Toon posts:

[javascript/jQuery] Controle probleem

Pagina: 1
Acties:

• Maurice-k
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18:15
Ik ben bezig om met behulp van linkjes door afbeeldingen heen te lopen. Alles lijkt (mij althans) goed te moeten werken, maar iets denkt daar anders over.

Aan de hand van de huidige positie (currPosition) wordt de nieuwe positie (newPosition) van de volgende afbeelding bepaald. Alle variabele werken goed, die controleer ik met een alert() maar het probleem zit hem in de links.
  • Als ik op de eerste afbeelding klik krijg ik geen enkele link
  • Als ik op de middelse afbeelding klik krijg ik alleen een 'previous' link
    • Als ik vervolgens op deze link klik kom ik wel bij de eerste afbeelding, maar dan met een 'previous' én een 'next' link
    • Als ik vanaf hier dan weer op 'next' klik blijft bij alle afbeeldingen een 'previous' én 'next' link staan
  • Als ik op de laatste afbeelding klik krijg ik bij alle andere afbeeldingen (ook de eerste) alleen een 'previous' link
Ik gebruik onderstaande code:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
var newPosition = currPosition;
$(".imageNavLink").click(function(event){
 event.preventDefault();
 newPosition = (this.rel == "next") ? newPosition + 1 : newPosition - 1;
 var newImageLink = this.title;
 var clickAction = this.rel;
 var newImage = new Image();
 $(newImage).load(function(){
  newWidth = this.width, newHeight = this.height+35;
  if(newPosition == totalItems){
   [.. Show 'previous' link ..]
  }else if(newPosition == 1){
   [.. Show 'next' link ..]
  }else{
   [.. Show 'previous' and 'next' link ..]
  }
 });
 newImage.src = this.title;
});

Als ik de boel op de volgende manier controleer, verrandert alleen de waarde van newPosition

JavaScript:
1
alert(currPosition+" -> "+newPosition+" -> "+totalItems);

Ik snap het even niet meer :?

• R4gnax
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 25-09 15:53
Zonder wat extra context waarbinnen dit script gebruikt wordt, kunnen we denk ik weinig zeggen. Waar komt currPosition vandaan? Waar komt totalItems vandaan? Nogal wiedes dat die niet van waarde zouden veranderen als je nergens er een andere waarde aan zou toekennen...

Er zijn wel een paar algemene dingen die ik je al kan vertellen.
Ten eerste is je code smerig opgezet en moeilijk leesbaar. Doe iets aan de leesbaarheid, want anders ga je jezelf over een maandje achter de oren krabben als je dit gedrocht zelf terug moet gaan lezen, zeker als het een onderdeel is van een groter, meer complex, gebeuren.

Ten tweede ga je veel te kort door de bocht met het asynchroon inladen v/e plaatje; wat gebeurt er bijvoorbeeld als het plaatje in kwestie niet correct geserveerd wordt? Nu in elk geval niets. Doe iets aan robuustheid, dus.

Ten derde (en dat is niet slechts een kwestie van smaak) zou ik altijd de langere $().bind() vorm gebruiken i.p.v. de shorthand $().click(), $().load(), etc. versie. Dat houdt alles netjes gestructureerd en schoon en geeft je de mogelijkheid om later extra event namen eenvoudig toe te voegen of event namespaces toe te voegen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee