Toon posts:

SAS Expander performance

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,
Ik vraag me het volgende af:
Maakt een SAS Expander de bandbreedte naar je disks nou groter, of juist kleiner?

Mijn idee is namelijk dat als ik 1 aansluiting op mijn RAID controller op de SAS Expander zet,
En aan de SAS Expander hangen 8 schijven,
Dan deel ik toch de bandbreedte van die ene aansluiting met 8 schijven?

Klopt dit, of zie ik het verkeerd?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hangt waarschijnlijk ook af van je SAS controller. Als die poort standaard al 4 of 8 harddisks aan kan sturen dan zal een SAS expander daar weinig van merken.

Op mijn Dell PERC 5/i controller zitten 2 SAS poorten waar elk ook zonder problemen 4 SAS/SATA disken aan kunnen zonder bandbreedte te verliezen.

https://discord.com/invite/tweakers

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

De meeste expanders hebben een infiniband of mini-SAS connector. Beiden hebben 4 SAS kanalen van 3 of 6 (bij SAS 2.0) Gbit elk. Dat is dus 12 of 24 Gbit per kabel. Dat is dus 1.5 Gbyte/sec maximaal. Daar heb je toch nog steeds redelijk wat disks voor nodig.

Komt nog bij dat de meeste SAS Expanders meestal twee kabels aan kunnen voor dubbele bandbreedte

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 12:24:
Hoi allen,
Ik vraag me het volgende af:
Maakt een SAS Expander de bandbreedte naar je disks nou groter, of juist kleiner?

Mijn idee is namelijk dat als ik 1 aansluiting op mijn RAID controller op de SAS Expander zet,
En aan de SAS Expander hangen 8 schijven,
Dan deel ik toch de bandbreedte van die ene aansluiting met 8 schijven?
Die enkele aansluiting op de raid-controller is vaak een wide port van vier poorten, bijv. met behulp van een Mini SAS x4-connector. Bij SAS 3G heb je dan in totaal 1,2GB/s bandbreedte naar de SAS-expander beschikbaar. Als er aan de SAS-expander acht harde schijven worden gehangen hou je bij gelijke belasting van deze schijven 150MB/s bandbreedte per schijf over wat meer dan genoeg is.