Toon posts:

HTPC; 5570 via receiver resulteert in underscanprobleem

Pagina: 1
Acties:

• mcsluis
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:36
Systeem:
* gigabyte H55-ud2h
* i3-540 met IGP
* 4 GB
* Anysee voor digitale TV
* Ati 5570 icm catalist 10.9 driver

Opstelling
[HTPC] --- (HDMI) ---> [Receiver Marants sr5003] --- (HDMI) ---> TV (1920x1080)

Met deze opstelling loopt zowel het beeld als geluid van de HTPC via de receiver. Op deze manier kan ik DTS-MA e.d. afspelen. Ook scheelt dit een kabel voor het geluid.

Situatie
De HTPC icm de anyseetuner vertoond bij gebruik op de IGP van de I3-540 wat interlacing problemen. Daarom het ik en 5570 gekocht. Ik de opstelling zonder de 5570 heb ik normaal beeldvullend beeld via de receiver.

Probleem
Nadat ik de 5570 had ingebouwd en de pc opgestart vertoond het beeld links/rechts/boven/onder zwart balken. Ik ben bekend met ATI en weet dan dat je het underscan/overscan percentage kan aanpassen. het probleem was dan ook verholpen. Echter bij de volgende restart had ik de zwarte balken weer rond het scherm. Nogmaals via CCC de settings bekeken en deze stonden goed. Na klikken op de 'OK' button versprong het beeld, en had ik weer een beeldvullend scherm.

Je raad het al, bij de volgende restart weer deze zwarte balken. het openen van CCC en op 'ok 'klikken verhelpt het probleem. Echter deze workaround is niet de juiste oplossing.

Wat heb ik geprobeerd:
* HTPC rechtstreeks op TV ---> Probleem verholpen, maar geen oplossing ivm geluid via HDMI
* Ander inputs op receiver geprobeerd. --> Probleem blijft
* Andere inputs op TV --> Probleem blijft
* Settings in reiver geprobeerd voor video: passtrough/auto/1080p --> Probleem blijft.

De IGP toont via de receiver beeldvullend beeld. Het probleem lijkt dan ook in de driver van ATI te zitten.

Vraagstelling
Wat zie ik over het hoofd? Iemand die het probleem herkend?

• TMon
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-09 18:07
Je zou nog een andere driver kunnen proberen. De combinatie die jij hebt staan zou net weer die ene kleine bug kunnen triggeren.

• Soundstorm2010
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 30-08 14:25
Dat kan, maar kom vaker tegen dat de CCC sommige instellingen niet goed opslaan, vandaar dat ook vaak voorkomt dat je na het opstarten het weer goed moet instellen :(

alleen de beeldresolutie en mhz (32bits) blijven goed staan en een paar andere dingen

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• mcsluis
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:36
TMon schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 13:45:
Je zou nog een andere driver kunnen proberen. De combinatie die jij hebt staan zou net weer die ene kleine bug kunnen triggeren.
Omdat ik het vermoeden had dat het geen individueel driver probleem kon zijn, had ik dat niet geprobeerd.
Maar.. zojuist even de 10.6 driver van ati er opgezet en het probleem is verholpen. Het is dus een specifiek 10.9 issue.

*** Voelt zich even niet zo snugger nu ***

• tarlitz
  • Registratie: maart 2010
  • Niet online
mcsluis schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 14:07:
[...]

Omdat ik het vermoeden had dat het geen individueel driver probleem kon zijn, had ik dat niet geprobeerd.
Maar.. zojuist even de 10.6 driver van ati er opgezet en het probleem is verholpen. Het is dus een specifiek 10.9 issue.

*** Voelt zich even niet zo snugger nu ***
Ik gebruik 10.8 en heb hetzelfde 'probleem'. Misschien een bug die in 10.7/10.8 geintroduceerd is?

[Voor 5% gewijzigd door tarlitz op 01-10-2010 16:30]

• TMon
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-09 18:07
ik heb met Ati drivers vaker het idee dat ze niet tot in de puntjes logisch en goed werken.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee