URGENT: Linux shell scripting

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grub
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-06 08:38
Ik ben net van opleiding geswitched(elektro->HIO) en ik moet in twee weken een shell script schrijven voor Linux.
Ik loop dus 5 weken achter op mijn medestudenten maar ik WIL en ik ZAL het halen. Ik heb dus nog helemaal geen basiskennis.(8>
Alle informatie van scripting voor linux moet ik van internet afhalen maar ik kan niet echt iets bruikbaars vinden.
ALLE info is welkom, ik check alles even of het bruikbaar is, maar ik ben vooral geinteresseerd in beginnerscursussen en zo. Liefst in Nederland ook nog maar het mag ook Engels zijn.:7

Verwijderd

csh of bash?

• Floep
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Waarschijnlijk bash, ik denk dat ie het zelf niet weet of toch?

Verwijderd

Alle normale systeemscripts gebruiken geen csh, en ook geen bash, maar good old sh.

Het lijkt mij dus het beste, eerst gewoon de sh syntax te bestuderen.

Verwijderd

een simpele man <shell> werkt errug goed :)

Verwijderd

Toevallig kwam ik laatst wel wat aardige beginner tutorials tegen:
www.hackers4hackers.org/archief/H4H-0B/09.txt
www.hackers4hackers.org/archief/H4H-0C/10.txt
www.hackers4hackers.org/archief/H4H-0D/07.txt
let niet op de lame urls, maar staan soms best interresante artikelen op :)

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:56

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Scoor even ergens Unix in a Nutshell van o'reilly, en werk die even door - althans de stukken die je wilt weten. Boek kan je vast in de beter boekhandel vinden of in de bieb van je opleiding.
Bedenk dan wat je wilt gaan maken.
Lees h1, h3, h4, h5 en h6. En dan bekijk je h2. En dan kan je beginnen, want je weet waar je info staat :)
Succes.

I have usernames older than you.

Verwijderd

Als je haast hebt om het te leren, dan zou je het boekje, basiscursus Unix kunnen lezen. In de laatste hoofdstukken wordt shell scripting uitgelegd, maar de hoofdstukken ervoor heb je echt nodig, als je nog geen basiskennis hebt. Het boekje heb je binnen 4 uurtjes uit, en je kunt scripts schrijven.

• Grub
  • Laatst online: 18-06 08:38
Kun je me wat meer vertellen over dat boekje?
Het klinkt eenvoudig en snel dus bedankt.
Ik neem aan dat een boekhandel het heeft?
Weet je de auteur en misschien zelfs het ISBN-nummer?

En al de andere ook bedankt ik ben nu in ieder geval al een stuk verder.:)

Verwijderd

Basiscursus Unix is van Academic Service (zie ook http:/www.academicservice.nl of http://www.comcol.nl).

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
Basiscursus Unix vond heb ik hier ook liggen maar ik vond het maar een warrig en onduidelijk ding. Als Engels geen probleem is zou ik voor een 'O Reilly gaan (wel duur).

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
HIO op de HRO zeker? surf maar ff naar code.box.sk daar staat een makkelijke en leuke bash tutorial

Verwijderd

Probeer het anders met KSH, daar kan je op alle platformen mee aan de slag. Boeken te vinden bij comcol

Verwijderd

Heheheh, je naam komt behoorlijk bekend voor. Ook je opleiding overigens :P

Ik zou zeggen vraag je klasgenoten om voorbeelden en 'let www.linuxdoc.org be your guide'. Ik had die van mij in een dagje af. Dus het is zekers te doen :)
Pagina: 1