PC Gameplay wordt Gameplay

Pagina: 1
Acties:

• krakbracket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07-2024
Ik las het gisteren in de PC Gameplay van oktober; nochalant op pagina 52 werd het nieuws gebracht dat het Vlaamse tijdschrift PC Gameplay na 14 jaargangen multiplatform gaat.
Als reden wordt gegeven dat de gereviewde spellen de laatste jaren voor de meerderheid toch al titels waren die niet meer exclusief voor de pc verschenen.
Ook vindt de redactie dat de lezers op de hoogte gebracht moeten worden van het aanbod op de consoles.
Ik was nogal geschocked door dit nieuws. al jarenlang ben ik een trouwe lezer en ik kan toch wel stilletjes genieten van het gevoel dat dit kwaliteits gameblad me gaf dat ik als pc gamer "speciaal" was, of toch op zijn minst "goed bezig".
Ik game ook op de Xbox en kan hier ook van genieten, en ik wil hier absoluut geen discussie oproepen over superieuriteit van één platform boven een ander.
Wel ervaar ik de stap die dit tijdschrift maakt iets zegt over het gamen op de pc. naast alles wat er te doen is over piraterij, drm, release van titels maanden na die op de consoles,
wordt door het lijfblad van de pc gamers in de Benelux waarin jarenlang de draak werd gestoken met consoles,
deze zelfde consoles vanaf volgende maand omarmt.

de hardware rubriek ontbrak deze maand al...

nogmaals, ik wil hier geen discussie starten voor (of tegen) gamen op een specifiek platform,
ik wil weten wat de lezers van de Gameplay, die op dit forum vast en zeker goed vertegenwoordigd zijn,
van deze stap vinden.
onvermijdelijk of niet?

PC gameplay geen multiplatform!

Anoniem: 173717

Balen. Ik heb totaal niks met consoles, wat de reden was om van PU af te stappen en naar PC Gameplay over te stappen. Misschien toch ook maar hiervan afstappen. Zucht.

Anoniem: 26235

Zal vanzelfsprekend wel een keuze zijn geweest. Of stoppen of consoles erbij doen.

Wat moet je er van vinden zonder af te geven op consoles btw?

edit: ik haat het al bij t.net dat ze bij multiplatform spellen bijna standaard alleen de console titel testen en weinig tot niets reppen over de pc versie. Info als of het goede port is, screenshots van de pc versie, verschillende setups etc. Nog knap van de PC Gameplay dat ze 1 van de laatsten zijn die gezwicht zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 26235 op 30-09-2010 21:15 ]

• qwertyuio
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03 14:28
Tsja, ik denk dat dit onvermijdelijk was want er is gewoon niet zo heel veel aanbod grote games meer tegenwoordig.

Mijn mening hierover is ook simpel, het hele economische systeem werkt niet op een open platform zoals de PC.

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-05 15:29
Ik lees persoonlijk überhaubt geen gametijdschriften, ze lijden aan dezelfde kwaal als bijvoorbeeld autotijdschriften en hardware-review sites: hun adverterteerders en sponsors zijn ook degenen van wie ze de producten reviewen.

Maar ik vind de transitie meer dan logisch. Indie en kleine studios uitgezonderd is toch nagenoeg alles wat op de PC uitkomt multiplatform, dus ik zie het probleem niet zo. Nu kunnen ze ook bijvoorbeeld Halo en -dat schietspel uit Nederland voor de PS2/3 waar ik de naam van kwijt ben- reviewen. Grote PC-exclusives als Starcraft 2 of World of Warcraft blijven ze toch wel reviewen.

• krakbracket
Anoniem: 26235 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 21:13:

Wat moet je er van vinden zonder af te geven op consoles btw?
de PC gameplay heeft jarenlang uitgedragen dat het PC als gameplatform stukken interessanter is dan de consoles. Indie, mods, mutiplayer waren hierin vaak gebezigde begrippen. de keren dat de console ter sprake kwam was het vaak in een review van een slechte port naar de pc.
mijn vraag aan jullie is wat jullie van deze drastische ommekeer van dit blad vinden en vooral of dit iets betekend voor het pc gamen of op zijn minst de beeldvorming hierover.

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 20:03

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Nog geen tijd gehad om de editie van deze maand te lezen, maar ik zou het wel jammer vinden. Voor ik overstapte naar PC Gamplay las ik een multi-platform magazine. Maar die reviewde toen bijna nog uitsluitend consoles waardoor het ook geen meerwaarde nog had voor mij. Hopelijk gaat het die weg niet op met PC Gameplay, zou dan wel heel jammer zijn. Natuurlijk kan ik het ook wel begrijpen want ze hebben veel concurrentie van het inet.
dtech schreef op donderdag 30 september 2010 @ 21:15:
Ik lees persoonlijk überhaubt geen gametijdschriften, ze lijden aan dezelfde kwaal als bijvoorbeeld autotijdschriften en hardware-review sites: hun adverterteerders en sponsors zijn ook degenen van wie ze de producten reviewen.
Dat viel best nog mee bij PC-gameplay. Is volgens mij ook het enigste magazine dat veel aandacht gaf aan indie games. Naar mijn mening kan je de objectiviteit gerust naast die van Rock, Paper, Shotgun plaatsen. Enig nadeel is dat ze in het algemeen wat te mild zijn waardoor alle games vrij hoge scores krijgen.

[ Voor 42% gewijzigd door IStealYourGun op 30-09-2010 21:30 ]

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• krakbracket
maar die concurrentie wordt alleen maar groter zo volgens mij. Voor game info in het algemeen ga ik bv. naar IGN en the Escapist. zoals je zegt zijn sites vaak veel interessanter dan geschreven media ivm de actualiteit, filmpjes, demo downloads etc.
ik dacht altijd dat een belangrijk marketing wapen de pc als exlusief platform om over te berichten was.

Anoniem: 258387

Ik vind het een heel leuk idee! Ik heb het blad juist omdat het puur voor de pc was de laatste jaren laten liggen omdat ik ben overgestapt op de consoles (hoewel ik af en toe nog wel eens een spelletje op de pc speel)
Vond het gebruikte papier altijd erg luxe, mooie indeling en goed van formaat (ook qua dikte) dus ga zeker eens een blad kopen om te kijken wat de nieuwe opzet wordt!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb de rest van het topic niet gelezen, maar ik vind dit toch wel erg jammer.
Ik ben zelf 4 jaar lid geweest van de PC Gameplay en heb sinds een maandje of 5 geen abo meer omdat ik niet meer aan het lezen toe kwam. Naar mijn mening is dit een van de beste review bladen die ik ooit heb gelezen en al helemaal geweledig omdat hij PC exclusive was! Ik heb hier wel een aantal consoles staan van de huidige generatie maar naar mijn mening overtreft niets de pc voor gamen. Ik ben benieuwd of ze dezelfde stijl kunnen aanhouden dan die ze nu hadden en hopelijk blijven kwaliteit hoog in het vaandel staan.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:19

The Zep Man

🏴‍☠️

Zodra een blad begint over 'restyling' kan je verwachten dat je binnenkort een andere versie krijgt van het blad met meer reclame en andere onzin die je eigenlijk niet wilde hebben. Jammer. Ben al zeer lang abonnee juist omdat ik alleen speel op de PC. Nu ga ik straks ook betalen voor content waar ik niets aan heb, omdat ik niet op consoles speel. Want elke pagina die aan een non-PC spel besteed wordt, is dan een verloren pagina voor mij.

Jammer, zeer jammer. Ik kijk mijn lopende abonnementsperiode nog even af, maar als het slechter wordt dan zit er geen verlenging meer in. ;w

[edit]
Heb even het magazine erbij gepakt. Wat is dat voor bullshitreden? Omdat je (p)reviews van multiplatformspellen schrijft die ook een PC release kennen, besluit je plots multiplatform te worden? Zeg gewoon dat je meer geld wilt cashen door een groter publiek aan te spreken.

Ook schrijven ze dat de lezers al 'jarenlang een multiplatform magazine' hebben. Onzin. Ze maakten reviews van de PC versie van een spel, niet een consoleversie. Die scores zijn niet onderling uitwisselbaar, omdat versies van het spel op sommige platformen beter zullen zijn en op anderen slechter. Dat wil ik ook, een score voor de PC versie, zodat ik weet of het spel het waard is of niet! Ooit wel eens een slechte port gespeeld? Dan weet je waarom.

PC Gameplay 1994-2010 okt. - R.I.P., hopelijk doet je opvolger het minstens net zo goed.

[ Voor 42% gewijzigd door The Zep Man op 30-09-2010 22:41 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• daandegoeiste
  • Niet online
Goed idee dit. Een aantal jaar geleden heb ik mijn abbo al opgezegd omdat het grootste deel van het blad toch uit waardeloze PC-games bestond. Het leek puur opvulling.

Vandaar dat ik dit een positieve ontwikkeling vind: gooi de overbodige bij voorbaat al slechte gamereviews eruit en vervang dit door consolegames. Misschien ga ik weer een abbo overwegen.. :)

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

daandegoeiste schreef op donderdag 30 september 2010 @ 22:34:
Goed idee dit. Een aantal jaar geleden heb ik mijn abbo al opgezegd omdat het grootste deel van het blad toch uit waardeloze PC-games bestond. Het leek puur opvulling.
Waardeloze games moeten ook gereviewed worden om bekend te maken dat ze waardeloos zijn. Daar is straks minder ruimte voor over wanneer de PC en de console-exclusive toppers een plekje in het blad moeten krijgen.

• daandegoeiste
  • Niet online
The Zep Man schreef op donderdag 30 september 2010 @ 22:43:
[...]
Waardeloze games moeten ook gereviewed worden om bekend te maken dat ze waardeloos zijn. Daar is straks minder ruimte voor over wanneer de PC en de console-exclusive toppers een plekje in het blad moeten krijgen.
Fine with me. Geef mij maar meer console-exclusive toppers erbij. Aangezien de console steeds meer en meer gebruikt wordt, lijkt mij dit een logische stap vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 14:57
Jammer dit, jarenlang touwe lezer geweest maar de andere platforms boeien me gewoon niet.
Waarschijnlijk dat ik dan maar definitief overstap op pc games.de ;w

Vind het trouwens vrij hypocriet van hun, eerst jarenlang alles wat ook maar rook naar console afbranden en smalend erover doen en dan opeens het roer volledig omslaan.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:59
Wow wat een goed nieuws. Moet me nu behelpen met die totale onzin van Power unlimited (eerlijk zijn : ik vind het wel prettig leesvoer maar een beetje kinderachtig) en de pc gameplay vond ik een beetje zonde van mijn geld omdat ik maar een paar pc games speel (leuk vind).

De opzet van het blad vond ik altijd perfect met mooie artikelen dus ik kan niet wachten :)

Edit : En voor de mensen die in het verleden leven. Nee de pc gaat niet dood en zal altijd zijn exclusieve geweldige games hebben. Snap het geklaag niet over een blad wat multi platform gaat. Het lijkt mij dat ze ander simpelweg failliet gaan ? En met hun pc-roots kunnen ze juist eruit springen door de pc-versie van een port extra te bespreken.

En een website is niet te vergelijken met een tijdschrift. De laatste is niet actueel nee , maar wel lekker voor op de bank of in de tuin als ik het ff zat ben om vierkante ogen te hebben van mijn beeldscherm :+

[ Voor 43% gewijzigd door Beakzz op 01-10-2010 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:54

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

:/

Damn it. Dat gevoel gaat er nu door me heen. Ik lees de PC Gameplay altijd _graag_ heb lang abbo gehad en heb eigenlijk alles los gekocht sinds een jaar of ... 8? Ik weet niet eens meer. Het is nog al een stap op van (hardcore) pc games naar casual Wii games te gaan. Maar goed, ik heb hier een Wii en Xbox staan en ik hoop dat ze zich toch blijven richten op de PC (dus ook PC versie teste van multiplatofrm!).

Maar wat ik het leukste aan de PC gameplay vind zijn de previeuws en de nieuws items. Die blijven waarschijnlijk wel bestaan, ze hebben een goede manier van schrijven, grappig maar toch serieus. Ratings trek ik me nooit wat van aan, je kan een review van 2 pagina's niet in cijfers opdelen...

Ik ga de volgende editie sowieso halen maar als het vol reclame staat (wat er nu heel weinig in staat?) en casual Wii games... dan gaat het snel ophouden.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
offtopic:
Inderdaad. Het enige Nederlandse gamesblad wat daar niet een meedeed, HoogSpel, is ook al een paar jaar exit, helaas :-(

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:49

Grannd

da Granndest

MrVegeta schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 00:35:
Het is nog al een stap op van (hardcore) pc games naar casual Wii games te gaan. Maar goed, ik heb hier een Wii en Xbox staan en ik hoop dat ze zich toch blijven richten op de PC (dus ook PC versie teste van multiplatofrm!).
Zo hard zal het wel niet lopen, als ze nu ook geen uitgebreide artikels over Farmville en Zyngagames dan zullen ze nu ook niet opeens alle varianten van Wii Fit gaan reviewen.

Aan de ene kant vind ik de stap naar multi-platform logisch, de PC loopt, kwa sales, al jarenlang achter op gamegebied. Maar aan de andere kant is PC gaming toch zeker nog niet helemaal dood, platforms als gog en steam laten zien dat er zeker nog (hardcore) PC gamers bestaan.
Je ziet het op tweakers ook, de PS3 en 360 topics lopen als een trein, veel gamende tweakers die misschien vroeger fervent PC gamer waren hebben ondertussen (ook) een console staan, maar toch blijft er vooral bij grote releases nog zat ruimte voor de PC gamer ook op tweakers.
Dusja, het is begrijpelijk, maar het blijft wel jammer. PC Gaming is misschien niet meer zo groot als vroeger, maar nog steeds even interessant als altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:21

Sméagol

Master of Mayhem

Hmm.
Als ik 't blad niet zou kennen, zou ik zeggen "logisch", 't aanbod is nou eenmaal groter als je alle consoles er bij haalt.. Maar ik heb 't blad wel 'n paar keer ingekeken (van een collega), ze leken niet echt moeite te hebben om 't blad te vullen met PC specifieke dingen. Ik vond 't leuk om te zien dat er zelfs aandacht werd besteed aan indiegames en andere smallbudget games waar ik anders waarschijnlijk niet van gehoord zou hebben, en zelfs mods..
Tuurlijk, 't gaat niet zo zeer om de content, maar om de doelgroep.. En die dingen die ik noem hoeven niet persé te verdwijnen natuurlijk, maar persoonlijk zou ik 't jammer vinden, ook al heb ik 't blad zelf nog nooit gekocht (ja, ik zie daar de ironie van in). Zelf lees ik sowieso geen tijdschriften meer voor nieuws eigenlijk, maar volgens mij zijn er genoeg multiplatform gamemagazines.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Dat sowieso. ben benieuwd hoe zij zich gaan onderscheiden van de rest. Ze proberen (waarschijnlijk) een grote markt binnen te halen maar verliezen wellicht abonnees en losse verkoop van PC gamers.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Je kan veel van PC Gameplay zeggen, maar tot nu toe zijn hun reviews altijd zeer onafhankelijk geweest. Er zijn wat grote spellen afgekraakt in dat blad.

De PC Zone ging hier ooit wel aan ten onder: te veel reclame, geen onafhankelijke reviews meer. Maar tot nu toe heeft de PC Gameplay erg weinig reclame gehad in het blad, zeker voor spellen.

[edit]
In de huidige editie heb ik maar vier reclames kunnen vinden: Final Fantasy XIV op pagina 1 en 2, FIFA 2011 op pagina 9, Civilization V op pagina 99 en F1 2010 op de backcover.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 01-10-2010 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deetje
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-10-2024
PC Gameplay: wat heb ik dat graag gelezen! Enkele jaren terug wegens verhuis al mijn gespaarde magazines weggedaan. Mijn hart bloedde. Weet je dat sommige artikels gewoon klassiekers waren? Diablo, Warcraft II, StarCraft 1, onvergetelijke stukjes journalistiek. Het feit dat ik sommige artikels nog herinner hoe ze gingen, zegt genoeg. Dat heb ik van geen enkel magazine.

PC GP is de reden geweest dat ik ook in de gamejournalistiek zaken wilde doen. Schitterend.

Ze klaagden al langer dat PC het erg moeilijk kreeg als platform. Games verschijnen er later dan op de consoles, geen motion control, amper 3D ... PC begint een beetje achterop te hinken. En dat voelen ze, dus ze gaan mee met de evolutie. Vroeger was er een redelijk groot verschil tussen PC en console, de dag van vandaag is die grens wel heel klein. Buiten een muisbesturing, is er eigenlijk amper een verschil!

Ik vind het ook echt jammer, maar als ze kwaliteit blijven brengen, zie ik er geen erg in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:45
De eerste review die ik in PCGameplay las was voor Rise of the Triads. Zo lang lees ik het dus al, heb ze allemaal gekocht. Een volwassen blad gericht op volwassen industrie, met de broodnodige humor waar Belgen zo bekend om staan, heerlijk. Dat eeuwige geëmmer richting hoofdredacteur, de NVDR's, grappige columns...

Maar eerlijk is eerlijk, de laatste jaren staat het vol met matige adventures, duizend-in-een-dozijn RPG's, allerlei Oost-Europese strategiegames die niemand wilt spelen... puur om een deftig magazine te vullen. En daar kunnen ze niks aan doen, meer content was er gewoon niet. Ik vind het dus wel een goede zaak, mits de volwassen toon en onafhankelijkheid bewaard blijft.

En laat de Wii, DS, PSP en allerhande muziek- en dansgames gerust achterwegen en focus op de volwassen console-games, dan kan het zeker een aanvulling zijn.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-04 12:39

DarthDavy

Excellent!

PC GamePlay abonnee sinds 1994 meldt zich (vanaf nummer 6, alle voorgaande nummers toen ook nog gekocht), toen nog PC GamePro in België. Ik heb alle PC GamePlay magazines in mijn bezit en die nemen ondertussen bijna een gans boekenrek in de bureau in, dit tot ergernis van mijn wettelijke wederhelft. Je kan me dus gerust een PC GamePlay fan, junk of whatever noemen.

Ik heb in het 17-jarige bestaan van PC GamePlay dus al de nodige veranderingen meegemaakt (voornamelijk restylingen). Ik heb trouwens meerdere keren in die 17 jaar erover nagedacht om het abonnement niet te vernieuwen, voornamelijk wegens het Internet dat veel sneller en goedkoper informatie kan verschaffen dan enig ander geschreven medium kan geven. Ook schommelt de kwaliteit van de artikels in het blad van maand tot maand, voornamelijk toen Frank Dolmans hoofdredacteur was. Ik ben geen grote fan van Peter Beirsmans, maar de eerlijkheid gebiedt mij toe te geven dat hij wel een goede hoofdredacteur is en met hem aan het roer is het blad toch net dat tikkeltje beter.

Wat vind ik nu van het feit dat PC GamePlay multiplatform gaat? Hier heb ik zowel positieve als negatieve gevoelens over. Ik heb naast mijn PC ook een PS3 (en een Nintendo DS) en ik ben als gamer ook naast de PC in alle andere platformen geïnteresseerd, dus evoluties in de wereld van electronic entertainment interesseren mij, dus een blad die hierover in het algemeen over informeert, is zeker welkom. De vraag is natuurlijk: wil ik wel dat PC GamePlay dit doet? Daar zijn uiteraard een paar nadelen aan verbonden:
- Op welk platform(en) gaat GamePlay de games testen?
Krijgen we een systeem zoals Tweakers dat doet? Beschikbaar op: PC, Xbox360. Getest op: PS3. Of gaat GamePlay de versies van de game op de platformen onderling vergelijken. Verschillen tussen de Xbox360 en PS3 versies zijn meestal minimaal, maar PC-versies durven nogal eens sterk wijzigen (in positieve of negatieve zin) van de console versies. Vergelijk de console versies van Fifa 10 maar eens met die van de console (PS3 en Xbox360) met die van de PC. Een ander veel voorkomend fenomeen is het verschil in releasedatum van een game voor een bepaald platform. Neem GTAIV als voorbeeld. Gaat GamePlay de versie voor de consoles reviewen? Wat gaan ze dan doen met de uiteindelijke release van GTAIV op PC? Worden wij dan hier nog over bericht door GamePlay?
- Bepaalde rubrieken zullen plaats moeten ruimen.
Zo is in het oktobernummer al de hardwarerubriek verdwenen. Welke specifiek gerelateerde PC rubrieken (retro-gaming,...) zullen nog verdwijnen?
- Zal er nog voldoende bericht worden om een totaalbeeld te krijgen?
Om evenveel te kunnen berichten als ze nu doen over de PC specifiek zou GamePlay minstens dubbel zo dik moeten worden om een even goed totaalbeeld over ieder platform te kunnen weergeven. Zeker de Wii is plaatsvretend met veel games die enkel op dat platform verschijnen. Ik zie GamePlay niet onmiddellijk veel dikker worden, omdat dit de kosten van het blad de hoogte in gaan sturen met een hogere prijs tot gevolg. Dat is een zeker moeilijk iets voor een magazine tegenwoordig omdat zij ook met het "gratis" Internet moeten concurreren. Als GamePlay bij zijn huidige gemiddelde van 100 pagina's blijft, zal dat zeker ten koste gaan van de hoeveelheid informatie die wij nu enkel over de PC krijgen.
- PC GamePlay heeft een kwaliteitsmerk als het over PC gaming aankomt. Met het multiplatform gaan verliezen zijn dit kwaliteitsmerk en starten zij onderaan de ladder met concurrenten als Power Unlimited, Chief en Gunk. Zij zullen zich moeten gaan bewijzen en die ladder terug naar boven opklimmen.

PC GamePlay moet een imagoverandering ondergaan. Multiplatform gaan is een logische stap, want veel van de freelancers hebben ook een console en veel freelancers zullen hebben staan springen om bijvoorbeeld een Red Dead Redemption te reviewen. Maar PC GamePlay had het imago van PC only en deed dan ook licht neerbuigend over de consoles (zeker als het over de bewegingsgevoelige controllers gaat). Dat hoorde natuurlijk bij het imago van het blad. Dit wordt dus een ommekeer waar zij voorzichtig in zullen moeten stappen.

Veel vragen en bezorgdheden, maar ik gun GamePlay voorlopig het voordeel van de twijfel. Een multiplatform blad is welkom en momenteel lees ik er geen, omdat de huidige bladen op de markt te veel op pubers gericht zijn. PC GamePlay heeft een veel volwassener publiek voor ogen en ik hoop dat zij dat met GamePlay zullen voortzetten (ik denk dat ook wel, net om zich te onderscheiden van die andere bladen) en dan kan dat op zich wel goedkomen. Maar het is een serieuze verandering die ik met argusogen in de gaten zal houden.

Hoe dan ook ben ik nu al reuzebenieuwd naar het novembernummer dat eind deze maand in mijn bus moet vallen.

[ Voor 5% gewijzigd door DarthDavy op 01-10-2010 09:35 ]

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Deetje schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:12:
geen motion control, amper 3D ... PC begint een beetje achterop te hinken.
En dat vind je jammer? Dat de PC dat niet heeft? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deetje
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-10-2024
MrVegeta schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 13:02:
[...]

En dat vind je jammer? Dat de PC dat niet heeft? :/
Nee hoor absoluut niet, zeg ik ook nergens hé. Ik ben zowel console als PC gamer en vind ze beiden super. Maar als je de algemene trend bekijkt binnen gaming en entertainment, begint de PC wel van zijn pluimen te verliezen. Console beginnen een prominente plek te krijgen in gezinnen. Zowel casual, hardcore, media centers, ... . Terwijl PC steeds meer in de donkere hoek terecht komt voor hardcore gamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:19

Collaborator

You! Cake or Death?

anandus schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 00:57:
[...]
offtopic:
Inderdaad. Het enige Nederlandse gamesblad wat daar niet een meedeed, HoogSpel, is ook al een paar jaar exit, helaas :-(
En de PU :) Word ook regelmatig op gecomment en naar gerefereerd in het blad.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
Deetje schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:12:

Ze klaagden al langer dat PC het erg moeilijk kreeg als platform. Games verschijnen er later dan op de consoles, geen motion control, amper 3D ... PC begint een beetje achterop te hinken. En dat voelen ze, dus ze gaan mee met de evolutie. Vroeger was er een redelijk groot verschil tussen PC en console, de dag van vandaag is die grens wel heel klein. Buiten een muisbesturing, is er eigenlijk amper een verschil!
Dat vond ik nu juist zo opvallend aan de PCGameplay; ze waren juist positief over de toekomst van de PC als game platform. er werd zeer regelmatig aandacht besteed aan zaken als het ontbreken van de verkoopcijfers van bv Steam of Impulse in de vergelijking van rendement tussen de consoles en de pc. de toekomst werd altijd rooskleurig voorgespiegeld met artikels over GoG en de Indie en mod rubrieken.
Ik zal niet zeggen dat de sfeer die het blad uitdroeg anti console was, maar de stelling in het redactionele commentaar "dat het er al langer inzat en het te verwachtten was" kan ik echt niet onderschrijven.

Zou het onder Frank Dolmans ook gebeurt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

krakbracket schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 14:52:
[...]

Dat vond ik nu juist zo opvallend aan de PCGameplay; ze waren juist positief over de toekomst van de PC als game platform. er werd zeer regelmatig aandacht besteed aan zaken als het ontbreken van de verkoopcijfers van bv Steam of Impulse in de vergelijking van rendement tussen de consoles en de pc. de toekomst werd altijd rooskleurig voorgespiegeld met artikels over GoG en de Indie en mod rubrieken.
Ik zal niet zeggen dat de sfeer die het blad uitdroeg anti console was, maar de stelling in het redactionele commentaar "dat het er al langer inzat en het te verwachtten was" kan ik echt niet onderschrijven.

Zou het onder Frank Dolmans ook gebeurt zijn?
Dat is een punt van perceptie en ik denk dat je daar een fout maakt. Het is niet omdat er in tal van artikels de draak wordt gestoken met consoles, dat ze er tegen zijn. De PC ophemelen als gameplatform was uiteraard normaal: zonder de PC als gameplatform geen PC GamePlay, dus het is niet meer dan normaal dat ze de PC als gameplatform door dik en dun steunden en negatieve berichten over de PC als gameplatform zo goed mogelijk probeerden te weerleggen.

De stelling "dat het er al langer inzat en het te verwachtten was" kan ik best wel geloven. Het is niet omdat ze er nooit eerder over geschreven hebben, dat het niet eerder in hun gedachten heeft gespeeld. Sterker nog, ik denk dat dit al een jaren een idee zal zijn waar ze mee spelen. Of het nu Frank Dolmans is of Peter Beirsmans doet er volgens mij niet veel toe...

PC GP redactie eind december 2007
PB: "Jongens, voor volgend jaar willen we op zijn minst 10% meer verkopen. Hoe gaan we dat aanpakken?"
Redactielid: "Misschien moeten we multiplatform gaan en ons doelpubliek daarmee verbreden?"
PB: "Nah, wij zijn PC spelmagazine. Wij blijven ons op de PC focussen."

PC GP redactie eind december 2008
PB: "Jongens, vorig jaar hebben we het maar net gehaald, maar er waren 10% meer verkopen van het blad. Maar we moeten vooruit blijven kijken en het blad moet blijven groeien, dus voor volgend jaar moeten er alweer 10% bij. Hoe gaan we dat aanpakken?"
Redactielid: "Misschien moeten we multiplatform gaan en ons doelpubliek daarmee verbreden? Trouwens, veel spellen verschijnen zowel op PS3, Xbox360 als PC. 90% van onze freelancers heeft ook één of meerdere consoles staan. Met het PSN en XBLA netwerk zijn daar ook veel fantastische indie games te vinden net zoals op de PC, enz... enz..."
PB: "Jah, misschien wel een idee om over na te denken, maar voorlopig gaan we ons toch nog enkel en alleen op de PC focussen."

PC GP redactie eind december 2009
PB: "Jongens, vorig jaar hebben we ons target niet gehaald, dus dat moet volgend jaar beter. Hoe gaan we dat aanpakken?"
Redactielid: "euhm... multiplatform!"
Lange discussie... Eind 2010 -> PB: "We gaan multiplatform!"

Een magazine is ook een bedrijf dat winst moet blijven maken om te kunnen blijven bestaan. En je moet wel heel dom zijn om te ontkennen dat de PC de laatste jaren wat van zijn pluimen verloren heeft als gameplatform. Ik zal wel de laatste zijn om toe te geven dat de PC dood is als gameplatform, maar ik ben ook niet idioot om halsstarrig te blijven geloven dat de PC nog dezelfde grandeur heeft als gameplatform als het in de jaren 90 en beginjaren 2000 had. De Xbox360 en de PS3 hebben nu eenmaal veel wat de PC bood naar het tv-scherm gebracht en zowel Sony en Microsoft gaan hard door om PC functies naar hun console over te hevelen.

Maar soit, ik wijk af. PC GP wil gewoon meer lezers. Dat is normaal. En multiplatform gaan kan dat bewerkstelligen en ik ben ervan overtuigd dat ze hier niet over één nacht ijs zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
DarthDavy schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 15:16:
[...]

Dat is een punt van perceptie en ik denk dat je daar een fout maakt.
Dat is juist mijn punt; voor mij komt dit echt als een donderstraal bij heldere hemel. ik volg je helemaal in je beschrijving van hoe het waarschijnlijk gegaan is op de redactie en dat het over abbonee aantallen en geld gaat snap ik ook helemaal.
het gaat me om de verbazing over de plotselinge ommezwaai voor mij als trouwe lezer. ben ik nu zo naief dat ik dit echt niet heb zien aankomen? de redactie doet het voorkomen dat ik het als lezer aan heb moeten zien komen maar dat heb ik dus echt niet.
dit heeft voor mij alles te maken met de toon die al jaren in het blad wordt gezet; niet anti console maar uitgesproken pro pc.

PC marktaandeel is overigens nog steeds (een stuk) groter dan die van de 3 consoles gecombineerd. qua opbrengst (MMO's, casual, digital downloads) en qua spelers.
Wat mij betreft was het dan ook een logischere stap geweest om de inhoud te verbreden en te verdiepen dan de consoles erbij te nemen. Meer Indie, casual, mods etc.
Iemand iets gelezen over Minecraft?
Op die manier wordt in ieder geval niet zo drastisch een punt gezet achter 14 jaar lijfblad voor de PC gamers in de Benenlux.
volgens mij verliezen ze net zoveel lezers als ze erbij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:59
krakbracket schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 15:48:
[...]

Dat is juist mijn punt; voor mij komt dit echt als een donderstraal bij heldere hemel. ik volg je helemaal in je beschrijving van hoe het waarschijnlijk gegaan is op de redactie en dat het over abbonee aantallen en geld gaat snap ik ook helemaal.
het gaat me om de verbazing over de plotselinge ommezwaai voor mij als trouwe lezer. ben ik nu zo naief dat ik dit echt niet heb zien aankomen? de redactie doet het voorkomen dat ik het als lezer aan heb moeten zien komen maar dat heb ik dus echt niet.
dit heeft voor mij alles te maken met de toon die al jaren in het blad wordt gezet; niet anti console maar uitgesproken pro pc.

PC marktaandeel is overigens nog steeds (een stuk) groter dan die van de 3 consoles gecombineerd. qua opbrengst (MMO's, casual, digital downloads) en qua spelers.
Wat mij betreft was het dan ook een logischere stap geweest om de inhoud te verbreden en te verdiepen dan de consoles erbij te nemen. Meer Indie, casual, mods etc.
Iemand iets gelezen over Minecraft?
Op die manier wordt in ieder geval niet zo drastisch een punt gezet achter 14 jaar lijfblad voor de PC gamers in de Benenlux.
volgens mij verliezen ze net zoveel lezers als ze erbij krijgen.
Van dat het Pc marktaandeel groter is dan de 3 consoles gecombineerd, heb je daar een bron van ? Niet dat ik het niet geloof ofzo , maar in mijn gedachten is die tijd al even voorbij. Ja Wow zal een groot aandeel bevatten en misschien The Sims, maar daar kan je moeilijk het hele blad mee vullen.

Denk dat dat vooral het probleem is. Die paar toppers die goed verdienen en de rest sukkelt maar een beetje rond. Goede genoeg voor de fan en de rest kan het aan zijn spreekwoordelijke reet roesten.
De winst die de maker van Minecraft heeft gemaakt heb ik ook gelezen , maar na wat rekenwerk kwamen andere alweer met een veel lager bedrag dan die 250 miljoen ? (ben ff de bron kwijt)

Elk blad dat platform exclusief is zal de andere platforms afkraken. Ze moeten wel, want je wilt die fans bij je houden, maar het hoeft niet perse slecht te zijn dat ze nu multi-platform gaan.
Ik hoop dat ze het hoge niveau kunnen vasthouden en niet de casual games gaan bespreken , maar vooral de goede games met een mooie review verwennen.

Wat ik me afvraag is ..hebben ze weinig reclame in het blad omdat er weinig sponsors geïnteresseerd zijn in een pc-magazine en hielde de abbo s en losse verkoop het blad in stand of was het een oprecht gekozen standpunt ? Dat zullen we na de verandering waarschijnlijk vanzelf zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
'984951 registered users, of which 290489 (29.49%) have bought the game.
'

Omzet bijna 3 miljoen euro dus, laten we het niet overdrijven ;)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rilla
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-04 20:13
Lees dit uitmuntende blad al zeer lang en ben zeer tevreden tot nu toe (ben al 6-7 jaar lid). Okay er komen minder goede PC games uit de laatste tijd, maar de reviews zijn toch leuk om te lezen. Verder heb ik regelmatig goede games ontdekt door de goede reviews in dit blad.

Ben wat telleurgesteld over de overstap naar multiplatform. Heb verschillende consoles gehad en het is allemaal niets voor mij. Als ik serieus wil gamen dan ga ik toch achter de PC zitten.

Ik wacht even af hoe dit gaat lopen maar als er te veel aandacht wordt besteed aan consoles ga ik toch mijn abonnement opzeggen. Ze zullen de overstap wel moeten maken om voort te blijven bestaan.. we zullen zien. Over het algemeen lijkt me dit geen positieve ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Laatst online: 27-05 20:03

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

DarthDavy schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:28:
- Op welk platform(en) gaat GamePlay de games testen?
Krijgen we een systeem zoals Tweakers dat doet? Beschikbaar op: PC, Xbox360. Getest op: PS3. Of gaat GamePlay de versies van de game op de platformen onderling vergelijken. Verschillen tussen de Xbox360 en PS3 versies zijn meestal minimaal, maar PC-versies durven nogal eens sterk wijzigen (in positieve of negatieve zin) van de console versies. Vergelijk de console versies van Fifa 10 maar eens met die van de console (PS3 en Xbox360) met die van de PC. Een ander veel voorkomend fenomeen is het verschil in releasedatum van een game voor een bepaald platform. Neem GTAIV als voorbeeld. Gaat GamePlay de versie voor de consoles reviewen? Wat gaan ze dan doen met de uiteindelijke release van GTAIV op PC? Worden wij dan hier nog over bericht door GamePlay?
+100
Dat was HET voordeel van PC gameplay, er zijn natuurlijk veel websites en magazines die een game reviewen en zoals ze zelf aangeven is 95% inderdaad al multiplatform, maar bij hen was je zeker dat het op een PC gebeurd. Tweakers.net heeft vaak ook sterke reviews, maar ik heb het gevoeld die zijn in bijna alle gevallen op een console gedaan als het multiplatform is. Ik hoop dat ze die weg niet inslaan en nog steeds de voorkeur geven aan de PC. Hoewel dat laatste over tijd toch onmogelijk zal zijn.
Collaborator schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 14:11:
[...]

En de PU :) Word ook regelmatig op gecomment en naar gerefereerd in het blad.
Echt... PU als in Power Unlimted??? Het is nu wel al 7 jaar terug dat ik dat blad nog heb gelezen, maar hun subjectiviteit was toen de grootste reden dat ik gestopt ben. Soms ging er meer aandacht uit naar de persstrip dan naar het pre- reviewen van de game en hoe hoe beter de persstrip hoe beter de games. Althans, dat gevoel had ik toch. Dat en er stonden zelfden of nooit nog PC games in en het was net geschreven door kinderen van 13 jaar die spontaan klaarkwamen bij het zien van een borst.

Dat is het grote pluspunt van PC Gameplay, ze leggen de focus op games en wijken daar maar in beperkte maten van af. Dat je een een column of halve pagina besteed aan iets minder gerelateerd is mooi, maar op het einde moet je wel het nieuws uit gameland weten en een goed beeld hebben voor eventuele toekomstige aankopen.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik ben al jaren geabonneerd op pc gameplay, maar dit is dan toch echt het afscheid. Ik kocht het blad ooit om een echt pc gamesblad te kunnen lezen nadat Hoog Spel al een tijdje niet meer onder ons was. Daarbij was het in een frisse stijl geschreven en waren de redacteurs behoorlijk op de hoogte. Het enige echte pijnpuntje was de waardeloze hardware hoek. Daar hadden ze wmb beter niet aan kunnen beginnen.
:W blaadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

IStealYourGun schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 21:10:
Dat en er stonden zelfden of nooit nog PC games in en het was net geschreven door kinderen van 13 jaar die spontaan klaarkwamen bij het zien van een borst.
Dat is hun grootste doelgroep :). PU is gewoon een leuk blad, de reviews vind ik ook behoorlijk slecht (boris die DoA beach ball een 9,9 geeft omdat Zelda dat ook kreeg was hilarisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 15:53
Verschiet ervan om te lezen dat er veel (ex)lezers direct hun abonnement gaan stopzetten...
Geef het op zijn minst een maandje of 2 de kans jongens ;)

Voor mij is het grootste voordeel van Pcgp tov andere magazines:
- de zeer weinige reclame die erin staat (!)
- Goed geschreven artikels met vleugjes humor
- de Retro column, perikelen van Avonturen van een gamejunkie

Neen, tot hiertoe blijft de Gameplay een zeer aangenaam blad om te lezen, de toekomst zal wel uitwijzen hoe erg ze nog aan hun pc-roots blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
C-dude schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 15:14:
Verschiet ervan om te lezen dat er veel (ex)lezers direct hun abonnement gaan stopzetten...
ik kan het me juist wel heel goed voorstelllen; je profileert jezelf als blad gericht op een specifiek publiek --> de pc gamerts. vervolgens ga je van de één op de andere dag (althans zo toont het naar de buitenwereld) een heel andere doelgroep aanspreken --> de console gamerts.

ik heb nooit iets dat hint in deze richting gelezen in mijn onvolprezen lijfblad, zoals ik al eerder zei was de enige keer dat een console ter sprake kwam als er weer eens geklaagd werd over een slechte port.
ze doen het overkomen alsof hun publiek zit te wachten op multiplatform verslaggeving, maar ik ben nergens hier een vraag over tegengekomen. of hebben de abbonees een enquete gehad?

waar maakt Krak zich druk over kun je je afvragen, maar hoe langer ik erover nadenk hoe irritanter ik het vind worden ;)

over de verhouding marktaandeel waar ik het eerder over had valt inderdaad weinig terug te vinden. dit komt onder andere omdat de digital download aanbieders als Steam en Impulz geen inzicht in hun cijfers geven. ik had mijn informatie uit een PC Gameplay waar het aandeel pc gamers werd herleid uit de verkopen van hardware, dus pc's met losse videokaarten. weet zo één twee drie niet precies welke, maar wel dat hij redelijk recent was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:58

Vrijdag

De Zwarte

krakbracket schreef op donderdag 30 september 2010 @ 21:20:
[...]

de PC gameplay heeft jarenlang uitgedragen dat het PC als gameplatform stukken interessanter is dan de consoles. Indie, mods, mutiplayer waren hierin vaak gebezigde begrippen. de keren dat de console ter sprake kwam was het vaak in een review van een slechte port naar de pc.
mijn vraag aan jullie is wat jullie van deze drastische ommekeer van dit blad vinden en vooral of dit iets betekend voor het pc gamen of op zijn minst de beeldvorming hierover.
Ik snap het wel. Ze moeten toch wat om overeind te blijven, het gaat uiteindelijk om dat ze ook nog brood op de plank krijgen.

Wat ik me wel afvraag hoe subjectief ze kunnen blijven.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

C-dude schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 15:14:
Ik denk niet dat het iets met kansen te maken heeft. Een tweede kans gun je iemand die een tijdelijke en plaatselijke fout heeft gemaakt. Dit is een duidelijke koersverandering, alsof een Formule1 blad ook ineens Nascar gaat verslaan.
Ik heb persoonlijk helemaal niets met de huidige consoles en ben fervent pc gamer. Dat betekent dat er nu een substantieel deel van het blad op gaat aan iets dat mij helemaal niet interesseert. Daarbij zie ik het nog wel gebeuren dat naarmate de nieuwe koers meer oplevert, de balans nog wel eens wat verder in het nadeel van de pc gamer kan uitslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
De nieuwe koers zal nooit méér opleveren, de gehele bladenmarkt heeft te maken met een dalende trend (u raadt nooit waarom).

Ik vind het wel best, de halve inhoud boeide me toch al geen hol (de eerder genoemde opvulling/matige games die niemand ooit speelt of koopt), als ze dat vervangen door iets boeiendere consolegames vind ik het prima en zie ik er geen verlies in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Edmin schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 18:59:
[...]

Ik denk niet dat het iets met kansen te maken heeft. Een tweede kans gun je iemand die een tijdelijke en plaatselijke fout heeft gemaakt. Dit is een duidelijke koersverandering, alsof een Formule1 blad ook ineens Nascar gaat verslaan.
Ik heb persoonlijk helemaal niets met de huidige consoles en ben fervent pc gamer. Dat betekent dat er nu een substantieel deel van het blad op gaat aan iets dat mij helemaal niet interesseert. Daarbij zie ik het nog wel gebeuren dat naarmate de nieuwe koers meer oplevert, de balans nog wel eens wat verder in het nadeel van de pc gamer kan uitslaan.
Ik vind dit een voorbeeld van overdramatiseren (ook Krak maakt zich hier schuldig aan). Ik durf te betwijfelen of GamePlay vanaf volgende maand vol gaat staan met info over games die NIET op de PC verschijnen. Ik vermoed eerder het omgekeerde. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het huidige team van freelancers ook te springen staat om console-only games te gaan bespreken. Ik denk dan ook dat het in eerste instantie voornamelijk PC games zullen blijven, aangevuld met een paar console-only toppers (zoals een Red Dead Redemption).

Het is niet dat ik ook niet ongerust ben, maar ik gun ze wel nog voorlopig het voordeel van de twijfel en de komende maanden zullen raad brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Van overdramatiseren is geen sprake. Cross platform games worden al gereviewed, zo lang ze ook op de pc verschijnen. De toevoeging kan dus alleen maar het reviewen van cross platform games op andere platforms dan pc en console only titels zijn. Het is een stevige koerswijziging en dat zal ongetwijfeld ook zijn weerslag hebben op het aantal en soort freelancers. Bovendien kennen we de invloed die uitgevers hebben op content. Een 8 pagina special over Halo Reach (bijvoorbeeld) kan zomaar eens een fijne som geld opleveren. Ik doe daar niet dramatisch over, het is een realistisch scenario. En zoals ik al zei: console gaming interesseert me zo mogelijk nog minder dan de huizenmarkt in Sri Lanka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

In welke soort games ben je dan geïnteresseerd? Want als je niet van console-gaming houdt, moet je toch van een specifiek genre in games houden die nog geen doorbraak gemaakt hebben op de console. En buiten turn-based strategy games kan ik me geen enkel genre meer indenken dat op de PC beschikbaar is en niet op de console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

RTS, MMO, Hack/slash, Adventure games (volgens mij is monkey island niet naar console geport).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
DarthDavy schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:38:
[...]

Ik vind dit een voorbeeld van overdramatiseren (ook Krak maakt zich hier schuldig aan).
Een drama vind ik het allerminst, het gaat om een tijdschrift, niet over kabinet Rutte 1 ;)

wél irriteer ik me dood aan de vanzelfsprekendheid waarmee dit tijdschrift deze drastische koerswijziging door de strot van zijn abbonees duwt. "jullie houden van gamen op de pc, dús vanaf volgende maand nemen we de console er ook bij, want daar houden jullie ook van."
de tijd zal het inderdaad moeten leren hoe dit zal uitpakken en in welke mate de consoles aanbod komen; een review op een ander platform? een review van een console only titel? aandacht aan de PS move, Kinect?

het is voorlopig nog een verrassing want nergens is hier info over te vinden.
wat voor mij de grootste verrassing is hoe en of ze omgaan met die abbonnees die het wel 'een drama' vinden en om wat voor een reden dan ook niet geintereseerd zijn in consoles, en hun abbo willen opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

RPG, TBS, RTS en (in iets mindere mate) FPS.

Natuurlijk zijn die genres o.h.a. best op console te krijgen, maar (en let op, dit is geen uitnodiging tot een console vs. pc flamewar) deze genres spelen wmb nog steeds het best op de pc. Op de bank gamen kan best leuk zijn, maar daar houd ik het toch het liefst bij een retro potje platform gamen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

MrVegeta schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 13:06:
RTS, MMO, Hack/slash, Adventure games (volgens mij is monkey island niet naar console geport).
Jawel, zowel Tales of Monkey Island en de remakes van Monkey Island zijn zowel op XBLA als PSN terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
DarthDavy schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:18:
[...]

Jawel, zowel Tales of Monkey Island en de remakes van Monkey Island zijn zowel op XBLA als PSN terug te vinden.
en Halo Wars, Final Fantasy XI en Deathspank zijn voorbeelden van de andere genoemde genres op console, maar nog steeds de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Dat er een MMO op een console is betekend (inderdaad) nog niet de het genre daar een succes op is en goed is omgezet naar de console :). Hoe langer ik over deze verandering nadenk hoe minder problemen ik er mee heb (mensen zijn sowieso tegen verandering). Ik zou het best interessant vinden om een (p)review van de aankomende Zelda game te lezen in de Gameplay stijl, ik moet toegeven dat ik soms wel N-gamer (oid) koop voor console info, als de Gameplay dit goed weet te bespelen kan me dat weer wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171689

Een onvermijdelijke stap. Velen weten hier nog dat de PCGP altijd in de review sectie per maand een ''game van de maand'' en een ''aanrader'' opnam. Vroeger was er dus vaak een heel goede game van 90 plus als game van de maand, en als er nog een 2e game 90 plus haalde werd dat de aanrader.

De laatste tijd halen games qua reviews echter eigenlijk de 90 al lang niet meer. Alleen bijv een zeldzame exclusive titel als Starcraft 2 doet het nog wel, maar PCGP is dan wel zo slim om daar niet dat achterhaalde Game van de Maand weer op te plakken.

Het is wat mij betreft niet dat PCGP nou zoveel kritischer is geworden. Het is meer door dat alle goeie games multiplatform moeten zijn, men meer tijd moet steken in het afstellen en schrijven van code voor al die verschillende platforms, dan aan de game zelf en die beter te maken. Ik verwacht dan ook niet dat PCGP nu opeens wel weer een maandelijkse ''90'' score in zijn blad zal opnemen. Integendeel, ik hoop dat men vrij kritisch wordt, ala Edge, om zich toch nog een beetje te onderscheiden van bijv PU. Je betaalt er tenminste wel 5 euro 20 voor dus dan wil ik een dikker, uitgebreider blad wat met iets minder niet genoegen neemt.

Ik vraag me af wat er gaat gebeuren met de DVD versie. Ikzelf vond 9 euro voor dat blad met Demo's wat je eigenlijk alleen maar moeite scheelt, me altijd wat teveel voor mijn portemonnee. Als er nu veel console gamers getrokken moeten worden lijkt me dat ook wel het einde van de DVD editie, tenzij die in prijs omlaag gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 171689 op 05-10-2010 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
de dvd versie is erg achterhaald. alles wat erop te vinden is is gratis van het net te plukken, soms komen er demo's voorbij van games die al een paar maanden oud zijn. ik heb het, afgezien van de zomerspecials, altijd bij de gewone versie van het blad gehouden, omdat ik die 9 euries niet kon rechtvaardigen.
misschien dat de dvd versie meer voor de Vlaamse markt bedoelt was ivm datalimieten?

wie wil tekenen? :P

[ Voor 9% gewijzigd door krakbracket op 05-10-2010 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 21:43
Ik lijk een uitzondering te zijn, maar ik vind het een goede stap. Het was mijn favoriete blad, maar ik was gestopt met lezen omdat het steeds meer en meer opgevuld werd met dingen die ik toch niet las. (Retro, Indie Games, slechte games, hardware, maand a = preview-> maand a+1 = review, al die columns)
Als ze nu een paar slechte rubrieken schrappen en die vervangen door de absolute top console games, dan zie ik mezelf het blad terug kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

crazyx schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 10:14:
Ik lijk een uitzondering te zijn, maar ik vind het een goede stap. Het was mijn favoriete blad, maar ik was gestopt met lezen omdat het steeds meer en meer opgevuld werd met dingen die ik toch niet las. (Retro, Indie Games, slechte games, hardware, maand a = preview-> maand a+1 = review, al die columns)
Als ze nu een paar slechte rubrieken schrappen en die vervangen door de absolute top console games, dan zie ik mezelf het blad terug kopen.
Ik zal hem tekenen als het novembernummer tegenvalt ;)

Over de DVD-editie. Overschot van gelijk. Ik heb nooit - zelfs als Vlaming met datalimiet (alhoewel, tegenwoordig 500GB/maand) - de DVD-editie gekocht. Nooit het nut ervan ingezien, want die DVD staat vol met zaken die gratis van het net te plukken zijn, weken voor je die DVD in handen krijgt. PC GamePlay TV heb ik dan ook nooit gezien, maar ik heb er nooit 4 euro extra voor over gehad om het uit te testen. Trouwens, ik heb altijd een abonnement gehad, dus het zou onmiddellijk 40 euro extra geweest zijn en die drempel is altijd te groot geweest.

Btw, over DeathSpank gesproken... PC GamePlay heeft een paar previews van die game gedaan de afgelopen maanden, maar deze is alsnog nog niet op PC verschijnen. Dus eigenlijk is PCGP al een tijdje multiplatform. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
DarthDavy schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 11:22:
[...]

Ik zal hem tekenen als het novembernummer tegenvalt ;)

bedankt! ;) de eerste is inmiddels binnen, mijn vrouw is het met me eens, of in ieder geval om van mijn gezanik af te zijn...
Btw, over DeathSpank gesproken... PC GamePlay heeft een paar previews van die game gedaan de afgelopen maanden, maar deze is alsnog nog niet op PC verschijnen. Dus eigenlijk is PCGP al een tijdje multiplatform. _O-
inderdaad, en niet eens een retificatie oid in het nummer erop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
Eén van de redenen waarom ik fan was en ben van PC Gameplay is juist omdat het PC Exclusive was. Ik heb namelijk geen enkele console (ja, alleen een DS als je die mee wilt rekenen), want ik speel het liefste op PC.

Het fijne was voor mij dat ik alle spellen waar ik over las, zelf ook kon spelen zonder dat ik hoefde te kijken naar op welke mediums de spellen worden uitgebracht.

Een misschien nog grotere reden waarom ik fan ben van PC Gameplay is vanwege de Vlaamse humor. Ze geven in mijn ogen ook vaak een eerlijke review en zijn niet constant bezig in de kont van de uitgevers te kruipen, zodat ze meer exclusieve demo's krijgen; daar lijkt het althans niet op.

Ik vind het jammer dat ze multi-platform gaan, want ik vond het juist leuk minder bekende (gehypete) games te ontdekken en als ze per platform gewoon de toppers pakken, blijft er voor de kleintjes minder over vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
nog ruim een halve maand en we weten het;)

ik vraag me zo wel af waarom er niet gekozen is om meer in te zetten op een online gedeelte van het blad. zo ruim gezaaid zijn de goede Nederlands talige gamesites nu ook weer niet. uit de site die nu in de lucht wordt gehouden valt toch veel meer te halen? laat die dvd lekker zitten en zet de filmpjes en demo's online, geef meer zorg voor artikels waarin je verwijst naar je blad (zoals zoveel kranten doen)
wees uitnodigend naar je lezer om een community met een forum te starten.

de site doet het nu niet eens in Chrome...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Laatst online: 21-05 11:53
@Krak hierboven, helemaal mee eens. De webpagina van de PCGP is best behoorlijk triest, wat mij betreft hadden ze daar ook beter in geïnvesteerd. Want ook ik ben BEHOORLIJK teleurgesteld in de koers die het blad nu gaat varen. Uiteraard wacht ik het ook even af hoe het daadwerkelijk gaat zijn. Maar ik weet nu al dat ik geen XBOX of PS3 artikelen ga lezen, ik kan die games toch niet spelen (en wil ook geen console in huis halen).

Ik vraag me overigens af of dit een legitieme reden is om het abonnement op te zeggen? Heb toch nog niet zo lang geleden verlengd, maar heb weinig zin om die rit nog uit te zitten als het blad mij niet meer aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattderi
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik merk dit topic nu pas op. Ik was als abonnee ook echt in mijn gat gebeten toen ik het nieuws las, zeker door de flauwe drogreden waarom ze de verandering doorvoeren.

Omdat er weinig pc exclusives meer zijn? Who cares. Zolang de pc versie maar de nodige aandacht krijgt en geen rechtstreekse port is van de console versie. Dat dit kan, bewees bv Ubisoft met de Ghost Recon Advanced Warfighter reeks.

Het komt dan ook vooral over als geldklopperij: het aanspreken van een grotere markt, ten koste van de pc gamers. Iets wat ze jarenlang zelf hebben aangeklaagd in de manier waarop game ontwikkelaars omgingen met het pc segment.

Tevens krijg ik nu veel minder waar voor mijn geld. Ik heb een abonnement genomen op een pc magazine, en game enkel op pc. Al de rest van de reviews nu zijn aan mij niet besteed. Wat ben ik daar dan mee?

Als ze dan toch per se consoles willen bespreken, waarom brengen ze daar dan geen nieuw blad voor uit, en laten ze de PcGameplay voor wat het is.

Ik heb dit dan ook via mail aan hen duidelijk gemaakt, maar heb er geen reactie op gekregen. Ik hoop dan ook dat iedereen die dit niet positief vindt, dit aan hen kenbaar maakt. Ik heb alvast laten weten dat ze er een abonnee aan kwijt gespeeld zijn.

Weinig kans dat het iets zal opbrengen, maar ja. Ik vind het een zeer flauwe zet. RIP PcGameplay. Ik had meer van jullie verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379851

Ik ga juist als ex abbonee weer terug, mits het eerste nummer me aanspreekt, deze zal eind oktober in de schappen liggen?

Ik ben vanaf het eerste nummer lid geweest tot aan de dag dat ik overstapte op consoles , zo'n 5 jaar geleden. Ik ben benieuwd of het blad nog steeds zo goed geschreven is ,met leuke, doordachte grappen en scherpe analyses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willybubba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 13:01

Willybubba

Nut up or shut up.

mattderi schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 09:16:
Ik merk dit topic nu pas op. Ik was als abonnee ook echt in mijn gat gebeten toen ik het nieuws las, zeker door de flauwe drogreden waarom ze de verandering doorvoeren.

Omdat er weinig pc exclusives meer zijn? Who cares. Zolang de pc versie maar de nodige aandacht krijgt en geen rechtstreekse port is van de console versie. Dat dit kan, bewees bv Ubisoft met de Ghost Recon Advanced Warfighter reeks.

Het komt dan ook vooral over als geldklopperij: het aanspreken van een grotere markt, ten koste van de pc gamers. Iets wat ze jarenlang zelf hebben aangeklaagd in de manier waarop game ontwikkelaars omgingen met het pc segment.

Tevens krijg ik nu veel minder waar voor mijn geld. Ik heb een abonnement genomen op een pc magazine, en game enkel op pc. Al de rest van de reviews nu zijn aan mij niet besteed. Wat ben ik daar dan mee?

Als ze dan toch per se consoles willen bespreken, waarom brengen ze daar dan geen nieuw blad voor uit, en laten ze de PcGameplay voor wat het is.

Ik heb dit dan ook via mail aan hen duidelijk gemaakt, maar heb er geen reactie op gekregen. Ik hoop dan ook dat iedereen die dit niet positief vindt, dit aan hen kenbaar maakt. Ik heb alvast laten weten dat ze er een abonnee aan kwijt gespeeld zijn.

Weinig kans dat het iets zal opbrengen, maar ja. Ik vind het een zeer flauwe zet. RIP PcGameplay. Ik had meer van jullie verwacht.
Blijkbaar verkoopt een PC only blad gewoon niet goed genoeg meer. Zelfs multiplatform bladen hebben het moeilijk doordat het internet altijd sneller is. Volgens mij is dit de enige logische zet die je als gamesblad nog kan doen, naast de boel opdoeken. En wat heb je liever?

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:49

Fuelke

Forza Ferrari

Anoniem: 379851 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 09:54:
Ik ga juist als ex abbonee weer terug, mits het eerste nummer me aanspreekt, deze zal eind oktober in de schappen liggen?

Ik ben vanaf het eerste nummer lid geweest tot aan de dag dat ik overstapte op consoles , zo'n 5 jaar geleden. Ik ben benieuwd of het blad nog steeds zo goed geschreven is ,met leuke, doordachte grappen en scherpe analyses.
Dat laatste is inderdaad nog steeds het geval geweest in de laatste nummers; de beschrijving van sommige bugs zorgt bij mij voor luidop gelach en slechte games krijgen er flink van langs.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Gurneyhck schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 12:16:
@Krak hierboven, helemaal mee eens. De webpagina van de PCGP is best behoorlijk triest, wat mij betreft hadden ze daar ook beter in geïnvesteerd. Want ook ik ben BEHOORLIJK teleurgesteld in de koers die het blad nu gaat varen. Uiteraard wacht ik het ook even af hoe het daadwerkelijk gaat zijn. Maar ik weet nu al dat ik geen XBOX of PS3 artikelen ga lezen, ik kan die games toch niet spelen (en wil ook geen console in huis halen).
Ik denk toch echt dat er meer gamers zijn met een xbox/ps3/wii en een PC dan alleen gamers met een PC, dus de markt is dan veel groter. Ik ben wel benieuwd naar het volgende nummer dat 29 oktober in de winkel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Wel, mijn GamePlay voor november zat gisteren in de bus. Al deftig in aan het bladeren geweest. Qua restyling valt het allemaal heel goed mee. Als je het blad in het midden openslaat, zal je op het eerste zicht geen restyling opmerken omdat de meeste wijzigingen vrij subtiel zijn. En ook qua inhoud is het november nummer nog heel sterk PC gericht. Ik denk ook niet dat GamePlay van plan is om - in tegenstelling tot veel andere bladen en internet-sites - de PC stiefmoederlijke als gamingplatform te behandelen. Integendeel, in de GamePlay van november is de PC het nummer 1 platform met wat extra artikeltjes over consoles (artikeltje over de Move, over Kirby's Epic Yarn, over Enslaved,...).

PC GamePlay is natuurlijk nu van een niche-blad naar een meer mainstream blad geëvolueerd, maar de artikels zijn nog altijd met dezelfde scherpte en humor geschreven. En daar lees ik de GamePlay voor: of het nu over een spel voor de PC gaat of over een Wii titel (ik heb zelfs geen Wii) is van secundair belang.

Ik ben er niet totaal onenthousiast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
Hem vanochtend meegenomen uit de bladenhandel.
thuisgekomen opengeslagen; met mijn neus in "Kirby's epic yarn" gevallen _O-

nog geen tijd gehad om er een mening over te vormen, maar ziet grafisch/ layout netjes uit.
maar Wii titels tegen te komen én een reportage over de tokyo game show in het roze is nog maar moeilijk te verkroppen.

ik surf even door naar Rock Paper Shotgun om te compenseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ze pakken in ieder geen "kut" Wii games :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Jammer, ik kocht het blad af en toe voor op vakantie of als ik een de trein in moest. Ben vroeger van begin tot eind lid geweest van RealGamer (de opvolger van HoogSpel als ik t goed heb), dat was ook echt top maar helaas ook failliet gegaan. Nu is er helemaal geen alternatief meer over voor pc-gamers :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 15:42
Ik ben al jaren lid van het blad en was eerst ook sceptisch toen ik de aankondiging las. (overigens ook gewoon al genoemd op de eerste tekstpagina in het redactioneel stuk) Maar moet zeggen dat ze het heel verantwoord gedaan hebben. In feite stappen ze totaal niet af van wat ze al 14 jaar maken, ze kunnnen nu alleen meer games belichten in het tijdschrift. Ze behouden gewoon de schrijfstijl die ze al hadden en doen niet krampachtig over op welk platform iets uitkomt. (Wat bij veel andere wel gebeurd heb ik het idee)

Overigens klopt hun claim over multiplatform wel. In deze editie staan 16 artikelen over games exclusief voor PC, van de 63 besproken games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik had alleen wel gehoopt dat ze die bizar slechte Hardware pagina's zouden dumpen, incl. de waardeloze systeemadviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
Edmin schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 16:08:
Ik had alleen wel gehoopt dat ze die bizar slechte Hardware pagina's zouden dumpen, incl. de waardeloze systeemadviezen.
vooral de afbeelding bij de rubriek; tot oktober jarelang dezelfde, inmiddels zwaar verouderde onderdelen en nu een plaatje van de HP site van een standaard Pavillion met geintegreerde GFX... _O-

verder ben zelfs ik niet geheel ontevreden. in de verhouding tussen de verschillende platformen komt de traditionele/ hardcore gamer inderdaad het beste aan zijn trekken.
wel mag er wat mij betreft flink wat meer aandacht besteed worden aan Xbox arcade en PSN, in combinatie met Indie en mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Laatst online: 21-05 11:53
Even een schopje :)

Ik ben toch wel benieuwd hoeveel mensen nu hun abo niet meer hebben verlengd of opgezegd. En wat men nu van de gameplay vindt na een aantal maanden...

Ik heb zelf inmiddels mijn abonnement niet meer verlengd en ben overgestapt op "pcgamer", die lees ik via de ipad voor zo'n €28.50 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb de 'gameplay' 2 maanden geleden nog gehaald, ik vond het geen super probleem dat er nu ook andere games aan bod komen, de 'reviewstyle' is redelijk gelijk gebleven.

Nu volledig over op GamerZines, PDF formaat apart voor elk platform (en apart MMO). Niet echt een superblad, maar houd wel de platformen gescheiden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik vind het blad nog steeds erg leuk om te lezen. Gelukkig zijn er tegenwoordig erg weinig exclusives meer en veel pc gamers hebben ook wel een xbox of een PS staan dus kan je daar meteen ook wat over lezen. Ik koop nog gewoon elke maand het blad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattderi
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik heb mijn abonnement niet meer verlengd met als reden het multiplatform gaan, en baseer me nu vooral op reviews op het internet.

[ Voor 16% gewijzigd door mattderi op 17-06-2011 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Ik heb nog altijd mijn abonnement. Ik vind het multiplatform zijn zelfs een verbetering: het blad informeert nu breder over de markt van de games heen. Dit is best wel aangenaam voor iets wat je leest in een wachtzaal, middagpauze of andere dode momenten.

Voor diepere, gespecialiseerde informatie moet je toch het internet op. Ik vind de Gameplay in zijn huidige vorm best wel ok en ik zag dan ook geen reden om mijn abonnement niet te verlengen. Al zeker niet omdat ze multiplatform zijn gegaan. Ik zie hier ook voornamelijk mensen die hun abonnement niet verlengen of het blad niet meer kopen niet omdat het blad multiplatform is, maar omdat ze hun informatie sneller ergens anders kunnen vandaan halen. Maar dat is een algemeen probleem voor het papieren medium.

Pagina: 1