Toon posts:

[Ubuntu] Windows partitie niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• Icyzer
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12-06 21:07
Ik heb weer een tijdje Windows 7 gedraait en wilde gisteren weer Ubuntu installeren. Maar tijdens de installatie nog bij GParted herkende Ubuntu mijn partitie indeling. Er werd gewoon aangegeven dat er 298 GB unlocated space is. Terwijl ik eigenlijk een 250 GB data partitie en een 50 gb windows partitie heb. Ik heb nog een fat32 partitie gemaakt onder windows in de hoop dat die wel herkend werd maar dat werkte niet.

Is er een manier dit op te lossen zonder windows te herinstalleren?

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
Eerst: Backup
Daarna: Backup

Verder is het nog niet duidelijk wat het probleem is, je wilt Ubuntu installeren, maar die herkent je Windows partitie niet, dat is toch geen probleem dan? Je kan dan Ubuntu zelf een nieuwe partitie aan laten maken.

• hellfighter87
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 14:15
Kompaan schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 14:08:
Eerst: Backup
Daarna: Backup

Verder is het nog niet duidelijk wat het probleem is, je wilt Ubuntu installeren, maar die herkent je Windows partitie niet, dat is toch geen probleem dan? Je kan dan Ubuntu zelf een nieuwe partitie aan laten maken.
tenzij ubuntu leuk heel je partitie tabel weggooid omdat hij niet weet dat er bestaande partities zijn

• Icyzer
Sorry als het niet duidelijk was. In wil Ubuntu installeren in dualboot. Ik wil dus mijn Windows partitie en data partitie behouden. Omdat ubuntu die partities niet herkent kan ik dus ook geen nieuwe partitie laten maken zonder uit de volledige 298 gb unallocated space een nieuwe te maken. Maar ik wil gewoon, zoals altijd al gelukt is met ubuntu mijn data partitie 20gb kleiner maken en op die 20 gb ubuntu installeren...

@hellfighter87 inderdaad

[Voor 3% gewijzigd door Icyzer op 28-09-2010 14:15]

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
Je hebt dus al in Windows je data partitie kleiner gemaakt en een nieuwe linux partitie gemaakt en geformatteerd als fat32? Echter als je dan in de Ubuntu installer kijkt, is geen enkele partitie te zien?

Je kan via gparted je partitie tabel en labels opnieuw schrijven (moet je wel de exacte waardes weten) door net te doen alsof je die 3 nieuwe partities gaat maken, maar dan alleen de "make GPT/MBR" en "set partition type" te doen. (Geen linux bij de hand hier, kan exacte benaming niet opzoeken)

Had ik al gezegd dat het een goed idee is om eerst een backup te maken?

• Icyzer
Kompaan schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 14:46:
Je hebt dus al in Windows je data partitie kleiner gemaakt en een nieuwe linux partitie gemaakt en geformatteerd als fat32? Echter als je dan in de Ubuntu installer kijkt, is geen enkele partitie te zien?

Je kan via gparted je partitie tabel en labels opnieuw schrijven (moet je wel de exacte waardes weten) door net te doen alsof je die 3 nieuwe partities gaat maken, maar dan alleen de "make GPT/MBR" en "set partition type" te doen. (Geen linux bij de hand hier, kan exacte benaming niet opzoeken)

Had ik al gezegd dat het een goed idee is om eerst een backup te maken?
Er is inderdaad in Ubuntu geen enkele partitie te zien, in de installer nog GParted. Alleen 298 GB unallocated space. Ik heb al een backup (ik maak altijd een backup voordat ik ga proberen iets te installeren zoals Ubuntu).
Ik vrees dat ik dan maar ga herinstalleren, want die waardes heb ik niet.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:45
Icyzer schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 13:59:
Maar tijdens de installatie noch bij GParted herkende Ubuntu mijn partitie indeling. Er werd gewoon aangegeven dat er 298 GB unlocated space is. Terwijl ik eigenlijk een 250 GB data partitie en een 50 gb windows partitie heb. Ik heb nog een fat32 partitie gemaakt onder windows in de hoop dat die wel herkend werd maar dat werkte niet.
Wat voor een hardware heb je, en gebruik je niet toevallig een raid array op deze hd(s)?

• Icyzer
Nielson schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 14:52:
[...]
Wat voor een hardware heb je, en gebruik je niet toevallig een raid array op deze hd(s)?
Het is een laptop :P Dus nee geen raid.
C2D P8400
Nvidia 9200M GS

Maar hier heeft volkomen stabiel maanden Ubuntu op gedraait

[Voor 10% gewijzigd door Icyzer op 28-09-2010 15:13]

• DeKaerften
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Hoezo denk je dat er in een laptop geen raid array kan zitten?

Maar geef ons eens de output van:
code:
1
fdisk -l

Allicht dat daar informatie in staat waar we wat meer mee kunnen.

• Icyzer
GuitarWeed schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:12:
Hoezo denk je dat er in een laptop geen raid array kan zitten?

Maar geef ons eens de output van:
code:
1
fdisk -l

Allicht dat daar informatie in staat waar we wat meer mee kunnen.
Raid is toch alleen als je meer als 1 harddrive hebt? Ik moet zeggen dat ik er in ieder geval nooit iets mee gedaan heb.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee