Windows 7 installeren op RAID0 configuratie mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• wlsgerri
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-03-2022
Ik ga een nieuwe pc installeren met Windows 7 x64.
De pc beschikt over 2 schijven (WD Caviar Black 1TB), die ik in RAID0 (striping) opstelling ga plaatsen.
Nu is mijn vraag of ik Windows 7 hierop ook kan installeren, of kan RAID0 enkel overweg met partities die puur voor data-opslag worden gebruikt?
Is het anderszins af te raden om Windows 7 op schijven in RAID0 te installeren, om wat voor reden dan ook?
(muv de 50% grotere kans op defecten).

Ik heb weinig tot geen ervaring met RAID, vandaar de vraag...
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie info!

Stanley.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:32
Ja dat kan, mits er drivers zijn voor jou specifieke chipset voor windows 7 x64.
Download die eerst, en zet ze op een USB stickje. Tijdens setup laden en gaan met die banaan!

Ohja, niet de exe file op je USB stick zetten, want dat werkt niet :) Maar een uitgepakte versie.

[ Voor 22% gewijzigd door FireDrunk op 29-09-2010 15:51 ]

Even niets...

• wlsgerri
Thanks! Geeft de setup van W7, net als die van WinXP, de mogelijkheid om "Niet Microsoft scsi of raid drivers" te installeren (F6 dacht ik)?

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

aex351

I am the one

Het is ook handig om een specifieke besturingssysteem partitie aan te maken. Mocht het besturingssysteem dan corrupt gaan, dan kan je indien nodig die partitie formateren. Mijn user bestanden, zoals documenten, heb ik ook op een aparte partitie.

Als je Windows installeert met een boot disk dan zal die zeer waarschijnlijk niet je raid opstelling zien. Je hebt dan een optie om de raid drivers te installeren. Die moet je dan even vooraf op een floppy/usb of een te benaderen hdd (niet raid) zetten.

< dit stukje webruimte is te huur >

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

wlsgerri schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:54:
Thanks! Geeft de setup van W7, net als die van WinXP, de mogelijkheid om "Niet Microsoft scsi of raid drivers" te installeren (F6 dacht ik)?
Nee, Windows 7 doet dat op een veel slimmere manier, je kunt gewoon de bestanden laden vanaf USBstick zodra je bij de diskmanager komt.

Overigens heeft win7 voor de meeste controllers gewoon drivers, dus daar hoef je niet eens moeilijk om te doen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

Het is heus niet erg om af en toe zelf wat te zoeken.

Helaas weet ik niet welk moederbord/raid controller je hebt, anders had ik daarvan ook nog wel een linkje opgezocht.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

wlsgerri schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:54:
Dit had je wel kunnen googelen, maar je krijgt in het installatiemenu gewoon een optie om third party drivers te laden (vanaf cd, diskette of USB stick.) Zeer veel controllers worden echter standaard al herkend.

• wlsgerri
Dat doe ik per definitie; een c-partitie voor windows en programmatuur en een d-partitie voor data.
Het antwoord op mijn tweede vraag: "Geeft de setup van W7, net als die van WinXP, de mogelijkheid om "Niet Microsoft scsi of raid drivers" te installeren (F6 dacht ik)?", is dus JA?!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

aex351

I am the one

Ja, het antwoord is ja. Tijdens de installatie krijg je die optie te zien.

[ Voor 9% gewijzigd door aex351 op 29-09-2010 16:02 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• wlsgerri
Sorry, sommige replies waren nog niet zichtbaar.....

Bedankt voor jullie info!

BTW: ik heb een MSI 890FXA-GD70. Daarop zit volgens mij een ATI (ATI SB7xx/SB8xx RAID) RAID-Controller....

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 18:53
Dat is een vrij nieuwe mobo, moet gewoon kunnen.

Ik heb zelf ook w7 x64 op een een raid 0 partitie. Gewoon een virtuele raid 0 schijf aanmaken in de bios en tijdens de installatie setup zal w7 de twee disks dan gewoon als één virtuele disk zien. Je kunt dan gewoon aparte partities aanmaken.

Zelf heb ik nog een externe hardeschijf van 1tb die ik gebruikt in combinatie met windows backup. Windows 7 heeft echt uitermate goeie tools voor het maken van backups. Geen herinstallaties meer, gewoon windows 7 inrichten en een image backup maken. Mocht de OS dan corrupt raken, gewoon installatiecd (usb) in je PC en dan ipv opnieuw installeren de image opnieuw plaatsen.

Geen probleem.

Oh en let wel:

Windows 7 zal de partities inrichten met het type: dynamisch en dus niet standaard, omdat het een raid config betreft.

[ Voor 9% gewijzigd door IngamerX op 29-09-2010 16:16 ]

Pagina: 1