Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377445

Topicstarter
Hallo

Ik ben redelijk nieuw en ik heb een vraag aan jullie

Ik wil een server gaan opzetten nl server 2008 r2

ik heb hier 2 netwerk kaarten inzitten.
op 1 netwerk komt het internet binnen
en de andere gaat naar een switch waar de rest van de systemen op aangesloten worden.
Nu weet ik dat ik dus ad dns en dhcp moet installeren willen de andere gebruikers die op de switch aangesloten worden kunnen registreren bij mijn domein.
echter als ik dhcp ga installeren moet ik dan aangeven van welke netwerkkaart hij dhcp server word (de huidige router die er staat heeft dhcp maar hier mag ik niets mee doen)

want de andere gebruikers moeten dan wel op internet kunnen en ze moeten mijn ip aangeven die ik wil maken en niet de standaard van de router. want een 192 adres is meestal standaard en dat wil ik niet in mijn netwerk.

ik heb op de eerste nic waar internet via de router op binnen komt al een vast ip gegeven dus wel een 192 adres en de 2de nic die naar de switch gaat heb ik ook een vast ip gegeven met subnet meer niet.

en welke volgorde kan ik het beste alles gaan installeren dus eerst dcpromo en daarna dhcp of omgekeerd?
of ben ik nu een voorstelling aan het maken wat niet gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je denkt veel te ingewikkeld. Je hoeft niet per se dns en een domeincontroller te draaien om NAT (wat jij volgens mij wil) te gaan gebruiken. Lees dit document maar eens goed door, en stel eventueel gerichte vragen:
Enable and Configure NAT, Windows Server 2008 R2

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-11-2024
Als je DHCP hebt geïnstalleerd, klik je in de DHCP console met de rechtermuis op de computer naam "Add/remove bindings". Daar kan je aangeven op welke netwerkkaarten die service moet luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377445

Topicstarter
nou ik heb een domein naam bij hostnet die wil ik later gaan koppelen aan exchange op de server
en om te oefenen heb ik dus dns dhcp ad en exchange nodig.
maar nat is voor internet op de clients?

maar ik mag dus totaal niets doen met die standaard router die er staat vandaar dat ik er een 2de netwerk kaart ingedaan heb om toch met dhcp te proberen omdat we altijd de waarschuwing krijgen als er 2 dhcp servers zijn krijgen die een conflict.

en vandaar ook de vraag wat is de beste installatie volgorde want ik heb dus een kale server met 2 vaste ip adressen of moet ik die dan nu ook even blank laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 15:43
Ik zou ad, dns en dhcp installeren terwijl de netwerk adapter die verbonden is met het "productie" netwerk uitgeschakeld is. Dan er voor zorgen dat DHCP alleen luistert naar de kaart waar het "test" netwerk aan hangt. Ditzelfde zou ik ook instellen voor DNS. Dan kan je volgens mij niet echt conflicten krijgen op het "productie" netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Houd wel rekening met het feit dat een domaincontroller met meerdere netwerkkaarten geen goed idee is. Het kan wel maar dan moet je wel zorgen dat dns registraties en dergelijke alleen op een interne voor alle clients bereikbare netwerkkaart gaan lopen.

Symptoms of multihomed browsers
Active Directory communication fails on multihomed domain controllers
De inhoud van deze artikelen is voor het grootste deel nog van toepassing voor 2008/2008R2 :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 377445 schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:21:

want de andere gebruikers moeten dan wel op internet kunnen en ze moeten mijn ip aangeven die ik wil maken en niet de standaard van de router. want een 192 adres is meestal standaard en dat wil ik niet in mijn netwerk.
Ik snap even niet wat je hiermee bedoelt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1