Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Situatie: ik heb nogal wat vakantiedagen over en stap mogelijk over naar een andere werkgever.

Wettelijk gezien kan ik een x-aantal dagen uit laten betalen of opnemen voordat ik overstap. Ik kan er ook voor kiezen om een aantal vakantiedagen mee te nemen naar mijn nieuwe werkgever. Deze is dan wel verplicht om het toe te staan, maar niet om daarvoor te betalen. Daar zit ik niet op te wachten. Maar om alles uit te laten betalen wat ik niet kan opnemen is ook een beetje te veel van het goede, het gaat hier om aardig wat dagen.

Ik kreeg echter ook te horen via via dat er een andere constructie mogelijk is:
1. Stel dat ik ontslag neem per 1 januari bij mijn huidige werkgever
2. Ik neem in december vakantie op voor geheel december (20 dagen)
3. Ik treedt per 1 december in dienst bij mijn nieuwe werkgever en werk in december voor mijn nieuwe werkgever
4. Mijn nieuwe werkgever geeft mij dan 20 vakantiedagen extra

Maar hoe zit dit? Belastingtechnisch ivm twee werkgevers op het zelfde moment? En uberhaupt contractueel?

Side-note: ik heb in mijn arbeidscontract met mijn huidige werkgever dat ik geen nevenwerkzaamheden verricht naast mijn normale werk tenzij er toestemming is. Daar word ik waarschijnlijk niet aan gehouden.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Neem onslag per 1 januari,
Neem vrij 1 december
Ga werken bij je nieuwe baas op 1 januari (met een verse start van vakantiedagen voor 2010)
Saldo: je hebt een maand vrij doorbetaald :)

Zover ik weet is je nieuwe werkgever niet verplicht je te betalen voor 'meegenomen' vakantiedagen, je neemt eigelijk onbetaald verlof waar je bij de vorige baas dus gewoon voor betaald zou krijgen. Wel moet je nieuwe werkgever ze 'accepteren' als jij een verklaring van je vorige werkgever hebt van het aantal overgebleven vakantiedagen.

[ Voor 67% gewijzigd door SinergyX op 01-10-2010 17:39 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je nieuwe werkgever zal er niet blij mee zijn als je moeilijke constructies wilt gebruiken die in het nadeel van het bedrijf werken.

Het voorstel van SinergyX is beter: praktisch en ook gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Vakantiedagen meenemen van werkgever A naar werkgever B? Volgens mij kan dat helemaal niet, maar misschien is de constructie mogelijk die jij noemt. Maar anders volgens mij niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Slasher op 01-10-2010 17:52 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 22:13

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

De meest gangbare constructie is dat je je dagen opmaakt bij je huidige toko om vers te starten bij de nieuwe. Een nieuwe werkgever zit niet te wachten op ineens een maand extra betaald verlof die 'ie moet betalen. Sterker nog, ik kon m'n overschot aan dagen helaas niet meenemen bij een interne overplaatsing. :+

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En wat is volgens jouw het nadeel van uitbetalen. Ja je betaald er belasting over maar dat ga je zowiezo doen. Dus wat is er op tegen, en nee je betaald er geen extra belasting over het is niet hoger belast. Zet het geld weg op een rekening en neem er een keer onbetaald van op

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Gewoon opnemen of uit laten betalen. Indien je dit jaar nog niet je wettelijke vakantiedagen hebt gebruikt kun je daar dit jaar nog bij de nieuwe werkgever onbetaald verlof voor vragen.

Meenemen van bovenwettelijke dagen of dagen tussen verschillende jaren is ongebruikelijk en wordt niet ondersteund door wettelijke bepalingen voor zover mij bekend. Bovendien val je je nieuwe werkgever onnodig lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wallie
  • Laatst online: 20:32

Wallie

Herr

Wel eens gehoord dat je nieuwe werkgever je die dagen als onbetaald verlof kan laten meenemen (je vorige werkgever zal ze immers toch aan je uit betalen).
Maar ja, opmaken is 't makkelijkst ;)

*Zegt ik, die nu nog ruim 300u verlof heeft staan bij zijn werkgever...

[ Voor 27% gewijzigd door Wallie op 01-10-2010 22:46 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:36

Gallus

Cheesy

Waarom zou je nieuwe werkgever jou voor 1 maand werken (december) zomaar 20 vakantiedagen toekennen, terwijl alle andere medewerkers die maand slechts 1/12 van waar ze op jaarbasis recht op hebben opbouwen?

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:14

TheBorg

Resistance is futile.

Gallus schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 22:51:
Waarom zou je nieuwe werkgever jou voor 1 maand werken (december) zomaar 20 vakantiedagen toekennen,
Bij dat punt raakte ik TS ook kwijt, hoe kun je je vakantiedagen nou 2x uitgeven. :?

Persoonlijk zou ik de 20 dagen opnemen bij de huidige werkgever en in de tijd dat je vrij bent al bij de nieuwe werkgever. Waarschijnlijk belastingtechnisch voordeliger dan als geld laten uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 21:51

Brons

Fail!

Wat is het belastingtechnisch verschil dan? Volgens mij is er geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nieuwe werkgever = nieuwe dagen opbouwen.
Het beste maak de bestaande op (als je er wat leuks/nuttigs mee kan doen) anders laat ej ze gewoon uitbetalen. Ik zomaar even aan dat je uit eigen beweging weg gaat, daat kun/zou/moet/wil je je nieuwe werkgever niet mee opzadelen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:14

TheBorg

Resistance is futile.

Brons schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 22:59:
Wat is het belastingtechnisch verschil dan? Volgens mij is er geen.
Heb het nagezocht, er is inderdaad geen verschil. Alleen willen werkgevers wel eens de hoogste schaal gebruiken om de inhouding te bepalen (krijg je later bij je aangifte dus weer terug).

[ Voor 7% gewijzigd door TheBorg op 01-10-2010 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Motrax schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 17:28:
Situatie: ik heb nogal wat vakantiedagen over en stap mogelijk over naar een andere werkgever.

(...)
3. Ik treedt per 1 december in dienst bij mijn nieuwe werkgever en werk in december voor mijn nieuwe werkgever

Maar hoe zit dit? Belastingtechnisch ivm twee werkgevers op het zelfde moment? En uberhaupt contractueel?
Side-note: ik heb in mijn arbeidscontract met mijn huidige werkgever dat ik geen nevenwerkzaamheden verricht naast mijn normale werk tenzij er toestemming is. Daar word ik waarschijnlijk niet aan gehouden.
Dat is zeer onverstandig. Als je vanaf 1 december gaat werken, maar pas per 1 januari een officieel contract hebt, dan worden er over december geen premies betaald. Het effect is dat je zwart werkt, wat betekent dat je bij eventuele ziekte, ontslag enzovoorts niets krijgt. De boetes voor zwart werken zijn zeer fors voor werkgevers, het is niet waarschijnlijk dat je nieuwe werkgever hier op in wil gaan.
Ook als je je voorstel aanpast en per 1 december gaat werken met een contract van 0 Euro (en vanaf januari het normale salaris) dan lukt het nog steeds niet, omdat je nieuwe werkgever verplicht is om minimaal het minimumloon te betalen.

De normale gang van zaken is:
1. Neem ontslag per 30 november en laat alle vrije dagen uitbetalen
2. Vraag aan je nieuwe werkgever om 20 dagen onbetaald verlof
3. Treed op 1 december in dienst.
Voor die 20 dagen onbetaald verlof krijg je geen salaris uitbetaald. Dat is niet erg, want je vorige werkgever had al betaald, dus je hebt het geld. Er is een theorethische mogelijkheid dat het fiscaal niet gunstig uitpakt, als je de dagen pas in 2011 opneemt. Het geld heb je namelijk al in 2010 verdiend, en de belastingdienst werkt met kalenderjaren. Als je nu door die extra verdiensten even in een hogere belastingschaal terechtkomt dan pakt het minder goed uit. Het kost je waarschijnlijk niet meer dan een paar tientjes, en je kan nog altijd bij de belastingdienst een inkomensmiddeling over meerdere jaren aanvragen. Nogmaals, dit speelt alleen als je inkomen over 2010 vlak onder een belastingschaal ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gallus schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 22:51:
Waarom zou je nieuwe werkgever jou voor 1 maand werken (december) zomaar 20 vakantiedagen toekennen, terwijl alle andere medewerkers die maand slechts 1/12 van waar ze op jaarbasis recht op hebben opbouwen?
Omdat hij in de maand december dan geen salaris krijgt.... Dus werkt hij als 20 dagen "over".

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een nieuwe baas zit te wachten op zo'n constructie. Vaak moet je als je niet van baan en functie veranderd je vakantiedagen al opmaken en mag je er maar een paar meenemen (bijvoorbeeld twee weken). Bij een verandering van baan lijkt me niet dat een nieuwe baas wil beginnen met je 4 weken vakantie te geven. Ook zit je met problemen als loon dat niet gelijk is (dus je vakantiedagen hebben geen gelijke waarde, als werknemer is het natuurlijk altijd interesant je vakantiedagen op te sparen voor als je in loon er op vooruit gaat)

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 02-10-2010 08:33 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als een WN bij het einde van zijn AOV nog recht op vakantiedagen heeft, dan heeft hij recht op uitbetaling van die vakantiedagen in geld.

De WG is dan ook verplicht aan de WN een verklaring uit te reiken waaruit blijkt op hoeveel vakantiedagen de WN bij het einde van zijn AOV recht had. Zodra de WN een AOV sluit met een nieuwe WG, dan behoudt de WN aanspraak op de openstaande vakantiedagen die hij nog had bij zijn vorige WG. De WN heeft derhalve het recht om die oude vakantiedagen bij zijn nieuwe WG op te nemen, zij het dat de nieuwe WG geen verplichting heeft om over die vakantiedagen het salaris door te betalen. Deze bepaling geldt alleen voor vakantiedagen, dus niet voor bijvoorbeeld adv-dagen en roostervrije dagen.

Het is daarom dat de nieuwe WG geen salaris hoeft te betalen, maar hij moet die WN wel langer missen en dat kan voor hem de nodige problemen veroorzaken. Daarom is het ook mogelijk geworden voor de nieuwe WG om van de regeling af te wijken zodat de nieuwe WG niet verplicht is om de WN in staat te stellen de oude vakantiedagen die hij van zijn vorige WN nog tegoed had, op te laten nemen. Deze afwijkende regeling moet wel schriftelijk worden overeengekomen tussen de WG en de WN.

Bedenk ook eens dat theoretisch de dagen ook bij de nieuwe WG kunnen blijven staan. Komt er dan weer een ontslag is die WG natuurlijk mooi de klos omdat hij waarschijnlijk een hoger bedrag moet betalen voor de niet opgenomen vakantiedagen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-07 18:09

Paulus0013

pom pom

Ik kick deze draad omdat ik nu tegen hetzelfde aanloop.
Ik heb van 1-1 tot 31-7 via een uitzendbureau gewerkt en werk vanaf 1-8 in vaste dienst van het bedrijf zelf. Zelfde werk, zelfde werkplek, alleen nu dus direct in dienst bij het bedrijf. Ik werk er nu een jaar.

Ik heb vrij weinig vrij genomen en had van mijn uzb ongeveer 118 uur over.
Ook die paar maanden dat ik nu voor het bedrijf zelf werk heb ik nog wat dagen opgebouwd natuurlijk.

Dus ik ging vanmiddag eens vragen naar het hoe of wat en kreeg doodleuk te horen dat ik alles van het uzb kwijt schijn te zijn. Ook toen ik aandroeg dat ik wettelijk een x aantal dagen per jaar vrij moet zijn waarvan niet kan worden afgeweken vond geen gehoor.

Als ik hier kijk is men verplicht mijn opgebouwde dagen als uzk alsnog vrij te geven, onbetaald dan natuurlijk omdat mijn uzb dat geld al heeft uitgekeerd.
http://www.rijksoverheid....ik-van-baan-verander.html

Ik krijg komend jaar 27 dagen en er is een regeling om daarvan 6 dagen af te laten kopen of om er nog 6 bij te kopen. Ik mag maximaal 10 dagen uit een voorgaand jaar meenemen.
Maar goed, hoe zit het met de dagen van dit jaar? Als ik nog een berg te goed heb is het namelijk niet erg aantrekkelijk om er dagen bij te gaan kopen. Dan is afkopen insteressanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Stuur dat linkje eens naar PZ. Moet al een hoop oplossen.
Lijkt mij dat je voor volgend jaar 10 onbetaalde verlofdagen mag meenemen. Echter, ik moet er wel bij opmerken dat ik het vrij laks van je vindt om daar pas nu mee te komen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-07 10:43
Naast uitbetalen zou je ook kunnen storten in een levensloopregeling en later daaruit je vrije tijd opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Stopt levensloop ook niet binnenkort?
Wat was dat een nutteloze regeling :P

Wat zegt het uitzendbureau over je openstaande uren? Bij overname door nieuwe werkgever moet de oude werkgever daar wel een verklaring voor hebben opgemaakt. Vanuit PZ zal het makkelijk zijn, bij het bedrijf bouw je pas vakantiedagen op sinds 01-08, dus maar 1/4de van die 27 totaal. Maar aan wie heeft het uitzendbureau die uren uitgekeerd?

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 30-11-2011 16:30 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Hm laks, daar zeg je me wat! Daar heb ik nog niet eens bij stilgestaan eigenlijk.

Het uzb zegt niets, die heb ik na het einde dienstverband niet meer gesproken. Zij hebben aan mij alle reserveringen uitbetaald.
Eventueel denk ik wel dat ik een verklaring van ze zou kunnen krijgen omtrent de opgebouwde vakantieuren, ze zijn immers verplicht dit te verstrekken. En anderzijds staat dit natuurlijk ook op mijn loonstroken.

Volgens mij is waar het geld naar toe is niet zo heel erg interessant. Je zou hoogstens kunnen betogen dat de bovenwettelijke dagen zijn afgekocht. De wettelijke dagen mogen namelijk niet eens afgekocht worden. Maar ook dan zou ik nog dagen over hebben van mijn uzb. Ik heb ook geen vrij genomen voor bv zomervakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-07 10:43
SinergyX schreef op woensdag 30 november 2011 @ 16:29:
Wordt voortgezet als "vitaliteitssparen". Oude wijn in nieuwe zakken volgens mij.

Wat betreft "nutteloze regeling": mee eens, veel teveel restricties voor een aantal toepassingen, En vooral teveel onduidelijkheid over toekomstige restricties waardoor ik er geen geld in zou storten.

Maar voor het doel om wat vrije tijd van werkgever X in 2011 naar werkgever Y in 2012 te verplaatsen volgens mij wel geschikt. Krijg je nog een paarhonderd euro van de fiscus erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
SinergyX schreef op woensdag 30 november 2011 @ 16:29:
Idd een waardeloze regeling, enige reden waarom ze nog wat klanten binnenhaalde is om dat het in de beginperiode verplicht was om levensloop te doen als je ouderschapsverlofkorting wilde aanvragen (wat wel aantrekkelijk was). Helaas loop je bij opnemen tegen allerlei ristricties aan als minimaal een maand (gedeeltelijk) verlof en een ongelooflijke berg papierwerk. Niet echt ongeschikt voor vakantiedoeleinden.

Ik zou er sowieso geen geld meer instoppen nu, het fiscale voordeel bij opname vervalt waarschijnlijk na 2012. Dus wie volgend jaar zijn saldo niet opneemt, is zelfs dat kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Paulus0013 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 16:43:
Hm laks, daar zeg je me wat! Daar heb ik nog niet eens bij stilgestaan eigenlijk.

Het uzb zegt niets, die heb ik na het einde dienstverband niet meer gesproken. Zij hebben aan mij alle reserveringen uitbetaald.
Eventueel denk ik wel dat ik een verklaring van ze zou kunnen krijgen omtrent de opgebouwde vakantieuren, ze zijn immers verplicht dit te verstrekken. En anderzijds staat dit natuurlijk ook op mijn loonstroken.

