Toon posts:

System upgrade --> DDR / SDRAM

Pagina: 1
Acties:

• viper2k
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-10-2010
Ik heb nog een oud p4 systeem staan. Is meer een 2e pc, wordt niet voor heel veel intensieve dingen gebruikt.

Het is een Compaq Evo D500 SFF met een P4 2,8ghz en 1,5g SDram en een geforce 6200 AGP kaart, draaiend op Windows 7.

Nu is dit systeem al zogoed als gemaxed, eigenlijk kan enkel de ram verdubbeled worden maar om 1 of andere reden is PC133 1gb non-ecc unregged nogsteeds flink aan de prijs :S. Echter kan ik hiervoor een nieuw mobo halen die past, die dezelfde specs heeft ENKEL heeft deze ipv SDRAM .. DDR1 geheugen

Nu word dit systeem wel vaak gebruikt maar enkel voor rondsurfen of wat licht office werk, dus echt meer als een paar tientjes voor een hw upgrade wil ik er niet aan uitgeven, maar sneller is uiteraard altijd beter.

Mijn vraag is of van 1,5gb pc133 naar 2gb DDR pc2100 qua gebruikservaring veel zal schelen? Het nieuwe mobo zal me al met al zo rond de 30 a 40 euro kosten en 2x 1gb pc2100 heb ik nog. Zou dit de moeite waard zijn of zit hier qua gebruikservaring niks tot weinig verschil in?

• theepot
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 01-01-2019
* mockingbird kijkt naar de datum van de TS :? pc133 SDRAM in 2010 :? Dat is écht een no-brainer: niet upgraden, maar investeren in een nieuw platform.

Maar ik betwijfel of je wel écht pc-133 SDRAM nodig hebt voor je P4 2,8ghz. Wat is het type van je moederbord?

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Die halve Gb erbij in deze specifieke configuratie: daar ga je niets van merken.

• viper2k
het is ene compaq EVO g500 SFF. Daar heb ik nu 3x pc133 512 in zitten. Idd rare keuze van compaq om daar nog SDram te gebruiken.

Nja zoals ik al aangaf een nieuw systeem wil ik ookweer niet in investeren. Ik werk standard op een core2quad met 8gb ram :P ... dit is enkel een 2e pctje waar downloads op draaien en af en toe wat op rondgesurfed wordt.

mja zoals ik zei .. ik kan een evo 510 moederbord erin zetten waardoor er wel DDR in gaat (pc2100). als dat bestwel wat verschil maakt ben ik daartoe nogwel bereid.

• viper2k
nja de halve gb idd niet nee.. Maar mij gaat het vooral om SDRAM/DDR.. ga ik dat merken?

• mstreurman
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10-01-2011

mstreurman

2b or not 2b

De frontsidebus van de P4 is volgens mij 166MHz QDR (oftewel 667MHz, 2 DDR bankje's in dual channel) dus het zou wat kunnen uitmaken omdat je processor niet meer op je geheugen hoeft te wachten, maar wat de precieze performancewinst is hiervan zou ik niet durven zeggen. Dat half GB'tje extra ga je denk ik niet merken met de genoemde werkzaamheden.

Laptop Specs / Desktop Specs

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor de duidelijkheid, PC2100 is ook gewoon SDRAM.

PC133 SDR SDRAM is voor P4's vrij traag. DDR SDRAM is al een stuk vlotter, maar dan nog, waarom nu nog investeren in zo'n oud systeem? Het zal sneller worden, maar verwacht geen wonderen. Ik zou het geld opsparen om uiteindelijk een nieuw systeem te kopen en niet meer investeren in een bak van een jaar of 8 oud.

30" monitor te koop

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik surf af en toe nog op een pentium M (1600mhz geloof ik) met 512Mb en dat gaat gewoon vlot

Ik zou eerst maar eens een herinstallatie overwegen als de pc traag aanvoelt

Iperf

• mstreurman
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10-01-2011

mstreurman

2b or not 2b

na wat zoeken naar benchmarks SDR vs DDR (het verbaasd me dat de goede reviews bijna niet meer te vinden zijn :P ) kom ik tot de conclusie dat het op een P4 1.7GHz Northwood +/- 10% performancewinst oplevert, wat zich volgens de testjes vertaald naar Quake 3 Arena 640x480x16bpp in een performancewinst van +/- 16fps op een GeForce 6200 (die al 100FPS deed)...

[Voor 3% gewijzigd door mstreurman op 30-09-2010 15:20]

Laptop Specs / Desktop Specs

• Ego Draconis
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 15-04-2014
als het systeem verder het prima doet waar het geschikt voor is (surfen en downloads) waarom dan ook maar 30 tot 40 euro uitgeven aan iets wat je:
1. Niet echt zal gaan merken
2. Zeker niet met die bezigheden
3. het geld kan gebruiken om bij je huidige core 2 quad een upgrade te maken (als het nodig zou zijn ;) )

mijn mening is duidelijk, zonde van je geld ;)

Phenom II X4 955 BE 3,2 GHz @ 3,9 GHz/Antec H2O 620/XFX 6850 Black Edition Dual Fan/4 GB kingston valueram/Asrock 890GX pro3/Ms-Tech CA 0-300 Stingray/1TB samsung spinpoint/XFX Pro 550W

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee