Vergoeding gebruik auto

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 46308

Topicstarter
Een vriendin van mij (voormalig huisgenoot studentenflat) wil voor haar werk graag enkele dagen per week mijn auto lenen. Omdat ik mijn auto enkel in het weekend gebruik kan dit prima.

Uiteraard wil ik wel een vergoeding hiervoor. In eerste instantie hadden we een vast bedrag per kilometer afgesproken. (20 cent) Het probleem hiervan is dat de benzineprijs nogal wisselend is en ik het effect van haarrijstijl in mijn portomonnee voel.

Een alteratief zou zijn om een kleiner vast bedrag per kilometer te rekenen en dat zij zelf de benzine betaald. Het probleem daarvan is weer dat we allebei altijd de auto moeten aftanken.

Hebben jullie een idee voor een goed, eerlijk en makkelijk systeem om een vergoedng te berekenen?

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Ik zou een klein bedrag doen en afgetankt 'overleven'. Dit is gewoon het duidelijkst en overzichtelijkst.

Helemaal als je een goedkoop tankstation in de buurt hebt, dan kun je afspreken om hem in principe na gebruik altijd daar af te tanken.

Als je voor hem ook de benzine vergoed (waarbij 20 ct per kilometer echt belachelijk goedkoop is imho) zul je als hij tussendoor eens tankt, ook zijn 'bonnetjes' moeten terugbetalen... zit je ook weer met extra administratie.

Heb je trouwens ook besproken wat er gebeurt als hij schade rijd? Totalloss misschien zelfs?

[ Voor 9% gewijzigd door EMP op 29-09-2010 13:15 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

En wat doe je bij schade? Persoonlijk zou ik het helemaal niet doen, maar in dit geval lijkt afgetankt afleveren me het makkelijkste en een kleiner bedrag per km.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Anoniem: 46308 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:08:
Een vriendin van mij (voormalig huisgenoot studentenflat) wil voor haar werk graag enkele dagen per week mijn auto lenen. Omdat ik mijn auto enkel in het weekend gebruik kan dit prima.

Uiteraard wil ik wel een vergoeding hiervoor. In eerste instantie hadden we een vast bedrag per kilometer afgesproken. (20 cent) Het probleem hiervan is dat de benzineprijs nogal wisselend is en ik het effect van haarrijstijl in mijn portomonnee voel.

Een alteratief zou zijn om een kleiner vast bedrag per kilometer te rekenen en dat zij zelf de benzine betaald. Het probleem daarvan is weer dat we allebei altijd de auto moeten aftanken.

Hebben jullie een idee voor een goed, eerlijk en makkelijk systeem om een vergoedng te berekenen?
Heel simpel.

Jij leent je auto uit, zij tankt hem af.

Jouw weekend benzine wordt betaald, dat is jouw extraatje. Extra gebruik betekent ook extra kosten in de vorm van onderhoud, banden e.d. die worden min of meer gedekt doordat jij nooit meer hoeft te tanken.

Invoegen doe je zo!

Topicstarter
Ja, dat zou wel heel leuk zijn. Wellicht nuttig detail: ik rijd in het weekend zo'n 400 km, soms nog meer. Zij rijdt er in een week zo'n 150 km mee.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:39

Destruction

(ex-)Automonteur

Het is eigenlijk simpel.

Reken uit wat de auto verbruikt (ga dit ook bijhouden, nav verbruik kun je vrij eenvoudig bepalen hoe ze met de auto omspringt), schrijf kmstanden op als ze de auto meeneemt, en als ze hem terugbrengt/terugzet. Nav verbruik weet je hoeveel benzine ze verstookt heeft, en wat jij dus van haar krijgt.

Ik zou overigens ivm boetes etc, wel een contract opstellen. In een iets andere context, doe ik hetzelfde met de leenauto (ik ben garagist dus..).

- Contact vermeld mijn zaak als eigenaar,
- Gegevens van de klant,
- De datum / het tijdstip dat de auto meeging, en dat hij terugkwam, ,
- Daaronder de gegevens van de auto,
- Onderaan de regel dat brandstof, schades en boetes voor rekening zijn van de onder 2. genoemde lener etc.

Dit heeft mij al meermalen gezeik met boetes gescheeld.. Needless to say, dat betreffende klant mijn leenauto niet meer meekrijgt.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:01

Crazy D

I think we should take a look.

Op de ANWB site kun je uitrekenen wat je auto per km kost: http://www.anwb.nl/auto/r...torijden,/autokosten.html
Ik ben ook eens een pdfje met een lijst tegen gekomen, voor mijn auto herinner ik mij dat daar iets van 45 cent stond, die link geeft ongeveer hetzelfde bedrag per km. Je kunt allicht kijken of je daar een wat realistischer bedrag uit krijgt want 20 cent lijkt me erg weinig om al je kosten mee te dekken.

Exact expert nodig?

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat lukt idd bij lange na niet, misschien dat 20ct de brandstof dekt, maar bij autorijden komt iets meer kijken, zoals je ws. wel weet :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-07 15:52
Crazy D schreef op woensdag 29 september 2010 @ 23:09:
Op de ANWB site kun je uitrekenen wat je auto per km kost: http://www.anwb.nl/auto/r...torijden,/autokosten.html
Ik ben ook eens een pdfje met een lijst tegen gekomen, voor mijn auto herinner ik mij dat daar iets van 45 cent stond, die link geeft ongeveer hetzelfde bedrag per km. Je kunt allicht kijken of je daar een wat realistischer bedrag uit krijgt want 20 cent lijkt me erg weinig om al je kosten mee te dekken.
Dat werkt alleen niet voor oudere auto's. XX-99-XX ziet hij niet als geldige invoer. In dat geval geeft deze pagina de info die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:02
Die site van de anwb geeft wel vreemde waarden...?

edit: zou idd de 2e hands lijst moeten proberen

[ Voor 33% gewijzigd door Reloader op 01-10-2010 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:44

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Daarnaast kan zij natuurlijk ook gewoon 19cnt/km declareren bij haar werkgever, dus reken jezelf maar iets rijker.

Lijkt mij trouwens vervelend om je auto zo te moeten verdelen. Wat ga je doen bij een dag verlof of vakantie?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Als TS met zn auto op vakantie wil heeft de goede vriendin in kwestie gewoon pech, lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou dit dus nooit doen. Hoe aardig ze ook is of hoe goed je d'r ook kent, als ze een ongeluk krijgt (hoeft niet eens haar schuld te zijn, als ze maar aansprakelijk is :P) ben jij de lul, niet zij. Bovendien zal je verzekering dan mogelijk gaan klagen dat je haar niet als regelmatige bestuurder hebt vermeld.

Echt waar: een keer de auto lenen zou ik geen probleem vinden, maar dit wordt zo stelselmatig dat het risico me te groot wordt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Reken eens uit wat je auto per kilometer kost. Dat is echt VEEL meer dan die 20ct per kilometer. Dus niet alleen brandstofkosten, maar wat dacht je van:
-Verzekering
-Onderhoud
-Wegenbelasting
-Afschrijving
Dan kom je vrij snel richting de 1 euro per kilometer denk ik.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 21:49
Misschien een aanvulling op de anwb site optie, http://www.berekenhet.nl/modules/werken/autokosten-met-kilometer-vergoeding.html voor auto's van elke leeftijd. Het gaf mij in iedergeval wel een goed beeld van de maandlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het idee dat sommige mensen hier eea iets te zwaar opnemen.
Het is een oude auto met een dagwaarde van zo'n 1000 euro. Het risico is wat dat betreft beperkt. Mocht zij schade rijden zal ze die inderdaad zelf moeten betalen en het kan nooit kwaad om daar nog eens aandacht op de vestigen.

Met de site die w00d suggereerde kom ik op een kilometerprijs van 21 cent. Dat is gerekend met 56 euro wegenbelasting per kwartaal (Twingo is licht). 25 euro per maand verzekering (wa, 2 jaar schadevrij), en 250 a 300 per jaar aan onderhoud. Het verbruik heb ik geschat op gemiddeld 1/10 l/km met een benzineprijs van 1,46 euro/l. Ik rij zo'n 20000 per jaar

Dus ik snap niet helemaal hoe jullie op veel hogere km prijzen komen.

Overigens had ik dit topic meer bedoelt om op een constructie uit te komen waarbij de kosten wat eerlijker berekend worden (mbt rijstijl en benzineprijs) en we toch niets steeds de auto hoeven af te tanken.

Maar wel allemaal erg bedankt voor jullie meedenken en waarschuwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ok, een oude auto. Dan heb je een veel grotere kans op stukken en dat zal jij moeten betalen, ook als het gebeurd als zij onderweg is. Ik zou gewoon een beetje kijken wat het kost zoals je al gedaan had en er nog een marge bovenop gooien omdat het jouw auto is en jij toch het meeste risico loopt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-07 10:43
Wel een leuke site. Ben wel te spreken over het feit dat ze de kosten helemaal specificeren.

Soms staan er wel wat hoge getallen in. Zo zou mijn auto 8 cent/km aan verzekering kosten bij 18.000 km/jaar. dat is 120 euro per maand. Ik betaal (all risk incl no-claim beschermer) nog geen 55 euro per maand. Kennelijk rekenen ze met een beperkt aantal schaevrije jaren.

Ook voor het ondehoud rekenen ze best veel. Ik Zou 2000 euro per jaar kwijt zijn aan onderhoud, reparaties en banden. Daarvan al 500 euro aan banden. Voor 500 a 600 euro laat ik 4 nieuwe banden monteren en die gaan gelukkig wel wat langer mee dan 18.000 km ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 22:04
Al die sites gaan er vanuit dat het alternatief géén auto is. Voor de TS is de situatie natuurlijk anders. De auto staat door de week niets te doen, behalve zichzelf af te schrijven. (In hoeverre je daar nog van kan spreken met een oudere auto). Een vergoeding voor de brandstof en wat slijtage/onderhoud is dan al genoeg. Zorg alleen dat je inderdaad duidelijk maakt dat schade voor eigen rekening is.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 10:26

BrZ

DikkieDik schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 11:52:
Zorg alleen dat je inderdaad duidelijk maakt dat schade voor eigen rekening is.
Schade aan de auto zelf kan je zo prima verrekenen, maar als zij een andere (dure) auto ramt gaat het toch echt gewoon jouw zekering worden die het gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-07 10:43
DikkieDik schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 11:52:
Al die sites gaan er vanuit dat het alternatief géén auto is. Voor de TS is de situatie natuurlijk anders.[...]
Ik zou eens op de link klikken. Die module van de ANWB houdt namelijk de vaste en variabele kosten heel netjes uit elkaar. Zelfs de afschrijving wordt verdeeld naar een vast en een variabel bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

BrZ schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 13:00:
[...]

Schade aan de auto zelf kan je zo prima verrekenen, maar als zij een andere (dure) auto ramt gaat het toch echt gewoon jouw zekering worden die het gaat betalen.
Ik heb dit gehad met mn leenauto. Ik heb de aansprakelijkheid bij de bestuurder zelf neergelegd, uiteindelijk kostte het mij niks, maar de klant kon het schadebedrag gaan overmaken.

Let wel: mn leenauto staat op mn algemene garageverzekering (aansprakelijkheid, rechtbijstand, brand, inbraak, bedrijfsauto, you name it), 1 pakket, niet goedkoop en bij elk voorval gaat het eigen risico (en de premie) met zo'n 300 euro omhoog.. Je wil je dus goed indekken voor dit soort gevallen.

Wat mij betreft is niet niet relevant of het hier nou om een nieuwe Mercedes of om een oude Renault gaat. Je moet je goed indekken. Jij wil niet achteruit vallen in schadevrije jaren, omdat zij schade rijdt..

De enige die in mijn prive auto rijdt is mn vriendin, zij staat uiteraard bij de polis vermeldt als regelmatig bestuurder (ze is 3 jaar jonger dan ik, dus nog in de risicogroep)

[ Voor 25% gewijzigd door Destruction op 02-10-2010 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Destruction schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 15:12:
[...]

Wat mij betreft is niet niet relevant of het hier nou om een nieuwe Mercedes of om een oude Renault gaat. Je moet je goed indekken. Jij wil niet achteruit vallen in schadevrije jaren, omdat zij schade rijdt..
Dat is het punt inderdaad. Dat de auto slechts 1000 euro is, boeit niet. Als die vriendin schade rijdt is het jouw auto met jouw verzekering die gaat betalen of in het ergste geval zal melden dat die vriendin niet op de polis vermeld is als (toch wel redelijk) regelmatige bestuurder, waardoor je zelf mag gaan betalen of je vriendin aansprakelijk moet stellen (leuk voor de relatie met haar ;)).

Nu kun je wel volhouden dat de kans op een ongeluk vrij klein is, maar wat ga je doen als je straks terugvalt in schadevrije jaren en die vriendin van je jou moet compenseren? Dat effect werkt _jaren_ door en kost zoveel dat ze beter een eigen auto van 1000 euro had kunnen kopen ;) En dan zien we nog even over het hoofd dat jouw goedkope auto vrij snel total loss is.

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 02-10-2010 20:11 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1