Toon posts:

Mac OSX, Vista en de Lacie d2 Quadra...

Pagina: 1
Acties:

• RonaldSmits
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 18-12-2020
Op het forum staan al aardig wat vragen over het formateren van schijven en windows/mac compatibiliteit maar mijn vraag is wat specifieker.

Eerst even de feiten op een rijtje:
Ik ben fotograaf en op mijn bureau staan een PC met vista en een Macbook Pro met Mac OSX 10.6.4.
Vandaag heb ik een lacie d2 Quadra 1tb aangeschaft met het idee om deze als werkschijf te gebruiken, de bedoeling is dus dat ik hem makkelijk kan schakelen tussen beide systemen. Op twee systemen werken is onhandig en ik wil graag vanuit een locatie werken.
Uiteindelijk komt er nog een tweede identieke schijf in een raid1 opstelling voor de backup,

De d2 is op de PC aangesloten met een eSATA verbinding, en op de macbook met usb 800

Momenteel is de d2 geformateerd in Mac OS Extended, en ik ging er eigenlijk van uit dat mijn PC hem zou kunnen lezen met behulp van Macdrive 7.

De Mac leest zonder problemen de schijf maar de PC herkent geen schijf. Ook weet ik niet hoe ik het beste de schijf kan delen tussen de twee systemen, kan ik zowel de eSATA als de firewire aansluiting in de d2 laten zitten of moet ik kabels wisselen zodra ik naar een ander systeen wil? (ik heb er aan gedacht om de schijf vanuit de mac over het netwerk te delen, maar ik kan de mac niet bereiken vanaf andere pc's in het netwerk.)

Ik hoor graag wat ik fout doe en hoe jullie dit op zouden lossen.

thanks!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21-09 21:39
Gebruik gewoon Fat32. Ik neem aan dat je fotos niet de 4GB per stuk overschrijden

• RonaldSmits
Graag, maar ik ben er vergeten bij te vertellen dat ik de schijf ook voor een Timemachine back-up van de macbook wil gebruiken. en volgens mij werkt timemachine alleen met HFS+

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:20

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Schijf opdelen in 2 partities?
1 van FAT32, en eentje HFS+

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• RonaldSmits
Daarmee bedoel je een partitie voor de TimeMachine en een als werkschijf?
Dat zou ik wel kunnen proberen

Kun je een schijf in partities ook gewoon in een Raid opstelling plaatsen?

[Voor 26% gewijzigd door RonaldSmits op 30-09-2010 21:06]

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-09 21:36
Gebruik NTFS, installeer NTFS-3G op Mac OS X, en verwijder hem netjes ipv kabel eruit rukken. MacDrive is een leuk product, maar ik zou er geen belangrijke data aan vertrouwen. Het kan HFS+J Lezen, en misschien ook schrijven, maar ik denk dat NTFS-3G beter is in NTFS lezen/schrijven.

NTFS-3G voor Mac OS 10.6: http://www.tuxera.com/mac/tuxerantfs_2010.7.dmg

Wat je dan moet doen is schijf leeg maken, op Windows met FW800 of USB2 aansluiten (dus niet eSATA), formatteren met NTFS (als je hem in deze computer niet ziet, start->uitvoeren->diskmgmt.msc en dan daar doen). Mocht dat ook niet gaan, dan is het probleem dat windows met een 1970 mentaliteit rondloopt en alleen maar MBR kan. Dan is je schijf waarschijnlijk GPT, en dat kan windows niet om dat het oud is. GTP is dus te nieuw. Oplossing: aansluiten op Mac, Schijfhulpprogramma -> Schijf kiezen -> Wissen -> Partitioneren -> opties -> MBR -> OK -> Wissen -> schijf verwijderen -> op windows aansluiten -> schijf formatteren met NTFS -> schijf veilig verwijderen -> schijf op Mac aansluiten -> kijken of je kan lezen+schrijven (als je NTFS-3G wel eerst geinstalleerd hebt) en dan ben je klaar.

Toevoeging: als je TC wil blijven gebruiken: bij partitioneren naar MBR ipv 1 partitie 2 partities maken, 1 op FAT en 1 op HFS+Journaled, dan opties -> MBR e.d. > daarna verder gaan met FAT gedeelte op windows formatteren naar NTFS. Gebruik NTFS en niet FAT. NTFS heeft een journal, FAT niet. FAT heeft ook problemen met toewijzen van veel opslag.

[Voor 13% gewijzigd door johnkeates op 30-09-2010 21:13]

• RonaldSmits
bedankt voor de reactie johnkeates, ik begrijp alleen de toevoeging niet helemaal.
Wat bedoel je met TC?

Bij het schijfhulpprogramma van Mac Osx kan ik er ook voor kiezen om NTSF te formateren, kan ik dit ook gebruiken of moet het persee op windows gebeuren?

Waarom raad je me af om eSATA te gebruiken? Ik had het idee dat dit juist het snelste was.

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:04

breinonline

Are you afraid to be known?

TC = Time Capsule, maar hij bedoeld Time Machine.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Superhuuper
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 07:36
Ik heb zelf mijn externe schijven als HFS+ geformatteerd. Op mijn windows machines draai ik macdrive, en dat werkt prima.

Je kunt je schijf sowieso niet aansluiten op twee machines tegelijk, dat zal nooit werken. Je zult dus altijd eerst de schijf uit de mac moeten verwijderen voordat je deze aansluit op je windows machine. (en andersom)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee