i7 overclock advies

Pagina: 1
Acties:
  • 1.820 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik beschik al een tijdje over een i7 920, Asus P6T Deluxe 2 en een Coolermaster V8. Nu ik in mijn omgeving hoor dat sommige de i7 op een 4,20Ghz weet te clocken ben ik benieuwd of dat met mijn hardware ook mogelijk is.

Het gaat mij hierbij voornamelijk om de koeling. De V8 was in de periode dat ik mijn PC samenstelde de meest geschikte koeling en doet al tijden goed zijn werk.

Mijn doel is om de i7 op 3,8Ghz te krijgen zonder problemen te krijgen met de koeling. Heeft iemand hiervoor advies? Is mijn V8 geschikt of moet ik echt over naar een waterkoeling?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 20:10
UIteraard is overklokken mogelijk, kijk eens hier voor meer informatie voordat je gaat proberen.
http://www.google.nl/#hl=...rfai=&fp=46f91a9d89540dbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat het mogelijk is was mij wel duidelijk ;). Het gaat mij echt om de koeling.

De benodigde configuratie had ik al een beetje gevonden op: http://forums.techarena.in/guides-tutorials/1111057.htm

Zij gebruiken namelijk ook de P6T en i7 920.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer het. Houd de temperaturen in de gaten en kijk of het systeem stabiel blijft. Ga niet in 1 keer naar de 4GHz maar doe het in stapjes, dan weet je gelijk waar je tegen het limiet loopt.
De ene chip is de andere niet, dus het is een kwestie van uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft toevallig al eens de i7 920 overgeklokt? Welke fases zijn aan te raden?

Ik zie verkort staan, in de bios:

CPU Ratio Setting: 14 x

Overigens weet ik niet hoeveel voordeel ik eruit haal na het overklokken. Ik draai een 64bit Windows 7 Ultimate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welke fases? Elke i7 clockt anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar je hebt toch een hele configuratie die je uit moet voeren?

In welke stappen is deze aan te raden, dat bedoel ik... in 1/4 stappen tot mijn einddoel? 1 tussenstap?

Heeft iemand een goede configuratie die ik kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah.. Iedereen doet het anders. Ik deed mijn fsb ineens 25% omhoog, maar als je te hoog clockt is er kans dat hij niet meer opstart, dus moet de cmos op het mobo gereset worden, maar bij mij reset de cmos zichzelf al na 4 keer niet te posten, dus zie je zelf maar.. Zien dat het geheugen niet te hoog komt, anders divider gebruiken, andere voltages buiten cpu & chipset & ram zou ik niet aan prutsen omdat je door 1 van de voltages te hoog te zetten iets makkelijk kan mollen bij de i7 cpu's/mobo's had ik gehoord, vtt voltage denk ik? voor de rest geen ervaring mee :$ De rest laat ik aan de i7 kenners over ;) maar zolang je niet aan de voltages zit, nu je nog niet precies weet hoe, kun je niets stuk doen

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2010 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pfff, misschien dat ik het beter niet kan doen? Ik kan prima met de BIOS overweg maar dit zal de eerste keer zijn dat ik een overklok.

Misschien een te groot risico om dat met een i7 te doen? Was overigens in de overtuiging dat je kant en klare configuratie voor een P6T/i7 kon krijgen.... helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je geen tool bij je mobo om in windows te clocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik heb ook een i7 920 en Asus P6T Deluxe v2, op stock koeling heb ik die naar 3,2GHz geschopt, 24 uur stabiel staan crunchen. Ik heb dat met een 3tal tussenstops geprobeerd, tijdje laten draaien tot de temps stabiel waren. Was echter gewoon om het te proberen toen ik het net nieuw had, draait nu weer gewoon op 2,6GHz.

Instellingen weet ik echter ook niet meer helaas, voltage had ik volgens mij niet aangezeten.

Er is altijd een risico als je gaat overklokken, met de i7 moet je bv. oppassen met de voltages voor je geheugen, omdat de controller in je CPU zit.

Er zit bij de P6T Deluxe v2 een tool waarbij je kun OCen in Windows.

Advies: kleine stapjes en temps goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cvan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 20:59
Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:17:
Pfff, misschien dat ik het beter niet kan doen? Ik kan prima met de BIOS overweg maar dit zal de eerste keer zijn dat ik een overklok.

Misschien een te groot risico om dat met een i7 te doen? Was overigens in de overtuiging dat je kant en klare configuratie voor een P6T/i7 kon krijgen.... helaas.
|:( Dus zodra je er een beetje moeite voor moet doen geef je het al op? En die kant en klare overclocks halen zowieso niet het maximale uit je CPU.

Als je jezelf fatsoenlijk inleest, dan kun je zo veel meer uit je cpu halen, maar het kost veel tijd en moeite om echt dat laatste druppeltje er uit te persen terwijl je pc nog steeds 100% stabiel is.

Je moet maar zo denken: elke hobby kost tijd en geld, bovendien geeft het een aardige voldoening als het uiteindelijk toch lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet dat ik op wil geven maar het risico lijkt me redelijk hoog om voor het eerst met dat apparatuur aan de haal te gaan. Met een kapotte processor en mobo ben je al snel 500 euro achter de wagen.

Maar de vraag ging natuurlijk eerst uit naar de koeling. De V8 lijkt me voldoende maar naarmate ik me er meer in verdiep hoor ik de waterkoeling steeds weer naar voren komen. Een fatsoenlijk setje daarvan tikt al snel naar de 200 euro.

Dusch, ik richt me eerst op dit forum om wat klein advies te krijgen en hoopte op verwijzingen naar tutorials zodat ik een duw in de goede richting krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cvan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 20:59
Misschien dat je iets aan deze guide hebt: http://www.overclock.net/...ng-core-i7-920-930-a.html
Er is zowieso superveel informatie te vinden op overclock.net.

Waarom maak je je nu al zorgen over de koeling? Je kunt beter leren overclocken op een goede luchtkoeler. Je hebt pas waterkoeling nodig als je verder wilt overclocken dan je met lucht kan, of je wil een superstil systeem met overclock, of je wil gewoon een mooi uitziende kast.

Je kunt beter eerst kijken hoe ver je komt met je huidige koeler, je moet toch ergens beginnen? Als je dan tegen een warmte muur oploopt kan je altijd nog opties gaan onderzoeken voor betere koeling, maar dan heb je in ieder geval al meer geleerd van overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 11:50

Terrestraeon

END OF LINE

Ik heb nochtans een Scythe Mugen 2, en heb mijn i7 920 al een jaar stabiel op 3,8Ghz lopen bij een voltage van 1,225. Temps idle rond 40° en load 65°. Ik geloof dat ik 190mhz heb met een multiplier van 20.

Je zou dus ongeveer in hetzelfde kunnen proberen, maar zoals men al zei is iedere cpu anders, en moet jij misschien andere waardes/instellingen gebruiken.

Qua koeling denk ik dus dat je V8 zal voldoen, maar natuurlijk raad ik je aan om in windows je temps in de gaten te houden. Ik heb ook een Asus bord, en dan staat er (bij mij toch) een programmaatje genaamd PC Probe (II) op de disk, dat wel handig is.

Bij ieder stapje dat je hoger clockt doe je best een uurtje Prime95 om de cpu zwaar te stressen, tegelijkertijd hou je PC Probe in de gaten en zolang de cpu-temps niet boven de 80° komen (of de pc niet crasht met een BSOD) is het goed. Als je aan de 80 komt zit je zowat aan de limiet voor je koeler.

Voor de i7 zou ik zowiezo niet hoger dan 4Ghz gaan, want dan wordt het al vrij risicovol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

Ik wens je veel succes met je overclock als je bovenstaande zelf al niet had kunnen vinden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft de P6T Deluxe V2 nog een thermo beveiliging? Dat wanneer ik een bepaalde temperatuur bereik de PC automatisch uitgeschakeld?

In de zomer wil het nog wel eens 30 graden worden in mijn kantoor... ik heb meestal de airco aan maar in het weekend ben ik er niet en hij staat 24/7 aan om met VNC bereikbaar te zijn.

Zal wel een veilig gevoel geven dat ik er niet met een brandblusser naast hoef te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dunno.. Kun je geen profielen opslaan in je bios? Als je hem alleen laat dat je hem op stock kunt zetten..
Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/3052/foto0545k.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2010 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
heb je de overclock nodig op je werk? of waarvoor:p

ik heb zelf ook een i7 920 op 4.2 GHz met HT uit. dit scheelt veel warmte omdat dit uit te hebben, maar als je hem naar 4.2 wil gaan clocken zul je waarschijnlijk wel EIST en andere energie besparende opties uit moeten schakelen in je bios.

en je moet nooit je voltage op AUTO laten staan als je overclockt, voor handmatig alles in. maar als ik jou was zou ik nu eens kijken wat je temps zijn onder load van BV. Prime95 small fft's als die na een half uur/ uur niet boven de 55-60 uit komen met je huidige koeler zit er nog wel wat rek in. maar je moet je zelf eerst gaan afvragen of je HT nodig hebt of niet.

gametag: estruqiarixs

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor koeling heb jij dan?

• Harm30
prolimatech megahalems staat ook in mijn sign ;)

Verwijderd

Topicstarter
sjesus.. dacht dat mijn V8 groot was...

• Harm30
ik denk dat ze ongeveer wel met het zelfde koelings vermogen zitten. dus ik denk dat je je CPU makkelijk na de 4.0 GHz kan krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/coolers/core-i7-coolers-roundup/103_diagr2_refer-(Xbitlabs).png

Die 1/3 graden verschil zal weinig uitmaken idd... ik ga thuis even PC Probe II aanzetten en met Prime95 heavy load uitvoeren... kijken hoe gek ik em krijg.

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 03:25
Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:32:
Het is niet dat ik op wil geven maar het risico lijkt me redelijk hoog om voor het eerst met dat apparatuur aan de haal te gaan. Met een kapotte processor en mobo ben je al snel 500 euro achter de wagen.

Maar de vraag ging natuurlijk eerst uit naar de koeling. De V8 lijkt me voldoende maar naarmate ik me er meer in verdiep hoor ik de waterkoeling steeds weer naar voren komen. Een fatsoenlijk setje daarvan tikt al snel naar de 200 euro.

Dusch, ik richt me eerst op dit forum om wat klein advies te krijgen en hoopte op verwijzingen naar tutorials zodat ik een duw in de goede richting krijg.
Ik heb zelf ook een V8 koeler en met de nodige aanpassing is daar vrij goed mee te koelen.
Ik heb aan beide kanten met tayrips extra fans bevestigd voor een Push/Pull airflow en nu na het nodige tweaken met voltage's wordt de Cpu (i7-930) in Prime95(stresstest) maximaal 72 graden op 4Ghz met hyperthreading aan.
Bij normaal gebruik (bijvoorbeeld Maffia2) wordt de de Cpu op zijn warmst iets van 60 graden.

Dus waarschijnlijk zal jij de 3.8Ghz ook wel kunnen halen zonder die extra fans.
Waterkoeling is naar mijn mening pas echt nuttig vanaf de 4.2Ghz.

Als je even het op het forum rondzoekt zal het vast wel gaan lukken, succes :)
( Btw mijn i7 heb ik zelfs op 4.2Ghz kunnen krijgen met deze config zonder grote problemen, alleen aangezien mijn pc vaak aanstaat vind ik temperaturen van 85 graden te hoog. )

[ Voor 6% gewijzigd door drijfhout op 30-09-2010 02:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb gisteravond 15 minuten lang een stresstest gedaan met 8 workers, CPU 100% en de temperatuur steeg al snel naar de 68 graden.

De standaard temperatuur in de kast is gemiddeld 30 graden en de PC staat 24/7 aan. Ik heb nu nog geen indrukwekkende videokaart maar ben van plan morgen 2 zware HD5850 aan te schaffen. Hiermee zal de temperatuur nog meer stijgen.

Als jij drijfhout met 4Ghz op 72 graden komt, dan zal ik na een overclock al over de 80 komen.

Die 4,2Ghz klinkt wel kicken hoor... Ben stiekem wel aan het kijken naar waterkoelers...

• Harm30
Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2010 @ 09:00:
Heb gisteravond 15 minuten lang een stresstest gedaan met 8 workers, CPU 100% en de temperatuur steeg al snel naar de 68 graden.

De standaard temperatuur in de kast is gemiddeld 30 graden en de PC staat 24/7 aan. Ik heb nu nog geen indrukwekkende videokaart maar ben van plan morgen 2 zware HD5850 aan te schaffen. Hiermee zal de temperatuur nog meer stijgen.

Als jij drijfhout met 4Ghz op 72 graden komt, dan zal ik na een overclock al over de 80 komen.

Die 4,2Ghz klinkt wel kicken hoor... Ben stiekem wel aan het kijken naar waterkoelers...
mijn 4.2 GHz is behaalt zonder Hyperthreading dus zonder de extra 4 threads, dit heb ik uit staan omdat ik het niet gebruik meer, en het alleen maar extra warmte oplevert. in games gaat de performance er soms zelfs op achter uit. maar als je voor renderen, benches gaat zijn ze vaak wel nuttig. dus het ligt er maar net aan waarvoor je hem gaat gebruiken of HT van nut is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 03:25
Het ligt inderdaad maar net aan waar je je pc voor gebruikt.
Ikzelf render vaak met maya dus dan maakt hyperthreading wel een behoorlijk verschil.
Maar als je vooral games speelt en/of applicatie's zoals photoshop gebruikt kun je hyperthreading net zo goed uitzetten en dat scheelt meestal toch wel bijna 10 graden.
En uiteraard is je systeem makkelijker stabiel te krijgen zonder hyperthreading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 15:53
Ik ben eindelijk klaar om mijn Systeem te overclocken.
Heb deze guide gevonden:

http://www.techzine.nl/tu.../core-i7-overklokken.html

Ik ga het systeem gebruiken voor WoW , Civ5, Starcraft2 en een beetje surfen.

Klopt het dat ik geen Hyperthreading nodig heb en dat ik verder kan overclocken als ik dit uitzet?

Zijn er verder nog dingen die ik niet moet vergeten?

Reddorian

Op de digitale snelweg is geen maximumsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
reddorian schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 10:24:
Ik ben eindelijk klaar om mijn Systeem te overclocken.
Heb deze guide gevonden:

http://www.techzine.nl/tu.../core-i7-overklokken.html

Ik ga het systeem gebruiken voor WoW , Civ5, Starcraft2 en een beetje surfen.

Klopt het dat ik geen Hyperthreading nodig heb en dat ik verder kan overclocken als ik dit uitzet?

Zijn er verder nog dingen die ik niet moet vergeten?

Reddorian
voor die games is er zelfs een kans dat het met hyperthreading slechtere performance oplevert. en ja je kan hoger komen zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
Bedankt voor de info.

Ben inmiddels begonnen, Bclk begint rond de 185mhz vast te lopen.
De guide die ik gebruik doet tijdens deze stap niets met voltages, klopt dit?

Reddorian

Edit

ok Bclk is stabiel op 185mhz met Hyperthreading uit en verder alle settings low zoals geadviseerd in de guide hierboven.
Voltage nog op auto.
Temperaturen onder load kwamen trouwens niet boven de 45 graden uit.
Dit kan kloppen want HT veroorzaakt nogal wat hitte heb ik begrepen.
Intelburntest gedraait, en 3 uur prime95, geen problemen.

Next step Memory overclocken.
Wil memory niet echt overclocken maar om het gewoon op 1600Mhz te laten draaien zal ik toch hier en daar wat moeten tweaken.

Mijn target voor de processor is 4GHz
DDR3 target 1600mhz

[ Voor 61% gewijzigd door reddorian op 03-10-2010 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
reddorian schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 18:58:
Bedankt voor de info.

Ben inmiddels begonnen, Bclk begint rond de 185mhz vast te lopen.
De guide die ik gebruik doet tijdens deze stap niets met voltages, klopt dit?

Reddorian

Edit

ok Bclk is stabiel op 185mhz met Hyperthreading uit en verder alle settings low zoals geadviseerd in de guide hierboven.
Voltage nog op auto.
Temperaturen onder load kwamen trouwens niet boven de 45 graden uit.
Dit kan kloppen want HT veroorzaakt nogal wat hitte heb ik begrepen.
Intelburntest gedraait, en 3 uur prime95, geen problemen.

Next step Memory overclocken.
Wil memory niet echt overclocken maar om het gewoon op 1600Mhz te laten draaien zal ik toch hier en daar wat moeten tweaken.

Mijn target voor de processor is 4GHz
DDR3 target 1600mhz
ik zou CPU- voltage meteen van auto af halen en elke andere ook. dit om te voorkomen dat je ineens pieken kan krijgen.

je kunt ook proberen om de multiplier vast te zetten op 20 of 21. hierdoor kom je met een bclk van 200 op de 4.2GHz terecht. en je zult rond de 1.375 Vcore zitten, maar dit kan ook best lager en hoger zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
Heb wat problemen met het instellen van het geheugen.

Heb een asrock x58 extreme3 Moederbord en in de bios heb ik niet de mogelijkheid om een memory multiplier te kiezen.
Wel kan ik kiezen uit diverse geheugen snelheden, van 800Mhz tot 2200mhz.
Ik vermoed dat dit dezelfde functie is, maar als ik mijn Bclk aanpas zie ik niet dat de geheugen snelheid wordt aangepast.
Ook kan ik soms dus wel zelf een geheugensnelheid kiezen en een uncore multiplier en soms zijn die 2 regels grijs en kan ik dus niets wijzigen.
Geen idee waarom, bios is laatste versie 2.10.
Als er iemand een idee heeft hoor ik het graag.

Reddorian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
wat zegt CPU-Z over je geheugen snelheid?
op mijn oude asrock x58 extreme kon ik ook niet de multiplier van het geheugen veranderen maar wel gewoon de snelheden kiezen. en die veranderden wel mee met de Bclk...

staan er verschillende overclock profielen bij? daardoor zou het kunnen komen dat je dan wel, en dan niet kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
Ben erachter wat het probleem is.

Als ik de CPU ratio op manual zet kan ik het geheugen niet meer instellen.
Geen idee waarom.
En irritant ook want mijn guide adviseert om je cpu mitiplyer zo laag mogelijk te zetten.
En ik snap niet waarom ze gelinkt zijn.

Reddorian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
ik zou gewoon de multiplier op 20 houden, en dan de baseclock verhogen.. tot 180 met voltage rond de 1.325 moet makkelijk kunnen als je goede koeling hebt. en als dat stabiel is kun je je baseclock tot de 200 brengen en daarna je multiplier naar de hoogst mogelijke waarde brengen.. maar dat is natuurlijk mijn manier ;) en iedereen doet het anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
Als ik mijn multiplier vastzet kan ik mijn Ramsettings niet meer aanpassen.
Ook als ik hyperthreading uitzet kan ik mijn ramsettings niet meer aanpassen.

Kan iemand me uitleggen waarom.

Er moet toch een reden zijn waarom mijn bios niet overeenkomt met de 5 verschillende overclocking guides.

Ben nu deze guide aan het proberen: http://www.overclock.net/...ng-core-i7-920-930-a.html

Deze tweaker begint eerst met een heel verhaal over C0 en D0 processoren, heeft iets met het fabricageproces te maken geloof ik.
Hoe kan ik zien welke versie processor ik heb?

Reddorian

[ Voor 32% gewijzigd door reddorian op 04-10-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
dat staat gewoon bij CPU-Z er in of je een C0 of een D0 revisie hebt. als hij redelijk nieuw is. denk ik dat het een D0 is....

toch heel logisch dat joun bios niet overeen komt met die van andere? ze hebben niet het zelfde moederbord lijkt me. en anders waarschijnlijk ook niet het zelfde bios versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
Bedankt voor de D0 info.

Heb het inderdaad gevonden in CPUid.

Heb er geen problemen mee dat mijn bios er anders uit ziet.
Wel vind ik het irritant dat ik niet de stappen kan volgen van de overclocking guides omdat mijn bios dus sommige waardes vastzet om onduidelijke redenen.

Reddorian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
ik denk dat, dat als reden heeft dat het een asrock is. en die gewoon minder functies heeft daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsjah... 'k heb het topic een tijdje aangekeken, maar komop echt! Dit wordt allemaal een beetje te simpel... Ga je eerst maar goed inlezen en ga ook vooral proberen te begrijpen wat je doet, want 'k heb nou niet echt het idee dat je dat doet als je niet eens snapt dat elke bios anders is.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.