Toon posts:

Data verplaatsen tussen desktops d.m.v. SATA kabel

Pagina: 1
Acties:

• Treggats
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17-07 13:16
Hallo allemaal,

ik zit met een opstelling voor mijn twee desktops in mijn hoofd, maar weet niet of het mogelijk is / verstandig is.

Ik heb een moderne desktop met daarop Funtoo/Gentoo geinstalleerd met een SATA poort op het moederbord.
Er is in de kast geen ruimte voor meer dan 1 harde schijf.

Daarnaast heb ik een oudere desktop (Gentoo) (kreeg hem met een pentium 2 en daarna omgebouwd) en deze heeft ook een sata aansluiting. Deze heeft verder een opstelling van 4 harde schijven (2 op 1 IDE kanaal in master slave opstelling) De 4 HDD's bevatten LVM volume's.

Nu is mijn vraag of ik de HDD's in mijn oude desktop via mijn moderne desktop aan kan spreken door er een SATA kabel tussen te doen.

Het idee is om data te kunnen verplaatsen tussen de twee desktops.

Nu is dit idee leuk, maar ik heb geen flauw idee of dit uitvoerbaar is. Advies is dus gewenst, voordat ik beide systemen de pc hemel inhelp :+

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

(jarig!)
Het lijkt me niet dat dat gaat werken, computers verwachten een diskdrive (of iets soortgelijks) aan de andere kant van een SATA kabel, niet een andere computer.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
En netwerkkabeltje kan wel wonderen doen ;) Een goed opgezet Gbit netwerk is voldoende voor die oudere schijven. De acces tijden zullen hoger zijn maar als het puur als data back-up is dan is daar nog mee te leven ;)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• Treggats
Oke, klinkt opzich ook wel vrij logisch.
Om maar even verder te gaan met brainstormen, een sata 2 ide converter zou goed moeten werken lijkt me dan?

-Edit-
@Klaasbram, was er nog niet helemaal uit of het alleen voor backup was, maar in eerste instantie nog niet

[Voor 28% gewijzigd door Treggats op 02-10-2010 16:18. Reden: reactie @ klaasbram toegevoegd]

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom moet een sata naar ide werken ?

volgens mij heb je niet echt door dat sata nooit is gemaakt om 2 computers te verbinden (al is het alleen maar door de maximale kabellengte)

Iperf

• davja
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 05-11-2010
Een optie die misschien wel werkt is om de harde schijf, die voor opslag dient, in het ene systeem te verbinden met het computerbord in het andere systeem. De harde schijf kan stroom krijgen van het systeem, waar de harde schijf deel van uit maakt. Nadat de gegevens op de harde schijf gezet zijn kan de harde schijf weer aangesloten worden op het computerbord van het systeem, waar de harde schijf in zit. Er bestaat een kans dat de gegevens dan voor het besturingsprogramma van de computer toegankelijk zijn vanaf de harde schijf, die voor opslag gebruikt wordt.

• Treggats
fish schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 16:23:
waarom moet een sata naar ide werken ?
Het is niet zozeer sata naar ide of andersom, maar de vraag was meer of de desktop die zelf kon omsturen.
fish schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 16:23:
volgens mij heb je niet echt door dat sata nooit is gemaakt om 2 computers te verbinden (al is het alleen maar door de maximale kabellengte)
Ik weet zelf heel goed waar sata voor is gemaakt en hoe lang die kabels zijn. Voor de rest zie boven en daarnaast hoef je niet te reageren als mijn topic je irriteert of anderzins.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Treggats schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 17:10:
[...]

Het is niet zozeer sata naar ide of andersom, maar de vraag was meer of de desktop die zelf kon omsturen.

[...]

Ik weet zelf heel goed waar sata voor is gemaakt en hoe lang die kabels zijn. Voor de rest zie boven en daarnaast hoef je niet te reageren als mijn topic je irriteert of anderzins.
waar lees je irritatie ? ik vermoed eerder dar je zelf geergerd raakt

Iperf

• Treggats
fish schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 17:18:
[...]
waar lees je irritatie ? ik vermoed eerder dar je zelf geergerd raakt
Dat idee kreeg ik, ik werd zelf niet geergerd. Maar voelde me wel aangevallen omdat ik de indruk kreeg dat je dacht dat ik er niks van snapte.

Maargoed, dat gezegd hebbende OT, ik was aan het rondkijken naar id->sata converters toen zag ik wat pci kaartjes die precies dat doen wat ik nodig heb. En toen bedacht ik me dat ik al zo'n kaartje heb.

Dus de opstelling word nu:

guest pc levert voeding aan de HDD's
host heeft pci kaartje met 2 ide aansluitingen en daar sluit ik dan de ide kabels van de HDD's op aan

Dit zou opzich moeten werken.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Is het niet veel makkelijker de PCs via een netwerk (cross-)kabel te verbinden, of desnoods via USB?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Pos
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16:46
Treggats schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 17:31:
[...]

Dus de opstelling word nu:

guest pc levert voeding aan de HDD's
host heeft pci kaartje met 2 ide aansluitingen en daar sluit ik dan de ide kabels van de HDD's op aan

Dit zou opzich moeten werken.
ja hoor dit moet wel werken, maar wil je bij de data op je andere pc, moet je ze beide afsluiten, prik eraf, kabels weer omzetten, etc. En waarschijnlijk 2 drives of controllers die snel de geest geven. Plus je guest pc die aan moet blijven staan als je bij de data wilt.

Ik weet alleen niet of je host pc het leuk vind als je meerdere malen over tijd je guest pc aan zet tijdens een sessie met je host, en of je externe drives dan normaal toegankelijk zijn.
Dan moet je dus telkens je guest pc eerst aanzetten, en als laatste uit.

Nogal omslachtig imho, een kleine crosslink kabel, of routertje zou mijns inziens een betere oplossing zijn.

[Voor 6% gewijzigd door Pos op 02-10-2010 17:48]

• Treggats
@Pos, allemaal valide punten. Maar voor zover ik kan zien gaan deze schijven nog wel even mee.
Wat misschien nog een optie is; is om een grote case te kopen waar deze HDD's bij in kunnen en het dan intern allemaal regelen, misschien andere voeding maar moet te doen zijn.

Voorlopig in ieder geval ga ik het op deze manier doen en idd niet mn guest eerder uit doen als mijn host :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is er geen ruimte voor een 2.5" disk?

Iperf

• Treggats
@fish, 2.5" was toch voor laptops e.d.? In dat geval jup dat past wel.

Ben in ieder geval bezig geweest om de 3 schijven (3 ipv 4 zoals ik eerst dacht) in mn desktop in te bouwen.
Wat nu gelukt is, moet ze alleen nog tijdelijk vast maken en gaan sparen voor een grotere HDD (van 1 TB oid)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Treggats schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 22:32:
@fish, 2.5" was toch voor laptops e.d.? In dat geval jup dat past wel.

Ben in ieder geval bezig geweest om de 3 schijven (3 ipv 4 zoals ik eerst dacht) in mn desktop in te bouwen.
Wat nu gelukt is, moet ze alleen nog tijdelijk vast maken en gaan sparen voor een grotere HDD (van 1 TB oid)
nee hoor ze zijn gewoon kleiner, je kan ze gewoon aansluiten
de oudere non-sata versie hebben een iets kleinere ide connector, maar daar kun je een verloopje van 2 euro voor kopen

[Voor 11% gewijzigd door Fish op 02-10-2010 22:36]

Iperf

• Treggats
Ah oke, het is in ieder geval gelukt om de schijven in mn desktop te hangen en het geheel boot prima.
Bij 1 schijf gaat het niet helemaal lekker mbt lvm, maar dat is voer voor een ander topic.

Bedankt voor de input iig
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee