systeem dood, maar op welk punt?

Pagina: 1
Acties:

• Arokh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-08 12:24
hallo,
mijn systeem is het volgende:
Moederbord = Gigabyte GA-EG41MF-US2H (iG41 775socket)
Processor = Intel Q6600 met stock koeler
Geheugen = Kingston Valueram 4GB 800Mhz DDR2
HDD = OCZ Vertex 2 SSD met 60GB
Voeding = Antec Phantom 500 Watt
Videokaart = ATI Radeon (van MSI) HD2400 met 256MB

Ik heb de afgelopen dagen een nieuwe installatie gedaan met een vers aangeschafte Windows 7 64bit op mijn nieuwe SSD. Ik wilde er ook 2 ouderwetse IDE-HDD's aanhangen, maar mijn computer startte niet oip met andere HDD's erbij (Sata geen probleem, Pata=probleem) (ik kwam niet in de BIOS zelfs)

Ik wilde naast deze 2 reepjes Kingston van 2GB ook nog 2 reepjes van 1GB nar Corsair plaatsen (zelfde snelheid DDR2) maar hierbij hetzelfde probleem, de computer kwam niet eens langs het BIOS, voor ik op DEL kn drukken liep hij vast, om soms te rebooten.

Nu werkt mijn computer helemaal niet meer. Als ik hem aandoe gaan er wel lampjes branden, maar that's it. De CPU koeler begint, en na een tijdje is alles weer uit. Mijn monitor is goed, en tot 2 uur terug deed mijn computer het vlekkeloos. Wat kan het probleem zijn? Het beeld blijft nu dus volledig zwart, kan dus erg weinig checken enzo. Zou het Mobo niet in orde zijn geweest, en nu echt overleden (hoewel de LEDjes op het Mobo het wel doen) of zou de processor kapot zijn, of het geheugen, wat is het meest logisch?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
met een volt meter even de spanning meten op de voeding als deze goed zijn,
component voor component de pc testen en opbouwen tot je weer bootable bent dan kun je misschien nog een hdd tool of mem tool draaien.

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Heb je alle originele hardware weer terug geplaatst?
Krijg je piepjes te horen als je de computer opstart?
Heb je in de handleiding van je moederbord al gekeken wat de lampjes betekenen?

Succes ermee, I've been down that road ;)

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-12 17:16
Videokaart overleden?
Kaart eruit en de onboard vga proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon 73 op 29-09-2010 21:07 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 14:01
Probeer eerst eens zo kaal mogelijk op te starten. Enkel cpu, 1 reepje geheugen (die het voorheen nog deed) en eventueel een videokaart. Doet hij het dan wel?

Desktop | Server | Laptop

• grapefruit
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-12-2024
Kun je de SSD in een ander systeem proberen? Weet je in ieder geval zeker of het daar aan ligt of niet.

• Arokh
wat heerlijk dat ik meteen zoveel reacties krijg. ik kan helaas niets in een ander systeem proberen, omdat ik alleen een laptop erbij heb, en een computer uit de begintijd van AMD (1333Mhz) zonder Sata.

zo kaal mogelijk opstarten heb ik geprobeerd, daarom heb ik de DVDdrives, USBstekkers etc. etc. eruit gehaald. Ik ga het nu wel proberen met ander geheugen, dat heb ik nog wel liggen dankzij de upgrade. Daarna zal ik met alleen een ouderwetse HDD proberen. Alvast bedankt! ik post als ik meer weet.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-12 17:16
Wat ik wel eens gedaan heb, alleen als test voor het mb, alles eraf halen. RAM en HDD ook gewoon eraf, net als videokaart en andere losse spullen. Dan de monitor op onboard vga, dan weet je tenminste of het mb nog bruikbaar kan zijn.

• Arokh
Dank allemaal, het klopt dat het eerste grote probleem de videokaart was! Die lijkt kapot te zijn, de onboard werkt wel. Dus ik heb wel weer beeld, helaas kan ik nog steeds geen andere HDD aankoppelen en ook geheugen bijplaatsen werkt niet.

Ik krijg nadat ik een HDD toegevoegd heb in het eerste scherm te zien dat 'memory runs at dual channel interleaved' oid, daarna zou hij alle IDE apparaten moeten gaan listen, maar dat doet hij dus niet. De HDD's zijn in orde volgens mij, want ze werken normaal als ik de SSD eruit haal.

Bij het toevoegen van geheugen gebeurt het volgende: Als ik mijn 2x2GB Kingston geheugen in de eerste en derde module stop en mijn 2x1GB Corsair in de tweede en vierde module, dan begint de computer, blijft het beeld zwart en reboot hij na 50 seconden, en weer na 50 seconden etc.

Als ik alleen de 2x2GB in de eerste en derde heb, dan doet alles het perfect, als ik alleen de 2x1GB in de eerste en derde heb, doet alles het perfect.

Als ik de 2x1GB ind e eerste en derde module heb, en de 2x2GB in de tweede en vierde, dan krijg ik geen zwart scherm, maar het bootmenu, alleen stopt hij zodra hij de IDE apparaten heeft herkend. Dan gebeurt er niets.

Kan het zijn dat er geheugen is dat incompatible is met ander geheugen?

Dit zijn de modules:
2X2GB Kingston KVR800D2N6K2/4G 1.8v
2x1GB Corsair CM2X1024-6400C5DHX XMS6405v2.1

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
soms gaan 2 verschillende typen geheugen niet met elkaar samen.
dan zou ik kijken of je kunt ruilen met een andere tweaker.
je kunt ze dan nog even appart per set testen met memtest voor uitsluitsel of ze goed zijn.
Pagina: 1