Internet via telfoonlijn niet mogelijk > Alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 377827

Topicstarter
Onlangs ben ik verhuisd naar het buitengebied }:O en ben ik zoek naar een internet verbinding voor mijn PC. Helaas is internet via de telefoonlijn niet mogelijk en er licht geen kabel tbv kabel televisie.
  • [i]Ik had al geïnformeerd bij KPN of internet beschikbaar zou zijn op dit adres, wat ze bevestigde; Ja dit is mogelijk. Nadat ik ook daadwerkelijk een aanvraag gedaan had via de telefoon, kreeg ik geen reactie meer. Bij meerdere navraag pogingen kreeg ik een vage reactie. Wat er speelt is volgens mij het volgende: De technische maximaal haalbare snelheid is te laag omdat ons adres te ver van de centrale is. De vorige bewoner van het adres had wel internet via de telefoonlijn, maar dat was met een abbo van een aantal jaren terug. De minimale snelheid voor een basis abbo zal wrs verhoogd zijn in de jaren. KPN zegt te werken aan het probleem dat ze niet kunnen leveren, maar ze kunnen niet aangeven of en wanneer het opgelost is[/i]
Anyway: Ik ben op zoek naar een alternatief:
  • Ik wil geen datalimiet; windows en antivirus blijven namelijk gewoon updates binnen trekken en daarnaast wil ik gewoon downloaden. Ik heb geen idee hoeveel GB mijn verbruik is op mijn pc.
  • Snelheid niet lager dan 50KByte/sec 400kbps Upload:11.5KByte/sec 92 kps
  • 24/24 7/7 Uptime is belangrijk en e-mails en internetbankieren wil ik normaal kunnen aanspreken.
  • Achteraf wil ik geen gezeik met rekeningen dus Flat Fee
  • Max €50,-per maand
1) Mobiel is de dekking:
  • Vodafone heb ik alleen gprs connectie (getest met een internet dongle en te zien op de kaart)
  • T-mobile: ik zit op 300 meter van een witte vlek van een 3G/gprs gebied (te zien op de kaart), T-mobile heeft wel een aantrekkelijk abbonement van €49 zonder limiet.
  • KPN: UMTS buitenshuis
2) Internet delen Point to Point connectie
  • Vrienden op 800 meter zicht afstand hebben via KPN een verbinding van (Speedtest) 50 KByte/sec 400kbps Upload : 11.5 KByte/sec 92 kps. (dit abbo kan niet geupgrade worden)
  • Ik ga nog bij andere buren in zicht afstand checken wat hun snelheid is.
  • Ga ik iets merken van snelheids verlies door de Point to Point apparatuur?
3) Internet via de Sateliet
  • Astra2connect is prijzig en ik heb gehoord van latency. Ook is de aanschaf van aparatuur prijzig
4) Ander alternatief?
Zie ik iets over het hoofd? Of kan ik toch nog iets proberen via de KPN?

Ik twijfel hoe ik het moet aanpakken. Ik wil niet aan een abbo vast zitten waar ik niets aan heb, maar heb geen vrienden om me heen die een mobiel internet hebben. Ik verwacht dat ik tijdens deze test dan ook apparatuur in huis moet hebben met externe antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-06 21:06
Jeetje ik zou me daar echt niet thuis voelen als ik niet op ze minst 20Mb zou hebben.

Maar ik ben bang dat je al alles heb verzonnen dat er is en als het mij was dat zou ik voor Point to Point gaan snelheid verlies hoeft er niet te zijn het is hoogtes een iets hogere ping, maar die is altijd beter dan de andere 2 optie.

Maar hoe zou je dat kunnen doen dan, mensen vragen om je heen of je bij hun vandaan internet mag aanvragen en dan door sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:25
Weet je echt zeker dat dsl niet mogelijk is? Ik weet niet of je ook een normale telefoonlijn hebt maar ik zou gewoon nogmaals een aanvraag doen (danwel bij KPN danwel bij een andere provider). Wat je kunt doen is aangeven dat het om een extra lijn gaat zodat het op het 2e aderpaar geleverd wordt en je daarom geen splitter hoeft te gebruiken wat het signaal in 9 van de 10 gevallen nog iets verstoord (en dat is iets wat jij niet kunt gebruiken ...).

Het probleem dat je met een point to point verbinding hebt is dat je altijd afhankelijk bent van iemand anders en dat is iets dat je in mijn ogen moet zien te voorkomen. Als je problemen krijgt moet je altijd naar die mensen toe. Wat als ze op vakantie zijn? Wat als de mensen waarbij je het abo hebt gaan verhuizen? Etc etc etc.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300018

Graag ontvang ik uw postcode en huisnummer per DM om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
We hebben aansluitingen lopen over lijnen van 6+KM dus ben nu wel heel benieuwd of u hier zelfs nog overheen gaat.

Ons Internet Basis product heeft bij oplevering een profiel van 4M/1M maar indien nodig kan er tot 256kbs/128kbs teruggeschroefd worden ten behoeve van de stabiliteit.

Hugo

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 300018 op 01-10-2010 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb postcode checks gedaan op de site's van de meeste ADSL (vaste lijn) aanbieders, waarop ik een negatieve melding krijg: "Sorry, het is niet mogelijk op jouw adres". Herhaaldelijk heb ik aanbieders gebeld, waaronder KPN gebeld en aangevraagd; wat mij frustreerd is dat de vorige eigenaar internet had en het bij mij niet mogelijk meer blijkt te zijn. Technisch zal het mogelijk zijn, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor een aanbieder vervelend is om internet te leveren op een "moeilijk adres". Dit kost veel tijd/ geld en geeft kans op problemen qua minimale snelheid.

@ Hugo: ik heb je een DM gestuurd, ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Point to Point is idd alleen mogelijk als je je buren kunt overtuigen bijvoorbeeld een EOC-5611 op hun schoorsteen te plaatsen.

De afstand tot de dichtsbijzijnde UMTS antenne van "een" aanbieder staat op 2,6 km. XS4all raad me in ieder geval aan om eerst een prepaid pakket te proberen alvorens een contract aan te gaan met welke aanbieder dan ook.

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 377827 op 01-10-2010 12:42 . Reden: tekstueel verbeterd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik moet u helaas teleurstellen. Via KPN WBA-A, WBA-E en ons eigen BabyXL netwerk is het helaas niet mogelijk om een product te leveren op uw lijn.
Voor uw informatie; de lijnlengte is zo'n 9,3 km (naar St. Anthonis) en da's toch wel erg heftig om nog een bruikbaar DSL signaal uit te krijgen. Helaas!

Hugo

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 300018 op 01-10-2010 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bij 3 heb je ook nog een inbelverbinding nodig voor de upstream, deze heeft sataliet niet.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SinergyX schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 13:00:
Bij 3 heb je ook nog een inbelverbinding nodig voor de upstream, deze heeft sataliet niet.
Als ik het goed heb is ASTRA2Connect een two-way satellite broadband Internet service Bron1.
Broadband anywhere; Reliable Internet access by satellite, with no phone line needed Bron2

Mij lijkt het best prijzig en ik ben bang voor de latency en ik heb geen idee welke snelheid ik moet nemen ivm FUP en de gekoppelde snelheidsbeperking. Daarnaast lijkt mij de apparatuur duur. Heeft iemand ervaringen met internet van Astra2connect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Als jij 2,6 km van een umts antenne opstelpunt woont zou ik daar eerst naar kijken. Er zijn externe antenne;s beschikbaar. Bijvoorbeeld met een 3G router met externe antenne. Desnoods hang je dat ding buiten aan de schoorsteen. Op die router sluit je je pc's aan via WLAN of LAN. Dit is veel goedkoper dan via satelliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19701

Bij punt 2 delen met de buren....
In theorie een mooie optie, maar de buren hebben zelf al zo weinig....

Maak er een 2-b van:
Laat een 2e ADSL lijn bij de buren aanleggen, en breng dat signaal draadloos over... danh eb je de volledige bandbreedte/snelheid voor jezelf.
Uiteraard betaal jij die 2e lijn, maar das vast goedkoper dan sateliet e.d.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 19701 op 02-10-2010 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 373731

Welk abonnement had de vorig bewoner bij welke internetprovider? Misschien dat daar nog iets mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 19701 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 09:31: Bij punt 2 delen met de buren....

Maak er een 2-b van: Laat een 2e ADSL lijn bij de buren aanleggen, en breng dat signaal draadloos over... danh eb je de volledige bandbreedte/snelheid voor jezelf.
Kun je toelichten hoe dat ik zijn werk gaat, een 2e ADSL lijn. Is dat via een ander ader paar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 13:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Anoniem: 19701 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 09:31:
Bij punt 2 delen met de buren....

Maak er een 2-b van:
Laat een 2e ADSL lijn bij de buren aanleggen, en breng dat signaal draadloos over... danh eb je de volledige bandbreedte/snelheid voor jezelf.
Uiteraard betaal jij die 2e lijn, maar das vast goedkoper dan sateliet e.d.
Dit is toch ook geen alternatief? De buren zitten waarschijnlijk nog steeds een flink eind van de ADSL centrale af (hij zit zelf 9,3 km er vanaf). Om nu een Point 2 Point neer te leggen over 3 km lijkt mij prijzig gaan worden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 377827 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 13:09:

Mij lijkt het best prijzig en ik ben bang voor de latency en ik heb geen idee welke snelheid ik moet nemen ivm FUP en de gekoppelde snelheidsbeperking. Daarnaast lijkt mij de apparatuur duur. Heeft iemand ervaringen met internet van Astra2connect?
Ja, ik heb er wel eens mee gewerkt.

Pings van 500ms (als je geluk hebt) en snelheden die zeker op drukkere momenten eerder in bits per seconde worden uitgedrukt dan in kilobits. Je hebt geen aparte telefoonlijn meer nodig zoals eerder gezegd (dat was vroeger idd wel zo), tegenwoordig heb je een iLNB die ook data kan verzenden.
De apparatuur is betaalbaar, maar het is imho niet de moeite waard.
De FUP is vrij streng (althans, een paar jaar terug toen ik ermee werkte). Je had echt maar een paar GB per maand, daar was je zo doorheen als je er een PC aan had hangen die ook nog even een Windowsupdate ging doen ofzo.
Internet via de satelliet is eigenlijk ook alleen boeiend voor de echte buitengebieden (zoals boorplatformen en dergelijke). Je kunt beter gaan inbellen, dat is waarschijnlijk stabieler en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Toch heb ik het idee dat Satteliet Internet weleens de enige serieuze oplossing kan zijn voor TS. Waarom niet eens een testpakket aanvragen?

Ik weet niet waar TS woont, maar in Groningen is BNC-SatCenter een serieuze optie om een proef aan te vragen.

http://www.internet-via-s...ayout=blog&id=9&Itemid=46

Gaat hier om een Two-Way oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe 3G internet werkt kun je toch eerst testen met je telefoon. Als je geen 3G ontvangst hebt kun je nog even boven voor alle ramen testen en als dat werkt kun je daar een antenne plaatsen. Als je er echt permanent een computer aan wilt hangen heb je wel een echt internetabo nodig ipv een telefooninternet abo maar dat had je zo te zien al bedacht in je TS.

ADSL op meer dan 9 km levert alleen maar problemen op als je een provider kan vinden die wel wilt leveren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Inbellen is dergelijk traag, windows update en virusscanner updaten is al amper mogelijk. Duurt echt uren.
Bovendien is dan ook nog je telefoon bezet. En mobiele dekking zal wel niet veel beter zijn..

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Falcon schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 09:55:
Toch heb ik het idee dat Satteliet Internet weleens de enige serieuze oplossing kan zijn voor TS. Waarom niet eens een testpakket aanvragen? Ik weet niet waar TS woont, maar in Groningen is BNC-SatCenter een serieuze optie om een proef aan te vragen. Gaat hier om een Two-Way oplossing.
Ik woon in de regio Z-Oost Brabant.
Idd de apparatuur is betaalbaar (€500), maar de abbonementen bij Astra2Connect en Tooway zijn moeilijk in te schatten; hoeveel ga ik verbruiken en is de gekozen datalimiet daarbij toereikend? Kan ik me vinden in deze FUP? Het is moeilijk te doorgronden als je altijd met flat fee hebt gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bij de link die ik je heb gegeven zit een calculator waarmee je dat ongeveer kunt uitrekenen en of het dan nog betaalbaar blijft.

Kijk dat je terug moet in verbruik, kun je bij zowel 3G als Satteliet wel vanuit gaan. Zover het nu lijkt zijn er nog geen andere mogelijkheden. (heel misschien internet over DVB-T trouwens, maar daar heeft KPN nog geen interesse in getoond.)

Ik hoop voor je dat er nog een andere mogelijkheid komt, misschien een nieuwbouw project in de buurt?.. hier worden standaard al glasvezellijnen aangelegd door Reggefiber.

[ Voor 19% gewijzigd door Falcon op 04-10-2010 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Falcon schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 15:29:
Bij de link die ik je heb gegeven zit een calculator waarmee je dat ongeveer kunt uitrekenen en of het dan nog betaalbaar blijft. Kijk dat je terug moet in verbruik, kun je bij zowel 3G als Satteliet wel vanuit gaan. Zover het nu lijkt zijn er nog geen andere mogelijkheden. Ik hoop voor je dat er nog een andere mogelijkheid komt, misschien een nieuwbouw project in de buurt?.. hier worden standaard al glasvezellijnen aangelegd door Reggefiber.
Ik heb net dit nieuwsbericht gelezen en contact gehad met BNC-SatCenter.
Het Tooway pakket heeft itt Astra2Connect een hogere snelheid en een iets betere ping (iemand onderbouwing?)
Ik heb de genoemde calculator gebruikt: 2GB haal ik gemakkelijk als ik voorzichtig reken. Een Basic pakket zou dus kunnen. Eventueel te upgraden naar Bronze. (4GB)

Nieuwbouwwijk of vervanging van kabels is zo goed als uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Ik zou een data-abonnement nemen van KPN en dan een mooie buitenantenne aanschaffen, UMTS is beter dan inbellen en waarschijnlijk ook nog flat free (ook rond de 50 euro dacht ik). :)

http://www.kpn.com/prive/mobiel/abonnementen/dongel.htm

[ Voor 16% gewijzigd door MensionXL op 04-10-2010 16:50 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem. Echter heb ik op het moment wel adsl (1Mbit down en 0,4Mbit up), maar vind ik dit dus te langzaam. Ik heb onderzoek gedaan naar alle mogelijke UMTS abo's en kwam tot de conclusie dat alleen T-mobile met het Executive abo (die jij ook noemt) geen beperkende voorwaarden stelt qua gebruik of datalimiet. Omdat ik echter niet zonder te testen een abo van 50 euro per maand wilt afsluiten heb ik eerst een t-mobile laptop prepaid stick geregeld. Hiermee kan je voor 4,50 euro een hele dag (kalenderdag wel!) onbeperkt downloaden. Deze stick gaat tot 3,6 Mbit down en ik haalde hier zo'n 2,5 Mbit down mee (5 streepjes hsdpa bereik binnen nog zonder buiten antenne). Ik hoop dus als ik binnenkort het executive abo neem dat ik nog wat hogere snelheden kan halen gezien de limiet van het abo op 7,2 Mbit down ligt. :9

Ik kan je dus aanraden een t-mobile laptop prepaid stick te regelen zodat je het bereik/snelheid en de ping kan meten bij jouw thuis. Zorg wel dat het een laptop prepaid is, een gewone prepaid stick heeft maar een download van 384 Kbit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 15:35
Anoniem: 377827 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 15:40:
[...]

Ik heb net dit nieuwsbericht gelezen en contact gehad met BNC-SatCenter.
Het Tooway pakket heeft itt Astra2Connect een hogere snelheid en een iets betere ping (iemand onderbouwing?)
Ik heb de genoemde calculator gebruikt: 2GB haal ik gemakkelijk als ik voorzichtig reken. Een Basic pakket zou dus kunnen. Eventueel te upgraden naar Bronze. (4GB)

Nieuwbouwwijk of vervanging van kabels is zo goed als uitgesloten.
Kijk hier eens; http://www.internetten.nl...internetten.asp?m=4&sort=

De ping van HSDPA is ca. 80~90ms, althans, dat is wat ik persoonlijk heb ervaren. Koop een router die 3G dongles ondersteunt en je hebt in de rest van het huis ook Internet! Zelf denk ik dat satelliet geen optie is, gezien de hoge latency, hoge kosten en datalimieten. Voor dat geld kun je beter 3G nemen... En volgens mij kun je altijd je contract binnen 7 dagen laten ontbinden als je geen goed bereik hebt! :)

Tevens heb ik ervaring met zowel T-Mobile als Vodafone. Wat ik kan zeggen over Vodafone is dat de dekking aanzienlijk beter is dan die van T-Mobile, of dit voor jou ook geldt is een tweede.

Zelf denk ik dat T-Mobile laptop executive een goede keuze is, mits je 3G dekking hebt. In de voorwaarden kan ik niets terugvinden over een datalimiet bij dit abbonement.

[ Voor 15% gewijzigd door dôh op 04-10-2010 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaeder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Zou ADSL over ISDN ook een oplossing kunnen zijn? Een kennis van mij heeft thuis die oplossing, hij woont ook op het platteland. Dat zou daar beter werken dan ADSL over analoge lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Sorry hoor, maar jullie hebben het over 4,50 per dag (prepaid laptop pakket van T-Mobile). Dit kan je dus letterlijk 30 x 4,50 = 140 euro per maand gaan kosten + 39,95 euro eenmalige kosten.

Even niet gekeken naar de snelheid (maar puur naar de kosten, snelheid is trouwens 3,6mbit down en 384kb/s), dan is 50 euro per maand en 1 malig 500 euro of huren voor 30 euro per maand toch uiteindelijk op de lange termijn een stuk goedkoper?

Daarnaast kan er via Sateliet nog mogelijkheden van Digitale TV toegevoegd worden dmv Low Noise Blockdown converter.

Dus in totaal kan TS voor 50 euro per maand klaar zijn met een 1 malige uitgave. Mooi binnen budget.

Of het de kwaliteit gaat bieden die het belooft is alleen op basis van ervaringen te bepalen en daarom zou ik ook pleiten voor een testpakket op locatie. Deze kan bijv Satcenter met hun bus regelen, maar goed zo zijn er ook nog wel andere Satteliet Dealers..

UMTS is in ieder geval op dit moment, na mijn eigen ervaringen, kwalitatief niet optimaal als je buiten de randstad woont. Of satteliet dit wel kan bieden kan ik TS helaas niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je beter zou lezen begreep je dat ik de prepaid T-mobile stick voorstel zodat TS de verbinding met T-mobile kan testen voordat hij een abo aanvraagt. Het heeft namelijk niet zo'n zin om aan een abo vast te zitten als de verbinding dramatisch blijkt te zijn.

En de TS wil geen datalimiet, lijkt mij dat die er altijd is bij satelliet internet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik heb inderdaad niet goed gekeken. Is inderdaad goed alternatief voor TS...

http://www.internetten.nl...aptop-business-2-jaar.htm

Lijkt mij inderdaad dan een goed plan om T-Mobile UMTS/HSDPA netwerk te testen, mocht dit niet beloven wat het doet, als nog naar Satteliet Internet te kijken.

1 groot voordeel van Satteliet Internet is trouwens dat je in Europa geen extra kosten hebt. Maar goed of dit mee weegt voor TS, durf ik niet te zeggen.

TS moet er trouwens wel om denken dat hij niet per ongeluk op het Belgische T-Mobile UMTS Netwerk terecht komt (ivm zuid-brabant). ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Falcon op 04-10-2010 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Falcon schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 17:47:
Ik heb inderdaad niet goed gekeken. Is inderdaad goed alternatief voor TS...

http://www.internetten.nl...aptop-business-2-jaar.htm

Lijkt mij inderdaad dan een goed plan om T-Mobile UMTS/HSDPA netwerk te testen, mocht dit niet beloven wat het doet, als nog naar Satteliet Internet te kijken.

1 groot voordeel van Satteliet Internet is trouwens dat je in Europa geen extra kosten hebt. Maar goed of dit mee weegt voor TS, durf ik niet te zeggen.

TS moet er trouwens wel om denken dat hij niet per ongeluk op het Belgische T-Mobile UMTS Netwerk terecht komt (ivm zuid-brabant). ;)
België heeft geen T-Mobile. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
MensionXL schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 18:14:
[...]

België heeft geen T-Mobile. ;)
Nee, maar hij kan nog altijd roamen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je kan hier ook niks verkeerd zeggen he? :) .. inderdaad roamen bedoelde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Falcon schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 17:47:
Dan zit ie eerder in Duitsland dan België :)

Al zal het op die plek wel meevallen overigens. Het is nog behoorlijk ruim van de grenzen verwijdert.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Data roaming kun je op vrijwel elk device dat met mobiele datanetwerken werkt uitzetten. Lijkt me niet een risico.

Zuidoost Brabant is trouwens toch ook het gebied waar OnsBrabantNet met glasvezel bezig was? Zijn zij toevallig niet in de buurt actief?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uitgesloten is dat ik last ga hebben van UMTS signalen van het buitenland (Duitsland en België).

Ik was gisteren bij mijn LHS (local hardware store) en die had "toevallig" een Globesurfer III liggen met UMTS antenne. Hij ging deze testen op een afgelegen plaats, waar alleen een brak ADSL signaal beschikbaar is. Dit is niet in de buurt van mij, maar geeft perspectief; de LHS gaat nu namelijk ervaring opdoen met dergelijke UMTS apparatuur en wil deze wellicht ook eens bij mij proberen. Dit is eenvoudiger dan apparatuur te bestellen via internet en terug te sturen binnen de "afkoelperiode". Kan ik het mooi testen met een T-Mobile pre-paid Sim kaart uit een dongle zoals al voorgesteld is.

Mijn voorkeur heeft het om een eigen abbonement te hebben en de apparatuur op mijn eigen locatie. Toch heb ik nog wat research gedaan (met wat hulp) naar point to point. Uit deze opties heb ik hiervoor te kiezen zonder dat ik zendmasten van 20 meter+ moet plaatsen.

A).Optie Vader:
  • Is nu nog geen internet gebruiker
  • Hij heeft momenteel geen internet verbinding
  • Ik heb de voordeursleutel
  • Hemelsbreed 750 meter
  • Lijnlengte: 8616 meter, max bestelbaar profiel: 1536/256
B).Optie Neef:
  • Is internet gebruiker
  • Download : 40.4 KByte/sec 323kbps
  • Upload : 11.5 KByte/sec 92kbps
  • Hemelsbreed 813 meter (tot kantoor)
  • Ik heb toegang tot zijn kantoor, waar de router staat
  • Lijnlengte: 8616 meter, max bestelbaar profiel: 4098/1024
C).Buurman X:
  • Is internet gebruiker
  • Download : nog niet getest
  • Upload : nog niet getest
  • Hemelsbreed 750 meter
  • Ik heb geen toegang tot "router ruimte"
  • Lijnlengte: 6939 meter, max bestelbaar profiel: 6145/1024
Glasvezel is uitgesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hoe zit het dan met "line of sight" bij deze 3 point2point opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
Dan nog wat... Als je Internet via optie A, B of C pakt, dan deel je de bandbreedte met hen. Als jij flink gaat downloaden, of omgekeerd, dan hou je geen snelheid meer over. Met 3G zal je hier (bijna) geen last van hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

berggijs is in geval van scenario A, B of C van plan op die locaties een extra verbinding op eigen naam te laten leveren dus bandbreedte hoeft dan niet gedeeld te worden met de huidige bewoners.

Hugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Falcon schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 08:36:
Hoe zit het dan met "line of sight" bij deze 3 point2point opties?
Mijn huis staat net iets hoger dan de omliggende maïs velden. M.a.w. ik kan de schoorsteen van Buurman X duidelijk zien vanuit de "computer kamer". De andere opties zou ik kunnen zien vanuit een "virtueel raam" op de achtergevel. Ik moet nog ff uitzoeken hoe het in zijn werk gaat: zo'n "tweede lijn"

Line of sight word mede mogelijk gemaakt door "CAT910" icm "TW35" >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 377827 op 05-10-2010 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-07 08:23
Is ook niet mogelijk om naar je buurman een kabel te graven om dan bij hem het aan te sluiten (telefoonlijn). Jij gebruikt zijn 2e lijn, en hebt toch iets beters dan point-to-point. Geen idee of dit een optie voor je is, maar dit zou wel eens stabieler kunnen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Buurman X heeft 2 ISRA's.
1 op Nr. 2 waar al een DSL signaal op staat.
1 op Nr. 2 met toevoeging GEML waar nu alleen een vast KPN nummer op staat. Tijdens bestellen gewoon aangeven dat het huisnummer 2-GEML is en het desbetreffende vast nr opgeven als huidige situatie.
DSL wordt dan automatisch op die 2e lijn erbijgeleverd en u ontvangt van ons een splitter in het installatiepakket.

Hugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xaero schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 10:38:
Is ook niet mogelijk om naar je buurman een kabel te graven om dan bij hem het aan te sluiten (telefoonlijn). Jij gebruikt zijn 2e lijn, en hebt toch iets beters dan point-to-point. Geen idee of dit een optie voor je is, maar dit zou wel eens stabieler kunnen zijn..
Toelichting situatie: Ik verwacht dat als ik een kabel (van welke type en prijs over deze lengte?) mag graven door de landbouw grond (+/- 700meter en een afwaterkanaal + asfaltweg) het signaal zwakker zal zijn dan dat ik de point to point realiseer met een Wireless bridge (bijvoorbeeld een EOC-5611)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mwoah.. van 1 gigabit over 700 meter geeft in mijn optiek nog altijd hogere bandbreedte dan wifi-N (100mbit) op die zelfde afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor dat soort afstand wil je glasvezel gebruiken. 1000BaseLX of SX zou in single-mode operatie voldoen (goed voor afstanden tot 5km), 100BaseFX ook indien single-mode (aangezien je toch niet in de buurt van 100Mb gaat komen).

Als "ballpark figure" zou je ongeveer EUR 2/m kunnen nemen voor de kabel als je het hebt over een beperkt aantal single-mode vezels in direct-bury behuizing. Eigenlijk zijn twee vezels voldoende, maar je komt nauwelijks kabels tegen met zo weinig. Het scheelt ook niet echt in de kosten.

Let wel: grootste kostenpost voor dit soort ding is in de regel het graafwerk zelf, maar als ik de situatie zo hoor kunnen vrienden CAT910 en TW35 hier aardig in assisteren O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik zou zelf een ADSL verbinding bestellen bij mn vader. En indien mogelijk een point2point wifi verbinding lenen/testen. Gaat dit slecht dan kijken of je een glasvezel door de sloot mag trekken, moet je alleen elk jaar een nieuwe kabel trekken als ze gaan baggeren.

Optie X, doe een huis wissel met je vader 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een kabel door de landbouwgrond is uitgesloten en een te kostbare oplossing per meter in vergelijking met de andere opties. Ook moet ik de grondeigenaren gaan overtuigen of ik een kabeltje mag leggen op redelijke diepte om te voorkomen dat bij ploegen de kabel stuk gaat. Ook moet ik een asfalt weg doorkruisen en een waterschaps sloot. De line of sight is behoorlijk vrij en de basis snelheid van de vaste ADSL is de bottleneck.

Ik ben misschien koppig maar WIFI is de oplossing bij een point to point oplossing op mijn locatie

Internet bij mijn vader is traag aldus de kabellengte-test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ondertussen lijkt locatie wisselen nog het makkelijkst, maar als verhuizen geen optie is, dan zou idd P2P WiFi een goed idee zijn.

Buurman X lijkt mij dan overigens de beste optie. Hij is misschien geen familie, maar heeft wel beste internetverbinding (op papier iig).

Vervolgens WiFi-N nemen, 2.4GHz met een grote antenne aan beide kanten. 5GHz heeft minder bereik, dus dat is minder geschikt. Gelukkig is 2.4GHz apparatuur gangbaarder en goedkoper, en de nadelen ervan (slechts 3 kanalen tegelijkertijd helemaal vrij te gebruiken) spelen nauwelijks als je buren op 1km afstand zitten :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:25
Als ik jou was zou ik eerst maar eens testen hoe die wifi point 2 point verbinding zich in real life houd voordat je een dsl abonnement besteld. Als dat goed werkt zul je zelf moeten beslissen bij wie je een abonnement afsluit. Mijn voorkeur zou uitgaan naar mijn vader boven buurman XYZ maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

waarom maak je woorden bold? Dat leest ontzettend irritant

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerlijk gezegd zou mijn advies zijn om juist niet voor familie te gaan, simpelweg omdat de kans op gedoe dan hoger wordt. Een zakelijke relatie met vreemden (of iig niet mensen met wie je een innige emotionele band hebt) is een stuk eenvoudiger dan met familie die rare sprongen kunnen maken.

Als het ook nog eens het verschil uitmaakt tussen een moddertrage en een acceptabele verbinding zou de keuze helemaal simpel moeten zijn

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 14:45
Maar is de UMTS optie nu helemaal van de baan? Of ga je die nog proberen met je lokale hardware boer?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Meekoh schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 18:24:
Maar is de UMTS optie nu helemaal van de baan? Of ga je die nog proberen met je lokale hardware boer?
Ik wacht even de ervaringen van de LHB met de apparatuur af. Ik ben een beetje bang geworden voor UMTS ivm FUP/ datalimiet en de nieuwsberichten om de abbonementen duurder te gaan maken om zo gebruik te ontmoedigen.
Ik ben nu bezig de p2p optie volledig in kaart te brengen en of/hoe ik een 2de adsl lijn kan realiseren. Ik ga binnenkort naar mijn buurman (die nu ff geen tijd heeft omdat ie 7 dagen in de week aardappels aan het oogsten is van 7 - 22:30*) om de snelheid te meten. Als ik dat weet ga ik apparatuur testen of p2p werkt en hoe de bandbreedte verdeeld wordt om tijdelijk op internet te kunnen tot de 2de adsl lijn is aangesloten.

* iemand moet voor ons eten zorgen :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 377827 op 07-10-2010 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, tijd voor een update:

Heb 2 Engenius EOC5611P's (tbv de point2point verbinding met Buurman X) aangeschaft en zojuist opgehangen om te testen met de default settings (wellicht nog te tunen)

Connection status P2P bridge
Wireless Mode IEEE 802.11a
Frequency 5GHz
Tx Data Rate (Mbps) 54
Current noise level -95 dBm
Signal strength -61 dBm

Speedtest.nl
Down: 156.6 KByte/sec (=1253 kbps)
Down: 17.5 KByte/sec (=140 kbps)

Inregelsnelheid van het modem van Buurman X : SpeedTouch 780
Softwareversie: 7.4.5.1
Down 3.072kbps
Up: 256 kbps

Conclusie: volgende week bij KPN een tweede lijn aanvragen en dan ADSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 377827 schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 09:15:
[...]

Ik wacht even de ervaringen van de LHB met de apparatuur af. Ik ben een beetje bang geworden voor UMTS ivm FUP/ datalimiet en de nieuwsberichten om de abbonementen duurder te gaan maken om zo gebruik te ontmoedigen.
Dat gaat over telefoon abonnementjes, dat is inderdaad niet de bedoeling dat je die als vervanging voor vasst internet gebruikt, maar ze hebben toch andere abo's met dongels en dergelijke?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1