• Sam Werkt
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 30-09-2010
Green ICT of groene ICT is het optimaal gebruik maken van ICT met als doel het verminderen van de ecologische voetafdruk. Uit de ICT Barometer Green ICT van Ernst & Young blijkt dat van ruim zeshonderd ondervraagde ICT-beslissers de meerderheid niet op de hoogte is van de ontwikkelingen die er bestaan om hun werk duurzamer te maken.

Er zijn vele mogelijkheden die onder green ICT worden geschaard enkele voorbeelden zijn:
  • Het gebruiken van groene stroom
  • Transparantie m.b.t. de CO2 uitstoot
  • Het nieuwe werken invoeren (minder reistijd/kosten, video conferencing, externe netwerk toegang)
  • Alleen in als het echt niet anders kan papier gebruiken
  • Duurzaam inkopen
  • Het uitschakelen van niet in gebruik zijnde apparaten
Er zijn nog veel meer mogelijkheden, lees ook eens het interview met Roel Croes van de stichting GreenICT.

Verschillende bedrijven en stichtingen zijn al bezig met green ICT, onder andere:De Dow Jones publiceert jaarlijks de Dow Jones Sustainability Index , dit jaar in het Nederlandse KPN hierin opgenomen. Hier mee behoort KPN volgens onafhankelijke experts tot de meest duurzame telecombedrijven ter wereld. Dit heeft KPN onder andere bereikt door in te zetten op Green ICT.

Ik ben benieuwd of jullie ervaringen hebben met green ICT binnen de zakelijke omgeving en deze hier willen delen? Ook ben ik benieuwd naar de motivatie om te kiezen voor green ICT. Is dit vanwege de (financiële) besparing die te halen is of vanuit MVO oogpunt? Hebben jullie grote besparingen kunnen realiseren? Welke voordelen halen jullie?

Doe de Green ICT scan

• feelthepower
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21:58
Is dit een bedrijfsaccount voor Getronics?

Ik ben (nog?) niet zakelijk betrokken met dit onderwerp want ik studeer nog.
Maar ik heb een suggestie, als je zelf de volgende vragen eens beantwoord?
Is dit vanwege de (financiële) besparing die te halen is of vanuit MVO oogpunt? Hebben jullie grote besparingen kunnen realiseren? Welke voordelen halen jullie?

• Sam Werkt
Ja, ik ben de community manager van Getronics voor het onderwerp Green ICT. Wij zijn heel erg benieuwd hoe (en of) er gedacht wordt over Green ICT en wat de ervaringen zijn met dit onderwerp, vandaar dit topic. Wij willen graag luisteren en de discussie voeren met professionele IT-ers over dit onderwerp.

Als antwoord op jou suggestie:

KPN en Getronics hebben het groen maken van ICT geïntegreerd in de algehele MVO- en bedrijfsstrategie. De voordelen zijn nu al duidelijk:
  • KPN heeft voor haar duurzaamheidsverslag niveau A+ op de extern gecontroleerde GRI-status bereikt, de hoogst mogelijke beoordeling (GRI = Global Reporting Initiative).
  • In september 2010 is KPN opgenomen in de Dow Jones Sustainability Index. Daarmee behoort KPN volgens onafhan- kelijke experts tot de meest duurzame telecombedrijven ter wereld.
  • In 2009 was 56% van de door KPN gebruikte energie al groen. Onderdeel van de strategie ‘Klimaatneutraal 2020’ is de doelstelling om in 2011 100% groene energie te gebruiken.
  • Financiële instellingen van het Carbon Disclosure Project hebben KPN beoordeeld als het beste telecombedrijf voor wat betreft transparantie over de CO2-uitstoot.
  • Getronics heeft de CO2-uitstoot verminderd met 280.000 ton door het intern invoeren van ‘Het Nieuwe Werken’: 10.000 werkplekken zijn ingericht volgens Het Nieuwe Werken en de doelstelling om 8000 vergaderingen te vervangen door videoconferenties verloopt volgens planning.
Getronics zorgt ervoor dat groene ICT en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen integraal deel uitmaken van iedere samenwerking met klanten. Daarin geeft Getronics zelf het voorbeeld.

Doe de Green ICT scan

• CherandarGuard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 12:30
Klinkt leuk, maar zoals je het nu schetst levert het KPN/Getronics op het moment dus alleen een paar vermeldingen op 'groene lijstjes' op. Wat is nu het effectieve nut? Worden er kosten bespaard? Wordt er efficiënter gewerkt? Zijn werknemers tevredener?

Dat lijken mij veel interessantere dingen om te weten dan op welke lijsten je genoemd wordt.

[Voor 0% gewijzigd door CherandarGuard op 29-09-2010 14:58. Reden: typo]

• Oviparous
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Wellicht is mijn instelling wat cynisch, maar de driver voor het invoeren van het nieuwe werken is volgens mij simpel kostenbesparing. Op het moment dat je geen vierkante meters kantoor volgens Arbo-normen hoeft in te richten scheelt dat geld. Ik geloof niet zo in de intrinsieke behoefte van werkgevers om coffeecorners en zachte loungebanken aan te schaffen voor het personeel, dat is ook niet hun taak. Een plan om telewerken / flexplekken in te voeren zal uiteindelijk ook financieel onderbouwd moeten worden en tegenover kosten voor een thuiswerkplek voor werknemers zullen besparingen elders moeten staan. Dit heeft niets met altruisme of groen te maken, dat is een positief bij-effect.

• feelthepower
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21:58
Ik zelf zie 3 motivaties:
Algehele reputatie is van belang Als CO2 verantwoord wordt in het jaarverslag biedt Green IT veel mogelijkheden om het algehele CO2 verbruik terug te dringen.
kosten besparing IT --> energieverbruik
"Compliance" Proberen in te spelen op de verwachtte toekomstige regelgeving. Misschien minder van toepassing op IT, maar wel op algehele groenheid.

Creatief gebaseerd op de porter motivatie van maatschappelijk verantwoord ondernemen:
Moral obligation
(Ecological) sustainability
License to operate
  • Sam Werkt
Oviparous schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:44:
Wellicht is mijn instelling wat cynisch, maar de driver voor het invoeren van het nieuwe werken is volgens mij simpel kostenbesparing. Op het moment dat je geen vierkante meters kantoor volgens Arbo-normen hoeft in te richten scheelt dat geld. Ik geloof niet zo in de intrinsieke behoefte van werkgevers om coffeecorners en zachte loungebanken aan te schaffen voor het personeel, dat is ook niet hun taak. Een plan om telewerken / flexplekken in te voeren zal uiteindelijk ook financieel onderbouwd moeten worden en tegenover kosten voor een thuiswerkplek voor werknemers zullen besparingen elders moeten staan. Dit heeft niets met altruisme of groen te maken, dat is een positief bij-effect.
Natuurlijk speelt kostenbesparing een rol, maar dit is zeker niet de enige reden om voor het nieuwe werken te kiezen. Het kan ook onderdeel uitmaken van het totale MVO beleid (zoals bij Getronics) waarbij zowel efficiëntie als energiebesparing en vergroening een rol spelen. Wereldwijd is de IT-industrie verantwoordelijk voor ongeveer 2% van de uitstoot van CO2. Met dit MVO-beleid compenseren we ons aandeel in deze vervuiling zoveel mogelijk.

Ik kan mij ook wel vinden in de reactie van feelthepower
feelthepower schreef op woensdag 29 september 2010 @ 16:10:
Ik zelf zie 3 motivaties:
Algehele reputatie is van belang Als CO2 verantwoord wordt in het jaarverslag biedt Green IT veel mogelijkheden om het algehele CO2 verbruik terug te dringen.
kosten besparing IT --> energieverbruik
"Compliance" Proberen in te spelen op de verwachtte toekomstige regelgeving. Misschien minder van toepassing op IT, maar wel op algehele groenheid.

Doe de Green ICT scan

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-09 12:36

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Sam Werkt schreef op woensdag 29 september 2010 @ 16:56:
[...]

Natuurlijk speelt kostenbesparing een rol, maar dit is zeker niet de enige reden om voor het nieuwe werken te kiezen.

[...]
Kan je hierover concreter zijn? Het speelt een rol, maar wat levert het op onder de streep. Is het alleen PR of zorgt het ook nog voor blijere aandeelhouders?

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:41

Rukapul

Moderator General Chat
Dit topic gaat op slot. Topics op GoT zijn primair bedoeld voor en door community leden. In dit geval komt dit topic voort uit een welbewust opgezette campagne en dat is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee