Toon posts:

Beeldscherm voor bouwkundige doeleinde?

Pagina: 1
Acties:

• serfbaws
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23-09-2011
Ik hou mijzelf bezig op mijn werk met het analyseren van bouwkundige tekeningen.
Het gaat dan met name om de volgende formaten
A0 (1189mm X 841mm)
A1 (841mm X 594mm)

Nu zijn er pas van die nieuwe digitale schoolborden beschikbaar, de Panasonic UB-T880 bijvoorbeeld.
Maar dat lijkt mij niet echt fijn zitten recht ervoor?
We willen het wel gaan proberen of het werkt.

Weet iemand van jullie een andere misschien wel een betere manier?
Ik gebruik zelf veelal .pdf of .dwg bestanden.
Het lijkt me fijn om de tekening in zijn geheel te kunnen zien op ware grote, als ik ermee bezig ben.
We willen dan ook met een een leespen direct calculaties kunnen maken etc.

Bij voorbaat dank.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
serfbaws schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 21:27:
Nu zijn er pas van die nieuwe digitale schoolborden beschikbaar, de Panasonic UB-T880 bijvoorbeeld.
Maar dat lijkt mij niet echt fijn zitten recht ervoor?
Waarom niet?

• Trucker Her
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:53

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Omdat ze een beetje tè groot zijn?

Het zou wel kunnen dat je hem als groot voorbeeld of dergelijke ernaast hebt hangen, maar het bord is tè groot om bij te gaan zitten (we hebben ze zelf ook op school)
Staan kan wel, maar om de hele dag te staan lijkt me ook niet bepaald comfortabel.

Gestoord word je toch...

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waarom begin je niet met een beamertje ? is ook een stuk goedkoper vermoed ik

Iperf

• -DG-
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 27-08 18:49
Anders gewoon een 30" monitor?
Die hebben een lekker hoge resolutie van 2560x1600 pixels en qua formaat kan er iets meer dan een a2 op. Of is het scrollen dan echt een probleem?

• Darkstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-04-2014

Darkstone

Het kan altijd sneller.

2560*1440

dat komt ongeveer overeen met een plaatje van 901*508mm op standaard dpi (72 volgens gimp), maar je kan zonder problemen uitzoomen

je kan ook een kleiner scherm nemen met touchscreen, maar dat lijkt mij minder geschikt
is de prijs geen issue? dan is dit misschien iets
YouTube: Microsoft Surface Demo @ CES 2008
kost wel €13000...

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

• Trucker Her

Trucker Her

fish schreef op woensdag 29 september 2010 @ 18:28:
Waarom begin je niet met een beamertje ? is ook een stuk goedkoper vermoed ik
Dan is het niet mogelijk om met een pen direct calculaties uit te voeren..

Gestoord word je toch...

• AlterEgo
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Dit spul lijkt me aardig bruikbaar.
Er zijn ook varianten waarmee je kan electronisch handtekenen d.m.v. projectie vanaf de achterzijde.

Linux: voor blije, gezonde hardware

• -DG-
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 27-08 18:49
Ik bedoel 1600 hoog.. en ik heb nog wel zo'n 30" voor m'n neus staan 8)7

1440 hoog is meer van de 27" modellen.

[Voor 3% gewijzigd door -DG- op 29-09-2010 19:37]

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gelukkig zijn er nog zat 30"jes te vinden die 2560*1600 doen (en dus 16:10 verhouding hebben) in plaats van de gare 16:9 verhouding.

En ik moet zeggen, 30" werkt echt zalig met zaken als photoshop e.d, ik kan me voorstellen dat bouwkundige tekeningen ook wel goed te doen zijn.

Zo'n schoolbord is leuk, maar wat voor resolutie zou zo'n ding hebben? Ik kan me voorstellen dat die dingen een behoorlijk hoge dotpitch hebben, omdat ze niet gemaakt zijn om vlak voor te zitten.

30" monitor te koop

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Terw_Dan schreef op woensdag 29 september 2010 @ 20:08:
Zo'n schoolbord is leuk, maar wat voor resolutie zou zo'n ding hebben? Ik kan me voorstellen dat die dingen een behoorlijk hoge dotpitch hebben, omdat ze niet gemaakt zijn om vlak voor te zitten.
1280*800 of 1280*1024 gok ik.

• serfbaws
Trucker Her schreef op woensdag 29 september 2010 @ 18:23:
Omdat ze een beetje tè groot zijn?

Het zou wel kunnen dat je hem als groot voorbeeld of dergelijke ernaast hebt hangen, maar het bord is tè groot om bij te gaan zitten (we hebben ze zelf ook op school)
Staan kan wel, maar om de hele dag te staan lijkt me ook niet bepaald comfortabel.
160 cm breed is op zich niet verkeerd terwijl je met 120 cm al A0 kunt zien :)

Het punt is ook hoe ga je dit fatsoenlijk integreren op je werkplek?
Ik heb nu 2 X 22" (1920x1080)
Dit moet eigenlijk het derde scherm worden, wat je aan de kant kunt leggen als een echte tekening.

In principe is een 50" scherm goed maar de standaard HDTV is niet geschikt om van dichtbij te gebruiken.
Met de ervaring die ik heb.

• Xenomorphh
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 28-07 11:38

Xenomorphh

Soep met Ballen

serfbaws schreef op woensdag 29 september 2010 @ 20:41:
[...]

[...]

160 cm breed is op zich niet verkeerd terwijl je met 120 cm al A0 kunt zien :)

Het punt is ook hoe ga je dit fatsoenlijk integreren op je werkplek?
Ik heb nu 2 X 22" (1920x1080)
Dit moet eigenlijk het derde scherm worden, wat je aan de kant kunt leggen als een echte tekening.

In principe is een 50" scherm goed maar de standaard HDTV is niet geschikt om van dichtbij te gebruiken.
Met de ervaring die ik heb.
Hmm ben je niet opzoek naar zoveel mogelijk pixels? Je beeldscherm kan wel heel breed zijn maar als je geen pixels heb kun je toch nog steeds niet alle details kwijt? Wat bij een bouwkundige tekening wel zou moeten lijkt me. Stel je hebt een 50"tv met 1980x1080 kun je minder kwijt en is minder scherp dan een 30" scherm met 2560x1600..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• spNk
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 09-09 10:25
Op mijn stage hebben we ook van die smartboards, ik zal eens kijken / vragen wat voor resolutie is. Maar verwacht er niet te veel van. Verder weet ik uit eigen ervaring dat je hier totaal niet precies mee kunt tekenen, de pennen hebben een punt van 2 a 3mm dik, en staand tekenen lijkt me niet echt handig ofzo.

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

een smartboard is gewoon een touchscreen met een beamer, je bent afhankelijk van de resolutie van die beamer.

• Trucker Her

Trucker Her

Klopt, en zover ik die weet is die rond de 1024 ofzo. Maar door de lamp valt de grote van de pixels wel mee als je ervoor staat.

Gestoord word je toch...

• serfbaws
Xenomorphh schreef op woensdag 29 september 2010 @ 20:49:
[...]

Hmm ben je niet opzoek naar zoveel mogelijk pixels? Je beeldscherm kan wel heel breed zijn maar als je geen pixels heb kun je toch nog steeds niet alle details kwijt? Wat bij een bouwkundige tekening wel zou moeten lijkt me. Stel je hebt een 50"tv met 1980x1080 kun je minder kwijt en is minder scherp dan een 30" scherm met 2560x1600..
Het idee van meer pixels klopt wel, maar volgens mij is het ook een kwestie van het invoerapparaat wat je wil gebruiken als ik een muis heb en ik wil een heel fijn detail op een 30" beeldscherm selecteren dan kost dat meer oog hand coördinatie dan op een 50" scherm.
Je zult digitaal moeten zoomen, aangezien je de berekening accuraat wil houden.
Tijdens het invoeren kun je makkelijk de tekening overzien, wat belangrijk is voor de vooruitgang van het proces.
Als je een papieren versie hebt dan moet je daar in principe ook flink dichtbij blijven met je focus punt.
Als je digitaal focust dan focus je ook the dots per inch.
Dit scherm is net zo groot als de werkelijke tekening, ik heb net googelt maar ik kon die specs niet vinden.
Laat staan het scherm 1280*1024 is zoals darkstone net hier opmerkte bij focus 4X heb je dezelfd dots per inch als met 2560x1600

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Trucker Her schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:49:
Klopt, en zover ik die weet is die rond de 1024 ofzo. Maar door de lamp valt de grote van de pixels wel mee als je ervoor staat.
klopt, als je ervoor staat zie je namelijk helemaal niets :+
serfbaws schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:56:
[...]
Dit scherm is net zo groot als de werkelijke tekening, ik heb net googelt maar ik kon die specs niet vinden.
Laat staan het scherm 1280*1024 is zoals darkstone net hier opmerkte bij focus 4X heb je dezelfd dots per inch als met 2560x1600
dat klikt heel leuk, maar dat is het niet.

stel, je hebt een plaatje van 10000 pixels breed, je scherm is 2560px breed, dan gaat er 3 op de 4 pixels in de breedte verloren.
heb je echter een scherm van 1280 breed, dan gaan er 7 op de 8 pixels verloren, een snelle indicatie:

plaatje van 10000 pixels breed, geprojecteerd op een scherm met idem zoveel pixels (10000px breed)

idem, met 4x zoom (plaatje van 10000 pixels geprojecteerd op een scherm van 2560 breed)

idem, met 8x zoom (1280 pixels breed)

(slecht voorbeeld, maar you get the picture)
de resolutie is gewoon van lenvensbelang, het maakt geen fluit uit hoe groot je scherm is als je nog steeds vastzit aan een betrekkelijk lage resolutie.
ik tik dit op een 15" scherm met een resolutie van 1080p, daarop kan je precies evenveel tegelijk bekijken als op een 50" scherm, behalve dat de pixels groter zijn (waar je niets aan hebt, aangezien de groote van de objecten op je scherm net zo hard stijgt)

niet overtuigd? zet je monitor maar eens op een lagere resolutie, en kijk hoe slecht dat werkt...

[Voor 72% gewijzigd door Darkstone op 29-09-2010 22:51]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee