Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:27
Hey Twiekers,

Ben druk aan het pielen met een Raid0 setup, maar het wil niet lukken. Moet wel toegeven, dat ik nog nooit eerder met raid arrays heb gewerkt, dus ben een behoorlijke leek hierin.

Aller eerst de specs:

Asus Crosshair III Formula, SB750 southbridge
2x Seagate 1tb 7200.12

De 2 Seagate schijven heb ik per schijf opgedeeld in 2 partities.

1x 100gb
1x 850gb

[Dit 2 maal dus]

Mijn doel is om de 2 100gb partities in Raid0 te zetten. Dit moet kunnen toch? Kom via de bios wel in een Asus tool, maar daar heb ik alleen de mogelijkheid om 2x 1000gb in Raid0 te zetten volgens mij.

Alvast heel erg bedankt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zoals jij het doet gaat het niet werken. Je bent nu op 2 verschillende niveau's bezig.
Je moet de schijven in RAID zetten (in de controller van de bios) en op deze array een volume aanmaken waar je partities op aan kan maken (dat volume wordt waarschijnlijk automatisch aangemaakt bij het maken van de array).. Naar je OS krijg je straks ook maar 1 2TB volume te zien (als je de volledige 1TB van iedere disk in 1 array zet, maar als je wilt kun je er meerdere aanmaken).

[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 02-10-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Bedankt! Heb nu 1 lege schijf, en op 1 schijf zo'n 800gb in gebruik, dat moet er dus allemaal af als ik met raid0 aan de slag wil gaan?

Verder dacht ik dat als je bijvoorbeeld 2 320gb schijven in raid0 zet dat je dan van de 640gb 320gb over houd wat je voor opslag kan gebruiken. Dat is dus niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Als je data je lief is, zou ik het er inderdaad van afhalen. Mocht je het kwijt willen, dan gewoon doorgaan. >:)
Raid0 is de capaciteit van de disken bij elkaar opgeteld, bij raid1 hou je inderdaad 320 GB over van de 640 GB omdat je spiegelt, wat op disk 1 staat, staat dus identiek op schijf 2. Dus nee, bij raid0 heb je de volledige capaciteit en bij raid1 de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Extorm schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 16:41:
Bedankt! Heb nu 1 lege schijf, en op 1 schijf zo'n 800gb in gebruik, dat moet er dus allemaal af als ik met raid0 aan de slag wil gaan?
Dat kan alleen als je controller raid level migration ondersteund. Maar dan nog is een goede backup onontbeerlijk natuurlijk.
Verder dacht ik dat als je bijvoorbeeld 2 320gb schijven in raid0 zet dat je dan van de 640gb 320gb over houd wat je voor opslag kan gebruiken. Dat is dus niet zo?
Dat is met RAID1

leesvoer:
RAID FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Kijk, nu is het mij al wat duidelijker. Wat ik dus niet wil is mijn data ook moeten delen via 1 partitie, dus 1600gb. Ik houd het liefste gewoon 2x 800gb! :P Maar dat is dus niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

[too late]

[ Voor 103% gewijzigd door jeanj op 02-10-2010 16:54 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lesilhouette
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-04 09:36
Extorm schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 16:51:
Kijk, nu is het mij al wat duidelijker. Wat ik dus niet wil is mijn data ook moeten delen via 1 partitie, dus 1600gb. Ik houd het liefste gewoon 2x 800gb! :P Maar dat is dus niet mogelijk?
Jawel, je moet echter éérst de RAID set aanmaken zodat je 1 grote partitie hebt, en dan in je OS je schijf opsplitsen in de door jou gewenste partitie(s).

[ Voor 49% gewijzigd door Lesilhouette op 02-10-2010 16:56 ]

Gecertificeerd prutser!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:34
je kan toch vervolgens weer partitioneren zodra je de raid aangemaakt hebt :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Extorm schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 16:51:
Jawel. Je bent nu nog steeds volumes en partities door elkaar aan het halen.
In de RAIDbios maak je array's met volumes aan. In Windows kun je deze partitioneren alsof het een enkele disk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mijn ervaring met raid-0 is dat je wel 2 partities aan kan maken met 2 harddisks die dan wel van gelijke groote moeten zijn en in mijn geval dan uitgaande van een Intel raidcontroller. Op het moment dat je je raid-0 keten aan gaat maken nadat je dit natuurlijk in het bios ingesteld hebt, moet je niet de volledige ruimte kiezen.

M.a.w. je kiest dan de helft en in jou geval 800 Gb wanneer je dus de raidketen aan gaat maken waarna je daarna vervolgens weer kiest voor een raidvolume aan te maken, en je dan de resterende ruimte kan gebruiken.

Op die manier heb je dus 2 partities maar je kan binnen Windows7 bv ook op 1 groot raidvolume meerdere partities aan maken, echter mijn voorkeur gaat meer uit om dit via je raidcontroller in te stellen. Let er wel op dat wanneer je bv 2 harddisks in je raid-0 keten hebt je ook maar max 2 partities aan kan maken, en bij bv 3 harddisks in een raid-0 keten kan je 3 partities aan maken en dit afhankelijk is van het aantal fysieke harddisks in je keten.

[ Voor 14% gewijzigd door Roel1966 op 02-10-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Oke, maar stel ik wil 1 van de schijven in een andere pc hangen, dan kan ik niet zomaar even bij die 800gb partitie, of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Extorm schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 17:05:
Oke, maar stel ik wil 1 van de schijven in een andere pc hangen, dan kan ik niet zomaar even bij die 800gb partitie, of heb ik dat mis?
Dat heb je goed namelijk je kan nooit een schijf met 1 partitie dan eventjes in een andere pc hangen want die schijf werkt alleen in de bestaande raidketen. Ook is het zo dat bij raid-0 er een harddisk eruit klapt dat je dan alle gegevens kwijt bent en dat dus 1 nadeel is wanneer je gebruik maakt van raid-0.

Wel kan je er een harddisk bij hangen die je gewoon niet in je raid keten op neemt waarop je dan je backups kan maken en die je dan wel gewoon in een andere pc zou kunnen hangen. Op die manier werk ik namelijk nu en heb ik 2 ssd's in raid-0 staan en daarbij 2 x 1 Tb WD die niet in de raidketen zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door Roel1966 op 02-10-2010 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nee. RAID 0 is striping, d.w.z. de ene helft van een file staat op disk 1 en de andere helft op disk 2 (even simpel gezegd). Daarom is RAID 0 ook dubbel zo gevaarlijk: 1 disk stuk = alle data op 2 disks weg.

Edit: wat Roel zegt dus :)

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-10-2010 17:09 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Jullie hebben me alles een heel stuk duidelijker gemaakt, tnx! d:)b
Aangezien de schijf even in een andere pc hangen niet mogelijk, zie ik er toch maar vanaf denk ik. Ben nu over een SSD aan het nadenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Graag gedaan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Roel1966 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 17:03:
Mijn ervaring met raid-0 is dat je wel 2 partities aan kan maken met 2 harddisks die dan wel van gelijke groote moeten zijn en in mijn geval dan uitgaande van een Intel raidcontroller. Op het moment dat je je raid-0 keten aan gaat maken nadat je dit natuurlijk in het bios ingesteld hebt, moet je niet de volledige ruimte kiezen.
Maar dat zijn dus geen partites, dat zijn array's (met bijbehorende volumesets). Je haalt net als de TS arrays/volumesets door elkaar met partities.

als voorbeeld.
Fysiek heb je 2 schijven
code:
1
2
Schijf 1 ---------> array -----> volumeset ------> partitie(s)
Schijf 2  --/

Je kunt bij een aantal controllers meerdere array's maken op een set schijven. Bijvoorbeeld 1 array RAID0 en 1 RAID 1.

Op een array kun je volumesets aanmaken. Bij highendcontrollers kun je meerdere aanmaken op 1 array, maar het makkelijkst is gewoon 1 volumeset per array.

Deze volumeset wordt naar je OS getoond als disk. En daarop kun je meedere partities aanmaken als je wilt (of moet). Hoe jij dat in je RAIDbios hebt gezet maakt voor je OS geen klap uit. Dat ziet je OS namelijk niet. Die ziet gewoon een volumeset, ongeacht of deze nu op 1, 2 of 24 schijven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292499

Roel1966 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 17:07:
[...]
2 ssd's in raid-0 staan en daarbij 2 x 1 Tb WD die niet in de raidketen zitten.
Dat werkt bij mij alleen door mijn tera extern met usb te verbinden... want met sata kon ik hem alleen in de array opnemen voor de maximum van de andere schijven ieder 74 g... Anderen mensen wel hun opslagschijf met sata naast hun raid 0 array ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Anoniem: 292499 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 18:56:
[...]

Dat werkt bij mij alleen door mijn tera extern met usb te verbinden... want met sata kon ik hem alleen in de array opnemen voor de maximum van de andere schijven ieder 74 g... Anderen mensen wel hun opslagschijf met sata naast hun raid 0 array ?
Ja hoor, geen probleem. had van de week op m'n testconfig 2 SSDs single, een schijf als single en 2x 500GB in RAID 0. Dat kun je gewoon combineren, je moet hem alleen niet toe willen voegen aan een array.
Pagina: 1