[ATI Radeon X1250] Laptop valt uit na instal. drivers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-07 06:55
Ik heb hier een HP Compaq 6715b laptop staan met het volgende probleem: na het installeren van de ATI radeon drivers (van de HP site) valt de laptop bij het opstarten uit. Opstarten wil zeggen, Windows wordt geladen, maar nog voor het initialiseren van het login scherm valt de laptop simpelweg uit.

Zolang de drivers niet worden geinstalleerd kan ik de laptop gewoon gebruiken, op 1024x786 weliswaar.

Probleem ontstond al voor het herinstalleren van het OS. Ik ging uit van een software probleem, maar na twee installatie's (XP, 7; met ook dus andere drivers van de site) begin ik te denken aan een hardware issue, kortsluiting bijvoorbeeld.

Gaarne uw expertise, kan een het installeren van een driver fysiek stroompjes anders doen lopen en daardoor het uitvallen veroorzaken?

Ik zit nu nog te denken aan een Ubuntu installatie als laatste redmiddel.

Heb volop gegoogled, maar kom slechts uit bij mensen die drivers níet geïnstalleerd krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door MJV op 29-09-2010 17:46 ]

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:56
Mogelijk is de koeling van de graka niet voldoende. Dat kun je controleren door op 1024x786 eens furmark te draaien. Kortsluiting lijkt me niet waarschijnlijk, omdat dat ongeacht de resolutie voor zou moeten komen.

Addicted to silent computing

• MJV
Koeling lijkt me vreemd omdat het ding zonder die drivers danwel met de grafische kaart uitgeschakelt prima draait. Ook het opstarten vertoont de laptop geen problemen, pas als de grafische kaart wordt geïnitialiseerd valt ie uit.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Hoe definieer je uitvallen? Moet je hem weer aanzetten of reboot hij vanzelf? Als hij vanzelf reboot is er waarschijnlijk sprake van een BSOD, waar je meer informatie uit kunt halen.

• MJV
Ik moet hem zelf weer aanzetten.

Kan overigens wel in safe-mode komen, dan videokaart uitschakelen en dan start ie wel gewoon.

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:32
Heb je de laatste bios versie geinstalleerd?. Het uitvallen van het beeldscherm is een redelijk bekend probleem van de 6715b/s

• MJV
Bios is inmiddels up to date. Geen verandering. Het is ook niet zo dat het scherm uitvalt, het hele apparaat houd er mee op.

• Blastpe
Op het HP forum vindt je verschillende draadjes met dit probleem
Compaq-6715s-random-black-screen
Compaq-6715b-Black-screen-issue
HP-6715b-freezes-after-standby

Ik heb zelf de 6715s en in het verleden problemen gehad met een plotseling zwart scherm/system freeze.
Na de laatste bios update en laatste ATI/AMD drivers (van de AMD site) heb ik hier geen last meer van gehad (met zowel XP als Vista)

Overigens:
Heb je bij windows 7 ook een ATI driver geinstalleerd?

[ Voor 99% gewijzigd door Blastpe op 29-09-2010 21:38 ]

• MJV
Helaas komt het probleem niet overeen met die threads op het HP forum. Het is niet het probleem dat het scherm random op zwart gaat, maar dat hij niet eens meer opstart.

Ja, bij Windows 7 ook de ATI drivers geïnstalleerd, kwam met de standaard drivers niet verder dan 1024x786?

• Blastpe
Het klinkt als een hardware probleem. Wat je nog kan proberen is om je ram geheugen te controleren. De 1250 maakt namelijk gebruik van je ram geheugen. Verder heb ik ook zo geen suggesties meer.
Pagina: 1