2.1 of 2.0 set voor muziek en films

Pagina: 1
Acties:

• AZkiel2517
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-02 08:25
Ik probeer me een beetje te oriënteren of het gebied van audio maar kom er achter dat het vrij lastig is, misschien ook omdat heel veel subjectief te beoordelen is als het om geluid gaat.

Ik zit nu met het volgende:
Ik ben van plan om een audio systeempje aan te schaffen om zowel veel muziek op te luisteren en om te gebruiken tijdens het kijken van films. Al mijn muziek staat op mijn laptop in de vorm van mp3. En via dit leuke apparaatje wil ik de muziek afspelen op het systeem.
Sitecom WL-060

Ik ben me ervan bewust dat zowel de mp3's en de de geluidskaart (de Sitecom dus) limitaties leggen op de kwaliteit van de muziekbron.

Mijn vraag is nu ten eerste, raden jullie mijn een 2.1 of een 2.0 systeem aan (5.1 was ik niet van plan ivm de kabels naar de satellieten) en waarom?

En ten tweede, met de limitaties van de geluidsbron in acht genomen, in welk prijs segment heeft het nog nut om een systeem te overwegen? Ik kan wel een heel duur setje kopen maar als de bron al matig is, ga je dat dan nog wel merken?

Ik weet dat er genoeg mensen hier op tweakers komen die hier een lichtje voor mij op kunnen schijnen, of in ieder geval met wat kwalitatief advies of op/aanmerkingen kunnen komen. ;)

b.v.d.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hangt enorm van je eigen smaak af. Ik zou nooit een goedkoop 2.1 setje kopen omdat al die subwoofers amper kwaliteit leveren. Echter zit je in een hoog budget dan heeft een subwoofer wel een extra toevoeging als je houd van bass.

Echter in dit geval zou ik gewoon een simpel 2.0 setje halen van Logitech, creative of een gelijksoortige fabrikant. Niet meer dan 40-50 euro aan uitgeven.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• AZkiel2517
Ok, bedankt.

Om nog even hierover uit te breiden. Als ik in de toekomst nou via lossless zou gaan werken?

Zijn er hier mensen die via een database (computer of NAS) hun muziek collectie afspelen via het netwerk?
Het gesleep met cd's vindt ik namelijk iets dat tot mijn verleden mag behoren. Ik ben op zoek naar een manier om een grote hoeveelheid muziek via een makkelijke weg te kunnen afspelen. Ik vind het namelijk heel jammer dat ik nu niet optimaal kan genieten van mijn muziek. Ik wil hier best wat meer geld aan besteden op iets langere termijn, ben nu nog een arme student namelijk. Met 'iets meer geld' denk ik aan een paar honderd euro.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen en wil graag een beeld krijgen wat er allemaal mogelijk is op dit gebied. Ben zelf al een paar dagen op internet aan het rondstruinen maar zie door de bomen het bos niet meer.

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08-2025
Ik heb een mediaspeler (LaCinema classic HD) met tulpuitgangen naar mijn stereoreceiver. De FLACs staan op mijn nas, speel over het netwerk af.

• AZkiel2517
Daar zat ik ook aan te denken, een mediaspeler, maar het nadeel daarvan is wel dat je TV aan moet staan om muziek te spelen. En de bediening van een mediaspeler met TV is ook niet optimaal vind ik. Hoe ervaar jij dat?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ga dan voor een 2e hands stereoversterker met 2e hands speakers, dan kan je veel kwaliteit op de kop tikken voor een paar honderd euro. Je kan dan bijvoorbeeld muziek afspelen via de digitale uitgang van je laptop of via idd een mediaspeler of een dedicated pc hiervoor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• AZkiel2517
Ok ik ben eruit ik ga voor een receiver en 2.0 set.

Ik zit een beetje te kijken op de pricewatch en zie dat als ik voor een 2.0 receiver ga dat er dan geen receivers naar boven komen die ook digitale video aan kunnen. Ik wil namelijk ook de tv en xbox er op aansluiten. Of kom ik dan automatisch bij een 5.1 receiver?

Is het zo dat een 2.0 receiver beter zal presteren dan een 5.1 receiver op het gebied van stereo?
En kan ik bij de 5.1 receivers gewoon een 2.0 set zonder problemen aan sluiten?

Tevens, waar let ik op als ik een receiver koop? ik las namelijk dat vermogen ook niet echt veel zegt.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waar je op let zijn ervaringen en reviews en, meer dan alles, op je eigen oren. Ga naar een HiFi zaak en ga daar luisteren, geluid is immers enorm subjectief.

En je komt inderdaad snel uit op een 5.1 versterker als je ook video wilt doorsturen. Opzich is dat niet erg, 2.0 op een 5.1 set zal ook prima klinken. Echter is het wel zo dat een stereo versterker zich enkel hoeft te richten op het afspelen van stereo geluid, een 5.1 moet zich op veel meer richten waardoor je voor dezelfde prijs minder stereo kwaliteit wilt. Maar of dat erg gaat opvallen op een laag budget? Hangt er echt vanaf hoe kritisch je oren zijn. Ik zou zeggen ga het verschil eens luisteren, dan hoor je het snel genoeg.

Tip: Onkyo is populair als 'budget' merk, maakt goede kwaliteit voor een goede prijs.

• AZkiel2517
Ok tof, thanks hier kan ik wel wat mee!

Ik ga eens even verder oriënteren. :*)

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik zou zelf ook voor 2e hands gaan i.c.m. speakers en/of een subwoofer. ik gebruik zelf een yamaha RX V459 versterker(6.1) en gebruik hem nu al een hele tijd voor stereo en sinds kort voor een subwoofer. in de nabije toekomst wil ik surround gaan draaien(3 jaar na aanschaf)

Zo is mijn versterker nog instaat om mee te groeien. Stereo versterkers met moderne gemakken zoals makkelijk tussen kanalen schakelen en digitale signalen zoals bijv. optisch(toslink) zijn aardig zelfzaam en dus wat duurder. een 2e hands surround receiver heb je tussen de 50 en 150 euro(afhankelijk van merk en budgetgroepen)

Daar zou je bijvoorbeeld 2 oude grotere boxen bij kunnen zoeken met een goede reputatie(valt goed uit te zoeken welke dat zijn) of een 2.1 set met degeleijke boekenplankspeakers een een subwoofer
Pagina: 1