Linux op geëncrypteerde HDD

Pagina: 1
Acties:

• Daggie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 20:48
Mijn laptop van het werk (HP EliteBook 8540w) heeft een geëncrypteerde harde schijf met daarop Windows Vista Enterprise SP2. De encryptie is van "McAfee Endpoint Encryption". Maar aangezien ik, net na het opstarten een inlogscherm krijg met logo van mijn werkgever, vermoed ik dat er nog een laag voor zit. Tenzij dat een feature is van McAfee Endpoint Encryption. Ik wil graag in linux kunnen werken, zonder via Windows te gaan. Dus geen virtuele image.

Ik heb een Ubuntu Live USB stick gemaakt. Wanneer ik daarvan opstart, krijg ik een grafisch splash scherm, maar even later volgt de foutmelding: "unable to find a medium containing a live file system". Indien ik een installatie opstart, krijg ik dezelfde foutmelding. Ik ga er van uit dat het ligt aan mijn geëncrypteerd FS.

Ideaal zou zijn dat ik een dual boot kan maken met Ubuntu en mijn huidige Windows, maar ik zou al tevreden zijn met een Live cd/usb, zelf zonder grafische omgeving. Ik wil wel graag aan mijn Windows partitie kunnen.

De online helpdesk op het werk, zegt dat het niet mogelijk is een dual boot systeem op te zetten in combinatie met de encryptie. De encryptie is niet essentieel, maar het zou wel heel tijdrovend zijn als ik mijn werkstation helemaal opnieuw moet opzetten.

Dus, mijn vraag. Bestaat er een linux distributie die met mijn geëncrypteerd FS overweg kan? Of heeft iemand ideeën hoe ik toch linux opgestart krijg.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:28
Denk dat je het fout zit te zoeken.
een Live cd/usb stick zou zelfs moeten werken zonder een fysieke hardeschijf of ssd.
't zal eerder te maken hebben met usb drivers en dergelijke.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

Icekiller2k6 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 15:42:
Denk dat je het fout zit te zoeken.
een Live cd/usb stick zou zelfs moeten werken zonder een fysieke hardeschijf of ssd.
't zal eerder te maken hebben met usb drivers en dergelijke.
Ik dacht dat ook de Live versies de Hdd gebruiken om wat info op te slaan. Bij het afsluiten van het systeem verwijderen ze deze info ook weer. Dat zou goed de foutmelding van de TS kunnen veroorzaken..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:43
Pixeltje schreef op donderdag 30 september 2010 @ 15:48:
[...]

Ik dacht dat ook de Live versies de Hdd gebruiken om wat info op te slaan. Bij het afsluiten van het systeem verwijderen ze deze info ook weer. Dat zou goed de foutmelding van de TS kunnen veroorzaken..
Volgens mij gebruiken ze een RAMdisk om tijdelijk wat info op op te slaan. In principe moet een livedisk altijd kunnen draaien zonder fysieke HDD.

• Daggie
Een live USB die niet aan mijn HDD komt zou een goeie oplossing zijn.
Dan moet ik ze alleen kunnen mounten, maar da's een volgend probleem.

Is er een bekende distributie die helemaal niks leest/schrijft op mijn HDD? Zoals reeds gezegd, dat hoeft niet noodzakelijk iets grafisch te zijn. Liefst wel, want mijn linux kennis is rusty.

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 20:35
Live cd schrijft niks op je HDD...

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Denk dat het gewoon niet helemaal goed gegaan is bij het maken van je USB stick. Welke distributie en methode heb je gebruikt?

Als je Ubuntu gebruikt, gebruikt hij alleen je USB stick. Niks te maken met je HDD dus.

• Daggie
Misschien mag ik dat inderdaad niet uitsluiten.

Distributie: Ubuntu Desktop Edition. Meer bepaald:Ubuntu 10.04.1 LTS "Lucid Lynx" - Release amd64
Methode: Universal USB Installer (http://www.pendrivelinux.com) zoals voorgesteld op de website van Ubuntu.

Als ik browse naar de USB stick in Windows, zie ik:

Volume in drive E is PENDRIVE
Volume Serial Number is 5C3D-8A88

Directory of E:\

16/08/2010 12:18 <DIR> .disk
16/08/2010 12:17 230 README.diskdefines
16/08/2010 12:17 143 autorun.inf
16/08/2010 12:18 <DIR> casper
16/08/2010 12:17 <DIR> dists
16/08/2010 12:18 <DIR> install
16/08/2010 12:18 <DIR> syslinux
16/08/2010 12:18 4.638 md5sum.txt
16/08/2010 12:17 <DIR> pics
16/08/2010 12:17 <DIR> pool
16/08/2010 12:17 <DIR> preseed
16/08/2010 12:18 0 ubuntu
08/07/2010 18:55 1.467.844 wubi.exe
30/07/2010 17:51 48.565 Uni-USB-Installer-Copying.txt
14/09/2010 17:48 5.462 Uni-USB-Installer-Readme.txt
7 File(s) 1.526.882 bytes
8 Dir(s) 3.315.527.680 bytes free

De aanwezigheid van wubi.exe, geeft me wel een onzeker gevoel bij wat ik nu exact gedownload heb. De download-knop op de website van Ubuntu werkt nl. niet goed als je in de browser 'vorige-volgende' klikt ... Kan iemand me uitsluitsel geven? Bevat de Desktop edition ook die wubi.exe? Zoniet download ik de Desktop Edition wel even.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Je kunt gewoon Windows en Linux dualbooten als het goed is.

De encryptie (ik heb safeguard, maar dat zou niet echt uit moeten maken) is redelijk transparant voor het OS.

Zolang je ervoor zorgt dat GRUB je MBR niet overschrijft, maar op 1e sector komt, moet dit volgens mij gewoon werken.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Kompaan
Zou prima moeten gaan, enige wat ik zo kan bedenken is dat je USB stick misschien niet fat32 geformateerd is.

Wubi hoef je verder niks mee als je puur van USB wilt opstarten.

Als je er zeker van wilt zijn, USB stick opnieuw maken, bij het laatste scherm ervoor kiezen om je USB stick te formatteren (zorg dat er niks belangrijks op staat 8) ). Persistence is een deel van je USB stick reserveren om dingen permanent op te slaan (handig als je het echt gaat gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@: k heb een Ubuntu Live USB stick gemaakt.
Even een vraagje, welke versie heb je van Ubuntu op je stick staan?
Het is namelijk bekend dat 10.4 Lucid Lynx nog al wat bugs heeft.
Ik heb dit zelf ook ervaren op mijn HP G61 Notebook en Asus 1000H.

Sinds met de Ubuntu variant, Linux Mint werk heb ik geen problemen meer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daggie
Zo ...

Ik heb Ubuntu Desktop Edition opnieuw gedownload: ubuntu-10.04.1-desktop-amd64
Ik heb deze op de USB stick gezet, geformateerd als FAT32 en met 2GB persistance.

Jammer genoeg, krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding. Na de melding (en het verdwijnen van het splash scherm), krijg ik ash (BusyBox built in shell). Ik heb daar eens gekeken of ik iets van mijn harde schijven kan mounten. Nu weet ik niet hoe dat hardware-matig zit, maar ik heb geen hda's, wel 3 sda's, die ik echter niet kan mounten. Ik krijg ook de melding dat /etc/fstab niet bestaat. Nogmaals: mijn Linux kennis is rusty, maar ik dacht dat dat een vrij essentiële file was.

Dus, ik blijf bij mijn initieel vermoeden dat het probleem bij mijn geëncrypteerde hdd ligt. Zou een andere linux distributie een oplossing bieden? Of heeft iemand nog andere ideeën? Ik ga er van uit dat mijn USB stick ok is, maar zal hem komend weekend eens snel in een andere PC duwen als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
Dat je sda ziet in plaats van hda komt omdat een sata disk hebt, werkt verder hetzelfde.

Maar ik geloof niet dat je probleem te maken heeft met je interne HD. Al zou je dat ding er uit halen, dan heb je nog steeds dit probleem.

Probeer eens te booten met kernel opties acpi en (l)apic uitgezet vanuit het bootmenu?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlazer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-10-2022
gebruik backtrack4 rc1. dit is een forensic distrobutie die gebruikt kan worden met geencrypted file systems.

http://backtrack-linux.org staat op een live dvd die je kunt mounten zonder gebruik te maken van de swap partitie. lekker makkelijk om op je harddisk te komen. zou wel eventueel een usb-stick bij de hand houden om eventuele bestanden over te zetten.

weet niet zeker of het mogelijk is om backtrack op een usb stick te zetten.

::::EDIT::::
ik heb even voor je gegoogled en vond dit: http://www.itsolutionskb....acktrack-4-boot-from-usb/

misschien dat er nuttige info tussen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 16:23
Mischien moet je linux thuis draaien en niet op een machine die beheerd word door je werk.Als je niet met windows wil werken dan moet je een bedrijf zoeken waar iedereen een linux doos krijgt.
Ga aub niet proberen een linux versie te installeren op een laptop die niet van jezelf is.
Men zet er niet voor niet end-point security op.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Volgens mij ga je die endpoint encryption (toegang tot de windows partitie) niet aan de gang krijgen onder linux dualboot. In een virtueele machine maakt het uiteraard niks uit. wat ik kan vinden (misschien oud) is die software alleen supported onder windows, niet onder mac of linux.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daggie schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:19:
Dus, ik blijf bij mijn initieel vermoeden dat het probleem bij mijn geëncrypteerde hdd ligt.
Endpoint gebruikt een eigen bootloader waarin je je logon moet opgeven om de disk te ontgrendelen

Dat sluit een dualboot daardoor al uit want dan ben je de bootloader óf kwijt, óf de tamper-protection lockt je disk..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daggie
ndeleeuw: ik mag van mijn werk een OS gebruiken naar keuze. Alleen komen de laptops met Windows en die encryptie. Ik kan perfect re-imagen zonder encryptie voor dual boot (= de normale werkwijze voor mensen die een dual boot willen), maar ik wil niet al mijn data/installaties verliezen.

Nu ga ik die andere distributie nog proberen die hier gesuggereerd is. Als dat niet lukt, wordt het re-imagen.

Bedankt alvast voor de tips en bijkomende info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
Ik vermoed nog steeds dat het niet iets met je HD encyptie is (live USB werkt ook zonder HD in je computer).

USB stickje testen op je computer? Daar start hij wel op?

Ik ga vandaag ook wel een Ubuntu LIVE usb stickje maken, morgen testen op de computer op het werk (ook McAfee Endpoint), zou namelijk "gewoon moeten werken" TM. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daggie
Ik duw de USB stick vanavond in mijn eigen PC :)

Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen .. dat van die eigen bootloader, kan ik intussen bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
Het kan zijn dat ik het niet goed gelezen heb, maar de bedoeling was toch een livecd te draaien vanaf een usb stick? indien dat zo is heeft je encrypted fs er niets mee te maken aangezien je zelfs zonder hd prima een live cd/usb kan draaien.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daggie
Kompaan: toevallig al testresultaten?

blouweKip: klopt, maar dat lukt niet .. blijkbaar wil hij toch 'iets' lezen/bewaren op de HDD. Kompaan ging dat dubbelchecken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
Nog geen tijd gehad helaas, hopelijk kan ik dit weekend een mooi nieuw Ubuntu stickje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
blouweKip: klopt, maar dat lukt niet .. blijkbaar wil hij toch 'iets' lezen/bewaren op de HDD. Kompaan ging dat dubbelchecken ..
Een live cd/usb kan zonder hd draaien vandaar dat ik me afvroeg of het hier niet om een installatie ging.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
Nou, LiveUSB werkt gewoon, alleen met unetbootin die 10.10 stick maken ging niet vlekkeloos bij mij, misschien gaat het daarom mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daggie
Boe .. da's vervelend. Ik had gehoopt dat het niet ging werken :)

Waarmee heb je de live USB gemaakt? Dan probeer ik dat ook ... Niet dat ik foutmeldingen gekregen heb met Universal USB installer ..
Pagina: 1