Ik denk dat een groot deel van de mensen hier gewoon bang is voor verandering an sich. Ik weet nog dat destijds een ongelofelijk grote groep mensen op Tweakers en elders een hekel had aan WLM2009 en nu zie ik iedereen hier weer blij terug gaan naar het 'oude vertrouwde' WLM2009. Gebruikers hekelden daarvoor eveneens MSN7.0 en later WLM8.0 en bleven nog jaren bij MSN6.0 ('dé basis-msnclient') steken.
De veranderingen die WLM2011 t.o.v. WLM2009 brengt zijn marginaal in verhouding met veranderingen die we bij eerdere overgangen (6->7/8; 8>9) zagen, maar toch klaagt iedereen weer steen en been. Overigens zie ik ook al jaren dezelfde geanticipeerde 'exodus van gebruikers' door een handjevol ontevreden mensen die helaas nog steeds uit blijft. Tot slot voorspel ik dat iedereen eind 2012 weer enorm ontevreden zal zijn over WLM2013 en massaal terugkeert naar het oude, vertrouwde WLM2011.
Verder is, zoals hier al gezegd, WLM2011 prima aan te passen zodat deze bijna gelijk is aan WLM2009. Apatch biedt daarvoor uitkomst maar ook bij instellingen is veel te wijzigen en tot slot is er natuurlijk gewoon de compacte weergave. Wat dan overblijft is een WLM2009Plus: dezelfde interface maar gefinetuned met iets meer animaties en zoals al genoemd een veel stabielere client.
Het is ook ironisch te noemen dat Microsoft hier op T.net vaak wordt afgeschreven (vooral m.b.t. hun online applicaties en diensten) als 'achter de feiten aanlopend' en 'weinig innovatief', maar wanneer zij dan met een vernieuwend concept komen zoals het koppelen van Facebook Chat en WLM Chat (een dienst die imo erg zinvol is nu steeds meer mensen FB gebruiken; een dienst die bovendien uit te zetten is) dan schreeuwt iedereen ineens moord en brand en wordt er geklaagd dat Microsoft zoveel vernieuwd en dingen niet bij het oude wil laten.