Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Verschil tussen ID of CLASS

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views

Verwijderd

Topicstarter
Dag heren,

Ik heb een vraagje...

Ik ben bezig een site te bouwen, en aan de hand van tutorials ben ik erg ver gekomen.

Alles is opgebouwt via html en css. Er word veel gebruik gemaakt van de zogenaamde div tags, die in mijn code staan als <div ID>

Nu ben ik een tutorial aan het kijken, en ineens besluit degene die de tutorials maakt, om classes te gebruiken dus <DIV CLASS>

wanneer je dus een stylesheet maakt, komt er ineens een . (punt) te staan inplaats van # (Pound)

Nu vraag ik mij af, wat is nou eigelijk precies het verschil, en waarom zou je in de ene situatie kiezen voor class of ID ?

Hoop dat iemand me een helder antwoord kan geven.

Jan

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-11 14:21

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een ID is uniek binnen je webpagina, een CLASS kan op meerdere elementen van toepassing zijn.

Een ID wordt gebruikt om een element te identificeren
Een CLASS wordt gebruikt om een element te klassificeren

Aan beiden kan opmaak gehangen worden met CSS.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Verwijderd

Topicstarter
DexterDee schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 13:00:
Een ID is uniek binnen je webpagina, een CLASS kan op meerdere elementen van toepassing zijn.

Een ID wordt gebruikt om een element te identificeren
Een CLASS wordt gebruikt om een element te klassificeren

Aan beiden kan opmaak gehangen worden met CSS.
Hoe bedoel je precies dat het ene uniek is, en het andere op meerdere "elementen" van toepassing is.

Wat bedoel je met "elementen" ?

En hoe bedoel je dit dan tenopzichte van meerdere pagina's ? Wanneer ik een style sheet op een ID aanmaak, en ik verander dat in 1 pagina, veranderd ie op andere pagina's mee. In dat opzicht is hij dus niet uniek ? Of zie ik het verkeerd.

Het is mij dus ook niet duidelijk waarom je op het ene moment voor class zou kiezen, en op het andere moment voor ID...

zoals ik het nu zie, doet beide hetzelfde ? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2010 13:06 ]

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 13:04:
[...]

Hoe bedoel je precies dat het ene uniek is, en het andere op meerdere "elementen" van toepassing is.

En hoe bedoel je dit dan tenopzichte van meerdere pagina's ? Wanneer ik een style sheet op een ID aanmaak, en ik verander dat in 1 pagina, veranderd ie op andere pagina's mee. In dat opzicht is hij dus niet uniek ? Of zie ik het verkeerd.

Het is mij dus ook niet duidelijk waarom je op het ene moment voor class zou kiezen, en op het andere moment voor ID...

Een ID is uniek op een pagina. Op je pagina mag je bijvoorbeeld maar 1 element hebben met id="foo", terwijl je meerdere elementen mag hebben met class="bar". :)

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:38
Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 13:04:
[...]

een CLASS kan je meerdere keren op 1 pagina gebruiken, bijvoorbeeld om een div <div>, een alinea <p> etc. op de maken of verschillende divjes.

ID is voor 1 unieke div of alinea bedoelt.

edit: en wat hierboven gezegd wordt dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mrk87 op 01-10-2010 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee, de feiten zijn duidelijk. Maar ik snap het nog steeds niet :)

Wat is het voordeel wat de 1 over de ander heeft dan ?

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:23

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Sorry, maar dit is van dermate basic niveau dat we dit echt niet toestaan in WEB. Met een heel simpele en snelle zoekopdracht had je de vraag beantwoord.

Dat je HTML wil leren is prima, maar daar zul je ook wat zelfredzaamheid bij moeten ontwikkelen. Je gaat nog heel vaak tegen problemen of vragen aan lopen, waar duizenden anderen ook mee te maken hebben gehad. Voor elke basic vraag hier een topic openen zonder eigen inzet is nadrukkelijk niet de bedoeling. Zie nogmaals onze Quickstart, waar we dergelijke dingen allemaal al beschrijven.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.