Toon posts:

VGA presteert beter dan HDMI? Klopt dit wel=

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• SSRA
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 04-10-2011
Onlangs een '24 inch scherm gekocht (Samsung BX2450, in juli 2010 geïntroduceerd), 1920 x 1080, oftewel Full HD dus. :).
Heeft 2 HDMI ingangen, en 1 VGA ingang. Had alleen een VGA kabeltje. Dus maar die gebruikt, werkt prima. Nu een 1,5 meter HDMI kabel (25 euro :o) gekocht, die afgeschermd was, met vergulde connectors. Enfin... inpluggen die handel naast VGA. :9.

Settings gelijkgezet met die van VGA (beiden ook 80% brightness).

Let's check the facts:

- VGA-techniek is alweer 20 jaar oud, en nooit verder ontwikkeld.

- HDMI staat in z'n kinderschoenen, geboren in een hoogtechnologische periode.

Het beeld in zowel VGA als HDMI gecheckt. Met een kritisch oog, valt het mij op dat zowel windows (browsen, texten, etc) als 1080p filmpjes VGA HDMI genadeloos pwnt qua beeldkwaliteit (over audio zal HDMI vast beter zijn).

Het zal toch niet dat men anno nu een nieuwe standaard ontwikkelt, die niet kan opboksen tegen een analoog kabeltje van 20 jaar oud? :? :o.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

VGA is analoog en kwalitatief sterk afhankelijk van een aantal factoren (interferentie, filters op een videokaart etc), terwijl dat bij DVI en HDMI niet is.

Ik zie eigenlijk niet in hoe je VGA betere kwaliteit vind vinden, geef mij maar een digitaal signaal, dat hoeft niet omgezet te worden en geeft gewoon perfect strak beeld, iets dat het analoge signaal gewoonweg niet doet.
VGA is oud en mag wat mij betreft zo snel mogelijk verdwijnen, digitaal geeft gewoon veel beter beeld.

30" monitor te koop

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 11:28
VGA beter in beeldkwaliteit? Of jij hebt een hele slechte HDMI kabel of je instellingen met betrekking tot overscan en schaling staan niet goed. 1920x1080 wil je níet op VGA hebben.

[Website en online portfolio] [Return: realtime retrospective tool] [PokerTime planning poker]

• SSRA
Heb HDMI en VGA kabels beiden tegelijkertijd ingepropt op dezelfde scherm, met 1 druk (source) switch ik continu van beide aansluitingen.

Voorzover ik kan beoordelen, geeft VGA ietsjepietsje helderder beeld, maar vooral de kleuren komen veel beter uit. Ook ziet het wat minder 'blurrig' uit.

Hoogst opmerkelijk, aangezien VGA alweer 20 jaar oud is.... :{.

• cosmo_roel
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:39
Misschien is het een VGA kabel gesmeed uit zilver door elven bij maanlicht.

Maar even serieus... VGA is analoog, en de monitor moet iets doen om dat om te zetten naar digitaal. Bij dat "iets doen" wordt blijkbaar een filter of whatever toegepast waardoor de kleuren voor jou iets anders (en jij vindt dit beter) lijken.

Er valt niks meer te ontwikkelen aan HDMI wat de beeldkwaliteit verbetert. Er gaat een digitaal signaal doorheen, dus veronderstellende dat er geen bitjes omvallen (wat corruptie oplevert en niet een algeheel minder mooi beeld) is dit precies wat jouw videokaart bedoelde.

[Voor 77% gewijzigd door cosmo_roel op 01-10-2010 17:55]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SSRA schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 17:50:
Heb HDMI en VGA kabels beiden tegelijkertijd ingepropt op dezelfde scherm, met 1 druk (source) switch ik continu van beide aansluitingen.

Voorzover ik kan beoordelen, geeft VGA ietsjepietsje helderder beeld, maar vooral de kleuren komen veel beter uit. Ook ziet het wat minder 'blurrig' uit.

Hoogst opmerkelijk, aangezien VGA alweer 20 jaar oud is.... :{.
Daar zou ik eerder je monitor de schuld van geven. Het is immers een TNpaneel en die zijn kwalitatief nou niet geweldig. Test het eens op een IPSpaneel zou ik zeggen.

30" monitor te koop

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 11:28
cosmo_roel schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 17:52:
_O- Ik dacht precies hetzelfde.

[Website en online portfolio] [Return: realtime retrospective tool] [PokerTime planning poker]

• SSRA
Sebazzz schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 17:49:
VGA beter in beeldkwaliteit? Of jij hebt een hele slechte HDMI kabel of je instellingen met betrekking tot overscan en schaling staan niet goed. 1920x1080 wil je níet op VGA hebben.
Ziet goed uit, hoor?

Of het een slechte HDMI-kabel is, is je reinste onzin. Het is digitaal, dus je hebt geen dataverlies, ook al zou het een slechte kabel zijn. Als er dataverlies was, kreeg je simpelweg een wit scherm. :).

Ik weet dat de prijs niks zegt over de kwaliteit, aangezien iedere HDMI van 2 euro tot 100 euro even goed presteert. Deze heb ik gekocht voor 30 euro voor 1,5 meter lang om een indicatie te geven. Dus ook niet te lang.

Dus slechte HDMI-kabel? Niet van toepassing hier. Hamvraag blijft waarom een analoge VGA dan beter presteert :?.

• SSRA
cosmo_roel schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 17:52:
Shut up. :').

Dat ik expres 'vergulde connectors' erbij gezet heb, is om muggenzifters voor te zijn die beweren dat het aan lag dat-ie niet afgeschermd was of niet genoeg blonk, of wat. :).

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 12:25
Ik vraag mij toch een beetje af of hier wel enige technische achtergrond bij komt kijken?
Het beeld in zowel VGA als HDMI gecheckt. Met een kritisch oog, valt het mij op dat zowel windows (browsen, texten, etc) als 1080p filmpjes VGA HDMI genadeloos pwnt qua beeldkwaliteit (over audio zal HDMI vast beter zijn).
Je hebt toch wel even op het auto-adjust knopje gedrukt van de monitor? Ennuh, misschien moet je die audio ook maar even testen...? ;)

Maar goed, kloppen doet het sowieso niet, een analoog signaal wat beïnvloedbaar is door diverse factoren kan onmogelijk beter beeld geven dan een digitaal signaal, zoals Terw_dan al aangeeft. Mijn vermoeden is toch sterk dat via de digitale aansluiting niet de juiste instellingen zijn gebruikt, want eventjes simpel overprikken is niet de juiste testmethode. Settings gelijk is geen argument, je moet beiden monitoren optimaal instellen en dan vergelijken.

• cosmo_roel
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:39
MicGlou schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 17:56:
Je hebt toch wel even op het auto-adjust knopje gedrukt van de monitor? Ennuh, misschien moet je die audio ook maar even testen...? ;)
Auto-adjust maakt niets uit en werkt vaak zelfs niet eens bij HDMI of DVI signaal. Auto-adjust is er alleen om voor het VGA signaal uit te vinden wat de clock en de phase zijn.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SSRA schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 17:53:

Dus slechte HDMI-kabel? Niet van toepassing hier. Hamvraag blijft waarom een analoge VGA dan beter presteert :?.
Jij vindt dat de analoge VGA beter presteert, ik ben dat sowieso niet met je eens. Als ik op mijn 20" Dell IPS monitor kijk dan is het beeld via DVI stukken beter dan via VGA (zelfs als ik een videokaart met prima filters gebruik).

30" monitor te koop

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee