Welkom in het topic over Sony's Room299! ![]() |
Introductie Op 28 september 2010 zijn een tiental tweakers uitgenodigd om in Room299 te komen gamen. Room299 is gevestigd in het penthouse op het dak van het Sony hoofdkantoor net buiten Amsterdam. We mochten daar een aantal nieuwe games (beta / pre-alpha) uitproberen. Tevens mochten we ervaren hoe het is om met de PS Move controller te werken. Daarnaast waren er een aantal 3d games te proberen op Sony 3d tv's. Hier een klein verslag, en de foto's die ter plaatse gemaakt zijn. Het gebouw met bovenaan het penthouse: ![]() Een paar plaatjes om een impressie van de sfeer te geven: ![]() ![]() Een zeer jonge tweaker ![]() ![]() ![]() Playstation Move Een deel van ons was uiteraard erg nieuwsgierig naar de nieuwe Move controllers. Er waren een aantal spellen waarmee we aan de slag konden, van simpele spelletjes tot aan een echte shooter zoals Socon. ![]() ![]() De vergelijking met de Wiimote is natuurlijk snel gemaakt, en dat is voor mij ook de maatstaaf om de Move te beoordelen. Ik moet zeggen dat ik uit interesse de Wii kort na introductie heb aangeschaft, maar die is intussen het huis uit. Zelf was ik bang dat de Move net zoals de Wiimote zou zijn. Ik herinner me bijvoorbeeld een golfbal te willen putten en dan reageert het allemaal niet en ineens vliegt hij keihard weg. Nu gaat het met de Wiimotion plus al wat beter, maar perfect is het zeker niet. Maar hoe is de Move? Ik moet zeggen, ik ben aangenaam verrast over de Move! Het werkt allemaal super precies, wat het wel wat moeilijker maakt om eraan gewend te raken, maar tevens ook een hoop nieuwe mogelijkheden opent. Bij het tennissen kun je bijvoorbeeld echt de bal mis slaan, in plaats van alleen te laat of te vroeg slaan wat bij de Wiimote het geval was. Nu kun je ook over of naast de bal slaan. Je kunt ook effect aan de bal geven, en het maakt echt veel uit hoe je de controller in je hand hebt of draait. Ik verloor meteen haha, maar het was wel leuk om te voelen hoe het werkt. Het was leuk dat er ook samen gespeeld kon worden. ![]() ![]() Verder was ook het boogschieten met twee Move controllers interessant. Het werkt allemaal erg goed, en dit had ik niet snel zien gebeuren met de Wii. Het voelt realistisch om door de move controller naar achter te bewegen een virtuele pijl te pakken en die vervolgens op je boog te spannen. ![]() ![]() Ook met augmented reality spellen waarbij je het beeld via de camera ziet in combinatie met een overlay van het spel kon je erg goed zien hoe goed de controller werkt. Je ziet jezelf in beeld met de controller in je hand, maar in beeld is die controller bijvoorbeeld een vergrootglas of vlag bijvoorbeeld. Als je beweegt gaat het allemaal perfect mee. Je kunt zwaaien, draaien, twisten en alles wordt goed gevolgd (ik zag geen foutjes of ernstige vertraging). Ik heb zelfs geprobeerd mijn hand voor het lichtgevende bolletje van de Move te houden, en alleen als je hem helemaal achter je hand verstopt werkt het niet meer. Maar als je dan een stukje van het licht tussen je vingers door laat schijnen werkt het alweer. Het is veel minder fout gevoelig dan de Wiimote heb ik de indruk. ![]() ![]() ![]() Socon vond ik geweldig te besturen met de move. Muizen werkt prima bij shooters, maar een stikje op een controller heb ik persoonlijk veel moeite mee. Het went wel, en zeker na jaren playstation spellen gespeeld te hebben kan ik aardig richten, maar het blijft een onhandige manier. Met de Move kun je gewoon lopen met 1 stikje, en richten door op het scherm te richten met de Move controller. Dit werkt echt super, en ik denk na even wennen dat het zelfs natuurlijker aanvoelt dan met een muis. Al met al zie ik genoeg potentie voor deze controllers. ![]() ![]() Goh, ik sta er zelf ook nog een keer op Wat een leuk detail was, was dat de PS3's die er stonden zogenaamde DEV PS3's zijn (herkenbaar aan het TEST logo). Die worden gebruikt voor testen en debuggen van de spellen en apparatuur. Ik denk niet dat je die snel tegenkomt in het wild. ![]() Games: Hier een lijstje van een aantal van de Games die we mochten proberen: Gran Turismo 5 (3d) Killzone 3 (3d) Socom 4 (Move) Motorstorm: Pacific Rift (3d) Sports Champions (Move) Start the Party! (Move) Tumble (Move) Little Big Planet 2 Virtua tennis 4 Time Crisis Gran Turismo 5 met Logitech Driving Force GT: ![]() Little big Planet 2: ![]() Er waren voor de liefhebbers ook een aantal PSP-Go's incl. diverse spellen aanwezig. ![]() 3d gaming Een onderdeel waar volgens mij iedereen wel nieuwachtig was is 3d gaming. Dit is iets wat je met eigen ogen moet zien, je kunt het niet fotograferen of filmen...alleen meemaken. Ik vindt het een logische stap voorwaarts in de ontwikkeling van gaming. Het is wel even wennen om met een bril op te moeten zitten, maar ja in de auto draag je ook al snel een zonnebril op een heldere dag bijvoorbeeld. ![]() Gek genoeg voelt het heel natuurlijk aan bij bepaalde spellen waardoor het 3d effect bijna niet opvalt als je echt speelt. In Gran Turismo vond ik het 3d effect van de auto's die dichtbij zijn erg gaaf, maar verder valt het niet zo op als je er niet echt naar zoekt. Je merkt het wel, en als je er op let zie je het zelfs goed. Maar het is wel erg vanzelfsprekend op een of andere manier. ![]() Wel merkte ik dat bij sommige spellen de HUD niet altijd goed leesbaar was (dubbel zicht), maar ik neem aan dat ze daar nog aan werken gezien we pre-Alpha games speelden. Nog even voor de duidelijkheid, zonder bril zie je dus dubbel, en met bril is alles mooi in 3d. Zie je van jezelf geen diepte, dat kan om verschillende redenen, dan zul je toch een 3d bril op moeten zetten om niet dubbel te zien. Wel is de 3d modus uit te schakelen bij alle spellen indien je geen 3d modus wilt gebruiken (of geen 3d tv hebt). ![]() ![]() ![]() Zelf kan ik niet wachten tot de 3d tv's wat betaalbaarder zijn en ik er een in huis kan halen. Ik ben echter wel bang dat het iets is waar je heel snel gewend aan raakt, maar daarentegen wil je over een paar jaar waarschijnlijk niet meer zonder. Al met al was het leuk en gezellig om met een klein groepje tweakers al deze nieuwe snufjes te mogen proberen. Hier in het topic kunnen eventuele vragen gesteld worden, en ik nodig ook alle tweakers die aanwezig waren uit om een kleine review te schrijven in dit topic over hun bevindingen. --- Alle plaatjes en foto's in dit bericht zijn gemaakt door Murk Feitsma (Mud.Starrr) Layout gedeeltelijk overgenomen van het grote PS3 topic Was je aanwezig en zie je een leuke foto van jezelf? Of wil je om een andere reden een van de foto's hebben/gebruiken? Stuur mij (Mud.Starrr) dan even een DM zodat ik de foto in hoge resolutie kan sturen. |
[ Voor 130% gewijzigd door Mud.Starrr op 01-10-2010 00:21 . Reden: Topicstart flink uitgebreid ]