Toon posts:

Beter dan X-FI Music kaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een Creative X-FI extreme music geluidskaart.
Met daarop Behringer Truth 3031A aktieve monitor speakers.
Ik gebruik ook een Sennheiser HD555 koptelefoon.

Nu wil ik graag een beter geluid hebben, een groter dynamisch bereik, kippevel als ik luister etc etc...
En omdat mijn koptelefoon een hogere impedantie heeft ook een hoofdtelefoon versterker.

Nu zit er in de Asus xonar essence stx een ingebouwde Head-Amp dat is al mooi, maar wat ik me afvraag is hoe veel ga ik hier mee vooruit?

Of moet ik naar een Roland usb geluidskaart o.i.d. kijken? Is het kwalitieit hier stukken beter van dan de Asus xonar essence stx? Maar hoe zit dat dan met EAX in games?

Ik ben dus opzoek naar een geluidskaart rond de 170 Euro, en zonder 5.1 of 7.1 gewoon 2.0
Met hoofdtelefoon versterker.

Ik kan het helaas niet vergelijken, dus ik hoop dat iemand mij verduidelijking kan geven.

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Een Beresford TC-7510 misschien? Moet je wel kunnen aansturen via coax/optisch. Heb ik recentelijk gekocht (nja, de 7520 eigenlijk, voor USB input), en voor dat geld vindt ik het zeker waard.

Denk dat dat een mooie combi is voor je Behringer en je koptelefoon voor dat geld.

Een externe DAC/AMP zal iig minder storing/ruis geven dan een interne geluidskaart. Ik zou dus iig voor een externe DAC/AMP gaan als je gaat upgraden.

EAX doet je computer denk ik al, vervolgens output als 48kHz 16bit o.i.d. naar je DAC. Niet zeker, dus als iemand anders dat zeker weet?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:43

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kijk eens op de Pricewatch, heb verder geen ervaringen met de echte high-end geluidskaarten.

Android developer & dürüm-liefhebber

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Misschien ook nieuwe speakers, je hebt nu studiomonitoren en die zijn bedoeld om neutraal te klinken en maken het geluid dus niet mooier dan het is.

Edit: en met 200 euro per speaker inclusief versterker zit je nog in het budgetsegment.

[ Voor 76% gewijzigd door TBTL op 01-10-2010 19:39 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:22

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

De E-MU 0202 USB doet het voor mij. Werkt erg lekker (en is dus extern) maar verwacht geen wonderen. De bron blijft toch het grootste knelpunt hoor!

Life is not about specs, it is about joy!

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-01 01:15
Als je van hoge kwaliteit geluid houd is het belangrijk om vooral geen Creative geluidskaarten te nemen, vrijwel alle Creatieve kaarten zijn 16-bit geluidskaarten die het geluid upsamplen naar 24 bits. En zeker de 'music' kaarten zijn uitermate belabberd, alleen hun allerduurste een veelst te dure kaarten zijn nog redelijk te noemen.

Als je muziek produceert zijn een aantal pro merken waar je beter naar kunt kijken, zoals bijv. M-Audio, ESI, Terratec en Presonus.

Voor gewone gebruikers die vooral goed geluid willen zijn de Asus Xonar Essence en D2X kaarten een uitstekende keuze en ook Auzentech heeft een aantal uitstekende kaarten.

De goedkope modellen van Asus en Auzentech zijn verder niet interessant.

Let bij het kijken naar geluidskaarten ook op de S/N Ratio, dat ligt bij goede kaarten zo rond de 105-110dB en bij de top kaarten zo rond de 115-120 dB.

En als laatste als je een leuke kaart ziet, kijk dan eerst op de download pagina van de desbetreffende model of er drivers zijn voor het gebruikte OS. Veel fabrikanten sjoemelen met de feiten, en ondersteunen bijv. alleen Windows 7 32 bit, een miskoop m.b.t. tot driver ondersteuning is een zeer veel voorkomend probleem in het geval van geluidskaarten.

[ Voor 16% gewijzigd door fevenhuis op 30-09-2010 17:22 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

fevenhuis schreef op donderdag 30 september 2010 @ 17:18:
Als je van hoge kwaliteit geluid houd is het belangrijk om vooral geen Creative geluidskaarten te nemen, vrijwel alle Creatieve kaarten zijn 16-bit geluidskaarten die het geluid upsamplen naar 24 bits. En zeker de 'music' kaarten zijn uitermate belabberd, alleen hun allerduurste een veelst te dure kaarten zijn nog redelijk te noemen.

Als je muziek produceert zijn een aantal pro merken waar je beter naar kunt kijken, zoals bijv. M-Audio, ESI, Terratec en Presonus.

Voor gewone gebruikers die vooral goed geluid willen zijn de Asus Xonar Essence en D2X kaarten een uitstekende keuze en ook Auzentech heeft een aantal uitstekende kaarten.

De goedkope modellen van Asus en Auzentech zijn verder niet interessant.

Let bij het kijken naar geluidskaarten ook op de S/N Ratio, dat ligt bij goede kaarten zo rond de 105-110dB en bij de top kaarten zo rond de 115-120 dB.

En als laatste als je een leuke kaart ziet, kijk dan eerst op de download pagina van de desbetreffende model of er drivers zijn voor het gebruikte OS. Veel fabrikanten sjoemelen met de feiten, en ondersteunen bijv. alleen Windows 7 32 bit, een miskoop m.b.t. tot driver ondersteuning is een zeer veel voorkomend probleem in het geval van geluidskaarten.
Ik vraag mij af of je het verschil kunt horen tussen true 16bits en true 24bits. Als je al van zulke gouden oortjes hebt (en dat betwijfel ik ten zeerste), zul je er ook de achterliggende apparatuur naar moeten hebben. Als je echt verbetering wilt halen, zul je dat moeten zoeken in speakers en dergelijke.

De Behringer luidsprekers zijn heel behoorlijke studiomonitoren. Die zijn niet gemaakt om lekker levendig te klinken, integendeel. De HD555 kan heel lekker klinken, maar als je hem niet met een degelijke versterker aanstuurt (dus rechtstreeks op de line-out van een geluidskaart) kan hij ook heel mat en vlak klinken.

Ik zou TS aanraden om te zien naar andere speakers en naar een geluidskaart met een on-board hoofdtelefoon versterker, of een losse versterker op de bestaande geluidskaart te drukken.

Er vanuit gaande dat zijn bronmateriaal dik in orde is, is het gewin dat je haalt met een andere geluidskaart maar heel klein. Toegegeven, het kunnen de laatste puntjes op de i zijn, maar het maakt een systeem niet ineens veel levendiger, dynamischer etc.

Zo slecht zijn die Creative kaartjes helemaal niet

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn toch nog wisselende meningen zie ik zo...
Wat ik vaak hoor is dat een hoofdtelefoon versterker een goede toevoeging geeft aan het dynamische en volle klank. Maar om nou een losse hoofdtelefoon versterker te kopen op mijn bestaande kaart zint me niet helemaal. Dit omdat ik het idee heb dat die Asus essence beter zou moeten klinken en een ingebouwde hoofdtelefoon versterker heeft.

Het pure luistergenot wil ik doen met mijn Sennheiser, en heb het idee dat ik nu niet het volle capaciteit benut.
Betreft die studio monitors, tja ik weet dat er betere zijn in zijn soort en ook dat het een monitor is en dat ze neutraal klinken. Desondanks vind ik ze heerlijk klinken!
Wat voor speakers zou je dan eventueel aanraden?

Ik neig toch naar de Asus Essence omdat deze ( volgens fabrikant ) high end onderdelen heeft, een hoofdtelefoon versterker heeft ingebouwd, en eax ondersteund.

Zou ik/je verschil horen met bijv een Roland usb geluidskaart ( ook +/- 170 Euro) en deze Asus Essence?

Bronmateriaal zijn Flac's.

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 00:24:
Zijn toch nog wisselende meningen zie ik zo...
Wat ik vaak hoor is dat een hoofdtelefoon versterker een goede toevoeging geeft aan het dynamische en volle klank. Maar om nou een losse hoofdtelefoon versterker te kopen op mijn bestaande kaart zint me niet helemaal. Dit omdat ik het idee heb dat die Asus essence beter zou moeten klinken en een ingebouwde hoofdtelefoon versterker heeft.

Het pure luistergenot wil ik doen met mijn Sennheiser, en heb het idee dat ik nu niet het volle capaciteit benut.
Betreft die studio monitors, tja ik weet dat er betere zijn in zijn soort en ook dat het een monitor is en dat ze neutraal klinken. Desondanks vind ik ze heerlijk klinken!
Wat voor speakers zou je dan eventueel aanraden?

Ik neig toch naar de Asus Essence omdat deze ( volgens fabrikant ) high end onderdelen heeft, een hoofdtelefoon versterker heeft ingebouwd, en eax ondersteund.

Zou ik/je verschil horen met bijv een Roland usb geluidskaart ( ook +/- 170 Euro) en deze Asus Essence?

Bronmateriaal zijn Flac's.
Dat zijn heel moeilijk te beantwoorden vragen. Ik kan niet bepalen hoe goed jou gehoor is en wat je 'geluidssmaak' is.

Het voordeel van een losse hoofdtelefoon versterker is, dat je nu en in de toekomst in principe elke geluidskaart kunt kiezen die je aanstaat en je hoeft je niet te beperken tot geluidskaarten met een onboard versterker. Ik betwijfel echt of je het verschil zult horen tussen de Asus-kaart en je huidige kaart i.s.m. een hoofdtelefoon versterker. Als die verschillen al hoorbaar zijn, dan zullen ze klein zijn. De meeste geluidsbronnen (cd-spelers, geluidskaarten etc.) zijn tegenwoordig al zo goed, dat de verschillen onderling klein zijn. Je haalt echt verreweg de meeste veranderingen door aanpassingen te doen in het weergave-systeem (luidsprekers\koptelefoon).

De HD555 is een makkelijk aan te sturen hoofdtelefoon, dus elke versterker zal al voldoen en voor een paar tientjes heb je al een hele behoorlijke. Je zou ook nog kunnen denken aan een complete (2de handse) audioversterker met koptelefoon uitgang. Dan heb je ook nog meer flexibiliteit aan de luidspreker kant.

De studio-monitoren zijn uitstekende speakers, maar ze zijn vooral bedoeld voor een hele vlakke en neutrale weergave. Daar is helemaal niets mis mee en het is zelfs een hele fijne eigenschap voor als je zelf aan het mixen slaat. Dan wil je een speaker met zo weinig mogelijk kleuring, zodat je echt alleen de muziek beoordeeld zoals hij is. Als je ze prima vindt klinken, dan zou ik ze lekker houden. Wil je echter meer drive, een dynamischer geluid of wat dan ook, dan zul je af moeten stappen van het fenomeen monitor. Welke je dan moet kiezen hangt echt helemaal af van je eigen smaak, gehoor en budget.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:01

DjVe

Hatsaflats!

waarom pak je geen externe DAC/USB met hooftelefoonversterker? Kijk eens naar Firestone Audio Fubar series :)

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Dat laatste kan ik beamen. Ik heb een htpc met crappy onboard geluidskaart en geloof me, dat geluid was echt beroerd. Firestone Audio Fubar IV gekocht, via USB aangesloten, signaal naar de versterker, perfect geluid. 205 euro.

Uiteraard geldt voor mij, net zoals voor vele anderen: ik heb weinig referentiekader, dus kan niet echt vergelijken. Maar ik noem mezelf graag een audiofiel en heb een redelijke setup staan (Quad 34 + 405-2 met Vifa Carat speakers) en ben best wel kritisch.

[ Voor 36% gewijzigd door TheLunatic op 01-10-2010 10:34 ]

Mother, will they like this song?

• Killer

Killer

Hatseflats!

TheLunatic schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 10:32:
Dat laatste kan ik beamen. Ik heb een htpc met crappy onboard geluidskaart en geloof me, dat geluid was echt beroerd. Firestone Audio Fubar IV gekocht, via USB aangesloten, signaal naar de versterker, perfect geluid. 205 euro.

Uiteraard geldt voor mij, net zoals voor vele anderen: ik heb weinig referentiekader, dus kan niet echt vergelijken. Maar ik noem mezelf graag een audiofiel en heb een redelijke setup staan (Quad 34 + 405-2 met Vifa Carat speakers) en ben best wel kritisch.
Het verschil met de meeste onboard geluidskaarten is inderdaad groot, omdat die in 8 van de 10 gevallen ook echt ruk zijn. Maar het verschil tussen een degelijke dedicated geluidskaart (zoals TS heeft) en een externe DAC is niet zo heel groot. Ik denk dat je het veel meer in de weergave kant moet zoeken als je echt grote veranderingen wil. Maar goed, dat is slechts mijn mening.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Eens. De vorm van je geluid wordt toch bepaald door je versterker en speakers. Maar ja, mijn ervaring met Creative is niet beter als die met mijn onboardkaartje: ruk. Dan heb ik het wel over de Audigy's in deze wereld, maar volgens mij is het sindsdien niet veel beter geworden.

Het voordeel van een externe DAC is trouwens dat je 'm ook nog eens aan een ander apparaat kan hangen, zoals een CD-speler of een htpc met digitale uitgang. Een geluidskaart is wat beperkter dan toch?

Mother, will they like this song?

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:51
Ik heb zelf een Beresford TC-7520 die erg goed bevalt en ook prima te gebruiken is als hoofdtelefoonversterker. Ben echter van plan iets anders aan te schaffen, dus hij staat binnenkort te koop, denk dat een DAC als deze een goede optie voor je is.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik een externe DAC aansluit op de digitale coaxiale uitgang van mijn creative heb ik dan (iets) beter geluid en EAX ondersteuning voor af en toe een spelletje te doen?

Wat moet die Beresford eigenlijk kosten?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
De X-fi kan bitperfect geluid over de digitale uitgang sturen, dus daar valt dus niets aan te verbeteren. Maar dan moet je wel de juiste instellingen gebruiken. Wanneer je 44.1khz CD geluid afspeelt moet je zorgen dat de samplerate van de digitale output hetzelfde is (dus ook 44.1khz).
Soms is het ook nog nodig om een andere output mode te gebruiken zoals asio, kernel streaming of Wasapi. Dat is een kwestie van uitproberen.

Bitperfect digital out in combinatie met een goede DAC = win *O*

• dsibma
Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 20:31:
Dus als ik een externe DAC aansluit op de digitale coaxiale uitgang van mijn creative heb ik dan (iets) beter geluid en EAX ondersteuning voor af en toe een spelletje te doen?

Wat moet die Beresford eigenlijk kosten?
Van EAX heb ik geen verstand, dus dat zou je zelf even uit moeten zoeken. De TC-7520 heeft ook een USB-aansluiting, dus in principe zou je het ook zonder je Creative kunnen stellen, maar dan ben je de EAX ondersteuning wel kwijt denk ik. Het apparaatje heeft me nieuw 220 euro gekost, dus mijn vraagprijs zal rond de 160/170 euro liggen.

• Killer

Killer

Hatseflats!

Volgens mij werkt EAX gewoon ook over de digitale uitgang.

Net ff getest...Ja dat doet het!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:05
Zelf heb ik een Creative X-Fi Titanium kaart en dat was voor mij wel een grote verbetering ten opzichte van de onboard kaart. Daarvoor heb ik ook nog een aantal kaarten uitgeprobeerd in het goedkope segment, maar deze klonken inderdaad precies hetzelfde als de onboard.

Voor mij persoonlijk is het goed genoeg, en vooral in combinatie met mijn Sennheiser HD 25-1 II is het echt een pareltje om naar te luisteren :).

• dsibma
Killer schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 23:06:
Volgens mij werkt EAX gewoon ook over de digitale uitgang.

Net ff getest...Ja dat doet het!
Dan heeft AlexxelA de Creative dus niet meer nodig, dat maakt een eventuele overstap ook wat betaalbaarder.

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-01 01:15
In veelvuldige audiofiele en pro tests staat breed uitgemeten hoe de Creative soundkaarten geen 24 bit frequency curve hebben maar een 16 bit curve en dat ook met 24 bit materiaal.

Alles eindigt dus boven de 20 Khz:
http://www.firingsquad.co...fi_forte_review/page3.asp

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

dsibma schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 11:46:
[...]

Dan heeft AlexxelA de Creative dus niet meer nodig, dat maakt een eventuele overstap ook wat betaalbaarder.
Voor EAX effecten is dus nog de X-Fi nodig, die met een optische kabel op zo'n extern apparaat is aan te sluiten, voor de rest inderdaad de USB aansluiting worden gebruikt en dan is de X-Fi inderdaad overbodig.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• dsibma
mr.paaJ schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 19:52:
[...]

Voor EAX effecten is dus nog de X-Fi nodig, die met een optische kabel op zo'n extern apparaat is aan te sluiten, voor de rest inderdaad de USB aansluiting worden gebruikt en dan is de X-Fi inderdaad overbodig.
Ja sorry, was net wakker, het ging dus over de digitale uitgang van de Creative, want de chip op de DAC ondersteunt geen EAX.

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11-2025
De 555 is 50 Ohm. Het is een niet veeleisende koptelefoon die ook geen magische veranderingen zal ondergaan door hem beter aan te drijven. Zal hij beter klinken? Jazeker, maar geen wereld van verschil. De "sound signature" zal hetzelfde blijven.

Indien je een grote stap vooruit wilt gaan zul je toch beter kijken naar een upgrade op can gebied samen met je bron.

Nu, DAC / amp in 1 combinatie zijn er genoeg producten te vinden rond je budget. Dingen die je vaak voorbij ziet komen op forums zijn bv de Nuforce uDAC (1/2), HiFiMAN EF2, pico DAC/AMP en audio-gd Sparrow en FUN en emu 0404 en inderdaad de firestone reeks die wel wat bekender in nederland is.

Welke is beter? Geen idee, ik heb uit ervaring alleen de 1ste generatie uDAC gehoord en vond ik persoonlijk amper beter dan mijn realtek onboard op dat moment. De uitgang was wel een stuk sterker/luider.
Voor dit budget blijf je nu eenmaal in de ..budget klasse, en zul je nergens een wereld van verschil merken met je huidige kaart vermoed ik.

Tenslotte moet je als je reviews zoekt over producten alles met een bakje zout nemen in de hifi wereld. Mensen horen werelden van verschil tussen stroom kabels, toslink interconnects en dempers onder hun versterkers te zetten (solid state, geen tubes 8)7 ). :)

Je hebt bitperfect .. en dan heb je jitter :).

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

foetus_ schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 20:25:
[...]
Indien je een grote stap vooruit wilt gaan zul je toch beter kijken naar een upgrade op can gebied samen met je bron.
[...]
Hier ben ik het wel mee eens, de HD555 is ook niet echt een spannende hoofdtelefoon. Misschien is dus de dynamiek/kippevel die je zoekt beter te vinden in een ander type.
Als ik €170 had (en nog geen leukere hoofdtelefoons 8)) zou ik lekker nog een maandje wachten en dan een tweedehands Stax systeem overnemen.
Om te beginnen lekker de X-Fi blijven gebruiken, op geluidskaart gebied is dat prima. Zet hem in de muziek creatie stand om rare verwerkingen zoveel mogelijk te vermijden, volume voluit en de rest regelen met de bijbehorende versterker.
En natuurlijk muziek opnieuw rippen naar FLAC formaat! (of goede bitrate AAC als je ruimte te kort komt...)

[ Voor 20% gewijzigd door mr.paaJ op 02-10-2010 21:02 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Killer

Killer

Hatseflats!

fevenhuis schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 18:24:
In veelvuldige audiofiele en pro tests staat breed uitgemeten hoe de Creative soundkaarten geen 24 bit frequency curve hebben maar een 16 bit curve en dat ook met 24 bit materiaal.

Alles eindigt dus boven de 20 Khz:
http://www.firingsquad.co...fi_forte_review/page3.asp
Ow, dat zal ook best kloppen hoor, dat die kaarten intern niet met 24 bits werken, maar met 16bits. (Het is overigens geen curve, maar dat terzijde).

Het 'eindigen' van de frequentiecurve zit hem overigens niet in het aantal bits, maar is afhankelijk van de sample-frequentie. De 'eindfrequentie' is altijd maximaal de helft van de samplefrequentie, dus bij 44.1KHz (standaard CD formaat) zit je dus op 22.05KHz. Het aantal bits geeft slechts aan hoe nauwkeurig een sample gemeten kan worden.

Maar nu de grote vraag: Hoor je het verschil tussen 16 bits en 24 bits? Nee, geen mens die dat kan horen (ok misschien één uitzondering daargelaten). Hoor je het verschil tussen 44.1KHz en 96KHz sampling? Mwaahh er zijn er iets meer die dat beweren, maar diegenen die het ook echt blind kunnen zijn dunner gezaaid. En wat wil je met geluidsinformatie van boven de 21KHz?. Laat ik in het midden of het hoorbaar is, maar feit is wel dat er zich in muziek in het gebied >19Khz geen of nauwelijks nog geluidsinformatie zit. Tenzij je iets elektronisch gaat doen is er zowat geen instrument wat in die regionen geluid produceert, laat staan dat het in de studio opgenomen is.

Allemaal leuke theoretische argumenten en zeker meetbaar en misschien ook nog wel te verdedigen als je in het bezit bent van hele mooie apparatuur en bijbehorende 'gouden oortjes', maar in ieder geval qua apparatuur voldoet TS daar niet aan (niets ten nadele hoor, maar echte high-end (wat dat dan ook mag zijn) is het niet).

Trouwens, in die link die je poste heeft de Creative verreweg de mooiste frequentiecurve. Beide andere kandidaten hebben allemaal een slingering in het hoog). De reden dat het boven de 20KHz allemaal stopt, zegt niets over de interne samplefrequentie waarop de kaart werkt overigens. In 9 van de 10 gevallen zie je daar het werk van het brick-wall filter, die er voor zorgt dat alle hoogfrequente troep netjes weg gefilterd wordt.

@Foetus:

Je hebt gelijk dat de HD555 met zijn 50Ohm niet echt een moeilijk aan te sturen hoofdtelefoon is, maar voor een line-out\Headphone van een geluidskaartje is het toch al aan de hoge kant. De op-amp die dat stukje aanstuurt heeft vaak maar lage Veff uitslingering. Dan kan een simpele versterker (al dan niet dedicated) al snel voor wat meer drive zorgen, waardoor het geheel wat dynamischer en voller klinkt.

Maar ik ben het met je eens dat echte stappen maken ook hier betekent: Andere hoofdtelefoon

[ Voor 20% gewijzigd door Killer op 03-10-2010 01:44 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:21

Exirion

Gadgetfetisjist

fevenhuis schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 18:24:
De bitdiepte heeft werkelijk niets met frequentiecurve te maken, dus waar gaat dit over? Het frequentiebereik heeft te maken met de maximale samplerate van de ADC's en DAC's, en van het analoge signaalpad. De resolutie is bepalend voor het dynamisch bereik en signaal/ruis-verhouding. Op het gros van de audiosets (ook dure) zul je het verschil tussen 16 bits en 24 bits echt niet horen, dus bij geluidskaarten is dat vooral een marketinginstrument :X

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Zo... ik ben er stil van.
Als ik al die dingen lees over frequentie curven etc etc, besef ik dat ik er eigenlijk de ballen verstand van heb.
Wat ik wel begrijp is dat eigenlijk al mijn apparatuur niet geschikt is om dat ene gevoel te geven ( kippenvel ).

Het meest voor de hand ligggende is ( voorlopig) een Head -amp.
En dan flink sparen voor een DAC en HiFi speakers en een High end hoofdtelefoon.

De toevoeging van de Asus Essence met ingebouwde head-amp zou niet een flinke verbetering zijn dan de Creative X-fi ( en dan i.c.m. een Head-Amp ) die ik nu heb.

Ik hoop dat ik het goed heb begrepen.
Bedankt voor jullie hulp en verduidelijking!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ik denk dat je het heel goed begrepen hebt!

Pagina: 1