• RiCkY82
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 27-08 15:09
Beste medetweakers,

Momenteel heb ik een Dell PERC 6/I met daaraan 8x 500GB schijven in Raid 5 array. Op deze array zijn 2 Virtuele Disks (VD's) aangemaakt van beide +/- 1,5TB.
Nu wil ik graag het aantal schijven reduceren en de grootte van de array uitbreiden. De bestaande schijven wil ik dus vervangen met 4x 2TB schijven. Het belangrijkste is dat mijn huidige data blijft bestaan.

Ik had al lopen zoeken op het forum en ook op google. Daarbij kwam ik volgende tip tegen: http://unixwiz.net/techtips/dell-perc6-extend.html. Echter betreft dit een Raid 1 opstelling. Mijn vraag betreft een Raid 5 opstelling.

Ik begrijp dat ik de schijven één voor één moet vervangen met de 2TB schijven. Dit rebuild de array en blijft de data in de array behouden. Dan houd ik dus nog 4x 500GB in de array. Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat ik de VD's migreer op de 2TB schijven, zodat ik het restant aan 500GB schijven eruit kan halen?

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor de hulp!

• PeterPan
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 09:28
Staan die twee Virtuele Disks helemaal vol?
Al je minder dan 2TB aan data hebt zou 1 van de nieuwe 2TB disks direct op je moederboard kunnen aansluiten en daar alle data naar toe kopiëren. Vervolgens met de andere 3 disks een nieuwe RAID 5 set aanmaken, daar de data naar verplaatsen en vervolgende de overgebleven disk in de RAID set opnemen en expanden.
Zo heb je maar 1x in plaats van 4x een risico volle RAID expansion of rebuild stap.

• RiCkY82
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 27-08 15:09
PeterPan schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:12:
Staan die twee Virtuele Disks helemaal vol?
Al je minder dan 2TB aan data hebt zou 1 van de nieuwe 2TB disks direct op je moederboard kunnen aansluiten en daar alle data naar toe kopiëren. Vervolgens met de andere 3 disks een nieuwe RAID 5 set aanmaken, daar de data naar verplaatsen en vervolgende de overgebleven disk in de RAID set opnemen en expanden.
Zo heb je maar 1x in plaats van 4x een risico volle RAID expansion of rebuild stap.
Dat is inderdaad een goed idee...Sommige oplossingen zijn simpeler dan je soms denkt ;) Ik denk soms te moeilijk...Ik verwacht dat ik de data wel kan reduceren tot 2TB, of wellicht een deel op nog een spare schijf zetten die ik nog wel heb liggen. Dan kan ik jouw advies opvolgen en dat scheelt inderdaad een hoop gedoe.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee