Toon posts:

Corsair H70 test niet representatief

Pagina: 1
Acties:

• AHBdV
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 24-08-2018
Gaat uiteraard om deze review: reviews: Corsairs H70-processorkoeler getest

Als ik het goed begrijp, is deze test niet in een kast uitgevoerd, maar gewoon op een kaal moederbord op een tafel. Right? En dat maakt de test nutteloos.

De H70 kan opzichzelf natuurlijk niet beter koelen dan een standaard toren-koeler van dezelfde grootte en dezelfde fans. Uiteindelijk zit er alleen een extra lange warmte transporteur tussen, en het is vrijwel uitgesloten dat die effectiever werkt dan de heatpipes van standaard torenkoelers. Echter het essentiele verschil tussen een normale koeler, en dit systeem, is dat wanneer het in een kast ingebouwd wordt, hier de lucht onmiddellijk de kast uit gaat (of in, afhankelijk van montage) terwijl dat bij andere systemen door de case fans moet worden gedaan. En dát simpele feit kan heel goed grote invloed hebben op de warmte huishouding, maar ook op de hoeveelheid geluid, omdat je minder fans nodig hebt.

De enige zinvolle manier om het daadwerkelijk effect van deze constructie te testen, is het dus in een gesloten kast in te bouwen. Het is werkelijk een ongelooflijk gemiste kans, dat dat niet gebeurd is... De huidige test is zinloos... en wellicht zelfs misleidend!

De enige oplossing lijkt me, dat er een extra test wordt toegevoegd, waarbij de meting in een kast herhaald wordt, tesamen met één van de klassieke torenkoelers. En dan natuurlijk ook mogelijke case-fan configuraties bekijken, want dat is wat hier van belang is! Alleen dan kun je bepalen hoe goed deze koeler werkt.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 08:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
De auteur heeft een dagje vrij. Ik zal vragen of hij wil reageren.

• mjtdevries
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 30-08 14:21
Het is me bij deze koeler niet eens duidelijk geworden OF die wel buiten de kast gemonteerd kan worden, want de slangetjes lijken me een tikkie kort daarvoor.

Daardoor is de review voor mij ook niet erg nuttig.

• Marc Rademaker
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 25-09 14:11
Ik heb de test niet uitgevoerd, maar van de H50 weet ik dat Corsair het liefst ziet dat je de fan zo plaatst, dat deze koude lucht van uit de kast aanzuigt, en de kast inblaast. En dat op een plek waar normaliter een exhaust-fan zit. Nu wilt corsair dat natuurlijk, omdat de buitenlucht kouder is dan de lucht in de kast.

Anyways, de mogelijkheden zijn legio. Afhankelijk van de behuizing zal iemand de fan de behuizing in of uit laten blazen. Iemand zal meer of minder airflow hebben. Al die opties zijn natuurlijk moeilijk te testen en de manier waarop je airflow geregeld is, zal ook invloed hebben op normale torenkoelers. Op de manier waarop nu getest is, zijn we in ieder geval constant en weet je de relatieve performance van een koeler, in een best-case scenario.

Dat de test zinloos of zelfs misleidend is, vind ik behoorlijk overdreven.

• willemdemoor
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 25-09 10:24

willemdemoor

Redacteur
We testen al onze koelers op een testbench, zonder behuizing.Dat doen we om de behuizing de koelprestaties niet te laten beïnvloeden. Op de pagina 'Testmethode' wordt de testopstelling en -methode uiteengezet: deze is identiek aan de overige koeler-tests.
Als we jouw voorstel zouden volgen, testen we niet de H70, maar een systeem waarin toevallig een H70 als cpu-koeler gebruikt wordt.

• AHBdV
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 24-08-2018
Het was me al duidelijk dat jullie alle koelers op die manier testen... En ik heb hierboven ook al uitgelegd dat specifieke koeler fundamenteel anders werkt, en jullie standaard test daarom geen representatieve resultaten oplevert. Zou prettig zijn als je eens op de aangedragen argumenten in ging...

• mjtdevries
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 30-08 14:21
Marc Rademaker schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:10:
Ik heb de test niet uitgevoerd, maar van de H50 weet ik dat Corsair het liefst ziet dat je de fan zo plaatst, dat deze koude lucht van uit de kast aanzuigt, en de kast inblaast. En dat op een plek waar normaliter een exhaust-fan zit. Nu wilt corsair dat natuurlijk, omdat de buitenlucht kouder is dan de lucht in de kast.

<snip>
Dat de test zinloos of zelfs misleidend is, vind ik behoorlijk overdreven.
Met deze extra informatie is dan in ieder geval duidelijk dat de H50 een totaal mislukt ontwerp is.
Het ding geeft je dan alleen maar nadelen tov een luchtkoeler en geen voordelen.

Dat lijkt me dan best wel belangrijke info voor de review...

En ook bij de H70 is het daarom nogal belangrijk om te weten of je 'm buiten de kast zou kunnen monteren.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee