Toon posts:

Aankoop HD extern

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views

• tboheeren
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 27-07 13:48
Dag Allen,

Momenteel ben ik aan het zoeken voor een nieuwe externe HD. Ik heb zeer slechte ervaringen met deze dingen. Zo gingen al eerder 2 Iomega's en 1 Lacie naar de haantjes en elke keer kon ik maar een deel van mijn data recoveren. Toegegeven, ze kregen elke kreeg een een kleine tik (lees tik, niet laten vallen ofzo)

Dus nu ben ik opnieuw op zoek. Wat ga ik opslaan? Vooral media (film, muziek, series, fotos).

Mijn vraagjes:
- Is er een merk dat voor jullie minder kans heeft om stuk te gaan?
- Is het nuttig om een netwerkaansluiting te geven of kan ik beter de HD sharen via 1 pc?
- Is het nuttig om een externe HD te zoeken met 2 schijven zodat er continue een mirror bestaat?

mvg & dank bij voorbaat voor enige uitleg.

Tbo

Inventaris

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 18-09 23:59

Q

Inactief

tboheeren schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 11:00:
Dag Allen,

Momenteel ben ik aan het zoeken voor een nieuwe externe HD. Ik heb zeer slechte ervaringen met deze dingen. Zo gingen al eerder 2 Iomega's en 1 Lacie naar de haantjes en elke keer kon ik maar een deel van mijn data recoveren. Toegegeven, ze kregen elke kreeg een een kleine tik (lees tik, niet laten vallen ofzo)

Dus nu ben ik opnieuw op zoek. Wat ga ik opslaan? Vooral media (film, muziek, series, fotos).
Verdiep je eerst even in het onderwerp 'backups' tenzij je data je niets waard is. Volgens mij begrijp je dit concept niet goed waardoor je data kwijt raakt.

Bovenaan is een topic daar over.
Mijn vraagjes:
- Is er een merk dat voor jullie minder kans heeft om stuk te gaan?
Nee.
- Is het nuttig om een netwerkaansluiting te geven of kan ik beter de HD sharen via 1 pc?
Waarom zou JIJ dat willen? Wat wil jij doen?
- Is het nuttig om een externe HD te zoeken met 2 schijven zodat er continue een mirror bestaat?
]

Zou kunnen. Dan ben je beschermd als 1 disk stuk gaat. Maar dan heb je nog geen echte backup.

Lees even dat backup topic door.

Thematopic: Backups

• GeertH
  • Nu online
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat laptop hdd's (lees: 2.5 inch hdd's) iets meer kunnen hebben. Mischien is dat iets voor je

• tboheeren
Bedankt voor je reply Q,

Heb de backup topic alvast doorgenomen. Idd heb de hele filosofie van backup niet altijd goed gevolgd maar wat ik hier gewoon even wilde vermelden is het feit dat 3 externe HDs al defect geworden zijn in het verleden.

Ik zou een netwerkaansluiting overwegen aangezien we hier in huis met 2 laptops en 2 desktops zitten met elk hun eigen gebruiker. Het zou handig zijn indien de collectieve media dan centraal kan worden opgeslaan zonder een pc/laptop te moeten opstarten waar de externe hd aan gekoppeld is.

mvg,

tbo

Inventaris

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het een externe HDD is (ongeacht of deze nu op USB, FW of eSATA zit), dan kun je hem toch gewoon aan het apparaat prikken waar je het ding nodig hebt. Daar heb je geen netwerk voor nodig.

30" monitor te koop

• tboheeren
Inderdaad. Buiten het feit dat je de HDD constant moet verplaatsten...

Inventaris

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar daar heb je een externe schijf voor lijkt me.

Anders kun je net zo goed een schijf in een PC erbij prikken. Dat is goedkoper en makkelijker.

30" monitor te koop

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-09 23:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 12:39:
Maar daar heb je een externe schijf voor lijkt me.

Anders kun je net zo goed een schijf in een PC erbij prikken. Dat is goedkoper en makkelijker.
Terw_Dan, je vergeet een opmerking ;) TS geeft aan dat hij de externe hardeschijf ook als centrale opslag zou willen gebruiken. Ik vraag mij dan ook af of TS nu een externe harddisk nodig is of gewoon een NAS.

Dus TS gebruik je de externe hardeschijf uberhaubt "mobiel", wanneer je dat niet doet dan kun je beter naar ene NAS gaan kijken en deze op een centraal punt (bijvoorbeeld meterkast) kunnen plaatsen, waar niemand er perongeluk een tik tegen kan geven.

Want als ik jouw topicstart zo lees is dit laatste de reden dat de hardeschijfen bij jouw defect raken, daar hlpt dus niets tegen ook geen behuizing met twee hardeschijfen in RAID1 of je moet heel veel geluk hebben dat 1 hardeschijf niet defect raakt door de "tik".

Als ik overigens eerlijk mag zijn is het gewoon lompigheid als je dit al driemaal is overkomen, toch in het vervolg de hardeschijfen iets beter neerzetten waar niet iemand er tegenaan kan "maaien". ;)

Zoals iemand opmerkt zouden laptop schijfjes misschien hier iets beter bestand tegen kunnen zijn, bijvoorbeeld de schijfjes met freefall censor, maar ik weet uit ervaring dat dit ook niet altijd de reddende factor zal zijn.

Dus ga bij jezelf eerst eens goed na wat je nu echt nodig denkt te hebben, duik de pricewatch in en kijk wat er te koop is. Vervolgens kijk je wat er in je butget past en ga aan de hand van de devices die je nu overhoud review zoeken of de ervaringen topics hier op GoT bekijken. Mocht je er dan nog niet uitkomen, open dan gerust nogmaals een topic, maar vermeld wel duidelijk wat je zelf hebt onderzocht en waarom je bepaalde devices wel interessant vindt en welke misschien niet (laat dus zien dat je zelf ook onderzoek hebt gedaan).

Omdat ik hier enige eigen initiatief mis, wat hier op GoT toch wel gewenst is gaat dit topic op slot.

[Voor 18% gewijzigd door _Dune_ op 02-10-2010 14:34]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee