Ja, maar dan wel in positieve zin

Dit omdat browsers max. een x aantal gelijktijdige connecties opzetten binnen een enkel domein tijdens het laden van een pagina en alle resources (images/scripts/stylesheets/whathaveyou). Dit doen browsers om "netjes" te blijven en de server niet meteen te overvallen met 150 connecties als er een resourceintensieve pagina geladen wordt. Zodra je bepaalde zaken gaat serveren vanaf andere domeinen betekent dat dus meer gelijktijdige connecties en dus meerdere paden waarover je resources geladen worden en
dus komt het geheel sneller binnen fietsen.
Dat is ook precies de reden waarom tools als YSlow, Google's PageSpeed etc. je aanraden een
CDN te gebruiken en is bijv. de reden waarom T.net gebruik maakt van tweakimg.net voor het serveren van afbeeldingen e.d. Als die domeinen dan ook nog eens cookieless zijn scheelt dat weer in de grootte van de requests die over-en-weer gaan etc. en al met al kan het dus een aardige slok op een borrel betekenen.
Zie ook bijvoorbeeld
hier en
hier. Ondanks dat het vaak gaat over "geografisch gunstig gelegen locaties om de resources te serveren" is dat maar een deel van het verhaal dus; het heeft ook te maken met het max. aantal gelijktijdige connecties die een browser opzet binnen een domein.
Clients that use persistent connections SHOULD limit the number of simultaneous connections that they maintain to a given server. A single-user client SHOULD NOT maintain more than 2 connections with any server or proxy.
Ben ik eens volledig, blijkt 't nog niet volledig genoeg te zijn

Maar idd, dat had er nog bij gemoeten.
[
Voor 112% gewijzigd door
RobIII op 01-10-2010 10:31
]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij