Toon posts:

`hdparm -S` en mounted partities

Pagina: 1
Acties:

• lolcode
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20-06 19:01
Topictitel zegt al genoeg over wat ik wil bereiken, dus eerst maar eens de situatie:
Het betreft een Fedora 12 XFCE* bak die 24/7 aanstaat, waarin op dit moment 2 schijven zitten: de systeemschijf en een dataschijf. Later zullen hier meer dataschijven bij gaan komen, die eventueel ook op het netwerk zullen worden gedeeld.
*= dit was eerst een Fedora 12 Gnome bak, die later is omgezet naar XFCE. Hier en daar zwerven dus nog wel wat Gnome services/programma's rond, al heb ik niet de indruk dat dit probleem hierdoor veroorzaakt wordt.

Op de dataschijf staat één grote ext4-partitie; in de /etc/fstab gebruik ik de defaults voor de betreffende partitie. Deze dataschijf is niet gedeeld op het netwerk, maar in de toekomst zullen er dus zeker schijven komen die dat wel zijn.

Ik heb al wat uitgeprobeerd, en ben er achter gekomen dat bijvoorbeeld `hdparm -S 120` (10 minuten**) wel gewoon werkt, maar alleen als ik de partitie eerst handmatig heb geunmount. Als de partitie gemount is gaat hij gewoon niet in standby. Ook `hdparm -y` (direct in standby zetten) resulteert in vrij snel opspinnen als hij is gemount, terwijl wanneer hij unmounted is dagenlang in standby kan staan. Steeds mounten en unmounten is helaas niet echt een oplossing wanneer het netwerkschijven betreft ;)
**= kan ook 20 minuten zijn geweest, iig er is dus een setting die wel unmounted werkt maar niet mounted

Er moet dus *iets* zijn wat de schijf ervan weerhoud in standby te gaan wanneer hij gemount is, alleen heb ik dus geen idee wat dan dan precies moet zijn (een `lsof` leverst niks op). Misschien komt het omdat het een ext4-filesystem (journaling!) is, misschien door de /etc/fstab settings (zo uit mn hoofd betekent defaults onder andere async, diratime, atime etc.), of misschien door nog iets anders wat ik over het hoofd zie.

Ik meen te herinneren dat in de Gnome Powermanager ook een instelling zat waarmee je kon instellen na hoeveel minuten schijven in standby moesten gaan (of in ieder geval een checkbox in de trant van "Spin down harddisks when possible") (en dit heeft onder Gnome ook eigenlijk nooit gewerkt); XFCE heeft dit gewoon uberhaupt niet. De Gnome Powermanager service draait in ieder geval niet, die heb ik gedeinstalleerd toen mijn scherm steeds uit standby kwam omdat de XFCE en Gnome powermanager elkaar in de weg zaten.

Suggesties en ideeen zijn bijzonder welkom :)
P.S.: De schijf in kwestie betreft een Western Digital WD6400AAKS zo uit mn hoofd; voor het algemene probleem zou dit niet uit mogen maken (behalve dan dat sommige schijven timeouts van kleiner dan een paar minuten negeren), maar als iemand de output van `hdparm -I` (of andere commando's) wil hebben: zeg het en ik doe het even.

P.S.2: Ook het vermelden waard: de schijf gaat ook niet in standby wanneer je hem enkel mount en verder nooit een directory/file ervan opent.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Misschien komt het omdat het een ext4-filesystem (journaling!) is, misschien door de /etc/fstab settings (zo uit mn hoofd betekent defaults onder andere async, diratime, atime etc.), of misschien door nog iets anders wat ik over het hoofd zie.
Wat gebeurt er als je dit aanpast naar nodiratime/noatime? Probeer anders ook eens een live-cd'tje van een andere distro. Heb zelf onder ubuntu een fileserver met 5disk raid5 array met xfs filesystem die ik op die manier na 20minuten in standby laat gaan, werkt perfect (zonder unmounten).

• deadinspace
  • Laatst online: 27-08 10:35

deadinspace

The what goes where now?

lolcode schreef op donderdag 30 september 2010 @ 09:52:
Misschien komt het omdat het een ext4-filesystem (journaling!) is ...
Bingo. Zoek maar eens op "commit=nrsec" (of zie de mount manpage).
Om dit op te lossen zou laptop-mode je misschien kunnen helpen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
deadinspace schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:37:
[...]

Bingo. Zoek maar eens op "commit=nrsec" (of zie de mount manpage).
Om dit op te lossen zou laptop-mode je misschien kunnen helpen.
Maar als het FS verder niet gebruikt wordt, hoeft er toch ook niets ge-commit te worden ? Of wordt er dan een timestamp van de laatste commit weggeschreven oid ?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

u_nix_we_all schreef op donderdag 30 september 2010 @ 17:34:
Maar als het FS verder niet gebruikt wordt, hoeft er toch ook niets ge-commit te worden ? Of wordt er dan een timestamp van de laatste commit weggeschreven oid ?
In theorie hoeft dat niet, maar in de praktijk doet ext3 dat voorzover ik weet wel.

• lolcode
Goed, getest met noatime,nodiratime en hij gaat nu inderdaad in standby, ook mounted. Nu ga ik er even wat data op schrijven, en dan kijken of-ie ook daarna weer netjes in standby gaat
Edit: ook wel zinnig om te melden waarmee ik dan test: 2 files: een tekstbestandje en een 4 GB mkv die op mn systeemschijf stond (om async redelijk te kunnen testen). Zometeen een update of hij weer netjes standby't
Edit2: het ziet er naar uit dat noatime,nodiratime de key to succes waren. tussen het beginnen met kopieren (wat een minuutje duurde) en het in standby gaan zat ongeveer 12 minuten. Voorlopig werkt het dus zo lijkt het :)

[Voor 58% gewijzigd door lolcode op 30-09-2010 18:58]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, dan heb ik me blijkbaar vergist. Ik meende dat dat wel degelijk een issue was namelijk, maar misschien is dat inmiddels aangepast.

• lolcode
deadinspace schreef op donderdag 30 september 2010 @ 19:35:
Hmm, dan heb ik me blijkbaar vergist. Ik meende dat dat wel degelijk een issue was namelijk, maar misschien is dat inmiddels aangepast.
Zelf ben ik eigenlijk ook wel een beetje verbaasd dat dit het enige was waardoor het nu ineens wel werkt. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij zonder noatime/nodiratime dus elke 5 seconden de access time van de journal file ofzo gaat committen. De file is dan waarschijnlijk maar een fractie van een seconde 'geopend' wat verklaart waardoor je hem niet in lsof te zien krijgt? Sowieso is het nut van atime niet heel erg groot imo.

• sPENKMAN
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:45
noatime impliceert trouwens ook nodiratime, je hoeft ze niet beide op te geven.

Mocht je wel gebruik willen maken van atime zou je ook automount kunnen gebruiken, hiermee zal een dir automatisch worden gemount wanneer hier om wordt gevraagd en zal je ook geen problemen hebben met dat de schijf niet standby wilt gaan

Eve char: Warock <TEST>

• lolcode
Hmmm, is hij toch weer uit standby gekomen... dat wordt dus binnenkort maar eens kijken naar automount, sync en/of een ander filesystem...
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee