2*OCZ Z-drive of 8*RealSSD op een ARC1880i ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-06 21:36

TMoose

Mooooooose !!

Topicstarter
De titel zegt het al.

Ik heb hier in een workstation een Z-drive hangen, die erg goed bevalt. Voorheen waren 4 sata schijven in RAID 0 te traag. De Z-drive voldoet momenteel.

Waarschijnlijk komt er een additionele machine die ongeveer 2 keer zo krachtig gaat worden (CPU / memBW) Maar wat is handiger qua storage, 2 keer een Z-drive, of een ARC1880i 8*SATA600 controller met 8* RealSSD 128GB SSD? Qua prijs ongeveer vergelijkbaar, maar gaat de areca de SSD's bijhouden in RAID 0 ? Wat mag ik verwachten van de performance? IOPS, R/W ? Iemand die ervaring heeft met dergelijke configuraties?

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 09:12
Ik zou Areca eens mailen en vragen wat de maximale doorvoersnelheid van die kaart is. Ik denk namelijk dat je daar aardig tegenaan gaat zitten ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Topicstarter
De kaart is 8x PCI-e 2.0, Dus de ruwe doorvoer is 4GB/s. 8*600MB/s kan inderdaad theoretisch 4.8GB/s zijn, maar de SSD doet volgens spec 355MB/s read, wat theoretisch onder de 3GB/s blijft. Schrijven is ongeveer de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dan nog kan de Areca eerder kappen omdat de processor het gewoon niet bij houd.. Mijn perc5 haalt de max doorvoer ook niet met SSD's..

Zijn die REVO-drives ook niet iets?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Topicstarter
Die revodrive is vergelijkbaar met de Z-drive, alleen veel goedkoper, iets kleiner en +- de helft trager. Zou het mogelijk zijn een striped array aan te maken op een aantal revodrives? (Hierbij moet je dan wel voldoende PCI-e slots hebben, wat al snel een probleem gaat worden....

Ik heb onderstaande benchmark gevonden van een vergelijkbare array:

Afbeeldingslocatie: http://i517.photobucket.com/albums/u332/paullie1/New1880FW.png

Even afhankelijk van de overhead, zou het inderdaad zo kunnen zijn dat de PCI-e 8X de limiterende factor is bij sequential access. Hoewel somming databestanden 3GB groot zijn en sequentieel ingelezen worden, verwacht ik dat voor de beoogde toepassing is de winst echter te halen vals in een aantal stappen waarin in een dataset van bijv. 80GB in onderdeeltjes (4k-256k) niet-sequentieel ingelezen, verwerkt, en weer weggeschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15
Als je aan de ssd's kan komen zou ik het hier live kunnen testen voor je :-) (heb de Areca ARC-1880ix-24)
Heb zelf enkel 2 SSD's in raid 0.

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Topicstarter
Helas heb ik de spullen niet liggen.

Aangezien de schijven in RAID-0 komen te draaien, is als alternatief de RocketRAID 2760 wellicht een goed alternatief. Deze heeft dan wel geen onboard XOR processor, maar wel een PCI-e x16 switch, waardoor de theoretische doorvoer op 8GB/s komt.

Wat is wijsheid...

Ik denk dat een oplossing met meerdere OCZ Z-drives het niet gaat worden. Dit is veel minder flexibel, en een 'normale' Quad SSD in RAID 0 op een dedicated controller is niet veel duurder meer.

Dus de opties zijn:

De al genoemde ARC1880i, met daarop 8 SSD's (C300)

De RocketRAID 2760 met 8 SSD's
(Nadeel: geen XOR, voordeel : PCI-e 2.0 x16 en uitbreidbaar tot 24 disks)

Of eventueel een tweetal PCI-e x8 RAID controllers met 4 SSD's elk, maar ik heb helemaal geen ervaring met apapter-spanning RAID volumes.
(Nadeel: kosten 2 keer controller, multi-adapter RAID volume, Voordeel: 2* PCI-e 2.0 x8 doorvoer. )

Wellicht ter info, gezien de afwezigheid van een XOR proc op de rocketraid, De storage komt op een Asus KGPE-D16 met 64GB mem en een tweetal opteron 6128 procs.

[ Voor 8% gewijzigd door TMoose op 30-09-2010 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15
Goed nieuws.Ik kan straks wel 2x C300 (128GB) voor je testen op de areca. de Vertexjes gaan der hier uit & hebben reeds een nieuwe eigenaar gevonden :-)

Ik heb btw een nuttige review voor je gevonden:
http://www.diskusjon.no/i...255245&st=0#entry16120163
Word de Areca ARC-1880ix + 8x C300 getest en mooie resultaten neergezet.

[ Voor 39% gewijzigd door ruitech op 06-10-2010 23:01 ]

Pagina: 1