Toon posts:

Keuze/info NAS

Pagina: 1
Acties:
  • 554 views

Onderwerpen

• renevanh
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 30-07 16:17
Vanavond ga ik naar bij een klant langs die telefonisch zijn wensen al een beetje uitgelegd heeft. Het zal er op neer komen dat er een NAS aangeschaft gaat worden voor zijn lokale netwerkje binnen het bedrijf (simpele workgroup zover ik nu weet).
Het configureren van een dergelijk NAS gaat wel lukken. Ik ken het concept, snap hoe het werkt, etc.
Het enige waar ik mee zit is dat ik de eisen niet goed naar een merk/type kan vertalen omdat ik hier praktisch geen ervaring mee heb.
Het komt er op neer dat vanaf enkele systemen toegang moet zijn, maar vanaf andere systemen absoluut niet. De werknemers in de werkplaats hebben niets te maken met boekhouding etc en mogen die info dus ook niet kunnen benaderen.

Uiteraard zijn hier diverse oplossing voor. Er zijn ongetwijfeld NAS systemen die op basis van MAC toegang kunnen geven of niet, of op basis van een user/wachtwoord, al dan niet voor de gehele NAS of voor enkele mappen.
Alleen: heeft de simpele NAS die je overal tegenkomt die opties, of heb ik daar een iets uitgebreider model voor nodig?
Ik hoef geen complete prijsvergelijkingen van 3 pagina's, die ellende werk ik zelf wel door, maar als er iemand is die een merk, serie of zelfs specifiek model kan aanraden hoor ik het graag!

Bij voorbaat dank!

• ItsValium
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 26-08 19:31
Elke NAS-fabrikant die een beetje kwaliteit voor ogen houd bied de functie die jij nodig hebt aan. Kijk eens naar synology, QNAP, Thecus, Netgear, ... dit zijn degene die me zo direct te binnen schieten. Er zijn er ongetwijfeld nog maar met deze merken kan je niet veel miskopen.

• renevanh
ItsValium schreef op donderdag 30 september 2010 @ 18:26:
Elke NAS-fabrikant die een beetje kwaliteit voor ogen houd bied de functie die jij nodig hebt aan.
En daar gaat het vaak al mis ;)

Bedankt voor de tips, ga er mee bezig.

• ZaZ
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:19

ZaZ

Tweakers abonnee

Mijn ervaringen met Synology en QNAP zijn positief.

Lekker op de bank

• Shaggie_NB
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 11-07 12:17
Ik heb sinds kort een HP X311 data vault met standaard windows home server erbij.
Als de systemen op windows draaien is dit een alternatief misschien.
Zeer eenvoudig te configureren en als je wilt automatische backup van alle of enkele onderliggende systemen. Tevens is die lekker zuinig met een dualcore atom d510. Als je toch nog wat meer geavanceerde dingen wil doen kan dit weer makkelijk op het onderliggende windows sbs2003.

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 23:59

Q

Inactief

renevanh schreef op donderdag 30 september 2010 @ 17:32:
Vanavond ga ik naar bij een klant langs die telefonisch zijn wensen al een beetje uitgelegd heeft. Het zal er op neer komen dat er een NAS aangeschaft gaat worden voor zijn lokale netwerkje binnen het bedrijf (simpele workgroup zover ik nu weet).
Het configureren van een dergelijk NAS gaat wel lukken. Ik ken het concept, snap hoe het werkt, etc.
Het enige waar ik mee zit is dat ik de eisen niet goed naar een merk/type kan vertalen omdat ik hier praktisch geen ervaring mee heb.
Het komt er op neer dat vanaf enkele systemen toegang moet zijn, maar vanaf andere systemen absoluut niet. De werknemers in de werkplaats hebben niets te maken met boekhouding etc en mogen die info dus ook niet kunnen benaderen.

Uiteraard zijn hier diverse oplossing voor. Er zijn ongetwijfeld NAS systemen die op basis van MAC toegang kunnen geven of niet, of op basis van een user/wachtwoord, al dan niet voor de gehele NAS of voor enkele mappen.
Alleen: heeft de simpele NAS die je overal tegenkomt die opties, of heb ik daar een iets uitgebreider model voor nodig?
Ik hoef geen complete prijsvergelijkingen van 3 pagina's, die ellende werk ik zelf wel door, maar als er iemand is die een merk, serie of zelfs specifiek model kan aanraden hoor ik het graag!

Bij voorbaat dank!
Voor iemand die voor deze klus betaald wordt probeer je je er wel erg makkelijk vanaf te maken.

Je zult er voor moeten zorgen dat je wel die kennis hebt om tot een goede aanschaf te komen.

Lees het grote NAS topic door en je wordt al flink wijzer.

Mag ik opmerken dat ik denk dat je met je huidige kennis niet in staat bent om een fatsoenlijke oplossing voor de klant neer te zetten? Je praat over mac-adressen maar dat is wel het laatste wat je wilt als filter mechanisme.

Verder is dit weer een 'wat moet ik kopen' topic en die zijn niet de bedoeling.

Doe zelf je eigen research en als je dan specifieke vragen hebt over iets dan kun je daar een gericht topic over openen.

[Voor 5% gewijzigd door Q op 03-10-2010 00:26]

• renevanh
Q schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 00:25:
[...]
Mag ik opmerken dat ik denk dat je met je huidige kennis niet in staat bent om een fatsoenlijke oplossing voor de klant neer te zetten? Je praat over mac-adressen maar dat is wel het laatste wat je wilt als filter mechanisme.
Voor draadloze netwerken is MAC niet echt een handige oplossing nee, maar voor een gesloten bedrijfsnetwerk, helemaal in dit formaat, zie ik het probleem niet. Als primaire beveiliging is het doorgaans niet de beste oplossing, maar gezien de situatie zou het niet eens een heel gek idee zijn.

Overigens erg knap dat jij aan één voorbeeld kan zien welke kennis ik wel en niet heb en of dat genoeg is voor een gevraagde oplossing waarvan je niet eens de omstandigheden kent...

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23-07 14:44
renevanh schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 23:26:
[...]
Voor draadloze netwerken is MAC niet echt een handige oplossing nee, maar voor een gesloten bedrijfsnetwerk, helemaal in dit formaat, zie ik het probleem niet. Als primaire beveiliging is het doorgaans niet de beste oplossing, maar gezien de situatie zou het niet eens een heel gek idee zijn.
Dan heb of een extreem uitzonderlijke situatie of een beveiliging die zo lek is als een mandje.
Mac-spoofing op een bedraad netwerk is over het algemeen 100x makkelijker/ondoorzichtiger dan via draadloos.
Nog even daargelaten wat voor ellende je qua beheer op je hals haalt.
Overigens erg knap dat jij aan één voorbeeld kan zien welke kennis ik wel en niet heb en of dat genoeg is voor een gevraagde oplossing waarvan je niet eens de omstandigheden kent...
Tja, moet je de omstandigheden maar beter beschrijven denk ik dan. Je vraagt een oplossing voor iets waarvan je volgens jezelf niet de relevante omstandigheden geeft, zegt opzich wel iets over het niveau...

Maar als je een centrale inlogdbase hebt dan lijkt het me vrij makkelijk, zoek een NAS met AD/LDAP/NDIS ondersteuning.

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 23:59

Q

Inactief

Sorry, maar ik vindt dat je veel te lui bent. Effectief vraag je hier om jou gratis even te vertellen wat je moet bestellen voor de klant zodat jij je eigen huiswerk niet hoeft te doen. En als dan blijkt dat je met een onzin security maatregel aan komt zetten dan zouden wij de situatie niet goed genoeg kennen om de kwaliteit van die keuze te beoordelen. Prima, maar dan kunnen 'wij' ook geen advies geven.

Het feit dat een klant jou betaalt voor een nas keuze en dat je daar zelf niet uit komt gecombineerd met het idee om met mac adressen te werken geeft voor mij aan dat je ofwel jezelf er erg makkelijk vanaf wilt maken, ofwel niet de vaardigheden bezit om zelf aan de hand van de wensen&eisen een keuze te maken.

Kom met gerichte productvragen maar niet met 'wat moet ik kopen'.

[Voor 4% gewijzigd door Q op 04-10-2010 00:04]

• DJ-Visto
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 02:13

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Hoeveel krijg ik als ik zeg wat je moet kopen? :+

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-09 23:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Renevanh, wanneer jij hier inderdaad zakelijk meebezig bent, dan zou ik mij eerst toch eens eerst wat beter gaan inlezen, dit zal heel wat professioneler overkomen. Verder voor GoT geldt hetzelfde, er zijn genoeg ervaringtopics om eerst zelf een keuze te maken of in iedergeval te zien welke NAS devices eventueel in aanmerking komen. Wanneer je dan nog gericht vragen hebt kun je deze stellen in het ervaring topics of eventueel een nieuw topic openen. Dit topic gaat in iedergeval op slot, bij gebrek aan enige eigen initatief/inzet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee