• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:14
Ik zit met de volgende vraag;

Ik studeer voltijd op dit moment en ik heb een bijbaan gehad (deze week is laatste week, contract word niet verlengd) tevens heb ik studiefinanciering (basisbeurs + gedeeltelijk aanvullend) . Ik heb sinds februari een contract gehad wat 1x verlengd is.
Verder heb ik nu een stagecontract bij een bedrijf waarvan ik in februari mijn loon pas krijg (ivm budget) waar ik voltijd stage loop.

Kan ik nu (jeugd) ww aanvragen? Of zal mijn studiefinanciering dan dalen? Of heb ik hier helemaal geen recht op?

Ik begrijp dat ik minstens 6 maanden gewerkt moet hebben en dat ik elke week moet solliciteren. Dit is geen probleem voor mij.

Ik kan echter niets vinden over mensen in een vergelijkbare situatie...

Alvast bedankt!

Mess with the best, die like the rest

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:10

Edmin

Crew Council

get on my horse!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-05 17:22
Via google zoeken op WW studiefinanciering zie je bij de eerste linkjes al dat WW meetelt als inkomen, waarbij als je meer dan 13.215,83 krijgt je studiefinanciering vermindert zal worden.
Daarnaast zul je wel aan de eisen voor WW moeten voldoen (beschikbaar voor werk, solliciteren etc.)

[ Voor 21% gewijzigd door redwing op 30-09-2010 20:54 ]

[removed]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
ThaStealth schreef op donderdag 30 september 2010 @ 20:48:
Ik begrijp dat ik minstens 6 maanden gewerkt moet hebben en dat ik elke week moet solliciteren. Dit is geen probleem voor mij.
Je moet ook beschikbaar zijn om te werken (in de periode waarover de uitkering gaat), en dat ben je niet, als ik de topicstart goed lees.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:31

Haan

dotnetter

Hoe dacht je een ww uitkering aan te kunnen vragen terwijl je aan het studeren bent en zelfs nog gewoon studiefinanciering krijgt? 8)7 Je bent niet werkloos, je bent student.

[ Voor 26% gewijzigd door Haan op 30-09-2010 21:13 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• ThaStealth
Ja dat topic had ik gezien, alleen kon ik niet echt uitsluitsel vinden, de 1 zegt daar ja het kan, en de ander zegt nee het kan niet
Wilke schreef op donderdag 30 september 2010 @ 21:06:
[...]

Je moet ook beschikbaar zijn om te werken (in de periode waarover de uitkering gaat), en dat ben je niet, als ik de topicstart goed lees.
Dat is ook nog een puntje wat ik ben vergeten te noemen, ik werk nu ook 's avonds en in de weekenden, dit zijn bij lange na geen 40 uur, maximaal 20. Het lijkt me dan ook niet meer als normaal dat _als_ ik het zou krijgen ik dan 70% van mijn laatst verdiende loon krijg.

Ik ben dus wel beschikbaar, alleen niet 100% en niet op de "normale" werktijden. Gaat dit een probleem geven?
redwing schreef op donderdag 30 september 2010 @ 20:53:
Via google zoeken op WW studiefinanciering zie je bij de eerste linkjes al dat WW meetelt als inkomen, waarbij als je meer dan 13.215,83 krijgt je studiefinanciering vermindert zal worden.
Daarnaast zul je wel aan de eisen voor WW moeten voldoen (beschikbaar voor werk, solliciteren etc.)
Ik denk niet dat ik boven dat bedrag uitkom, solliciteren is ook geen probleem, beschikbaarheid is zoals hierboven een ander verhaal...
Haan schreef op donderdag 30 september 2010 @ 21:10:
Hoe dacht je een uitkering aan te kunnen vragen terwijl je nog gewoon studiefinanciering krijgt? 8)7
Omdat ik de vorige 6 maanden gewerkt heb, ik kan nergens vinden dat ik niet mag studeren/studiefinanciering krijgen tegelijk met WW

[ Voor 10% gewijzigd door ThaStealth op 30-09-2010 21:12 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
ThaStealth schreef op donderdag 30 september 2010 @ 21:11:
Ik ben dus wel beschikbaar, alleen niet 100% en niet op de "normale" werktijden. Gaat dit een probleem geven?
Hmm, zo goed weet ik dat ook weer niet, kun je dat niet beter gewoon bij het UWV vragen? Had je een contract voor een aantal uren, of kun je dat a.d.h.v. een aantal loonstrookjes aantonen (dat het gemiddeld wel iets van 20/week was)? Verder, als het UWV straks verwacht dat je solliciteert op vergelijkbare baantjes en je wordt ergens aangenomen zou je het dan inderdaad (kunnen) doen? Naast je voltijd stage?

Als het antwoord "eigenlijk niet" is moet je het eigenlijk dus niet doen...ik vraag me ook af of het UWV het accepteert naast een fulltime stage nog "beschikbaar" te zijn voor werk in avond/weekend maar dat zullen ze je snel genoeg kunnen vertellen :)
Omdat ik de vorige 6 maanden gewerkt heb, ik kan nergens vinden dat ik niet mag studeren/studiefinanciering krijgen tegelijk met WW
Nooit zo bij stilgestaan, maar je kon wel eens gelijk hebben. Afgezien van de inkomensgrens waarboven je stufi kwijt gaat raken zou ik idd ook niet weten waarom het niet tegelijk zou kunnen. Mits je wel aan alle voorwaarden voor WW voldoet dus...het volgen van een voltijd studie (of stage) zou daarvoor wel eens een probleem kunnen zijn. Je inschrijving bij de onderwijsinstelling zegt of je voltijd of deeltijd studeert. Ik neem aan dat het UWV daar dan dus vanuit gaat..

[ Voor 28% gewijzigd door Wilke op 30-09-2010 21:43 ]

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Het uwv heeft een online "kom ik in aanmerking voor de WW" tool dingetje ;)
En anders kan je ze altijd bellen, erg behulpzaam (hoewel sommige regels erg irritant zijn).

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Kun je niet gewoon een nieuwe bijbaan zoeken?
Als student ww aanvragen vind ik best kansloos. Er is zat werk...

Na mijn eerste baan kon ik ook ww aanvragen, maar ik woonde nog thuis, dus waarom zou ik dat doen?
Als je het niet nodig hebt moet je het niet doen, vind ik. Als iedereen zo denkt is het gauw over.

Een vriend van mij heeft de volle 9 maanden ww ontvangen en is pas bewust daarna gaan solliciteren. Dat vind ik zo kansloos. Hij vond dat hij er recht op had en dus wilde hij alles eruit halen en lekker thuis gamen. Het is bedoeld voor mensen die het echt nodig hebben!
Maar goed als het mag en je wil het graag, moet je het vooral doen!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

9 maanden WW? damn dan heb je er al best lang voor gewerkt hoor.

Mijn mening is anders, WW is een verzekering. Daar betaal je elke maand (behoorlijk fors) voor.
Als je er recht op hebt heb je er recht op en is het ook beter om er maar gebruik van te maken.

Nadat je WW afloopt pas gaan soliciteren is nogal dom. Het is bedoeld als overbrugging tijdens het soliciteren. Als je het ontvangt moet je wmb wel serieus aan de solicitatie-slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
qadn schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:56:

Mijn mening is anders, WW is een verzekering. Daar betaal je elke maand (behoorlijk fors) voor.
Als je er recht op hebt heb je er recht op en is het ook beter om er maar gebruik van te maken.
De overheid is geen verzekeringsinstantie!
Wil je dat de verzorgingsstaat blijft bestaan, zul je alleen wanneer nodig ervan gebruik moeten maken.
Daarnaast is het verre van een premie...

Als genoeg mensen zo'n instelling hebben, dan is het gauw afgelopen met de regels.
Nadat je WW afloopt pas gaan soliciteren is nogal dom. Het is bedoeld als overbrugging tijdens het soliciteren. Als je het ontvangt moet je wmb wel serieus aan de solicitatie-slag.
Niet als je bij de overheid hebt gewerkt... Dat is ook krom...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik kon het in ieder geval niet aanvragen toen ik een voltijdstudie afrondde, nadat ik 8 jaar gemiddeld meer dan 20 uur per week had gewerkt. Zelfs niet toen mijn recht op een lening van IB-groep ophield. Ik heb toen een bijbaan genomen en een persoonlijk krediet aangevraagd.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
qadn schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:56:
9 jaar meer dan 50 dagen. Opbouwen van WW gaat behoorlijk rap. Als je vanaf je 15de een bijbaantje hebt gehad op de zaterdag en wat vakanties heb je per gewerkt jaar al recht op een maand WW.
Als je op je 22ste dan klaar bent met je studie heb je al recht op 7 maanden.

