• E-razor1984
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21-09 22:12
Hoi Medetweakers,

Ik heb hier een probleempje. Heb hier een internetverbinding van ziggo (alles in extra) in combinate met een D-link DIR-655 router. Verder heeft mijn laptop een wireless N netwerkkaart er in zitten (Realtek RTL8192SE). Nu komt mijn draadloze netwerksnelheid niet hoger dan 54 mbit. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

- heb al nieuwe driver geinstalleerd voor deze NIC
- Config van me router nagelopen (deze staat op mixed (802.11b/g/n)

[Voor 15% gewijzigd door E-razor1984 op 29-09-2010 10:40]

• redfox314
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21-09 20:55
een veel gemaakte fout bij het instellen van n netwerken is het over het hoofd zien van de verplichting van wpa te gebruiken om de volle snelheid te maken. Met WEP kan je hoogstens 54Mbps halen.

• E-razor1984
redfox314 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:00:
een veel gemaakte fout bij het instellen van n netwerken is het over het hoofd zien van de verplichting van wpa te gebruiken om de volle snelheid te maken. Met WEP kan je hoogstens 54Mbps halen.
Mijn router stond al ingesteld op WPA2-PSK, maar heb em nu naar fabrieksinstellingen gereset. Van voor af aan alles opnieuw ingesteld. Nu hal ik op me draadloze netwerk 65 mbit. Is dit het maximale, want volgens mij moet die 802.11n standaard tot 300 mbit kunnen. of zie ik iets over het hoofd ?

• redfox314
De afstand tussen je router en je apparaat is natuurlijk wel omgekeerd evenredig met je snelheid. Mijn eigen dir 655 haalt op 20m nog iets van 60Mbps (dat is de snelheid die windows aangeeft) De eigenlijke throughput is rond de 20Mbps). In mijn huis is dit zo slecht omdat er 4 betonnen muren tussen de positie van de router en mijn apparaat zitten. De dikte van die muren speelt een rol en ook de hoek hoe het signaal door de muur moet.
Op een hoek van 30° is een muur van 5 cm dik voor je signaal 10 cm dik. Op 10° is je muur bijna 30 cm dik

Ga eens met je laptop naast je router zitten en zie wat er dan gebeurt.

• hellboy123
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-09 21:09
De d-link heeft volgens mij overigens geen echte "N", want er wordt nooit een hogere waarde dan 150mbps weergegeven. Ook al zit je naast de router

• redfox314
hellboy123 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 12:22:
De d-link heeft volgens mij overigens geen echte "N", want er wordt nooit een hogere waarde dan 150mbps weergegeven. Ook al zit je naast de router
hangt ook van je netwerkkaart af. Als ik met mijn laptop met een Intel 5300 kaart naast de router ga zitten krijg ik 300Mbps. Als ik echter met een andere laptop met Intel 4965AGN kaartje verbind dan is het maximum 130 Mbps

[Voor 37% gewijzigd door redfox314 op 29-09-2010 12:33]

• Nivk
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 09:41
E-razor1984 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:15:
Mijn router stond al ingesteld op WPA2-PSK, maar heb em nu naar fabrieksinstellingen gereset. Van voor af aan alles opnieuw ingesteld. Nu hal ik op me draadloze netwerk 65 mbit. Is dit het maximale, want volgens mij moet die 802.11n standaard tot 300 mbit kunnen. of zie ik iets over het hoofd ?
Ik zou eerst eens aangegeven of dat je verbindingssnelheid is (zoals aangegeven door Windows) of door je zelf gemeten doorvoersnelheid. Deze zijn niet hetzelfde.
Jouw RTL8192SE is een 2-stream wireless-n kaartje en zou daardoor dus moeten kunnen verbinden op 300Mbps als je niet te ver van de router vandaan bent. Daarbij moet worden opgelet op WPA(2) met alleen AES encryptie, geen TKIP. Channel width op zowel router en kaartje ingesteld om 40MHz te accepteren. Dus nogmaals is dat niet je doorvoersnelheid, maar de aangegeven snelheid door Windows; zie artikel.

• E-razor1984
Nivk schreef op woensdag 29 september 2010 @ 12:48:
[...]

Ik zou eerst eens aangegeven of dat je verbindingssnelheid is (zoals aangegeven door Windows) of door je zelf gemeten doorvoersnelheid. Deze zijn niet hetzelfde.
Jouw RTL8192SE is een 2-stream wireless-n kaartje en zou daardoor dus moeten kunnen verbinden op 300Mbps als je niet te ver van de router vandaan bent. Daarbij moet worden opgelet op WPA(2) met alleen AES encryptie, geen TKIP. Channel width op zowel router en kaartje ingesteld om 40MHz te accepteren. Dus nogmaals is dat niet je doorvoersnelheid, maar de aangegeven snelheid door Windows; zie artikel.
Heb inderdaad de channel width ingesteld op 20-40, deze stond nog op 20 en de AES versleuteling aangezet ipv TKIP. En het gaat al de goede kant op. Zit nu op 150 mbps. Heb even naar de instellingen van me kaartje zitten te kijken maar daar kan ik verder niet zo veel veranderen geloof ik. Verder zit ik ongeveer 2 meter van mijn router vandaan, en er zit dan alleen een gips wandje tussen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee