Toon posts:

Windows 2008 SBS 2008 Premium upgrade/migratie mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• chaozz
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 12-09 12:14
Ik ben sinds enige tijd werkzaam bij een bedrijf, waar ik 3 servers aantrof. Allemaal redelijk nieuw, te weten:

een HP ML370, Windows 2008 SBS (AD, Exchange, DNS, DHCP, etc)
een HP ML350, Windows 2008 Standaard (onder licentie van de Premium) (sql 2008)
een HP ML350, Windows 2008 Standaard (voor remote acces, met TS cals)

De servers zijn allemaal uitgerust met 64bit Windows en hebben 12GB geheugen. De ML370 heeft een iets grotere RAID en draait ook de backups.

Nu is het probleem dat we over de 75 (SBS limiet) toegestane gebruikers gaan, door een recente overname. Maar wat is nu het meest kosten efficiente overstap scenario?

Ik heb het idee dat 3 servers een beetje overdone is voor deze organisatie, dus wellicht kan ik 1 van de servers (ik denk aan de SQL) samenvoegen met de ML370 en zodoende een migratie traject kan uitvoeren naar de overgebleven server.

Het probleem is dan natuurlijk wel dat ik van een ML370 naar een ML350 migreer. Dus eigenlijk geen optie.

Ik vond na lang zoeken en googlen dit tekstje:
The easiest option is to migrate to Windows 2008 and Exchange 2010.
The following steps will do this for you:

1) Install Windows 2008 server as a member server of your existing domain.
2) Run ADPREP /FORESTPREP from the 2008 DVD on the SBS server to update the schema
3) Run DCPROMO on your new server to make it a domain controller of the existing domain during this process select the advanced link and select to make it a DNS server.
4) Install the DHCP role on your new server and create the scopes identical to the ones on your SBS server with te exception of the DNS server needs to be specified as your new server. Authorise the server and activate the scope. This will cause the SBS service to be disabled and the clients will get a new IP address from your new DHCP server.
5) Update your SBS server so it is now pointing to your new Domain Controller for DNS and resart the NETLOGON service.

6) Install your second server and configure it to use the new DNS server for DNS and join it to the domain as a member server.
7) Install Exchange 2010 as an additional server of your existing Exchange Organisation (to do this the Exchange on your SBS server must be running Service Pack 2)
8) Follow the Microsoft Guide for transitioning to Exchange 2010: http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb124008.aspx
9) Once all the mailboxes/public folders/OAB's etc have been rehomed then uninstall Exchange 2007 fromthe SBS server.

10) Recreate the shares that are in your SBS server on your new server.
11) Backup and restore the data to it's new location
12) Update drive mapping/ active directory attributes (home folder/profile path)

13) Transfer the FSMO roles to your new Domain Controller as per: How to view and transfer FSMO roles in Windows Server 2003
14) Run DCPROMO on the SBS server to remove active directory from it
15) Shutdown SBS server and remove it from the domain.

Once you have installed Exchange 2010 and moved the mailboxes leave both Exchange servers running for a few days this way Outlook will automatically update itself with the new server name so you won't have to do it manually.

You will also need to update any rules you have forwarding port 25 and 443 to your SBS server to the new Exchange Server.
Als ik uitga van opnieuw vanaf de grond opbouwen, waarbij ik de 2 servers die onder de SBS licentie vallen vervang door Windows 2008 standaard met de nodige user cals voor Windows, Exchange en SQL dan kom ik op om en nabij 20.000 euro.

Wie weet raad?

chaozz.nl | RetroGameCouch

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee