Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Ik heb met een wat onhandige actie korstluiting in mijn PC gemaakt en de zekering in mijn voeding opgeblazen. Het glazen buisje is niet meer transparant, maar dof wit geworden.
Voeding opengeschroefd en er staat bij:
F6.3 AH 250v
Ik kan zo snel niet vinden waar ik deze los zou kunnen kopen om hem te vervangen.
Ik vind bij Conrad bijvoorbeeld wel deze
maar daar zie ik de 6.3 versie niet bijstaan.

De zekering zit overigens niet in klemmen vast in de voeding, maar via metalen hoedjes die aan de PCB zijn gesoldeerd. Ik weet niet of dat iets uitmaakt, of dat het alleen lastiger is om de zekering te vervangen.

Wie kan me een duwtje in de goede richting van de juiste zekering geven ?

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144160

F staat voor Fast dus een zogenaamde snelle zekering. 6.3 is het aantal amperes wat hij kan hebben voor het klapt. Als vervanger zou je een waarde lager als 6.3 veilig kunnen gebruiken, houdt wel in de gaten dat daarmee de maximale belasting / opname van de voeding lager gaat komen te liggen! Oude uit de voeding solderen, nieuwe erin solderen.
Bijvoorbeeld : Bestnr.: 528175 - 89 op conradsite

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 144160 op 02-10-2010 16:53 . Reden: Bestelnummer mogelijke vervanger toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt helemaal, snel 6,3 A. En ze zijn te koop in elke electronica onderdelenwinkel en bij elke computerboer met een eigen werkplaats.
En tja, je moet inderdaad een piep klein beetje soldeervaardigheid hebben, maar moeilijk is het beslist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Ok thanks voor de reacties! Ik ga dr mee bezig!
Lager waarde is geen probleem, de voeding voedt een systeem dat een piekbelasting heeft van 65 watt.

[ Voor 52% gewijzigd door TheMe op 03-10-2010 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Op zich inderdaad geen probleem. Het enige is dat een inschakelpiek (maar een uiterst kort moment dus) soms fors hoger kan zijn. Een smeltpatroontje met een aanmerkelijk lagere waarde kan dan af en toe doorslaan. Ik zou je daarom willen adviseren om alleen een lagere waarde te nemen als je de juiste niet kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Vooralsnog ga ik gewoon voor de 6.3 versie. Better safe than sorry zal ik maar zeggen.
Ik zet er alleen wel een zekering houder bij, zodat vervangen in de toekomst makkelijker is. (het is een test pc waarvan het moederbord los ligt op mijn bureau)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Anoniem: 144160 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 16:49:
F staat voor Fast dus een zogenaamde snelle zekering. ...............
Zullen we het erop houden dat met de F "fuse" de bedoelling is en geen fast. op printen geef je aan f1 f2 ect en dat kan een glas zekering zijn een koolweerstand een smd ect... maar het is zeker geen "fast". Voor het type zekering maakt het niet uit in dit geval de een springt gewoon wat sneller dan de ander. In een voeding als dit zou ik er een trage inzetten ivm de sterke schommelende vraag en piekmomenten en daar kan een snelle fuse ook sneller springen, en dat wil je juist niet.

Voor Ts als je zo kortsluiting hebt gemaakt zou ik nooit meer de voeding gebruiken in een bestaand systeem, gewoon een nieuwe voeding erin en de oude gebruiken voor wat anders als die het weer evt mocht doen. Dergelijke risiko's zou ik niet willen lopen met de andere hardware in het systeem.
Bedenk wel dat (als er iets niet goed is alsnog) ook je mobo en hdd's eraan kunnen gaan, en dan kost een voeding ineens bar weinig meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:29
webcamjan schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 02:51:
[...]

Zullen we het erop houden dat met de F "fuse" de bedoelling is en geen fast. op printen geef je aan f1 f2 ect en dat kan een glas zekering zijn een koolweerstand een smd ect... maar het is zeker geen "fast".
'F6.3 AH 250V', dat soort teksten vind je niet op de print, maar op de zekering zelf, zodat je weet wat voor type zekering het is.

@Topicstarter: zeker weten dat 'ie kapot is? Sommige zekeringen zijn namelijk wit van zichzelf. Misschien dat je hem even kun nameten. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
webcamjan schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 02:51:
[...]

Zullen we het erop houden dat met de F "fuse" ........
Best aardig bedacht, maar toch niet, de aanduiding die TS meldt is overduidelijk, F6.3 AH 250V, een aanduiding die je ook vindt op zo'n zekeringetje.. Dus simpel 6,3 A fast, bruikbaar tot een spanning tot maximaal 250 V. Iedereen die dergelijke dingen regelmatig in handen krijgt herkent dit onmiddellijk als zodanig en het is best mogelijk dat dit ook op het printplaatje staat.
TS beschrijftechter geen F1, F2 of welk nummer dan ook. In dat geval zou die F inderdaad fuse betekenen, maar hier niet van toepassing.
Niet moeilijk over doen, in elke onderdelenzaak kun je ze in alle denkbare waarden kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Voor Ts als je zo kortsluiting hebt gemaakt zou ik nooit meer de voeding gebruiken in een bestaand systeem, gewoon een nieuwe voeding erin en de oude gebruiken voor wat anders als die het weer evt mocht doen. Dergelijke risiko's zou ik niet willen lopen met de andere hardware in het systeem.
Bedankt voor de tip. Het systeem waar het om gaat is een P3 1ghz met 256 mb SDram. Ik gebruik dat systeempje als low power servertje voor Teamspeak. Het is niet de zekering in mijn belangrijkere systemen. Daarmee ben ik toch echt wel voorzichtiger...
Ik weet dat mijn HD niet stuk is (ook al veroorzaakte ik daarmee de sluiting, ik legde de hdd op de voedings pinnetjes.) De HD werkte nog gewoon in een andere pc.
'F6.3 AH 250V', dat soort teksten vind je niet op de print, maar op de zekering zelf, zodat je weet wat voor type zekering het is.
@Topicstarter: zeker weten dat 'ie kapot is?
@Jaap-Jan: Geen slecht idee voordat ik begin met allerlei soldeer acties in krappe ruimtes. En sorry, maar het staat echt op de print. Er staat ook wel iets op de zekering, maar de print beschrijving was duidelijker leesbaar. De zekering wordt op z'n plek gehouden met stalen hoedjes, daardoor kan ik het opschrift niet goed lezen.

Ik heb nu al snelle zekeringen besteld. Die soldeer ik erin als ik het binnen heb. Als de voeding dan werkt is het mooi. Als ie niet werkt is het jammer.
Natuurlik heb ik overwogen om er een andere voeding aan te hangen, maar aangezien het een low-power pc is (gemiddeld 30 watt verbruik) wil ik geen 1100WATT voeding met dikke ventilatoren enz. Via Vraag&Aanbod probeer ik wel een alternatief te vinden, maar een Verkoper die best iets wilde brengen naar een plek bij hem in de buurt kwam niet en hult zich in stilzwijgen.
Het is makkelijker als ik zelf een zekering er in zet. Werkt het dan werkt het. Zo niet, dan zoek ik wel weer een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Uiteindelijk de spullen binnen gekregen. Voor het solderen nog de zekering doorgemeten van de PSU: zekering geen probleem. Blijkt geen heldere zekering te zijn en die was ook niet gesprongen.

Kon verder geen beschadigingen ontdekken op onderdelen of de print dus de voeding nog maar eens aangesloten om te testen. En...
Toen deed ie het gewoon weer. Ik heb nu geen flauw idee wat er aan de hand was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-07 20:52
Wellicht een resettable fuse. Deze verbreekt bij piekbelasting en "groeit" weer terug naar het punt waar ie gewoon weer contact maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Die bestaan inderdaad, maar gezien de vermelde aanduiding lijkt me dat heel onwaarschijnlijk. Bovendien, zien die er uiterlijk net zo uit als zo'n gewoon glazen smeltpatroontje, al dan niet transparant? Ik dacht het niet.

En "teruggroeien"? Nou ja, zo zou je het kunnen noemen, het is in feite gewoon een PTC-weerstand. Door de hoge temperatuur die bij een kortsluiting optreedt en normaliter het draadje doet doorsmelten wordt de weerstand heel hoog. Door afkoeling keert gewoon de waarde bij kamertemperatuur terug. Er groeit dus niks terug, hij koelt alleen maar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-07 17:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

TheMe schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 12:37:
Uiteindelijk de spullen binnen gekregen. Voor het solderen nog de zekering doorgemeten van de PSU: zekering geen probleem. Blijkt geen heldere zekering te zijn en die was ook niet gesprongen.

Kon verder geen beschadigingen ontdekken op onderdelen of de print dus de voeding nog maar eens aangesloten om te testen. En...
Toen deed ie het gewoon weer. Ik heb nu geen flauw idee wat er aan de hand was.
PC-voedingen hebben vaak een piekbelastingsbeveiliging, wat simpel gezegd inhoud dat ze zichzelf uitschakelen bij overbelasting/oververhitting en na afkoelen weer werken. Dergelijke schakelingen zijn niet extreem moeilijk om in te bouwen en zeker bij krachtigere voedingen (een pc-voeding is met z'n 150 W op de 12volt behoorlijk krachtig te noemen) wel aan te raden. Voor je die 6,3A aan de primaire zijde weer te overtreffen (=1500Watt), ligt er secundair echt iets goed te bakken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Precies, dat betekent dat elders in het circuit wel zo'n PTC ofwel zoals in het voorgaande is genoemd "resetable fuse" kan zitten. Niet dat bewuste smeltpatroontje dus.
Pagina: 1