Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizZRinaldo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07 20:50
Middag tweakerts,

Mijn laptop, Dell inspiron 6400 heeft al een lange tijd een brakke accu en heb er eigenlijk nooit naar gekeken.
Nu ik de laatste tijd weer wat vaker me laptop gebruik zou het erg fijn zijn als deze normaal zijn werk kan doen.

Het probleem is alleen dat zodra de accu 100% geladen is. alles prima werkt tot ongeveer 98%. daarna krijg ik ineens een critical battery error van windows 7 dat mn batterij op 7% is en dus in de lader moet en anders hibernate modus ingaat. als ik niets doe, gaat zoals verwacht de laptop in Hibernate modus. het gekke is, zodra ik de laptop dan weer aanzet. en boot in windows. staat de batterij op 3%.

En nu komt hem vreemde. op die laatste 3% tuft de laptop gewoon een ~30 minuten mee.

Is mijn accu overleden ? of zijn er nog dingen die ik er aan kan doen.
Ik heb hem al is helemaal leeg laten lopen en weer opgeladen. maar dat mocht niet baten.

In mijn Bios geeft hij aan bij batterij health dat de accu prima in orde is alleen dat hij iets minder lang mee kan gaan i.v.m zijn leeftijd.

Ik heb al gekeken bij Dell maar zo'n accu kost me even 140eu en dat gaat me echt even te ver. voor 200 zou ik die laptop 2de hands kunnen kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door WhizZRinaldo op 02-10-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 12:13
Het loont misschien om een batterij kalibratie uit te voeren. Ik weet niet of de mogelijkheid in de BIOS zit, maar volgens mij kan je het ook op de volgende manier doen:
  • Als de laptop uit is, laad hem volledig op;
  • Zet de laptop aan zonder adapter en start op in de veilige modus;
  • Laat hem aan staan totdat hij gewoon uit valt;
  • Laadt hem weer volledig op zoder dat hij aan staat.
Dat heeft bij mij wel eens gewerkt, maar niet altijd. Ik heb zelf een Acer waarbij hij nadat Windows hem heeft uitgezet vanwege een te laag batterijniveau, nog zeker 45 minuten in de BIOS of veilige modus aan bleef staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:37
Voordat je hem helemaal leeg gaat trekken, kun je beter even uitzoeken wat voor type batterij je hebt (bijv. NikkelCadmium, Lithium, etc). Veel batterijen die in nieuwere laptops zitten kun er erg slecht tegen als ze helemaal leeg worden getrokken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--Niels-- schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 13:56:
Veel batterijen die in nieuwere laptops zitten kun er erg slecht tegen als ze helemaal leeg worden getrokken!
uhm? in de batterij zit allemaal elektronica die dit juist voorkomt, leegtrekken kan geen kwaad.

kalibreer hem inderdaad even, grote kans dat hij het daarna beter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 08:21

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik heb ook een inspiron 6400 gehad met kapotte batterij, en originele Dell accu's zijn inderdaad veel te duur. Maar als je eens rondkijkt op ebay kan je voor een pak minder een compatibele accu kopen. Als ik me goed herinner heb ik een 50 $ betaald voor een 9-cell accu, en de 6-cell versie was nog goedkoper :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizZRinaldo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07 20:50
Bedankt voor snelle reacties,

Dat kalibreren heb ik al gedaan. alleen dan niet in veilige modus maar in BIOS aan laten staan tot ie uitviel.
Daarna batterij er even uitgehaald. er weer in gedaan, en kon ie weer even mee tot ie weer leeg was.
toen terwijl de laptop uit was volledig opgeladen. in windows gegaan en getest. maar heeft geen nut.

Gaat hier om een Li-ion batterij, staat verder geen andere informatie over op.

Heb ook iets gelezen over de vriezer techniek. maar dat geld niet voor Li-ion toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 18:37

BHQ

WhizZRinaldo schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 14:21:
Heb ook iets gelezen over de vriezer techniek. maar dat geld niet voor Li-ion toch ?
Nope.
Pagina: 1