Volgens mij is waar het geld naar toe is niet zo heel erg interessant. Je zou hoogstens kunnen betogen dat de bovenwettelijke dagen zijn afgekocht. De wettelijke dagen mogen namelijk niet eens afgekocht worden. Maar ook dan zou ik nog dagen over hebben van mijn uzb. Ik heb ook geen vrij genomen voor bv zomervakantie.
IANAL: volgens mij is je contract bij uzb beeindigt en ben je een nieuwe contract bij je huidige werkgever begonnen. UZB moet jouw contract dan ook afhandelen zoals het hoort: meest gangbaar daarbij is dat je vakantieuren worden uitbetaald (weet je zeker dat ze dat niet ook al hebben gedaan?). Doorgeven aan je volgende werkgever (ook al is dat dezelfde als je laatste opdrachtgever via uzb) lijkt me in geen geval een optie. Het geld van de door uzb uitbetaalde uren kun je zelf apart zetten en reserveren voor een aantal onbetaald-verlof-dagen die je bij je huidige werkgever eventueel kunt aanvragen, indien nodig. Een verklaring van je opgebouwde vakantie uren lijkt me vrij nutteloos voor je huidige werkgever. Zij hebben daar niets mee te schaften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op verzoek de samenvatting van wat hier voorgaand is gezegd en veelal correct was:

De vorige WG heeft het tegoed aan vrije dagen aan de WN uitbetaald. Over dat aantal dagen moet de WG desgewenst een verklaring afgeven. De WN moet deze aan de nieuwe WG laten zien/afgeven waarna het aantal dagen als tegoed, maar onbetaald verlof, in de administratie wordt opgenomen. Dit is volgens de wet zo geregeld.

Het probleem voor een WG is dat de salaris-, vakantiegeld- en vakantiedagenberekening behoorlijk complex is omdat normaliter je ook vakantiegeld en vakantiedagen opbouwt tijdens je vrije dagen dan wel je vakantie. Dit is meestal een vervelende klus dat men vaak niet aan een salarisservicebureau uitbesteedt vanwege de kosten. Ondanks het voorgaande is er nog steeds de wet waaraan de WG zich zal moeten houden. Vervelend voor hem maar het is nu eenmaal zo. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

@als je het onderste uit de kan wilt halen (om wat voor reden dan ook), dan kun je gaan kl*ten met regelingen met je nieuwe werkgever, maar waarom zou hij moeten "boeten" voor het feit dat jij een zooi vakantiedagen hebt? Wettelijk gezien kun je wel regelen dat hij ze overneemt in de zin dat je dan dagen kunt opnemen, maar je nieuwe werkgever is niet verplicht om ze bijvoorbeeld uit te betalen.

Neem lekker wat dagen op, je werkgever moet dit toestaan (of hij moet kunnen aantonen dat hij bijvoorbeeld in jou laatste maand geen vervanging kan regelen, dan mag hij je verplichten om door te werken) en begin lekker uitgerust bij je nieuwe werkgever en bouw daar weer dagen op.

Vakantiedagen uitbetalen wordt pas vanaf een bepaald aantal dagen echt lucratief, vergis je niet in de belasting die je daar over heen moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Je betaalt over vakantiedagen het normale tarief. Misschien dat je in eerste instantie voor een hoger tarief aangeslagen wordt, maar dat wordt aan het einde van het jaar verrekend.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Motrax schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 17:28:

Wettelijk gezien kan ik een x-aantal dagen uit laten betalen of opnemen voordat ik overstap. Ik kan er ook voor kiezen om een aantal vakantiedagen mee te nemen naar mijn nieuwe werkgever. Deze is dan wel verplicht om het toe te staan, maar niet om daarvoor te betalen. Daar zit ik niet op te wachten. Maar om alles uit te laten betalen wat ik niet kan opnemen is ook een beetje te veel van het goede, het gaat hier om aardig wat dagen.

Op papier regelen dat je nevenarbeid mag doen. Vervolgens gewoon regelen en bij je nieuwe werkgever gaan werken. Je nieuwe werkgever zal wel meer belasting inhouden maar te veel betaald kan je altijd terugkrijgen.
Volgens jaar de heffingskorting laten toepassen door nieuwe werkgever en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

UZB moet jouw contract dan ook afhandelen zoals het hoort: meest gangbaar daarbij is dat je vakantieuren worden uitbetaald (weet je zeker dat ze dat niet ook al hebben gedaan?).
Alles is uitbetaald bij einde uzb.
Doorgeven aan je volgende werkgever (ook al is dat dezelfde als je laatste opdrachtgever via uzb) lijkt me in geen geval een optie.
En waarom dan niet?
Een verklaring van je opgebouwde vakantie uren lijkt me vrij nutteloos voor je huidige werkgever. Zij hebben daar niets mee te schaften.
Daar hebben ze heel veel mee te schaften. Er is een wettelijk minimum aantal dagen dat ik per jaar aan vrije tijd mag, of eigenlijk moet (het is wettelijk niet toegestaan dit af te kopen), besteden.
Ik post zelfs nog een link naar overheidsinfo met uitleg hierover.

@ Guardian Angel: hebben we het hier over alleen de wettelijk dagen of ook de bovenwettelijke dagen? Ik kom hier niet aan uit als ik hier info over zoek. Het wordt overal erg algemeen genoemd.

Ik heb vandaag even de agenda van 2011 door gebladerd en zag even snel dat ik toch wel 5 dagen vrij heb genomen. Laat ik me vergist hebben en er 2 over het hoofd hebben gezien, dan nog heb ik toch wel aardig wat tijd tegoed.

Terugkomend op de kern. Ik sta dus in mijn recht als ik zeg van joh doe mij eens vrijgeven en wat ik heb opgebouwd moet als verlof alsnog worden toegekend (onbetaald dan wel)?
Dat mijn WG daar mogelijk niet blij mee is valt wel enigzins te begrijpen. Maar anderzijds werk ik daar al een jaar en heeft men net zo goed inzicht in mijn vakantiedagen. Ook heb ik mij de laatste weken flexibel opgesteld door in een andere ploeg te werken en nachtdiensten te draaien. Relevant in die zin dat vrij nemen niet erg wenselijk was op die momenten.
Wat mij betreft hoef ik die dagen niet allemaal nu direct op te nemen, integendeel zelfs. Volgens ons regelement mogen we niet eens vrij nemen in december en januari, tenzij zwaarwegende redenen. (ik vraag me trouwens af of dit juridisch uberhaupt stand houdt, maar dat is een andere discussie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Dit verhaal gaat weer helemaal een andere kant op dan ik voor ogen had.

Ik heb mijn uzb gemaild voor de verklaring van de vakantiedagen die ik daar zou hebben opgebouwd.
Het antwoord is dat de eerder aangehaalde link niet opgaat voor flexwerkers. Dus als uzk heb je geen rechten op vakantiedagen ofzo? Dat lijkt mij een wat vreemd standpunt. Ook nog wat bla bla over dat het geld is uitgekeerd. Ja fijn, daar vroeg ik niet naar. De wet omtrent de minimale vakantiedagen doelt op de vrije tijd die daarmee gemoeid is, niet de financiele kant. Daarom mogen deze ook niet worden afgekocht.

Wat ik me dan verder nog afvraag, zijn die wettelijke dagen absoluut of relatief per werkgever of per jaar?
Bv als ik voor werkgever A 6 maanden werk en daar 20 dagen vakantie geniet, kan werkgever B het restant van het jaar dan geen vrij hoeven geven? Ik heb immers de 20 dagen al bereikt. Of moet dit worden gezien als 10 wettelijke en 10 bovenwettelijke over die periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Ik heb net de cao van uitzendkrachten doorgenomen en Hoofdstuk 7, artikel 40, B, lid 7 t/m 13 stelt exact hetzelfde als mijn eerdere link.

http://www.rijksoverheid....ik-van-baan-verander.html

Ik snap dan ook niet dat mijn uitzendbureau iets anders beweert en een verklaring niet afgeeft.

Na wat zoekwerk denk ik dat ook de regeling van geen vrij in dec/jan geen stand zal houden.
Ten eerste vind ik hier niets over terug in mijn AO en ook niet in het reglement.
Daarnaast schijnt dit al een aantal jaren zo te zijn. Er kan dan ook niet echt meer gesproken worden van een zwaarwegend belang van de werkgever. Hij is bekend met drukte in die periode en zal daarvoor maatregelen moeten treffen. Correct me if I'm wrong.

[ Voor 36% gewijzigd door Paulus0013 op 12-12-2011 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:50

ralpje

Deugpopje

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen of je bereid bent je relatie met je huidige werkgever op scherp te zetten om je gelijk te halen?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Ach, het is allemaal ook net hoe je het brengt.
Ik heb het idee dat men altijd serieus naar mijn opvattingen luistert.
Degene met wie ik hier woorden over heb gehad, kan ik nog altijd gewoon aanspreken over van alles en nog wat.

Wat ik wel vervelend vind is dat ik het idee heb dat men daar maar doet wat hen leuk lijkt. En dan mag er best zo nu en dan wat tegengas komen.

Je denkt toch niet serieus dat ik voor een paar onbetaalde vakantiedagen ga procederen als ik komend jaar weer genoeg nieuwe krijg?

Maar ik ben eerlijk gezegd nog steeds benieuwd naar hun tegenargument. Want volgens de beste man is het de wet dat ze niets met mijn opgebouwde dagen kunnen uit de uitzendtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:50

ralpje

Deugpopje

Met de dagen an-sich kunnen ze inderdaad niets, aangezien die al uitbetaald zijn.
Wel kunnen ze je natuurlijk gewoon onbetaald verlof geven.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Volgens mij vat jij het dan ook verkeerd.
Met de dagen kunnen, of beter moeten, ze heel veel. Je hebt recht daarop. Ze mogen niet eens afgekocht worden.
Ze moeten dus ruimte geven voor onbetaald verlof.

Met het geld kunnen ze niets, dat is immers gereserveerd door de vorige werkgever en al uitgekeerd bij de eindafrekening. Vandaar onbetaald verlof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramBo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-07 14:00
Onderstaande quote bevat de betreffende paragraven uit de ABU CAO 2009-2014 (ervanuitgaande dat de ABU CAO gehanteerd wordt).
Hoofdstuk 7 Betaalbaarstelling reserveringen
Artikel 40 Betaalbaarstelling reserveringen en vakantiebijslag
...
B. Vakantiedagen
...
12. In geval uitbetaling plaatsvindt zoals bedoeld in de leden 8 en 9 van dit artikel is de uitzendonderneming verplicht om aan de uitzendkracht een verklaring uit te reiken waaruit blijkt over welk tijdvak de werknemer bij het einde van de uitzendovereenkomst nog aanspraak op vakantiedagen heeft.

13. Indien de uitzendkracht met dezelfde of een andere uitzendonderneming een nieuwe uitzendovereenkomst aangaat, heeft hij tegenover die uitzendonderneming aanspraak op vakantie zonder behoud van loon gedurende het tijdvak waarover hij blijkens de in lid 12 van dit artikel bedoelde verklaring nog aanspraak op vakantiedagen had.
...
Toelichting op lid 12 en 13:
Op grond van artikel 7:641 BW moet bij uitbetaling van nog niet opgenomen vakantiedagen bij het einde
van de arbeidsovereenkomst de werknemer in de gelegenheid worden gesteld om bij zijn nieuwe werkgever
onbetaald verlof op te nemen voor de duur van de bij het einde van zijn eerdere arbeidsovereenkomst
uitbetaalde vakantiedagen. De leden 12 en 13 geven hiervan de vertaling voor de uitzendovereenkomst.
bron

artikel 12 is vrij duidelijk in het feit dat een UZB een dergelijke verklaring moet afgeven. Mochten ze dat niet willen doen zou je eens bij de SNCU kunnen kijken. Dit is een stichting welke toeziet op het naleven van de CAO voor uitzendkrachten.

Het lijkt me gezien de bovenstaande informatie, dat TS inderdaad recht heeft op een dergelijke verklaring, en daarmee op onbetaald verlof bij zijn nieuwe werkgever. Maar zoals ralpje ook al aangeeft is het de vraag hoe ver je hier voor moet gaan richting je nieuwe werkgever.
Pagina: 1