• joostankersmid
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-01 15:28
Hey Mensen, Ik ben van plan om de volgende configuratie in SLI te gaan draaien.

Asus P7P55D
Intel I5 3Ghz
6GB DDR3
Asus ENGTS250
MSI GTS250

Echter begreep ik dat de P7P55D standaard geen SLI ondersteund. Na wat research op internet las ik dat de enige reden hiervoor de softwarematige ondersteuning van zowel je bios als je drive is. Hardwarematig zit de P7P55D standaard namelijk op het gebied van PCI-E net zo in elkaar als de Deluxe en EVO. Om de Chipset controle te omzeilen vondt ik het volgende project:
http://xdevs.com/e107_plugins/content/content.php?content.30

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met deze methode en wat jullie denken over de kans van slagen. Daarnaast ben ik benieuwd of de combi Asus-MSI niet voor problemen zorgt.

Alvast bedankt :)
Zelf CrossFire wordt niks met dat mobo, je tweede PCIe slot heeft namelijk maar de bandbreedte van een PCIe 1.x x4 slot die hij ook nog moet delen met de USB, S-ATA en overige dingen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• joostankersmid
Ok goeie tip maar dan zou het wel extra vermogen moeten opleveren. Daarnaast werkt de SLI verbinding via een SLI brug waardoor de snelheid van het slot minder van belang is

• Stef42
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 30-08 23:12
Dan nog lijkt het me niet handig. De snelste kaart zal zich aanpassen aan de langzaamste. Hierdoor worden denk ik de presentaties nog minder dan met 1 kaart.

• joostankersmid
Het zal mij benieuwen. Morgen komt de kaart binnen, als de tweak van het moederbord werkt ben ik zeer benieuwd naar de benchmark.

• Trygve
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10:51
Een GTS250 is een GTS250 (allebei evenveel geheugen?:-) ). Als er verschillen zijn kan je de langzamere overclocken tot ze gelijk lopen. Desnoods de bios flashen. En over die bandbreedte: zoek maar eens op internet welke testjes er allemaal met de x16, x8 en x4 zijn gedaan met videokaarten erin. Conclusie was dat er nauwelijks verschil in snelheid inzat. Alleen de x1 bleek te traag.

Heb er geen ervaring mee maar ben wel erg benieuwd

• joostankersmid
Beide kaarten hebben 1gyg geheugen. Voor SLI is dit echter nog niet eens een eis. De cores moeten identiek zijn en zijn dat ook, zou dus in SLI moeten werken. Ik heb ook nog nergens gelezen dat het 2e slot te traag is om in SLI te draaien :) Toch kan ik bijna niet wachten op dit gedurfte expiriment. Zo niet dan is er binnenkort een GTS250 te koop:P

• A Lurker
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15-08 16:28
Allereerst vraag ik mij af waar TS gelezen heeft dat dit moederbord geen SLI ondersteunt, voor zover ik weet wordt SLI op elk P55 moederbord ondersteund.
-The_Mask- schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:45:
Zelf CrossFire wordt niks met dat mobo, je tweede PCIe slot heeft namelijk maar de bandbreedte van een PCIe 1.x x4 slot die hij ook nog moet delen met de USB, S-ATA en overige dingen.
Volgens mij klopt hier niks van. Dit verhaal gold voor de P35, maar de P55 chipset is een ander verhaal. Allereerst ondersteunt dit moederbord gewoon PCI-e 2.0. Ten tweede heeft de chipset gewoon 16 pci-e 2.0 lanes voor graphics alleen, en hoeft er niks gedeeld te worden met USB etc. Ten derde heeft het moederbord de beschikking over 2 PCI-e x16 sloten. Deze chipset kan dat prima door de helft delen en wat je dan overhoudt is -per kaart- een bandbreedte van x8 PCI-e 2.0, oftewel even snel als x16 PCI-e 1.x, 4 keer zoveel dan jij suggereert.

Dat gezegd hebbende is x8 PCI-e 2.0 voor zo ongeveer elke kaart voldoende om bijna maximale performance te halen, zelfs voor een HD5870.

• joostankersmid
Ha Lurker,
bedankt voor je info. De p7p55d ondersteund standaard geen SLI maar als het goed is kan deze functionaliteit met de SLI patch worden toegevoegd. Ik heb gisteravond een benchmark gedraaid op futuremark met 1 kaart (score rond de 6700). Ik hoop vanavond de 2e kaart in te bouwen zodat ik daarop opnieuw een benchmark kan draaien.

Ik hou jullie op de hoogte van de scores
A Lurker schreef op donderdag 30 september 2010 @ 09:39:
Allereerst vraag ik mij af waar TS gelezen heeft dat dit moederbord geen SLI ondersteunt, voor zover ik weet wordt SLI op elk P55 moederbord ondersteund.
Dat klopt zeker niet, er moet ook $5 aan nVidia worden gegeven voor een SLi licentie.
Volgens mij klopt hier niks van.
Hier klopt echt 0,0 van.
Allereerst ondersteunt dit moederbord gewoon PCI-e 2.0.
Dat wordt nergens ontkend.
Ten tweede heeft de chipset gewoon 16 pci-e 2.0 lanes voor graphics alleen
Het chipset heeft geen 16 PCI-e lanes voor grafics, er zijn maar 8 PCIe 1.x lanes beschikbaar. Zie onderstaand diagram. En deze lanes zijn niet eens bedoeld voor grafics. De CPU (zoals je kan zien) heeft wel 16 PCI-e 2.0 lanes en die kan dit delen in twee keer 8 of één keer 16.
Dat gezegd hebbende is x8 PCI-e 2.0 voor zo ongeveer elke kaart voldoende om bijna maximale performance te halen, zelfs voor een HD5870.
Klopt maar wat heeft dat hier mee te maken?
Zijn mobo kan de PCIe lanes niet opdelen in twee keer 8 PCIe 2.0 lanes.
Het eerste PCI-e 2.0 x16 slot krijgt gewoon alle lanes van de CPU. Het tweede PCI-e slot krijgt 4 PCI-e 1.x lanes van het chipset, dit gaat dus via de DMI interface welke ook de bandbreedte moet delen met USB, SATA, geluid enz.
Maar sowieso zorgt de communicatie tussen chipset en CPU al voor vertraging en dit in combinatie met de 4 PCIe 1x lanes wordt het helemaal geen succes.

Dus voordat je wat roept zou ik eerst maar onderzoek doen.

AMD Nieuwsdiscussie

• joostankersmid
Toch is in de review van xdev te lezen dat zij met dezelfde setup wel degelijk een goed rendement behalen. Waar je theorie dan kraakt is voor mij een vraag.

• A Lurker
-The_Mask- schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:19:

Zijn mobo kan de PCIe lanes niet opdelen in twee keer 8 PCIe 2.0 lanes.
Het eerste PCI-e 2.0 x16 slot krijgt gewoon alle lanes van de CPU. Het tweede PCI-e slot krijgt 4 PCI-e 1.x lanes van het chipset, dit gaat dus via de DMI interface welke ook de bandbreedte moet delen met USB, SATA, geluid enz.
Allereerst even wat recht zetten: ik dacht dat de graphics op P55 nog afgehandeld werden door de chipset, maar dat blijkt bij nader inzien niet het geval. Echter blijft mijn argument dat er veel meer lanes beschikbaar zijn dan jij suggereert staan, waar ze vandaan komen (CPU, Northbridge of NF200 chip) maakt dan eigenlijk niet uit.

Je kunt het prima zien uit het plaatje. De CPU spreekt bij het platform van TS direct de graphics aan. Kijk naar het bovenste deel van het plaatje waar staat:

PCI-express Graphics 2.0 16 lanes

OR

PCI-express Graphics 2.0 8 lanes
+
PCI-express Graphics 2.0 8 lanes

Hieruit volgt duidelijk dat bij P55 voor graphics de DMI bus helemaal niet gebruikt wordt. Daar zit inderdaad USB op en dergelijke en dat zou een enorme bottleneck vormen voor graphics.
-The_Mask- schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:19:

Maar sowieso zorgt de communicatie tussen chipset en CPU al voor vertraging en dit in combinatie met de 4 PCIe 1x lanes wordt het helemaal geen succes.
De vertraging van communicatie tussen chipset en cpu is geen probleem, zolang je 't over de northbridge laat gaan en niet over de southbridge. Voordat CPUs geintegreerd werden met geheugencontrollers en graphics controllers ging 't altijd zo, dat zijn dus de chipsets van bijvoorbeeld de Core 2 Duo. En ook voor setups met maar 1 grafische kaart ging de hele data over de northbridge, dus het argument omdraaiende, zou 't wel heel raar zijn dat we jarenlang tegen een flinke bottleneck hebben aan zitten gamen met z'n allen. En er zijn genoeg benchmarks te vinden op internet die dit bevestigen, dat wil zeggen, zolang de CPU snel genoeg is, maakt 't voor single graphics meestal niet uit of je nu op een X48 platform gamed of op P55, of X58.

Dan nog even over die 4 lanes waar je het steeds over hebt, die is inderdaad behoorlijk slecht als dat nog gedeeld moet worden met USB etc. De P35 chipset, die ik eerder aan heb gedragen had dat probleem dus. Crossfire was er niet op vooruit te branden, en regelmatig zelfs trager dan met een enkele kaart, puur omdat de kaart die wel flink wat lanes heeft veel te lang moet wachten op de tweede kaart. Echter was hierbij het probleem dat de tweede kaart via de southbridge werd aangesproken. Dat hele probleem heb je dus niet meer bij nieuwere chipsets waaronder de P55.
:F Je snapt het nog niet, zou zeggen bekijk de specs van het mobo, zijn mobo kan niet twee keer 8.
Het is dan ook precies zo als ik hierboven ook al zei.

[Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 30-09-2010 13:54]

AMD Nieuwsdiscussie

joostankersmid schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:53:
Toch is in de review van xdev te lezen dat zij met dezelfde setup wel degelijk een goed rendement behalen. Waar je theorie dan kraakt is voor mij een vraag.
Wat bedoel je? Dat waar jij naar linkt gaat over een SLi patch niet over lanes. :?

AMD Nieuwsdiscussie

• A Lurker
joostankersmid schreef op woensdag 29 september 2010 @ 10:33:
Hardwarematig zit de P7P55D standaard namelijk op het gebied van PCI-E net zo in elkaar als de Deluxe en EVO.
Gezien -TheMask- en ik nogal niet op dezelfde lijn zaten heb ik eens even onderzoek gedaan. Het blijkt dat er 4 versies zijn, niet 3.
P7P55D
P7P55D Pro
P7P55D Evo
P7P55D Deluxe.

Volgens de Asus website kan de P7P55D (zeg maar de Vanilla variant) als enige niet dual x8 draaien, ook al kan de chipset (P55) en de CPU (core i5) het aan. Ik vind 't vreemd but so be it. Dan is de SLI performance waarschijnlijk om te huilen. Nu is de vraag heb je de Vanilla of de Pro...

• epic_gram
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12-09 19:24

epic_gram

undercover moderator

A Lurker schreef op donderdag 30 september 2010 @ 16:09:
Volgens de Asus website kan de P7P55D (zeg maar de Vanilla variant) als enige niet dual x8 draaien, ook al kan de chipset (P55) en de CPU (core i5) het aan. Ik vind 't vreemd but so be it.
Dat is niet zo heel vreemd, er zijn veel meel mobo's die dat hebben.
Dan is de SLI performance waarschijnlijk om te huilen. Nu is de vraag heb je de Vanilla of de Pro...
De gewone, zegt ie meerdere keren.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:53
5 minuten googlen

Van de asus website

1 x PCIe 2.0 x16 (single at x16)
1 x PCI Express 2.0 x16 slots (@x4 mode, 2.5GT/s)

2 x PCI Express 2.0 x1 (2.5GT/s)
3 x PCI

Ja, je hebt dus inderdaad 2 PCI-e x16 sloten (visueel) maar het 2e PCI-e x16 slot functioneert als een x4 slot. De vraag is of je er nu performance winst uit haalt met 2 kaarten?

Omdat de x4 bandbreedtje van je 2e PCI-e x16 (x4) slot ook gebruikt wordt door SATA, USB, en andere dingen slokt dat aardig wat bandbreedte op. Komt daar ook de data bij die van en naar de videokaart gaat dan krijg je file op die x4 data bus ;)

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• joostankersmid
De SLI configuratie is afgelopen weekeind uitgeprobeerd. Het functioneerde maar leverde slechts 1000 extra punten op in futuremark 2006 (van16000 naar 17000) Vandaar dat de GTS250 Nu te koop is voor 75 Euro!

• monzter
  • Laatst online: 21-09-2011
joostankersmid schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 09:40:
De SLI configuratie is afgelopen weekeind uitgeprobeerd. Het functioneerde maar leverde slechts 1000 extra punten op in futuremark 2006 (van16000 naar 17000) Vandaar dat de GTS250 Nu te koop is voor 75 Euro!
Dat zegt natuurlijk niks.
Ten eerste met welke cpu heb je getest?
Op welke resolutie?
Met aa en af of zonder?
ec ec..
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee