Toon posts:

Beeldprobleem identificeren

Pagina: 1
Acties:

• jayvol09
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Ik neem soms een programma op met mn dvb-c tuner. Maar soms merk ik tijdens het kijken dat er een soort ruis optreedt. Nu zijn er naar mijn inzicht twee oplossingen:
1 Oorzaak aanpakken (onbekend en is denk lastig te vinden)
2 Ruis eruit editten (vandaar dit topic)
Om dit tweede te doen zou ik in videobewerking-software een filter o.i.d. moeten gebruiken. Maar voordat ik een google search kan doen op mijn type ruis, moet ik eerst weten hoe video technici mijn vorm van ruis zouden omschrijven. Want er blijken flink wat filters en tutorials te bestaan voor verschillende vormen ruis.

Ik heb een screenshot gemaakt dat het laat zien. Incidentie is ongeveer maar 2 seconden per minuut, maar genoeg om storend te zijn. Je ziet het in dit plaatje vooral bij de fingers en oor.

http://img529.imageshack.us/img529/7741/recording.th.jpg

Extra info:
dvb-c tuner merk: Technotrend C-1501
Opname methode: TVheadend & NewCS softcam
Total bitrate: ongeveer 3,5 mbps voor SD zenders
Frequentie ruismomenten gelijk voor HD en SD
Opnames komen in een mkv container, geen postpressing na opname

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• Mr.Qips
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19-09 14:31

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Dat is geen ruis, dat is slechte de-interlacing.

Heeft zijn geheugen overgeklokt van 512 naar 600 MB

• jayvol09
Is dat met editing software op te lossen of heb ik gewoon een crappy tuner?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• Mr.Qips
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19-09 14:31

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ik heb er niet zo veel ervaring mee, maar ik denk dat het allebei kan. In principe is de beste oplossing om een beter opnameprogramma te zoeken, of anders een betere deinterlacer uit te kiezen in je opnameprogramma. Als dat geen optie is, dan kan je in je editter een deinterlace-filter eroverheen gooien, waarschijnlijk werkt dat ook wel. Ik zou zeggen; probeer het eens uit.

Heeft zijn geheugen overgeklokt van 512 naar 600 MB

• MPeek
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18-09 11:16
Sony Vegas heeft een redelijk goede deinterlacer, ik heb er zelf vrij weinig verstand van maar ik denk dat je met de trial en een paar minuten googlen al ver komt.

• The_Doman
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:12
Waarom deinterlacen (dus reencoden met verlies van kwaliteit!) van de DVB opnames?
Gewoon de orginele opnames zo laten als het is en je TV en/of player/decoders het deinterlacen laten doen.

Zo behoud je ook de maximale kwaliteit.

Deinterlacen is alleen nuttig als je clips voor gebruik op je PC wilt maken.

Die Technotrend C-1501 ( en nog wat andere DVB-C kaartjes) gebruik ik hier trouwens zelf ook (Windows XP).

[Voor 15% gewijzigd door The_Doman op 29-09-2010 00:26]

• jayvol09
bedankt allemaal,
In vlc staan een paar opties voor verschillende soorten deinterlace, ik probeer ze wel uit maar denk niet dat er eentje veel beter dan de rest zal zijn. Lijntjes zijn nu weg, af en toe nog wat blokjes op het beeld maar dat zou misschien aan het kabel signaal liggen.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee