Torrentus schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 13:30:
Beste Tweakers,
Ik vraag me af of het mogelijk is om te zien hóe je aan je Karma gekomen bent.
Ik heb zelf voor zover ik weet alles al doorgespit, maar ben het niet tegengekomen.
Toch ben ik erg nieuwsgierig hoe ik het voor elkaar gekregen heb om een dagkarma van 1000 te krijgen, en wil ik wel eens weten 'hoeveel' karma ik 'waarvoor' krijg.
Als dat niet mogelijk is, zien jullie dan iets in zo'n functie, of ben ik de enige?

Torrentus
Op zich natuurlijk een goede vraag en aan de andere hand ook meteen een leuke suggestie. Over het algemeen wordt dus al verteld dat je niet kan zien hoe je aan karma komt (Op hier en daar een paar goede tips), maar over het algemeen zal dit niet al te moeilijk te achterhalen zijn.
Door te "meten", bijvoorbeeld een goede review over een product wat je onlangs hebt gekocht (Of een review over het bedrijf waarvan je het hebt gekocht

) en dan de volgende dag te kijken naar je score (Of wanneer het dan ook moge worden ge-update) krijg je dus al een redelijk beeld. Je zou kunnen proberen wat je score zal zijn als je het bijvoorbeeld zonder foto's doet, of juist op vragen van andere mensen te beantwoorden die ze in jouw review hebben gesteld.
Als het wordt getolereerd door Tweakers.Net, zou je zelfs je eigen "onderzoek" kunnen starten. Maak een slechte review met opzet, en vervolgens een review die zelfs FP-waardig zou zijn. Door uiteindelijk alles te testen zou je voor jezelf al heel makkelijk een goed overzicht kunnen maken (In dit geval, makkelijk =/= weinig tijd).
Als je uiteindelijk je onderzoek publiceert op GoT (Nogmaals, als het wordt toegestaan) zou dat ook nog veel karma punten kunnen opleveren. (Ha ha)
Eerder werd ook verteld dat mensen een negatieve karma krijgen als je reactie wordt weggemod op de FP. Hieruit zou je dus bijvoorbeeld kunnen concluderen dat moderators (Zo niet direct, dan wel indirect) invloed hebben op jouw karma voor een onderdeel, redelijk hetzelfde dus als "Reputation" op veel forums, waar iedereen elkaar "rep" kan geven. Vervolgens haal je daar uit dat het Karma systeem dus niet compleet ge-automatiseerd is. Helaas betekent dit dan ook dat een "top review" toch net iets minder karma zou kunnen "genereren" dan een "boven gemiddeld review".
In principe komt het er op neer dat je het dus wel kan berekenen, met een graantje zout. Als je een 4-ster review krijgt dan kan je na jouw onderzoek dus concluderen van "Oh ja ik heb hier dus tussen de 800 en 900 karma van gekregen", "Als ik deze tweaker even uitleg geef op zijn vraag met een bron of zelfs een foto, dan krijg ik er misschien 50 tot 100 bij".
Dit is ook de bedoeling, mensen aansporen om behulpzaam te zijn. Persoonlijk ben ik het meest benieuwd naar de resultaten, als in, zijn er veel mensen met een slechte karma die bijvoorbeeld toch veel karma verdiende sinds de karma store was uitgebracht, of niet? Vervolgens zou je hieruit kunnen concluderen om de karma store uit te breiden om toch meer mensen over te halen om behulpzaam te zijn, of toch op een ander manier proberen aan te pakken.
TL;DR: Helaas is het zoals eerder gezegd dus niet mogelijk om te zien hoe je aan je karma bent gekomen. Je zou er wel makkelijk achter kunnen komen door zelf zo'n onderzoek te starten.