Toon posts:

[SQLServer] The server was not found of was not accessible

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• GrimaceODespair
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:42

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Topicstarter
Oude situatie
Ik heb een daemon in .NET 2.0 draaien op W2K3. Die maakt via 20 verschillende connecties verbinding met 1 SQLServer2K5 database:
[list]
10 connecties met dezelfde connectionString
10 connecties met elk een eigen connectionString

Dus in toaal 11 unieke connectionStrings die elke een eigen User Id hebben. Die user is vervolgens gekoppeld aan bepaalde rechten binnen de database.

Nieuwe situatie
Nu heb ik die daemon gegooid op W2K8 + SQLServer2K8, en zijn alle connectionStrings hetzelfde geworden. Er is nog maar 1 login die nu overal rechten op heeft.

Scenario
De daemon dient om een ASP.NET client via .NET remoting te bedienen. Dus als er een remoting request binnenkomt, wordt die op de gangbare manier afgehandeld (SingleCall).

Verder zijn er een 3-tal background threads die data pollen en updaten.

Probleem
De oude opstelling heeft nooit problemen gegeven, maar in de nieuwe opstelling verslikt zich om de paar uur een background thread in de SqlConnectie, met volgende melding:

code:
1
2
3
4
5
System.Data.SqlClient.SqlException: A network-related or instance-specific error
occurred while establishing a connection to SQL Server. The server was not found
or was not accessible. Verify that the instance name is correct and that SQL
Server is configured to allow remote connections. (provider: Named Pipes Provider,
error: 40 - Could not open a connection to SQL Server)

Niet alleen de background threads hebben het probleem. Soms manifesteert het zich ook in een client request vanuit een ASP.NET-site.

Oplossingen
Het is ondertussen ook al gebeurd dat alle clients bleven hangen. De daemon herstarten loste het probleem op.

Ik vermoed dat het wel of niet manifesteren van het probleem samenhangt met pooling. Ik heb ook al eens Pooling=false gebruikt in alle connectionStrings, maar toen ging het nog sneller fout. Dus wellicht raak ik nog een andere limiet?

Verder zou ik graag perfmon gebruiken om het probleem te analyseren, maar op beide servers (IIS7 op W2K8 en SQL2k8 op W2K8) hebben de relevante counters (#connections etc) geen instances :S

Ik begin een beetje weg te zakken in een moeras. Wellicht dat hier nog iemand een goeie tip heeft om dit probleem te tackelen?

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• Brainstorm
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 26-09 23:02
Geven de SQL Server Logs ook geen hint waarom je de betreffende error krijgt?

In principe is in SQL server het aantal gelijktijdige verbindingen gelimiteerd op 32k (kun je controleren met SELECT @@MAX_CONNECTIONS), maar de hoeveelheid beschikbare geheugen heeft hier invloed op. Misschien worden de verbindingen niet altijd goed afgesloten?

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

• GrimaceODespair
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:42

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Topicstarter
Brainstorm schreef op woensdag 29 september 2010 @ 17:33:
Geven de SQL Server Logs ook geen hint waarom je de betreffende error krijgt?
In de logs kon ik niet zo 1 2 3 iets terugvinden, maar dat kan ook nog aan mij liggen. Hoewel het wel logisch _zou_ kunnen zijn, omdat de foutmelding doet uitschijnen dat SQL server de connectiepoging zelfs niet meer ziet. Maar dat hoeft uiteraard dan weer niet per se zo te zijn :)
In principe is in SQL server het aantal gelijktijdige verbindingen gelimiteerd op 32k (kun je controleren met SELECT @@MAX_CONNECTIONS), maar de hoeveelheid beschikbare geheugen heeft hier invloed op. Misschien worden de verbindingen niet altijd goed afgesloten?
Dat zou best wel eens kunnen, alleen weet ik zonder die performance counters niet zo goed waar ik kan controleren of dat het probleem is. Ik beheer wel zelf de (legacy) codebase, maar het zou handig zijn mocht ik op voorhand weten dat daar mogelijk het probleem zit, voordat ik al mijn tijd verpruts om dat potentiële probleem te fixen.

Nu, omdat het in het verleden nooit is misgegaan in een andere setting, weet ik ook niet zeker of het open connecties zijn die roet in het eten gooien.

Edit:
De Activity Monitor geeft alleszins geen bijzonder vreemd gedrag weer, bv overdreven aantal connecties ofzo.

[Voor 4% gewijzigd door GrimaceODespair op 29-09-2010 17:44]

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee