*Afgesplitst van Software ontwikkel methodiek; ik zie niet waarom je hier een 3½ jaar oud topic voor moet schoppen En meteen extra-gratis een schop naar SEA.*
Ik schop dit oude draadje even omhoog omdat ik mij iets afvraag over RUP en Cleanroom, waar ik sinds gisteren over aan het lezen ben
Wat ik van Cleanroom weet, is ondermeer het volgende (copy-paste vanuit mijn aantekeningen):
Gebruik je in zo'n voorbeeld dat automatisch Cleanroom? Of kan het best zijn dat er RUP (of een ander framework) gebruikt wordt? Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten: Cleanroom zou allang begraven zijn (en het boxing model al helemaal); Cleanroom zou springlevend zijn bij de bouw van de Spaceshuttle, etc. Kan iemand wat duidelijkheid verschaffen?
Ik schop dit oude draadje even omhoog omdat ik mij iets afvraag over RUP en Cleanroom, waar ik sinds gisteren over aan het lezen ben
Wat ik van Cleanroom weet, is ondermeer het volgende (copy-paste vanuit mijn aantekeningen):
Nu het volgende. Stel dat je de software moet ontwikkelen voor een grote energie leverancier. De software is mission-critical; het zorgt voor de aan- en verkoop en de versturing van energie naar huishoudens. Als de software faalt, zijn vele huishoudens de dupe.Intended to produce software with a certifiable level of reliability. Defect prevention, rather than defect removal; the final product is near defect-free with a scientific certification of reliability. Team reviews replace testing (e.g. compiling) by developers for the purpose of finding defects. This has proven to be more cost-effective (resulting in less defects in the code).
Gebruik je in zo'n voorbeeld dat automatisch Cleanroom? Of kan het best zijn dat er RUP (of een ander framework) gebruikt wordt? Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten: Cleanroom zou allang begraven zijn (en het boxing model al helemaal); Cleanroom zou springlevend zijn bij de bouw van de Spaceshuttle, etc. Kan iemand wat duidelijkheid verschaffen?
[ Voor 17% gewijzigd door RobIII op 01-10-2010 02:26 ]
"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."