• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 19:32

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Ik heb een voorwerp waarop ik wil scherpstellen, en ik wil weten wat de Field of Depth is waarbinnen er nog sprake is van scherp.

Nu heb ik op internet gezocht, en begrepen dat hiervoor een circle of confusion gedefinieerd wordt.
Met gebruik van formules kom ik bijvoorbeeld op het volgende uit:

f = 55mm
d = 2.8mm
voorwerpafstand: 150mm.
Field of Depth: +- 1mm.

Met
code:
1
Dn = s*f^2 / (f^2 + N*c(i)*(s-f))
kom ik dan uit op een CoC van 0.015mm.
Maar hoe weet ik nu of dit haalbaar is met mijn camera? Dus dat mijn camera scherp kan stellen, in een gebied van minimaal +- 1mm rondom de 150mm?

tjah..

• Joor
  • Laatst online: 17-09-2024
Dit ligt aan je lens, als die een minimale scherpstelafstand van meer dan 150mm heeft gaat het niet lukken natuurlijk.

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Joor schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:47:
Dit ligt aan je lens, als die een minimale scherpstelafstand van meer dan 150mm heeft gaat het niet lukken natuurlijk.
Ja oke, dat snap ik :)
Maar zijn er verder geen constraints? Als ik een lens heb die vanaf 100mm kan scherpstellen, en ik maak een foto van iets op 150mm, weet ik dan zeker dat een gebied van 149mm-151mm scherp wordt afgebeeld?

tjah..

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 11:13
Je hebt daar prima online calculators voor :)

http://www.dofmaster.com/dofjs.html is een voorbeeld.

• Joor
gizmo9003 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:54:
[...]

Maar zijn er verder geen constraints? Als ik een lens heb die vanaf 100mm kan scherpstellen, en ik maak een foto van iets op 150mm, weet ik dan zeker dat een gebied van 149mm-151mm scherp wordt afgebeeld?
Als je focust op iets van 150mm wel ;)

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Wolfensteijn schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:59:
Je hebt daar prima online calculators voor :)

http://www.dofmaster.com/dofjs.html is een voorbeeld.
Oke, dat werkt inderdaad prettig. Bij een canon 1000D geeft deze tool aan: CoC = 0.019mm. Is dat dan een eigenschap van die camera? ik dacht dat CoC gewoon een rekengetal was.

tjah..

Anoniem: 175233

gizmo9003 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:54:
[...]
Als je er vanuit gaat dat je autofocus, (of manual focus) nauwekeurig genoeg is, dan zal inderdaad dat gebied scherp zijn. De scherptediepte is namelijk een optische eigenschap, bepaald door de grootte van het diafragma en je sensor grootte, en niet door iets mechanisch met een tolerantie. Dus dat krijg je gewoon.

Die focus nauwkeurigheid is naturlijk niet per definitie gegarandeerd... maar de camera fabrikanten zijn natuurlijk wel slim genoeg om een AF systeem te gebruiken dat voor normaal gebruik voldoende nauwkeurigheid heeft. Bij extreem korte scherptediepte (dus primes met f/1.4 e.d.) kun je wel in de problemen.

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Waar heb je deze rekenarij eigenlijk voor nodig? Je kunt toch gewoon een foto maken en kijken of 'ie op het goede punt scherpstelt? Of heb je één of andere laboratorische setup waarbij je camera en voorwerp tot op de micrometer gepositioneerd kunnen worden ofzo?

Oprechte interesse hoor, heb echt geen idee wat je toepassing is enzo :).

[ Voor 12% gewijzigd door mcdronkz op 29-09-2010 12:33 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

gizmo9003 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 12:02:
[...]

Oke, dat werkt inderdaad prettig. Bij een canon 1000D geeft deze tool aan: CoC = 0.019mm. Is dat dan een eigenschap van die camera? ik dacht dat CoC gewoon een rekengetal was.
De CoC is afhankelijk van de sensorgrootte, zie ook: http://www.dpreview.com/l...ircle_of_Confusion_01.htm

:)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
mcdronkz schreef op woensdag 29 september 2010 @ 12:31:
.. Of heb je één of andere laboratorische setup waarbij je camera en voorwerp tot op de micrometer gepositioneerd kunnen worden ofzo?
De CoC is afhankelijk van de sensorgrootte, zie ook: http://www.dpreview.com/l...ircle_of_Confusion_01.htm
Hmm.. nu gaat er iets mis in mijn hoofd. De image van de sensor wil ik niet afdrukken of iets dergelijks, ik wil de gemaakte foto op mijn pc bekijken. En dan moet ik dots tot 5um kunnen onderscheiden (200lp/mm).
Maar deze dots kunnen in de "echte wereld" wel een hoogteverschil hebben van max 1mm. Vandaar dat ik zeker wil zijn dat de camera kan scherpstellen over het hele gebied van +-1mm rondom 150mm.

Maar de CoC afhankelijk van de sensorgrootte, dat kan eigenlijk toch niet? Dat is toch altijd uitgegaan van een foto van 10'x8', op 25cm afstand? Nou.. die laatste eigenschappen zijn bij mij dus helemaal niet relevant. Ik zou dus denken:
geen vergroting, ik bekijk letterlijk alle pixels die op de sensor zitten ook op mijn pc. Kijkafstand? Geen idee. Zolang er maar 200lp/mm onderscheiden kunnen worden.
Geeft dat dan een CoC van 1/200 = 0.005mm (gewoon op de beeldsensor dus). Zo ja, als ik dat omreken naar FOD, ligt het gebied op +- 50um rondom de 150mm. Is die berekening juist?

[ Voor 5% gewijzigd door gizmo9003 op 29-09-2010 13:32 ]

tjah..

• Joor
Even voor de zekerheid... Wil je dit met de kitlens van je 1000D gaan doen? Dan moet je minimaal 300mm gaan nemen als scherpstel-afstand.

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Joor schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:14:
Even voor de zekerheid... Wil je dit met de kitlens van je 1000D gaan doen? Dan moet je minimaal 300mm gaan nemen als scherpstel-afstand.
Nee dit staat nog niet vast. Mocht ik die gaan gebruiken dan pas ik de voorwerpsafstand daar uiteraard op aan.

Edit:

Om het wat duidelijker te maken, een en ander berekend. Begrijp ik het goed, dat volgend plaatje de grenzen van de voorwerpsafstand aangeeft waarbinnen de scherpheid die op de x-as vermeld staat gehaald wordt op het sensor oppervlakte?

Afbeeldingslocatie: http://www.bloontje.nl/mies/coc.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door gizmo9003 op 29-09-2010 13:42 ]

tjah..

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Ik volg even niet waarom iedereen blijft volhouden waarom de sensorgrootte van invloed is op de DoF. CoC is uiteraard van invloed, maar een grotere/kleinere sensor houdt alleen maar in dat de afstand tot je onderwerp verandert als de kadering hetzelfde blijft. Dan zal je DoF inderdaad veranderen omdat de scherpstelafstand ook verandert. Ik kwam laatst nog een duidelijke uitleg hiervan tegen maar ik kan het niet weer vinden :(

This too shall pass

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Persoonlijk zou ik gewoon proefondervindelijk gaan vaststellen bij welk diafragma je de benodigde scherptediepte verkrijgt. Als je het wilt uitrekenen zul je namelijk eerst de CoC van je monitor moeten bepalen volgens mij en vanuit daar gaan rekenen wat dan de CoC @ sensor is en wat dus de DoF wordt.

@Sharky: dat is weer een heel ander verhaal, heb je dat verhaal @ DPreview ook gelezen? Daar staat volgens mij vrij duidelijk uitgelegd op welke manier de sensorgrootte de CoC beinvloedt. Zie ook de dofmaster calculator, waar de CoC verandert als je een andere sensor kiest. Dat heeft maar een beperkt effect op de DoF, maar de reden dat ik het noemde was dat de TS zich afvroeg waarom dat CoC getal in die calculator voorkwam en afhankelijk was van de gekozen camera.

[ Voor 78% gewijzigd door Orion84 op 29-09-2010 13:52 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

gizmo9003 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:11:
[...]
Maar de CoC afhankelijk van de sensorgrootte, dat kan eigenlijk toch niet? Dat is toch altijd uitgegaan van een foto van 10'x8', op 25cm afstand?
Inderdaad, voor fotografie en scherptediepte is de CoC afhankelijk van sensor grootte. Komt omdat scherptediepte gebaseerd is op de eigenschappen van je oog. Een bepaalde CoC op een fotoafdruk (bepaald formaat, bepaalde afstand) wordt door je oog/hersenen als scherp gezien. Daaruit reken je dan terug hoe groot de CoC op de sensor moet zijn, zodat je oog het als scherp waarneemt. En dat is dan uiteraard afhankelijk van de sensor grootte, omdat er met verschillende sensor groottes een andere vergroting tussen afdruk en sensor zit.

Inderdaad is dat voor jouw specifiek taak niet relevant, en dan kun je je eigen CoC bepalen, zoals je al deed.

Er zijn echter nog wel een paar kanttekeningen bij je berekening:
  • Lens resolutie; je zul hard moeten zoeken voor een lens die 200 lp/mm haalt.
  • Pixel grootte; de berekening heeft weinig nut wanneer je pixels groter zijn dan je CoC.
En daarnaast... met fotografie lenzen zul je geen focusafstanden van honderden millimeters bereiken. Maar je kunt natuurlijk andere lenzen gebruiken, en de camera puur en alleen voor de sensor gebruiken. Op die manier wordt het bijvoorbeeld in een microscoop gebruikt.

------------------------------
Sharky schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:44:
Ik volg even niet waarom iedereen blijft volhouden waarom de sensorgrootte van invloed is op de DoF.
Omdat het de waarheid is....
CoC is uiteraard van invloed, maar een grotere/kleinere sensor houdt alleen maar in dat de afstand tot je onderwerp verandert als de kadering hetzelfde blijft. Dan zal je DoF inderdaad veranderen omdat de scherpstelafstand ook verandert.
Als je de afstand tot je onderwerp hetzelfde houdt, en je kadering aanpast via de brandpuntsafstand, dan veranderd de DoF echter óók!

Sensor grootte heeft gewoon invloed op de DoF, omdat er bij een cropped sensor twee dingen gebeuren:
  1. Het beeld wordt gecropped t.o.v. een FF sensor
  2. Het beeld wordt vergroot zodat je weer op dezelfde grootte uitkomt. (Je gaat immers geen kleinere foto's afdrukken, omdat je met een ander sensor formaat werkt. )
Die extra vergroting, is waar je verschil vandaan komt... De scherptediepte (in fotografie) is begrip dat uitgaat van een aanvaardbare CoC op een foto afdruk op een bepaald formaat. Wanneer je de aanvaardbare CoC op de afdruk terugrekent naar de aanvaardbare CoC op de sensor, dan is dat simpelweg een kwestie van de CoC delen door de vergroting van sensor naar afdruk. En dus is de CoC op de sensor afhankelijk van de grootte van de sensor.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 175233 op 29-09-2010 14:00 ]

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Anoniem: 175233 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:50:
Inderdaad is dat voor jouw specifiek taak niet relevant, en dan kun je je eigen CoC bepalen, zoals je al deed.
Ah, dan heb ik gelukkig toch iets goed begrepen van het verhaal ;)
Er zijn echter nog wel een paar kanttekeningen bij je berekening:
  • Pixel grootte; de berekening heeft weinig nut wanneer je pixels groter zijn dan je CoC.
Die lens resolutie, is daar een andere term voor die fabrikanten (zoals canon) gebruiken? Want die ben ik nog niet tegengekomen bij lenzen van hen (EF-reeks)
En als een pixel groter is dan de CoC, bedoel je dat dat geen nut meer heeft, omdat er dan toch al meerdere punten uit het orginele beeld binnen 1 pixel vallen? Of begrijp ik dat fout.

tjah..

• Sharky
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Orion84 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:47:

@Sharky: dat is weer een heel ander verhaal, heb je dat verhaal @ DPreview ook gelezen? Daar staat volgens mij vrij duidelijk uitgelegd op welke manier de sensorgrootte de CoC beinvloedt. Zie ook de dofmaster calculator, waar de CoC verandert als je een andere sensor kiest. Dat heeft maar een beperkt effect op de DoF, maar de reden dat ik het noemde was dat de TS zich afvroeg waarom dat CoC getal in die calculator voorkwam en afhankelijk was van de gekozen camera.

[...]

Omdat het de waarheid is....

[...]

Als je de afstand tot je onderwerp hetzelfde houdt, en je kadering aanpast via de brandpuntsafstand, dan veranderd de DoF echter óók!
Lezen svp.
Sensor grootte heeft gewoon invloed op de DoF, omdat er bij een cropped sensor twee dingen gebeuren:
  1. Het beeld wordt gecropped t.o.v. een FF sensor
  2. Het beeld wordt vergroot zodat je weer op dezelfde grootte uitkomt. (Je gaat immers geen kleinere foto's afdrukken, omdat je met een ander sensor formaat werkt. )
Er wordt helemaal niets vergroot. Er wordt gecropt door je sensor, that's it.
Die extra vergroting, is waar je verschil vandaan komt... De scherptediepte (in fotografie) is begrip dat uitgaat van een aanvaardbare CoC op een foto afdruk op een bepaald formaat. Wanneer je de aanvaardbare CoC op de afdruk terugrekent naar de aanvaardbare CoC op de sensor, dan is dat simpelweg een kwestie van de CoC delen door de vergroting van sensor naar afdruk. En dus is de CoC op de sensor afhankelijk van de grootte van de sensor.
Allereerste hit op Google: http://www.cambridgeincol...al-camera-sensor-size.htm
As sensor size increases, the depth of field will decrease for a given aperture (when filling the frame with a subject of the same size and distance). This is because larger sensors require one to get closer to their subject, or to use a longer focal length in order to fill the frame with that subject. This means that one has to use progressively smaller aperture sizes in order to maintain the same depth of field on larger sensors. The following calculator predicts the required aperture and focal length in order to achieve the same depth of field (while maintaining perspective).

This too shall pass

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Daar staat toch nergens dat de sensorgrootte geen invloed heeft op de CoC? Er staat enkel dat je DoF verandert als je de cropfactor compenseert met een langere lens of een kortere afstand. Die twee dingen staan los van elkaar. Jij geeft nu een stuk tekst over het tweede fenomeen, om vervolgens te zeggen dat het eerste fenomeen (invloed op CoC) niet waar is.

Lees dat stuk op DPreview nu nog eens over wat de DoF en CoC nu precies zijn en hoe ze worden bepaald :)

• Sharky
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Oh sorry, misschien was ik niet helemaal duidelijk. Uiteraard zullen sensorgrootte en CoC elkaar beïnvloeden, en heeft dat weer invloed op de DoF. Dat betwijfel ik ook niet. Ik heb alleen wel eens mensen horen/zien zeggen dat 'grotere sensor = kleinere DoF' zonder de nuance van CoC. Het is juist de nuance die ik dacht te missen hier. Dan zijn we het eens geloof ik :)

This too shall pass

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Volgens mij heeft niemand in dit topic iets dergelijks geroepen, vandaar dat jouw opmerking waarschijnlijk wat verkeerd werd opgevat. Enkel Anoniem: 175233 in "scherpstellen, circle of confusion" is wellicht wat kort door de bocht met "De scherptediepte is namelijk een optische eigenschap, bepaald door de grootte van het diafragma en je sensor grootte". Niet fout, maar in een kwestie waar nogal wat factoren een rol spelen zijn daar inderdaad wel wat nuances bij te plaatsen.

Maar goed, dan zijn we het inderdaad wel eens ja :)

gizmo9003 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 14:20:
[...]
Die lens resolutie, is daar een andere term voor die fabrikanten (zoals canon) gebruiken? Want die ben ik nog niet tegengekomen bij lenzen van hen (EF-reeks)
Lens fabrikanten gebruiken typisch de MTF waarden bij bepaalde resolutie. De MTF is de 'modulation transfer function'. Dat is een percentage dat aangeeft hoe goed de lens een dergelijke resolutie (ruimtelijke frequentie) kan afbeelden. Als je in de MTF charts van Canon kijkt, dan zie je lijnen voor iets van 10 en 30 lp/mm, hetgeen indicatief is voor contrast en scherpte.

Ze gebruiken die waarden, omdat dat als een nuttiger criterium voor daadwerkelijke fotografie gezien wordt, dan de maximale scherpte die een lens bereikt. De meeste review sites laten echter de maximale scherpte zien... (Maar die bereik je dus alleen in het exacte midden van je scherptediepte...)

In de praktijk liggen goede lenzen ergens in de buurt van 80 lp/mm maximale resolutie... NB: Dat is nogal afhankelijk van de manier waarop je het meet! Waar leg je de grens? Wanneer een lens 50% van zijn contrast verloren heeft, of wanneer het 90% van het contrast verloren heeft? In beide gevallen kun je (bij voldoende signaal ruis verhouding) twee lijnen nog onderscheiden... In het laatste geval is het natuurlijk geen mooie foto meer... Maar als detector kan het voldoende zijn.

Zie ook http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF.html voor een zee van informatie. (Pas alleen op dat je er niet in verdrinkt...)
En als een pixel groter is dan de CoC, bedoel je dat dat geen nut meer heeft, omdat er dan toch al meerdere punten uit het orginele beeld binnen 1 pixel vallen? Of begrijp ik dat fout.
Precies. Je concept van scherptediepte wordt dan irrelelevant. Je scherpte wordt dan begrensd door je sensor, en niet de scherptediepte.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 15:29

Floor-is

5.2

Pas op trouwens, want er is iets als MTBF wat nog wel eens wordt afgekort naar MTF. Valt op zich snel zat op overigens: dat getal is over het algemeen groter dan 100.000 ;)

Bericht hierboven

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
Orion84 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:47:
COC wordt niet beinvloed door de sensor grootte maar door de pixel dichtheid / pixel formaat. De COC omschrijft wanneer een rond stipje niet meer door de sensor als benadering van een rondje maar als enkele pixel wordt gezien.
Anoniem: 175233 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 16:26:
Lens fabrikanten gebruiken typisch de MTF waarden bij bepaalde resolutie. De MTF is de 'modulation transfer function'. Dat is een percentage dat aangeeft hoe goed de lens een dergelijke resolutie (ruimtelijke frequentie) kan afbeelden. Als je in de MTF charts van Canon kijkt, dan zie je lijnen voor iets van 10 en 30 lp/mm, hetgeen indicatief is voor contrast en scherpte.
Welke MTF waarden relevant zijn hangt af van de pixel dichtheid van de sensor (even sensor structuur, AA filters e.d achterwegen gelaten). En MTF grafieken interpreteren op een manier dat je ze kan vergelijken is practisch onmogenlijk. Onderandere omdat iedereen weer andere ruimtelijke frequenties gebruikt. Zeiss (een fabrikant die mikt op scherpte en microcontrast) gebruikt volgens mij 50 en 80 (nogal een verschil met de 10 en 30 die canon gebruikt).

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

martijn_tje schreef op woensdag 29 september 2010 @ 18:05:
[...]

COC wordt niet beinvloed door de sensor grootte maar door de pixel dichtheid / pixel formaat. De COC omschrijft wanneer een rond stipje niet meer door de sensor als benadering van een rondje maar als enkele pixel wordt gezien.
Als dat zo is, dan is http://dofmaster.com/dofjs.html dus ook onbetrouwbaar, aangezien daar allerlei APS-C modellen met totaal verschillende pixel dichtheid op een hoop geveegd worden en fullframe camera's met een vergelijkbare pixeldichtheid als bepaalde APS-C modellen toch een andere CoC hebben.

En ook de uitleg op DPReview.com vertelt volgens mij een ander verhaal :?

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
martijn_tje schreef op woensdag 29 september 2010 @ 18:05:

Nee. De CoC omschrijft wanneer een rond stipje niet meer door je ogen als een rondje wordt gezien op een afdruk.

Dan hebben we het dus over een cirkel die buiten de camera licht.
Jij zit te kijken naar een cirkel binnen de camera op het sensor vlak. Dat is een misverstand dat bij dit soort discussie heel vaak optreedt als je niet duidelijk maakt wat voor definitie van CoC je gebruikt.

Als jij het effect mee neemt naar de uiteindelijke afdruk, dan zul je zien dat de sensor groote ineens weer wel een rol speelt.
Welke MTF waarden relevant zijn hangt af van de pixel dichtheid van de sensor (even sensor structuur, AA filters e.d achterwegen gelaten). En MTF grafieken interpreteren op een manier dat je ze kan vergelijken is practisch onmogenlijk. Onderandere omdat iedereen weer andere ruimtelijke frequenties gebruikt. Zeiss (een fabrikant die mikt op scherpte en microcontrast) gebruikt volgens mij 50 en 80 (nogal een verschil met de 10 en 30 die canon gebruikt).
Hoe kom je daar bij? Bespeur ik enige Zeis verheerlijking?

Lees dit document eens: http://www.zeiss.com/C125...ile/CLN_MTF_Kurven_EN.pdf
Zeis gebruikt 10, 20 en 40 lp/mm. Dat is nogal een verschil met de vermeende 50 en 80 die jij claimt.

Waarbij ook aangegeven wordt dat mensen altijd te veel waarde hechten aan de 40lp/mm curve en te weinig aan de 10 lp/mm
Dat ligt dan ineens helemaal niet ver af van de 10 en 30lp/mm die Canon gebruikt.

Overigens is dat sowieso een heel interessant document voor mensen die meer van de technische details willen weten. Met name dat gedeelte over de point spread function vond ik erg leuk om te lezen.
De mensen die zich zo zorgen maken over vermeende diffractie als een airy disk even groot word als een pixel zouden dat eens moeten lezen. Lekker ontnuchterend :)

[ Voor 3% gewijzigd door mjtdevries op 30-09-2010 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 01:07

De Zeiss Biogon 25mm ZM zou het moeten kunnen als maar de helft waar is van dit verhaal.
Probleem alleen is, dat ie niet op een DSLR past.

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 01-10-2010 02:14 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik heb niet alles gelezen, maar even een paar opmerkingen.

De CoC is een waarde die gebruikt wordt om een link te leggen tussen enerzijds de scherptediepte (Depth of Field=DOF) zoals je die ervaart als je naar een afdruk kijkt en anderzijds de sensorgrootte/brandpunt/diafragma die nodig is om die specifieke foto te maken.

Hoewel men dat tegenwoordig vergeten lijkt te zijn dien je als fotograaf eerst de CoC uit te rekenen die je wilt gebruiken voor een bepaalde afdrukgrootte, bekijksafstand en zelfs de kwaliteit van de ogen van de toeschouwer. Heb je die waarde, dan kan je daarna voor elke (toereikende) combinatie van sensor/brandpunt/diafragma uitrekenen welke waarden je nodig hebt om die specifieke foto te maken.

Voor het gemak gaan de meeste online DOF calculators er vanuit dat je altijd naar een 20x25cm afdruk kijkt van 25 cm afstand. De volgende stap is dan een vaste CoC waarde aan een camera koppelen; dit is echter principieel fout.

In algemene zin hangt de DOF af van de afbeeldingsmaatstaf, of de verhouding tussen de grootte van het originele object en de grootte van het op de sensor geprojecteerde beeld. Denk aan een vlieg die je beeldvullend fotografeert, die is niet van voor tot achter scherp te krijgen met f/22. Bouw je een vergelijkbare vlieg zo groot als een huis dan lukt dat makkelijk met f/5.6.

Als je nu een beeld op je sensorvlak projecteert maakt het voor de DOF natuurlijk niet uit hoe groot die sensor uiteindelijk is, want de lichtstralen weten niets van sensors. Die grootte van de sensor is alleen belangrijk voor welk deel van het geprojecteerde beeld daadwerkelijk op de foto terecht komt.

Wil je nu hetzelfde object op twee verschillende sensorgrootten beeldvullend vastleggen dan zal je voor de grote sensor een langer brandpunt moeten gebruiken dan voor de kleine sensor. Hierdoor wordt voor de grote sensor de afbeeldingsmaatstaf groter en dus de DOF kleiner.
Pagina: 1