Met je DIGID kun je overigens exact inzien waar je zelf recht op hebt (maanden technisch) (arbeidsgeschiedenis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Dan heb ik even pech dat ik altijd te druk was met vrijwilligerswerk e.d. :( Dat telt niet mee is mijn ervaring. (ook al kost het net zoveel tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

dfrenner schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:06:
Kun je niet gewoon een nieuwe bijbaan zoeken?
Als student ww aanvragen vind ik best kansloos. Er is zat werk...
Ben het hier wel mee eens. Waarom wil je een uitkering? Omdat je geen werk kunt vinden?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 16:26

Ardana

Moderator General Chat

Mens

<knip>
Je recht op WW is afhankelijk van het verlies aan arbeidsuur. Je moet minstens 5 uur verloren hebben, buiten de arbeidsduur-eis die er is (minimaal 26 weken van het afgelopen jaar). Je moet ook een arbeidscontract hebben gehad, d.w.z., je moet in loondienst zijn geweest (zelfstandigen of stagiaires hebben geen recht op WW).

Tevens moet je actief moeite doen om weer voor diezelfde uren werk te vinden. Er wordt vanuit gegaan dat je, als je voltijds studeert, niet in staat bent om daarnaast te werken.

Mening: als je student bent, zou je je recht op WW niet om zo'n lullige reden moeten "verbruiken". Heb je 't geld nodig? Ga dan daadwerkelijk zo hard mogelijk op zoek naar 'n baantje. WW aanvragen zou echt je laatste optie moeten zijn.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor studenten is er toch het IBG (of hoe die tegenwoordig heet) om te zorgen dat jij genoeg geld hebt om de maand door te komen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat valt ook wel tegen hoor ;).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
Canaria schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 10:10:
Ik kon het in ieder geval niet aanvragen toen ik een voltijdstudie afrondde, nadat ik 8 jaar gemiddeld meer dan 20 uur per week had gewerkt.
Je moet natuurlijk ook nog niet-verwijtbaar werkloos worden. De eerste vraag is dan wat de reden was dat die 20 uur wegviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Rukapul schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 14:55:
[...]

Je moet natuurlijk ook nog niet-verwijtbaar werkloos worden. De eerste vraag is dan wat de reden was dat die 20 uur wegviel.
Nee, je hebt gelijk. Ik was in de war en had het over bijstand.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
Rukapul schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 14:55:
[...]

Mijn arbeidscontract is niet verlengt.

Het WW aanvragen is tijdelijk om mijn stageperiode door te komen, ik vind het niet erg dat mijn arbeidscontract neit verlengt is, op deze manier krijg ik meer tijd voor mijn stage. Ik heb al gezocht naar een bijbaan maar heb helaas niets kunnen vinden tot nu toe (iig niet iets wat combineerbaar is met mijn stagewerk). Mocht ik wel weer werk vinden vind ik het geen probleem om weer te gaan werken. WW heb ik alleen nodig omdat ik geld wil hebben gedurende mijn stageperiode. (ik krijg pas stagevergoeding na afloop). Een lening bij ouders/bank/etc is echt geen optie voor mij.

Een andere vraag; WW is voor het aantal maanden wat je in jaren gewerkt heb (9 jaar = 9 maanden)?

Stel ik heb 9 jaar gewerkt
Stel ik vraag nu 6 maanden WW aan (en stel ik krijg het toegekend), waardoor dus 3 maanden "overblijven"
Als ik over 2 jaar klaar ben met mijn opleiding, hierna werk ik 1 jaar waarna ik weer ontslagen word/geen verlenging krijg, heb ik dan recht op 4 maanden WW?
Of moet ik nadat ik WW aangevraagt heb weer opnieuw beginnen.

Stel ik vraag nu GEEN WW aan,
Als ik over 2 jaar klaar ben met mijn opleiding, hierna werk ik 1 jaar waarna ik weer ontslagen word/geen verlenging krijg, heb ik dan recht op 10 maanden WW?

*om de som even simpeler te maken gaan ik ervanuit dat ik vanaf nu tot over 2 jaar niet werk*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 18:41
ThaStealth schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 16:22:
[...]

Mijn arbeidscontract is niet verlengt.

Het WW aanvragen is tijdelijk om mijn stageperiode door te komen, ik vind het niet erg dat mijn arbeidscontract neit verlengt is, op deze manier krijg ik meer tijd voor mijn stage. Ik heb al gezocht naar een bijbaan maar heb helaas niets kunnen vinden tot nu toe (iig niet iets wat combineerbaar is met mijn stagewerk). Mocht ik wel weer werk vinden vind ik het geen probleem om weer te gaan werken. WW heb ik alleen nodig omdat ik geld wil hebben gedurende mijn stageperiode. (ik krijg pas stagevergoeding na afloop). Een lening bij ouders/bank/etc is echt geen optie voor mij.
Je wijze van formuleren duidt op het geen recht hebben op WW. Je stage ontneemt zowel het beschikbaar zijn voor werk (eis 1) en vervangt eigenlijk al de bijbaan financieel (het moment van uitbetalen is irrelevant).

Het enige scenario wat je hier tegenin zou kunnen brengen is als je stage al reeds gaande was en beide dus parallel aan elkaar hebben gelopen waardoor je netto dus uren in hebt moeten leveren. Indien niet dan is het een gevalletje van selectief willen winkelen en daar trapt het UWV niet in.

Sowieso vermoed ik dat je met het huidige ontmoedigingsbeleid niet lang van een uitkering zult kunnen genieten. Men zal je namelijk vrij makkelijk een baantje kunnen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 16:26

Ardana

Moderator General Chat

Mens

En een lening bij de IBG? Die zou dus wel mogelijk moeten zijn?

Met je vraag over het resterende recht op WW zou ik echt naar het UWV gaan.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Als student kun je gewoon ww krijgen, dat moet geen probleem zijn. Of het moreel verwerpelijk is? Tsja, persoonlijk vind ik van niet. Je betaald immers 'premies', en daarmee kiest de overheid er zelf voor verzekeringsmaatschappij te spelen, simpel zat. Val je binnen hun spelregels, dan is het is okee is het niet?

Men maakt hier soms zo'n groot punt van, maar om hoeveel geld gaat het nu daadwerkelijk. Stel ik ben student en ik werk 10 uurtjes in de week bij. Uurloon 10 euro bruto (ofzo?). Zeg 300 netto. Dat is toch een uitkering van 3x niks, daar gaat ons land echt niet kapot van hoor...

(Sterker nog: Toen ik ooit nog op de MBO zat kwam ik in dienst bij een detacheringsfirma. Het was de bedoeling dat ik bij deze firma m'n stage zou doen, ondertussen nog wat extra opleidinkjes ging volgen om daarna weggezet te worden bij klanten (zo rond de tijd dat de mbo opleiding ook klaar was). Ik was officieel net 4 dagen uit m'n stage en dus 'bankzitter' in dienst van die firma op zoek naar een klus. Toen ging het bedrijf op de fles en zonder 1 uur gewerkt te hebben kreeg ik toen sowieso 2 maanden 100% loon via de ww, zonder verdere sollicitatieplicht. Je kunt je voorstellen dat dat een leuk moment is als je als 19 jarige scholier ineens 4K (guldens wel destijds) bij de pinautomaat kunt downloaden...)

Goed, nu zijn ze ongetwijfeld strenger dan toen, maar studentstatus staat verder los van je recht op ww. Zelf werk ik 40 uur in de week maar ben ook student, zou dan een beetje gek zijn als ik niet in aanmerking zou komen voor een ww terwijl ik alweer 4 jaar bij m'n huidige toko werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 21:16

Exirion

Gadgetfetisjist

*knip regelrechte flame*

[ Voor 90% gewijzigd door Rukapul op 02-10-2010 10:03 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

dfrenner schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 10:03:
De overheid is geen verzekeringsinstantie!
De overheid is, waar het WW betreft, wel een verzekeraar:
Werkloosheidswet of WW is een Nederlandse wet, en een werknemersverzekering die daarin wordt geregeld, die werkloze werknemers, met voldoende arbeidsverleden (voldoen aan de weken-eis) en beschikbaar voor arbeid, een werkloosheidsuitkering garandeert.
Als je voldoende lang premie betaald hebt, heb je recht op een uitkering als je inkomen wegvalt. Je werkgever levert iedere maand 3.5% van je inkomen in bij de staat in ruil voor die dekking. Je betaalt ervoor, je hebt er recht op. Dat is geen misbruik maken van de welzijnsstaat, dat is een verworven recht.

TS zal, als 'ie in aanmerking komt, natuurlijk wel de eventuele korting op z'n studiefinanciering moeten accepteren. Maar hij heeft zich, net zoals iedere andere werknemer in dit land, verplicht verzekerd tegen werkloosheid, en heeft dus recht op het incasseren van die verzekering. Kom nou niet met een of andere rare redenering waarom het niet gepast is om daar gebruik van te maken. Ik krijg iedere maand ruim 150 euro minder dan wat m'n werkgever uitgeeft, enkel en alleen om een eventuele WW-uitkering uit te betalen. Moet ik, TS of iemand anders dat geld in brand steken omdat jij niet begrijpt wat een verzekering is?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1