het PWM gedeelte erg warm. Volgens Bios schakeld de pc zich dus uit bij 125 graden en dat klopt wel met de temps die ik uit Everest las.

2. Mijn geheugen draait nog steeds op standaard timings/speed, daar verander ik niets aan. Het klopt dat, vooral de northbridge, erg warm wordt bij dit moederboord, maar daar zitten de stroomfases niet. die zitten links van de proc. Dat is niet de north/southbridge. Helaas kan ik daar moeilijk een fan krijgen.

Dan lijkt het mij toch dat de stroomfases defect zijn...

• Singular1ty
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

Singular1ty

EV Evangelist

Simpel antwoord: Als je stroomfases defect zijn, werkt je pc helemaal niet.

Zoals hierboven is aangegeven heeft dit bord issues met warme VRMs en zodoende lijkt het me niet bijster geschikt voor overclock avontuurtjes. Helaas, wil je er meer uit persen, haal dan een sjieker bordje.

• VonWiking
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 30-10-2010
Vervelend voor je, maar je bordje is echt een &*#-bord om over te klokken.
Had zelf ook zo'n ding, met een E6850, maar kreeg hem nooit hoger dan standaard!
Alles geprobeerd, niet stabiel te krijgen.

Ik hoop voor je dat je nog garantie hebt? Na, zal wel niet, bord is oud.

• Xephasis
Bedankt voor de antwoorden.
Ik ben inderdaad bang dat het niet gaat werken.
Zal nog wel proberen stroomfases wat extra te koelen maar ik dank dat ik tevreden moet zijn met 2,8 Ghz.

Helaas...
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee