Toon posts:

[VB.Net] Variabelen uitlezen van een bestand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• crz
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13-10-2012
Ik zit al een dag te klooien om dit werkend te krijgen.
Het zit namelijk zo, ik ben bezig om een Flash filmpje te maken waarin verschillende parameters zitten. Deze zijn opgeslagen in een lokaal bestand (het filmpje komt ook zelf alleen maar op intranet).
Het bestand ziet er zo uit:
naam=Scenario 1&blt_temp=30&blt_min=-25&blt_max=40
En zo zitten er nog een hele rits parameters in het bestandje.
Mbt beheer en onderhoud van het filmpje (een versimpelde simulatie van een gasturbine) moeten deze waarden zo laagdrempelig mogelijk kunnen worden aangepast.

Nu ben ik in Visual Studio 2010 Express bezig om een simpel beheerprogrammatje te maken. Nu wil ik dus het bestandje inladen en de variabelen in opeenvolgende tekstvlakken plaatsen. Dit betekend dat ik een code moet hebben die ziet dat het om de naam gaat, en de variable (achter de =) in een tekstvlak laden.

Het probleem is dat ik als laatste Visual Basic 6 heb gebruikt iets van 6 jaar geleden, kortom ik heb al van alles geprobeerd maar het lukt me niet om dit te coderen. Het bestandje laden is geen probleem maar ik zit dus echt vast met dit waarschijnlijk simpel te coderen stukkie.. |:(

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:52

lier

MikroTik nerd

Zoek eens naar de Split methode, deze moet je al een heel eind in de goede richting brengen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 27-09 05:47

Snake

Los Angeles, CA, USA

Als je alles had geprobeerd was het gelukt hoor :P

Lees je string in met File.ReadAllText(fileName), splits die string met String.Split(new char[] {'&'})

dan heb je x aantal chunks.

Die chunks split je opnieuw op '='.

Dan heb je een array[aantalVariablen][2].

Die kan je dan weer binden aan een DataGridView. Problem solved ;P

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Davio
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13-07 14:13
lier schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 15:15:
Zoek eens naar de Split methode, deze moet je al een heel eind in de goede richting brengen.
Ja, als je dubbel split, 1x op het &-teken en dan nog 1x op het =-teken haal je alle onderdelen er zo uit.

Edit: Het binden aan een DataGridView kan wel lastig zijn als je zo lang niet met VS gewerkt hebt, misschien kun je in jouw simpele programma beter textboxjes gebruiken.

[Voor 21% gewijzigd door Davio op 01-10-2010 15:22]

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 27-09 05:47

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dan moet je bij een ongedefineerd aantal variablen on the fly textboxen gaan bijvoegen :+

+ dat een datagridview gewoon nicer is :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Davio
Snake schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 15:22:
Dan moet je bij een ongedefineerd aantal variablen on the fly textboxen gaan bijvoegen :+

+ dat een datagridview gewoon nicer is :)
Ja, maar TS gaf al aan textboxen te willen gebruiken, dus daarom heb ik dat maar overgenomen.

Ik wilde hem niet gelijk in het diepe gooien. ;)

• crz
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13-10-2012
hehe ik hou het inderdaad gewoon bij tekstboxjes, het aantal variablen is gelukkig bekend bij mij :P
Maar bedankt jongens, die Split is echt de heilige graal van vandaag voor mij.
Zit al te kloten met een Parser, ben nog bezig geweest met Replace maar Split is dus echt wat ik zoek.
Zometeen vrij dus na het weekend zal ik even melden of het gelukt is.
Heb er vertrouwen in, merci! _/-\o_

• TJHeuvel
  • Registratie: mei 2008
  • Niet online
Tip: Je bent met Visual Basic bezig. Dat je toevallig Visual Studio 2010 gebruikt is niet geheel relevant. Meld daarom je programmeer-taal, niet je IDE.

Freelance Unity3D developer

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17-08 18:03
Je zou ook nog ge/misbruik kunnen maken van HttpUtility.ParseQueryString in de System.Web-namespace, die doet dat ook voor je.

We are shaping the future

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:35

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

crz schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 15:13:
Het probleem is dat ik als laatste Visual Basic 6 heb gebruikt iets van 6 jaar geleden, kortom ik heb al van alles geprobeerd maar het lukt me niet om dit te coderen. Het bestandje laden is geen probleem maar ik zit dus echt vast met dit waarschijnlijk simpel te coderen stukkie.. |:(
Het is dat er netjes gereageerd wordt, maar anders was dit gewoon een scriptrequest geweest en die zien we hier liever niet ;) Let daar even op volgende keer a.u.b ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Davio
RobIII schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 22:33:
[...]

Het is dat er netjes gereageerd wordt, maar anders was dit gewoon een scriptrequest geweest en die zien we hier liever niet ;) Let daar even op volgende keer a.u.b ;)
Ach, ik vond dit niet echt een scriptrequest. TS geeft duidelijk aan er zelf al mee bezig te zijn geweest, maar heeft de oplossing niet kunnen vinden, omdat hij waarschijnlijk niet van het bestaan van de handige Split-functie afwist.

Dan helpen wij hem gewoon op weg met de juiste functie en mag hij het zelf in elkaar programmeren.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee