Toon posts:

extend desktop en cloned desktop tegelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Henri06522
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 29-04-2015
Geachte mede-tweakers,

Wellicht is de topic-titel niet de meest duidelijke, maar in dit geval is het ook moeilijk om mijn vraag/probleem in een titel weer te geven...deze luidt:

Laatst heb ik een Samsung LED TV aangeschaft en deze aangesloten op mijn PC. Nu heb ik het scherm twee keer aangesloten op de pc. Waarom? De d-sub aansluiting blijft naar mijn mening gewoon de beste aansluiting voor de computer zakelijk te gebruiken en te gamen. HDMI geeft echter een veel beter beeld met het bekijken van Blu-ray films vanaf mijn PC. Als oplossing heb ik daarom de TV zowel via d-sub als via HDMI aangesloten op mijn PC. De videokaart ziet dit uiteraard als 2 schermen en heb deze 2 schermen gecloned.
Nu wilde ik eigenlijk nog mijn oude scherm als tweede scherm gebruiken (extended desktop).Nu dan eindelijk mijn vraag: Is dit in mijn situatie nog mogelijk?

Extra toelichting:

Mijn videokaart betreft een ATi HD 5970. Deze heeft 2x DVI en 1x HDMI. Nu zijn dus 2 aansluitingen gebruikt en is er nog eentje over. Maar voordat ik weer allerhande kabels ga kopen wil ik weten of het uberhaupt mogelijk is. Kan mijn kaart/windows 7 drie schermen aan? Gezien eyefinity denk ik dan wel,maar is het dan mogelijk om een cloned (TV-dsub en TV-HDMI) en een extended desktop (TV-dsub en 2de monitor-dvi) opstelling te hebben?

Ik hoop dat jullie het nog snappen, zo ja, dan hoor ik jullie antwoorden/adviezen graag!

• rhoekje
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 31-03-2014
+1 deze ga ik volgen. Dit wil ik ook wel weten.

• Zandpad
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22:25
Hier was ik ook al naar opzoek, zover ik gevonden had kan dit met Ati.

Je maakt namelijk een eyefinity groep van twee schermen en clooned het eerste scherm gewoon.

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
In de praktijk heb ik uitgeprobeerd hoe dit zit echter.... wanneer je op dvi-1 bv een monitor aan sluit en tegelijkertijd een monitor/tv op hdmi aansluit dan werkt dit vreemdgenoeg niet. Wanneer je dan op dvi-2 een monitor aan sluit en op hdmi een monitor of tv werkt dit wel, en kan je dus clonend desktop of extended kiezen.

Dit heb ik dus zelf in de praktijk uitgeprobeerd met een Asus HD5770 met de laatste ATI drivers waarbij ik dus in situatie 1, dvi-1 een monitor en op hdmi een monitor waarbij de monitor op dvi geen beeld gaf. Mijn vermoeden is dus dat dvi-1 en hdmi op de een of andere manier aan elkaar gekoppeld zijn.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Henri06522 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 15:32:
Kan mijn kaart/windows 7 drie schermen aan? Gezien eyefinity denk ik dan wel..
Drie schermen kan alleen als één van die drie een displayport aansluiting is. Met conventionele aansluitingen (vga/dvi/hdmi) kun je er maximaal twee tegelijk gebruiken.
Roel1966 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 17:04:
Mijn vermoeden is dus dat dvi-1 en hdmi op de een of andere manier aan elkaar gekoppeld zijn.
Klopt, een dvi en de hdmi aansluiting delen één van de twee uitgangen van de videochip en kunnen dus niet tegelijk gebruikt worden.

• Zandpad
Nielson schreef op donderdag 30 september 2010 @ 17:10:
[...]
Drie schermen kan alleen als één van die drie een displayport aansluiting is. Met conventionele aansluitingen (vga/dvi/hdmi) kun je er maximaal twee tegelijk gebruiken.

[...]
Klopt, een dvi en de hdmi aansluiting delen één van de twee uitgangen van de videochip en kunnen dus niet tegelijk gebruikt worden.
Oke, stel nu dat ik 1 scherm op DVI heb, 1 scherm op DVI - HDMI en de derde op DP? Is dat dan wel mogelijk?

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21:46
Zandpad schreef op donderdag 30 september 2010 @ 17:27:
[...]

Oke, stel nu dat ik 1 scherm op DVI heb, 1 scherm op DVI - HDMI en de derde op DP? Is dat dan wel mogelijk?
Yep, dat is wat men zegt :) En mits je uiteraard een geschikte kaart hebt zou het zo moeten werken... want volgens mij hebben niet alle HD5xxx kaarten eyefinity, of iig pas vanaf een bepaalde productiedatum of serienummer. (op wikipedia wordt gezegd de complete HD5xxx serie, maar dat klopt volgens mij niet maar ik kan mij vergissen) dat zou je dus nog wel even moeten checken. Maarrrr, even snel gechecked op de website van Asus en volgens mij hebben alle HD5970 die ze hebben uitgebracht ondersteuning voor Eyefinity.

[Voor 11% gewijzigd door MicGlou op 30-09-2010 17:41]

• Zandpad
MicGlou schreef op donderdag 30 september 2010 @ 17:38:
[...]

Yep, dat is wat men zegt :) En mits je uiteraard een geschikte kaart hebt zou het zo moeten werken... want volgens mij hebben niet alle HD5xxx kaarten eyefinity, of iig pas vanaf een bepaalde productiedatum of serienummer. (op wikipedia wordt gezegd de complete HD5xxx serie, maar dat klopt volgens mij niet maar ik kan mij vergissen) dat zou je dus nog wel even moeten checken. Maarrrr, even snel gechecked op de website van Asus en volgens mij hebben alle HD5970 die ze hebben uitgebracht ondersteuning voor Eyefinity.
Ik heb 2x een Sapphire Vapor X 5770 :). Maar die kan het ook, uitgeprobeerd met een passieve DP-VGA adapter en een 20 inch VGA scherm (waarvan ik er nu al 2 heb)

Zoals het nu bij mij staat is DVI - VGA, DVI-VGA.
En dat wordt DVI-VGA - DVI-HDMI (tv) - DP-VGA.

• rhoekje
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 31-03-2014
Super nu nog ffe een DP - DVI converter kopen :P

• Nixy
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 02:00
Nielson schreef op donderdag 30 september 2010 @ 17:10:
[...]
Misschien begrijp ik de TS verkeerd, maar worden er altijd maar maximaal 2 schermen tegelijk gebruikt?

De HDMI alleen als er een film gekeken wordt op de TV, en twee maal de DVI voor PC op TV + tweede schermpje.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• Henri06522
Misschien begrijp ik de TS verkeerd, maar worden er altijd maar maximaal 2 schermen tegelijk gebruikt?

De HDMI alleen als er een film gekeken wordt op de TV, en twee maal de DVI voor PC op TV + tweede schermpje.
Exact! Twee schermen, drie aansluitingen.....

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23-09 16:18

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Interessant topic.Wat ik alleen niet begrijp: Wat is het voordeel van D-sub boven HDMI als het gaat om de tv als monitor? (Gamen, office werk) Waarom niet gewoon alles via HDMI? Je normale monitor sluit je toch ook meestal aan via DVI en niet D-sub?

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Een beetje oftopic.
Maar waarom zou je in hemelsnaam nog dsub willen gebruiken :?

HDMI is imho toch gewoon in alles beter ?
scherper beeld, je hoeft niks af te stellen, en het is al digitaal dus je hoeft ook geen 2 extra converteerslagen te maken (DA>AD) dus het zou nog sneller moeten zijn met gamen ook. :)

[Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 04-10-2010 09:11]

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• Nixy
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 02:00
Henri06522 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 09:01:
[...]

Exact! Twee schermen, drie aansluitingen.....
Dan moet het gebruik van 2x DVI tegelijk voor een gekloonde set-up geen probleem zijn. Er zal vast wel een mogelijkheid zijn om te wisselen tussen de verschillende uitgangen.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• Henri06522
Dan moet het gebruik van 2x DVI tegelijk voor een gekloonde set-up geen probleem zijn. Er zal vast wel een mogelijkheid zijn om te wisselen tussen de verschillende uitgangen.
Dat is het probleem ook niet. Het gaat mij erom of het mogelijk is dat ik via die ATi een cloned desktop kan runnen (TV (d-sub), TV (HDMI) en een extended desktop kan runnen (TV (d-sub), Monitor (DVI).

Tv (d-sub) wordt twee keer dezelfde uitgang mee bedoeld, mocht dit niet duidelijk zijn.

• Henri06522
Een beetje oftopic.
Maar waarom zou je in hemelsnaam nog dsub willen gebruiken

HDMI is imho toch gewoon in alles beter ?
scherper beeld, je hoeft niks af te stellen, en het is al digitaal dus je hoeft ook geen 2 extra converteerslagen te maken (DA>AD) dus het zou nog sneller moeten zijn met gamen ook.
Qua gaming op PS3 en het kijken van films en series heb je helemaal gelijk (vooral in HD-kwaliteit). Maar als ik HDMI gebruik voor te computeren (navigeren in OS, internet, pc-gaming etc..) krijg ik het gewoon niet scherp, wat ik ook probeer. De fonts in windows zijn niet scherp, kleuren in games zijn niet mooi. En als ik de tv dan aansluit via D-sub is alles in 1x goed, scherpte, kleuren, alles..

• Henri06522
Het beste antwoord blijft toch uitproberen.
Ik heb de kabel gekocht en hiermee het risico genomen om 25euro evt. in de emmer te gooien mocht het niet werken.

Antwoord:

Het werkt half. Control center ziet de 3 aansluitigen, maar als ik er bijvoorbeeld 2 heb geactiveerd en op dual heb staan en ik zou dan die derde op extended willen zetten, dan wordt 1 van de 2 actieve schermen uitgeschakeld. Je kunt 3 schermen tegelijk op extended zetten (eyefinity), maar niet EN dual EN extended.

Maarja ik ben blij met de oplossing. Het zijn als ik n filmpje wil kijken een paar klikjes. Nouja, die nemen we dan maar voor lief.

Bedankt voor het meedenken!

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

En toch blijft het raar. Ik heb ook een samsung tv. en dat geeft via hdmi gewoon haarscherp perfect beeld.
Al eens met versichillende resoluties en refreshrates geprobeerd ?

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• Henri06522
Ja, misschien doe ik ergens iets fout, maar op verschillende tv;s van verschillende merken, met ati's en nvidia's. Ik krijg het gewoon niet. De letters binnen het OS zijn overbelicht ofzo, ik word er iig helemaal scheel van, ze zijn dus niet duidelijk. De kleuren in games zijn echt wazig. Behalve films, die doen het goed. En ergens weet ik dat het mogelijk moet zijn want op de ps3 is het allemaal goed. Ik begrijp het ook niet:S

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat in principe bv Windows niet gemaakt is voor HD en het aantal beeldpuntjes van de belettering gewoon weg te min is voor HD weergave. Of dit klopt weet ik niet maar zelf heb ik dit probleem ook al ondervonden op mijn HD monitor die ik via HDMI rechtstreeks op de videokaart aangesloten heb.

• SirNobax
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17-08 07:40
Roel1966 schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 17:59:
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat in principe bv Windows niet gemaakt is voor HD en het aantal beeldpuntjes van de belettering gewoon weg te min is voor HD weergave.

Of dit klopt weet ik niet ...
Ik wel, en dat is gewoon onzin. Zelfs Windows 2000 ondersteund 1080p prima, en ziet er haarscherp uit.

Er staan gewoon settings verkeerd, zij het in je TV/Monitor anders in je CCC/monitor-opties.

Daarnaast vinden ATI devs het leuk om de meeste schermen die via HDMI worden aangesloten, als TV te herkennen, om vervolgends troep als interlacing, of Overscan-correction in te schakelen :r :r .

Pentaxiaan

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee