• wootie
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13-09 00:49
Hallo,

Ik heb een Nas "zelfgebouwd" met volgende onderdelen..
Asus P7P55D
Intel Core I3-530
4GB DDR3 geheugen
HighPoint RocketRaid 2320 PCIe Raid Controller
9xHDDs 1x 250GB boot, 5x1TB Raid5, 2x1TB Raid0, 1x1TB JBOD
etc...
Load = 130Watts
Idle = 100Watts
Ik heb al het videokaart uitgehaald.
Ik ben over het transfer snelheid enorm tevreden (120Mb) maar ik vroeg me af, moest ik van moederkaart veranderen zou mijn verbruik naar beneden gaan?

Ik had in gedacht deze mainboards :

pricewatch: Asus P7H55-M LX
pricewatch: Gigabyte GA-H55M-S2

Of heeft iemand goeie ervaring/voorstel met Atom mainboards ?

Dank u,

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-09 14:28
Wat draait er voor besturingssysteem op de NAS?
Werkt EIST?
En je harddisks, worden die uitgeschakeld na een bepaalde periode idle?

• wootie
voorlopig draai ik win2008 r2.. draai wel vlootje.
EIST sta aan. en na 1h z/d activiteit gaan de hdds in spindown.

• voodooless
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-08 15:58

voodooless

Sound is no voodoo!

9 disks draaien is al snel zo'n 50 a 60 Watt. Komt nog het mammaplanke, CPU en memory bij, dat kan dat zo'n 30 a 40 Watt zijn, afhankelijk van de load. Samen met de efficientie van de voeding zou ik zeggen dat 100 tot 130 Watt wel zou kloppen. Als je HD down spinnen zou het dus significant minder moeten zijn, ik gok zo'n 30 a 40 Watt.

Wil je er meer uithalen, kun je de CPU nog een beetje underclocken, maar super veel gaat dat niet opleveren. Wil je nog meer, dan zul je een andere CPU en mammaplank moeten kopen. Dan ga naar een Atom bordje en zal je flink in performance moeten inleveren. Stroomverbruik wordt dat echter ook niet extreem veel minder. idle schelen atom en i3 namelijk niet zoveel (Watt of 5 misschien).

Al met al is de grootste stroomvreter de disks. Met zuinigere (of minder) disks heb je de meeste winst.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• wootie
Super bedankt voor de informatie..

Na spindown van de hdds zit ik op 104W, full load 138W.
Voor dat ik de videokaart eruit haalden had ik een 25W meer...
Ik heb nu een paar andere vragen ivm raid controller (dell spec 6i) maar ik ga een nieuwe topic beginnen.

gr,

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Ik heb met het vervangen van een aantal schijven in mijn server zo'n 50W verbruik weten te besparen.

Heb nu effectief 2T storage meer met 7 harddisks minder. Schijven vervangen voor grotere en zuinigere disks is dus inderdaad de enige mogelijkheid om flinke stappen te nemen. Vervangen van moederborden etc nauwelijks. Hooguit kan je in het BIOS nog wat onboard apparatuur disablen maar dan moet je ook geluk hebben dat het moederbord er dan ook geen stroom meer naartoe stuurt. Dat is niet altijd het geval namelijk.

• Fauna
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16-09 00:12

Fauna

Areca Power!

Weet je zeker dat alle schijven uit gaan? Er kan namelijk best een programma draaien dat toch ongemerkt aanspraak maakt op een of meerdere van je andere schijven.

Hoe dan ook, ik weet met mijn server een idle verbruik van 55-60W te creëren door de 16 data disks te laten downspinnen. (Idle met disks aan 160W, load 220W)

Verder zijn de Intel chipsets niet bepaald de zuinigste, ik denk dat daar ook een hoop winst te behalen is.

[Voor 16% gewijzigd door Fauna op 29-09-2010 09:53]

[ Spekkies server | Spekkies gamebak | Casemodding is (een) kunst | Meldersnet ]

• voodooless
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-08 15:58

voodooless

Sound is no voodoo!

wootie schreef op woensdag 29 september 2010 @ 09:30:
Na spindown van de hdds zit ik op 104W.
Dat lijkt me erg veel voor moederbord, ram, CPU en raid controller. Lijkt me dat er ergens iets niet helemaal goed zit. Wet je wel zeker dat EIST werkt? Check cpu frequentie in CPU-Z als het OS idle is. Dat zou maar een paar honder Mhz moeten zijn.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• wootie
zal ik zou dadelijk checken.. EIST sta zeker aan..

• wootie
Cpu-Z geeft aan 1203.9Mhz@.0928v (133.8Mhz x 9)
Ik heb in de bios alle apparatuur die ik niet gebruik uitgeschakkeld.
Ik heb ook geen pagefile.

btw : TheCus N7700 gebruik 95w idle en 158W in load met 7 1.5TB harddrives.

[Voor 31% gewijzigd door wootie op 29-09-2010 11:10]

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-09 14:28
Weet je echt zeker dat die harrdisks in je RAID array down spinnen? Veel controllers geven dit commando in RAID namelijk helemaal niet door.

• wootie
Alles gecheckt en inderdaad waren nog 3 schijven die geen spin-down timer hadden.
Ik zit nu op 89W idle.
:-)

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:25

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

wootie schreef op donderdag 30 september 2010 @ 08:56:
Alles gecheckt en inderdaad waren nog 3 schijven die geen spin-down timer hadden.
Ik zit nu op 89W idle.
:-)
Ik weet niet hoeveel opslagruimte je graag wil hebben in je NAS maar is het niet verstandig om over te stappen op 2,5" schijven en/of minder schijven maar die groter zijn? (2tb?)

89W idle continu is op jaarbasis 89 / 1000 * 24 * 365 = 780kWh, omgerekend ongeveer 171 euro.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• wootie
yep.. inderdaad.. vindt ik nogal veel..:-(
misschien overgaan naar 4x2TB in plaats van 9x1TB ?
ik heb meer de vermoeden dat combinatie mb/cpu/mem niet de goeie is.. maar de prestatie zin wel tiptop..

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:58
flitspaal.nl schreef op donderdag 30 september 2010 @ 08:59:
[...]

Ik weet niet hoeveel opslagruimte je graag wil hebben in je NAS maar is het niet verstandig om over te stappen op 2,5" schijven en/of minder schijven maar die groter zijn? (2tb?)

89W idle continu is op jaarbasis 89 / 1000 * 24 * 365 = 780kWh, omgerekend ongeveer 171 euro.
Dat heb ik inderdaad laatst ook gedaan.
Maar waarschijnlijk gaat het toch een nas worden met 4/8 bay.

Stroomverbruik is echt belachelijk.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee