Toon posts:

Vragen netwerk in nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Forex70
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 04-10-2010
Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouw en zou graag in elke ruimte vast internet voorzien. Vermits ik al in de eindfase zit wil ik nu wel eens mijn netwerk uitrollen.
Volgende had ik in gedachten en weet niet of het correct is of er nog issues zijn.

Mijn provider is Telenet. Ik voorzie 2 HD digicorders, één per verdiep. Netwerk wil ik volledig in gigabit hebben.
Op de gelijkvloers bevindt zich garage + inkom. Eerste verdiep bureau,living & keuken, 2e verdiep slaapkamers.

Het volgende schema had ik in gedachten.

Garage:
Telenet installeerd hier al hun componenten (kabelmodem etc). Van hieruit verdeel ik het netwerk over heel mijn huis.

Switch --> HD Digicorder 1
--> HD Digicorder 2
--> Router (moet dit een gigabit router zijn???) --> gigabit switch D-Link DGS 1210-16 ports (reeds in mijn bezit)

Van de 16ports switch trek ik UTP cat5e kabels naar al mijn ruimtes. In de living voorzie ik accespoint 1 en het verdiep erboven accespoint 2 voor WIFI. Enig idee welk accespoint aan te raden is? Op het 1e verdiep komt er op dit netwerk nog een NAS, popcorn hour, weerstation met direct uplink nr website, IP camera etc.

Graag jullie bevindingen.

Greetz

Geert

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zorg dat je ruime buizen gebruikt waar je de kabels doorheen trekt. Nu is cat5e prima maar met nieuwbouw heb je de kans het in een keer goed te doen, dus zorg dat je over 10 jaar bijvoorbeeld glasvezel door je huis kan trekken of extra netwerkkabels voor meer digicorders.

Belangrijk om te onthouden is dat jij niet weet wat over 10 jaar de standaard is, wat je wel weet is dat je nu voor ruimte kan zorgen om die standaarden dan te implementeren. Zorg dat je vanuit een centrale plaats (meterkast, garage,...) waar normaal al je aansluitingen binnenkomen genoeg kabelgoten legt naar elke ruimte in je huis en op de centrale plek ruimte genoeg overhoud voor apparatuur te plaatsen.
Zorg ook dat je meerdere kabels naar dezelfde ruimte kan aanleggen.

Wat betreft apparatuur, een gigabit router is niet nodig tenzij je internet snelheid boven de 100Mbit uit komt aangezien al het verkeerde kortste weg kiest en dus altijd via de switch gaat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Proxx
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 30-07 09:49
ik zou voor cat6 kiezen en zoals tsurany zegt flinke buizen door de muren waar meer als een kabel door past zodat je op de toekomst voorbereid bent.

zijn mening over die gigabit router is denk ik afhankelijk van de persoon. hij heeft gelijk dat het verkeer toch de kortste weg kiest maar als je je voorbereid op de toekomst hoort er een giga router bij :P

voordat telenet snelheden haalt van boven de 100mbit zijn we weer 4jaar verder. en tegen die tijd wil je misschien toch weer een nieuwe router halen. vandaar dat ik tsurany goed begrijp :P

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• Wirf
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 12:31
Een aantal tips n.a.v. onze eigen nieuwbouw:

- Meerdere aansluitpunten per kamer (Denk aan een netwerkprinter naast je computer, of een extra laptop, een DVR etc)
- Als je ook een vaste telefoonaansluiting hebt, is het misschien handig om een patchkast te hebben, zodat je een aansluiting eenvoudig kunt ompluggen van een ethernetaansluiting naar een telefonieaansluiting.
- Voor elk aansluitpunt een eigen kabel trekken (probeer geen twee aansluitingen te doen over 1 kabel)

Edit: en zoals iedereen al zei; ruime buizen! Bij ons moesten 8 (ja, 8!) kabels van de schotel op het dak naar de meterkast. Dat was echt een hels karwei. Dat doet me trouwens er aan denken dat je geen flexibele geribbelde buizen hiervoor moet gebruiken, maar gladde PVC buizen.

[Voor 22% gewijzigd door Wirf op 01-10-2010 14:55]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Remco
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16-09 21:36
Wirf schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 14:51:
Dat doet me trouwens er aan denken dat je geen flexibele geribbelde buizen hiervoor moet gebruiken, maar gladde PVC buizen.
Flexibele pijp is wat je bedoelt, en deze word alleen maar gebruikt in bochten. En dan nog doet men liever een bocht zelf buigen dan met flex.
Met kabels trekken blijven ze erin steken.
Men zegt altijd dat flex voor luie installateurs is.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Wirf
Remco schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 14:58:
[...]
Flexibele pijp is wat je bedoelt, en deze word alleen maar gebruikt in bochten. En dan nog doet men liever een bocht zelf buigen dan met flex.
Met kabels trekken blijven ze erin steken.
Men zegt altijd dat flex voor luie installateurs is.
* Wirf had luie installateurs :(

Edit: dat flex ligt dus door het hele huis, niet alleen in de bochten.

[Voor 8% gewijzigd door Wirf op 01-10-2010 15:02]

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16-09 22:13

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Ik zou voor nu CAT6a trekken. En ervoor zorgen dat de PVC buizen geen plotselinge knikken bevatten (Maar rustige bochtjes) zodat je in de toekomst er eventueel glasvezel doorheen kan halen :)

En ruime buizen zijn IDD ook geadviseerd :P als je in elke kamer minstens 1 plug hebt zitten, kun je er zo een switch OID achter gooien. Het makkelijkste is trouwens ook als je in je meterkast een soort Patchpanel neemt (En schrijf op elke plug ook een nummer zodat je weet waar wat heen gaat :) )

• Forex70
Bedankt al vr de info!!!

Ik heb voor alle kamers 2 PVC buizen voorzien waarin ik telkens 2 UTP's kan steken. Dus per kamer 4 utp's.
In mijn living heb ik zelf plaats vr 8 utp's voorzien. In de garage heb ik plaats voorzien voor een kast waar ik dit alles kan inbouwen.

Wat de cat6 betreft, werkt dit type kabel met eendert welke switch,router, pc? Of maakt het totaal niet uit eigenlijk?

Iemand ook enige ervaring met accespoints? Welke zijn aan te raden?

Greetz

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou zorgen dat er meer dan 2xUTP in kan, liefst een stuk of 4 dikke kabels.

Voor Cat6 geld dat ze, voor zover ik weet, gewoon compatible zijn met Cat5e omdat het enkel eisen zijn aan de kwaliteit van de kabels. Aansluitingen zijn verder hetzelfde. Je moet natuurlijk wel overal gigabit apparatuur hebben. Wat betreft accesspoints, zoek eens reviews op.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Forex70 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 15:06:
Bedankt al vr de info!!!

Ik heb voor alle kamers 2 PVC buizen voorzien waarin ik telkens 2 UTP's kan steken. Dus per kamer 4 utp's.
In mijn living heb ik zelf plaats vr 8 utp's voorzien. In de garage heb ik plaats voorzien voor een kast waar ik dit alles kan inbouwen.

Wat de cat6 betreft, werkt dit type kabel met eendert welke switch,router, pc? Of maakt het totaal niet uit eigenlijk?

Iemand ook enige ervaring met accespoints? Welke zijn aan te raden?

Greetz
CAT6 ondersteunt toekomstig 10Gb/s, CAT6a is gewoon een wat betere variant (Stuggere kabel) .

Het is verder gewoon 100% backwards compatible met CAT5(e) :)

Zorg er wel voor dat je in je patch kastje straks deze plugjes gebruikt:
(Dus shielded)

• Wirf
D4NG3R NL schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 15:20:
[...]

CAT6 ondersteunt toekomstig 10Gb/s, CAT6a is gewoon een wat betere variant (Stuggere kabel) .
Oh ja, als je het overdrijft qua kabel-specificatie, en je neemt extra-mega-folded-ultra-shielded-TP cat. 10 kabel, dan past het RJ45 plugje niet meer aan je kabel en ben je dus genoodzaakt om een patchpanel kast te gebruiken :+

(Ja, ik spreek uit ervaring, ik weet niet helemaal meer wat die kabel voor specificatie had, maar het had een buitenste folie, een "mesh" (draadjes) aan de buitenkant en elk aderpaar afzonderlijk was ook omwikkeld met folie)

• R.E.
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-09 12:55
D4NG3R NL schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 15:20:
[...]

Het is verder gewoon 100% backwards compatible met CAT5(e) :)

Zorg er wel voor dat je in je patch kastje straks deze plugjes gebruikt:
[afbeelding] (Dus shielded)
Cat6 UTP heeft geen shielding, dus die duurdere geshielde plugjes zijn niet per se nodig. Ik heb afgelopen weekend nog Cat6 UTP gelegd en hou er rekening mee dat dit wat stuggere kabels zijn. Dus wat ruimer de bochten nemen. Cat6 moet een bepaalde radius hebben (uit mijn hoofd 4x de diameter van de kabel) en als je toch van die patch sockets gaat gebruiken zou ik kijken naar solid core kabel. Deze is wat beter in kwaliteit. Als je STP gaat gebruiken (of FTP), dan is de kabel nog wat stugger en dikker. Ik zou zelf er nu gewoon Cat6 in leggen. Dit is genoeg tot 10Gbps over de lengtes waar we binnen in huis over praten.
Wirf schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 15:50:
[...]

Oh ja, als je het overdrijft qua kabel-specificatie, en je neemt extra-mega-folded-ultra-shielded-TP cat. 10 kabel, dan past het RJ45 plugje niet meer aan je kabel en ben je dus genoodzaakt om een patchpanel kast te gebruiken :+

(Ja, ik spreek uit ervaring, ik weet niet helemaal meer wat die kabel voor specificatie had, maar het had een buitenste folie, een "mesh" (draadjes) aan de buitenkant en elk aderpaar afzonderlijk was ook omwikkeld met folie)
Dat is dus S/FTP of SSTP en volledige overkill in een huis ;). De Cat6 UTP die ik gebruikte, paste nog maar NET in de standaard opknijp RJ45 connector. Veel dikker had ie dus niet moeten worden.
Daarnaast is cat5, cat5e, cat6, cat6a, cat7 en cat7a uitwisselbaar. Cat7(a) is echter standaard al shielded en nog stugger en dikker dan de andere kabels en zou ik op dit moment nog niet gaan gebruiken.

Check anders eens dit: Wikipedia: Twisted pair
Daar staat de shielding goed uitgelegd.
en dit: Wikipedia: Category 6 cable
Daar staan ook links naar andere Category kabels...

[Voor 36% gewijzigd door R.E. op 01-10-2010 16:14]

Vette shit!

• Proxx
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 30-07 09:49
[...]

bij ons in de buurt verkoop een audio hifi zaak die kabels als gewone netwerk kabels. wordt je gebeld of je er even een paar (shielded) schoentjes aan kan knijpen :x heel het huis lag al zowat bekabelt :P

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

[...]

Dit weet ik zelf ook? (Ik werk er dagenlijks mee hier op stage, echt k*t om mee te werken tenzij je van die speciale blokjes hebt.) Maar CAT6 zou moeten volstaan om straks een 10Gb/s netwerk op te kunnen zetten :)

Cat6A is dus met extra shielding, "Gewoon" Cat6 is met een soort plastic scheidingswand van binnen. Hierdoor is hij wat stugger.

[Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 01-10-2010 16:12]

• Forex70
Ok dan ga ik voor de Cat6 utp kabels gaan met de gewone RJ45 plugs.
Patchpanel komt er niet, maar er is plaats genoeg om dit later nog wel te installeren.
Alle PVC buizen zijn dik genoeg en er zal nog plaats over zijn om er later andere zaken bij te trekken.

Voorbekabelde bedrading ben ik echt niet voor te vinden, heb in mijn huis alle elektriciteit nog zelf getrokken in PVC buizen en bochten nog zelf geplooid met een veer, old fashion way :*)

Bedankt iedereen voor de info!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee